Gå til innhold

hvordan løse en overfullt hjem med ting og tang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du plass  til sengeskuff under sengen(e)? Ikea har flere fine med lokk :) 

Anonymkode: 6ba80...508

sengeskuff blir ikke aktuelt! Det skal være enkelt å rengjøre dermed er gulvet hellig, og skal ikke være noe lagringstasjon utenom møbler.

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

sengeskuff blir ikke aktuelt! Det skal være enkelt å rengjøre dermed er gulvet hellig, og skal ikke være noe lagringstasjon utenom møbler.

Anonymkode: 1fa28...907

Ok :) Jeg synes det er praktisk med sengeskuff med lokk, og det er lett å holde rent :sjenert:

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Miss-Grey said:

 

Neste prosjekt blir å låne en skanner, og skanne haugevis med gamle papirer som jeg like gjerne kan ha digitalt. Jeg har blant annet en hel flyttekasse med postkort og bursdagskort, og planen er å digitalisere alle i PDF-format, og ta vare på de aller viktigste i original. Det blir en kjedelig og krevende jobb, men det kommer til å spare mye plass. 👌

Det finnes mange gode scanner-appen som lar deg scanne ting til PDF-format med kameraet på telefonen. Kanskje litt tungvint hvis du har mye, men det er veldig effektivt. Kan kobles mot Google docs/dropbox/OneDrive, så scanner men bare kvitteringer etc med en gang man får de, så kan de kastes :) Jeg bruker en som heter scanbot men vet det finnes flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor du?

Skulle gjerne ha hjulpet til. Slikt er gøy synes jeg. Du trenger å få ting ut, ingen tvil.
Unngå en mellomlagring. Enten er det noe du beholder, eller så går det ut.


Åpne en kasse, ha en pose eller søppelsekk ved din side. Tøm alt ut av kassen. Gå gjennom ting for ting. Enten kast, eller behold (nyttig eller glad av tingen). 

Kast ut med det samme da, ikke tenk på å gi bort eller noe slikt. Altfor tidkrevende. Kast rett i søpla. Da får du raskt mye plass.

 

Har gått gjennom her selv, og fy søren så deilig med all den luften. Alt er så mye enklere, man vet hva man har og hvor. Og rengjøringen går på ett to tre 😄

Anonymkode: c0ded...546

Og der har vi mentaliteten som er årsaken til at vi mennesker aldri får løst klimakrisen i tide. "Det tar for lang tid"??? Dette var nitrist. 

Anonymkode: bd33f...4f4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow så tafatt. Syter over hvor rotete det er og liten plass, men vil ikke gjøre noe med det selv. Hva tror du, at andre kommer å rydder opp i din drit, mens du sitter å ser på? 

Det er bare å begynne. Det er en prosess sier du.. begynner du med en eske, starter du også prosessen. Bare få det gjort, ikke tenk så mye. Sett på no bra musikk, eller en podcast og et glass vin, og sett gang. 

Anonymkode: cda86...25f

Vet du, jeg kjenner en dame som havnet i samme situasjon. Hun flyktet fra et voldelig forhold, og måtte flytte fra en stor leilighet til et lite krypinn. 

Hun fikk fraktet tingene sine vekk via et flyttebyrå mens mannen var på jobb, og fikk ikke sortert tingene på forhånd. Selv hadde hun ingen fast inntekt, liten omgangskrets og verken førerkort eller bil. Hun hadde vært utsatt for sterk sosial kontroll av mannen, og det hadde ødelagt mye for henne. Hun hadde slitt med dårlig helse, og hadde derfor ikke noe særlig utdanning eller arbeidserfaring og vise til. Det var et dårlig utgangspunkt for å stå på egne bein.

For henne føltes det uoverkommelig å skulle ta tak i flytteeskene, fordi hun hadde så mye annet å ta tak i. I to år bodde hun i en leilighet der det var «stier» mellom flyttekassene, rett og slett fordi hun fokuserte på å få livet sitt i orden, før hun tok tak i hjemmet sitt. 

I dag har det gått tre år siden hun reiste fra mannen. Hun har etterutdannet seg, fått fast heltidsjobb, bil og og mange venner. Hun er lykkelig, og fremstår som vellykket.

Da jeg besøkte henne i helga, sto de siste  flyttekassene fortsatt i stua. Det forstår jeg godt, det er mye annet som har gjort krav på kreftene hennes. 

De fleste av oss kan havne i situasjoner der rotet hoper seg opp, og føles uoverkommelig. Det er ingen grunn til å være krass og komme med slemme personkarakteristikker! Vi vet ingenting om hvordan TS havnet i denne situasjonen. 

Anonymkode: 10dc2...0d4

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også be om hjelp fra Frivilligsentralen. Se tips og mer info i denne tråden 

 

 

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra den andre tråden:

Hvis du kontakter Frivilligsentralen  https://www.frivilligsentral.no/ der du bor, så yter de gratis hjelp. Det eneste du må betale for er drivstoffutgifter for kjøring (og ved bortkjøring av rask må du i tillegg betale det som det koster å kaste tingene på avfallsmottaket).
Man kan også spørre Frivilligsentralen om hjelp til sortering, montering av møbler o.l., rydding, bæring, vasking, hagearbeid osv

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg kjenner en dame som havnet i samme situasjon. Hun flyktet fra et voldelig forhold, og måtte flytte fra en stor leilighet til et lite krypinn. 

Hun fikk fraktet tingene sine vekk via et flyttebyrå mens mannen var på jobb, og fikk ikke sortert tingene på forhånd. Selv hadde hun ingen fast inntekt, liten omgangskrets og verken førerkort eller bil. Hun hadde vært utsatt for sterk sosial kontroll av mannen, og det hadde ødelagt mye for henne. Hun hadde slitt med dårlig helse, og hadde derfor ikke noe særlig utdanning eller arbeidserfaring og vise til. Det var et dårlig utgangspunkt for å stå på egne bein.

For henne føltes det uoverkommelig å skulle ta tak i flytteeskene, fordi hun hadde så mye annet å ta tak i. I to år bodde hun i en leilighet der det var «stier» mellom flyttekassene, rett og slett fordi hun fokuserte på å få livet sitt i orden, før hun tok tak i hjemmet sitt. 

I dag har det gått tre år siden hun reiste fra mannen. Hun har etterutdannet seg, fått fast heltidsjobb, bil og og mange venner. Hun er lykkelig, og fremstår som vellykket.

Da jeg besøkte henne i helga, sto de siste  flyttekassene fortsatt i stua. Det forstår jeg godt, det er mye annet som har gjort krav på kreftene hennes. 

De fleste av oss kan havne i situasjoner der rotet hoper seg opp, og føles uoverkommelig. Det er ingen grunn til å være krass og komme med slemme personkarakteristikker! Vi vet ingenting om hvordan TS havnet i denne situasjonen. 

Anonymkode: 10dc2...0d4

du beskrev det på en ekstra ordinær måte. Utrolig takknemlig du kunne skrive det slik du skriver. Jeg har erfart grove ting og jeg har vært utrolig presset, jeg har på ingen måter hatt gode mennesker rundt meg, men jeg har alltid vågd å drømme selv alt negative, derfor jeg er bare utrolig takknemlig jeg har et hjem, det var ikke selvfølge. Men jeg bor nå her, jeg jobber, jeg tjener penger, men mangler omgangskretsen. Jeg har troen jeg skal klare etterhvert å få ordene på tingene som har fått kontrollere hjemmet, men hva skulle jeg gjøre ellers, kunne ikke være uansvarlig bare kaste alt. Det jeg gleder mest av alt, det er å få kokkelere på kjøkkenet, lage spennende retter og gode kaker. 

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nå har jeg fått "investert seksjon som bidrar at jeg har noe sted å sette tingene, og jeg har kjøpt hylle som bidrar at jeg kan plassere det innen en viss areal alt av det som jeg betrakter jeg har behov for. Dessuten har jeg skuffer som jeg kan sette ting i, og dermed er det kasser både pappesker og plastkasser som kommer til å bli fjernet. Drømmen er å få plassert alt i møblene, og det skal være gulv over hele leiligheten ikke EN TING SKAL FÅ VÆRE PÅ GULVET

 

Anonymkode: 1fa28...907

 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en prosess bare å ha et sted å plassere all søppel. Ja, jeg har kjøpt søppelsekker og jeg har brukt noen for formålet. Jeg har kun en sti som jeg går i leiligheten per dags dato. Hva heter du her inne?

Anonymkode: 1fa28...907

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

tror du må se helheten av det jeg forteller, mye er sortert i kasser, men det har ingen tilholdsted hvor det skal bli plassert, til det så trenger man møbler på forhånd, praktiske møbler for i det hele tatt for å fåå sortert alle eiendeler. Og mengden er mye mer enn det du ser for deg, det er voldsomme mengder som ikke kan bli plassert noe sted siden møblene ikke er tilgjengelig. Hvor bor du?

Anonymkode: 1fa28...907

Dette henger ikke helt godt sammen, TS. Det ser du også.

Jeg tror du tuller litt med oss nå :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mangler omgangskretsen

Omgangskrets kan du også få gjennom å bidra med frivillig arbeid feks i Frivilligsentralen eller som besøksvenn gjennom RødeKors feks.

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lille-pus skrev:

 

 

Dette henger ikke helt godt sammen, TS. Det ser du også.

Jeg tror du tuller litt med oss nå :fnise: 

du får komme på besøk, så ser du med egne øyne. Men jeg tror du snur like raskt. Og jeg er glemt. 

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengeskuff (evt kun som midlertidig løsning for oppbevaring) er bedre enn en sti :) 

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

du får komme på besøk, så ser du med egne øyne. Men jeg tror du snur like raskt. Og jeg er glemt. 

Anonymkode: 1fa28...907

Flere her kunne tenkt seg å komme og hjelpe deg. Hva tenker du om å kontakte Frivilligsentralen?

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du får komme på besøk, så ser du med egne øyne. Men jeg tror du snur like raskt. Og jeg er glemt. 

Anonymkode: 1fa28...907

Ta et par bilder til oss da. 

Å si at du bare har en sti mellom eskehaugene, og i neste sekund ha kjøpt både en hel seksjon og en hylle. Hvor har du montert seksjonen din lurer nå jeg på siden seksjoner pleier stå inn mot vegg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig takknemlig for din respons. Det betyr mye for meg at noen støtter meg, og vil meg godt, og gir meg tips. Jeg har iallfall kjøpt inn en ivar hylle i dag, som kan bidra til mellom stasjon når jeg åpner eskene. 

- det er mat, det er bøker, det er masse papirer, dokumenter, permer, masse klær, og masse små ting som verktøy, ting som tilhører til en annen ting. 

Dessuten er det jo en helhet i tanken hvilke møbler jeg kjøper inn. Jeg har jo allerede møbler i hjemmet, det er seng, skatoll, bok seksjon(som enda ikke er montert), nå sist ivar hylle og to stoler med puff. Hva bør ofres vet jeg ikke, men det er gulv areal jeg drømmer om!

Anonymkode: 1fa28...907

 

4 minutter siden, Lille-pus skrev:

Ta et par bilder til oss da. 

Å si at du bare har en sti mellom eskehaugene, og i neste sekund ha kjøpt både en hel seksjon og en hylle. Hvor har du montert seksjonen din lurer nå jeg på siden seksjoner pleier stå inn mot vegg ;) 

 

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bok seksjon(som enda ikke er montert), nå sist ivar hylle og to stoler med puff.

En seksjon tar jo enda større plass når den ikke er montert.  Og i tillegg  en Billy hylle og 2 stoler og puff! 

Det er altså ikke riktig så overfylt som du opprinnelig fortalte da du sa du "kun har en sti som jeg går i leiligheten per dato"?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blæi sammen med ei dame med Liten kåk, ble dritt lei å Snuble i pappesker i knøttlille gangen hennes, UTEN Belysning som funka... Lagde ¨hems¨ Over inngangsdøra, ting Sortert i tilpassede esker, to ¨dybder¨, innerste rekka, 

-Vinter \ Sommer -klær, +lite brukte ting. Fremmste rekke til ¨oftere¨ brukte. ...

¨Custom¨ Bygde feste-punkter til f.eks. Tørkestativ -fast plass på vegg. inni skap, samme med Støvsuger m. Slange+utstyr. Seff. skuffer under seng. Lamper vekk fra gulv, Fastmontert -Tak \ Vegger. 

¨Micro-kjøkken¨ samme...

Driver å rydder \ tømmer huset til pappa og mamma... Bor i barndomshjemmet nå. Skal selge... RIP. M+P

Hatt ¨Start-vansker¨ ... Skader, og ¨Tung jobb¨ følelsesmessig, å ¨grave seg bakover¨ i livene dems,

-Og våres... GODE Tanker og Tips I\Fra boka DØDSRYDDIG Av Margareta Magnusson -Panta Forlag    Lærer mye rart på Kg. ...

ISBN 978-82-7900-918-4

DødsryddigSØT, MORSOM, OG NYTTIG BOK, IMHO.

https://www.ark.no/boker/Margareta-Magnusson-Dodsryddig-9788279009184

EDIT... Bygge ¨Hems¨ Liten Gang. Brukte tre deler. 2x Sk. ¨Lekter¨, -Skrudd+Limt på Vegger, til å legge nøyaktig tilpasset del av gammal Benkeplate, -pene kanten ut...

Trenger Vater, -Vann-glass Funker... -¨Måle-verktøy¨ -MÅLE TO GANGER, -KAPPE EN... Låne Drill.

Om du har KORREKTE MÅL, Null problem å få kappet på f.eks. 

https://www.byggmax.no/

https://coop.no/obsbygg/

Etc. ... TIPS. Be om B-Vare, plate, -ofte f.eks. Benke-plate med Småskade...

-Sk. Monterings-Lim Sitter Som F... -Om du kjenner Type Vegg, Får du tips om Plugger Etc.

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

- det er mat, det er bøker, det er masse papirer, dokumenter, permer, masse klær, og masse små ting som verktøy, ting som tilhører til en annen ting. 

Anonymkode: 1fa28...907

Dette er ting som er lett å bli kvitt, når du bare får sortert det ut! Bøker til bruktbutikk (ta en ryggsekk om gangen). Papirer og dokumenter kan du gå igjenom og hive sikkert 80% i nærmeste papirdunk. Klær går i nærmeste Fretex-kontainer.

Bare ta en kasse om gangen, så blir mengden etterhvert overkommelig. Det er viktigere å finne gulvet enn å få tingene opp fra gulvet.

Anonymkode: a2aa1...c60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sengeskuff (evt kun som midlertidig løsning for oppbevaring) er bedre enn en sti :) 

Anonymkode: 6ba80...508

 

 

26 minutter siden, Lille-pus skrev:

Ta et par bilder til oss da. 

Å si at du bare har en sti mellom eskehaugene, og i neste sekund ha kjøpt både en hel seksjon og en hylle. Hvor har du montert seksjonen din lurer nå jeg på siden seksjoner pleier stå inn mot vegg ;) 

hvorfor gjøre det mer vanskelig enn det allerede er, og hvorfor må jeg forklare det med teskje.

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lille-pus skrev:

En seksjon tar jo enda større plass når den ikke er montert.  Og i tillegg  en Billy hylle og 2 stoler og puff! 

Det er altså ikke riktig så overfylt som du opprinnelig fortalte da du sa du "kun har en sti som jeg går i leiligheten per dato"?

 

 

billy hylle? hvor har du det i fra?

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...