Gå til innhold

Fått en knekk på reisen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har de siste to månedene prøvd å gjøre om kostholdet mitt, og har gått ned endel kg, slik som jeg har ønsket. Det har gått strålende, men nå de siste fire dagene har jeg hatt en helt ekstrem sultfølelse, og har bokstavelig talt spist som bare søren! Har mistet helt selvdisiplinen! Jeg føler nå at alt er ødelagt, jeg ligger her helsprengt på senga og har mest lyst til å slå høl i veggen i sinne. Skulle vært på trening, men jeg er rett og slett for mett og sliten. Tanken på at jeg nå kommer til å gå opp alle de kg jeg har tatt av de to siste månedene på bare fire dager med klin gæren (!) fråtsing gjør meg ganske fortvilet. Hva gjør dere når sånt skjer? Jeg er redd for at jeg har åpnet slusene og ikke klarer å komme meg på rett kjør igjen. Kan man reddes? Bør jeg prøve meg på fasting den kommende uka for å minske sjansen for vektøkning, eller er det for seint?

Anonymkode: 22ca4...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare glem de siste fire dagene og start på nytt med sunt kosthold og trening i morgen. Det viktigste er å ikke gi opp selv om du går på en smell. Ikke fast, bare spis sunt. Hvis du har gått opp litt så vil du gå ned igjen snart uansett. Lykke til❤️ 

Anonymkode: f18dd...5e2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hva man spiser mellom nyttår og jul som er det viktige, ikke mellom jul og nyttår. Med andre ord, en kort periode ødelegger ikke resten av året, om du kommer deg på rett kjøl igjen. Ikke vær så streng med deg selv. Ny start i morgen! Du kan dét jo! 😉

Anonymkode: 0bc5c...e72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, sykt bra jobbet for at du har klart å gått ned slikt du ønsket! 

Du kommer ikke til å gå opp de kiloene du har mistet på 4 dager. Jeg lover deg. Du har kanskje maks lagt på deg 0,5 kg. Resten er vannvekt, så for guds skyld ikke stol på vekten. 

At du har hatt en ekstrem sultfølelse, og at du har lyttet til den betyr ikke at du har mistet selvdisiplinen. Det var kanskje akkurat det kroppen din trengte, for du har jo tross alt ligget i underskudd en stund, som er en belastning for kroppen. 

IKKE fast! Du overspiste nettopp på grunn av at kroppen har fått for lite, så det er veldig stor sjanse for at fasten vil gjøre sulten enda verre. Så ikke kompenser.

Mitt beste tips til deg er å la det gå, og gå tilbake i gamle rutiner som om ingenting skjedd. Vektnedgang er ikke enkelt, det kan bli litt prøving og feiling. Helt helt normalt. Vekten kommer til å gå ned så snart du går tilbake til vanlig kost.

MEN! Hvis du fortsatt kjenner på den ekstreme sulten da er det mulig du ligger alt for lavt på kalorier, spesielt med tanke på at du trener også. Så pass på å ikke ligg for lavt og kanskje ta det litt roligere med treningen? 

 

Bare stå på videre, dette fikser du❤️ I dag er en ny dag.

 

 

 

Anonymkode: 5e368...919

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få dager med fråtsing har ingen nevneverdig innvirkning på resultatene sett over tid. Bruk følelsen du nå sitter med til noe positivt og bruk energien til å holde planen din to  måneder til. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg prøve meg på fasting den kommende uka for å minske sjansen for vektøkning, eller er det for seint?

Nei. Det er ikke slik kroppen fungerer. Det du har spist er spist, du kan ikke gjøre noe nå for å endre på det. Ikke begynn med paniske endringer. Da vil du bare gå på nok en smell.

Spist er spist, gå tilbake til kostholdet du hadde. Det kan derimot kanskje være en ide å spise litt mer enn du gjorde før sprekken. Som regel sprekker man fordi kroppen har fått for lite næring over tid.

Anonymkode: ff4dc...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar! Er ikke noe annet å gjøre enn å bite i det sure eplet og starte på nytt! 

Anonymkode: 22ca4...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/17/2019 at 7:04 PM, AnonymBruker said:

Hei! Jeg har de siste to månedene prøvd å gjøre om kostholdet mitt, og har gått ned endel kg, slik som jeg har ønsket. Det har gått strålende, men nå de siste fire dagene har jeg hatt en helt ekstrem sultfølelse, og har bokstavelig talt spist som bare søren! Har mistet helt selvdisiplinen! Jeg føler nå at alt er ødelagt, jeg ligger her helsprengt på senga og har mest lyst til å slå høl i veggen i sinne. Skulle vært på trening, men jeg er rett og slett for mett og sliten. Tanken på at jeg nå kommer til å gå opp alle de kg jeg har tatt av de to siste månedene på bare fire dager med klin gæren (!) fråtsing gjør meg ganske fortvilet. Hva gjør dere når sånt skjer? Jeg er redd for at jeg har åpnet slusene og ikke klarer å komme meg på rett kjør igjen. Kan man reddes? Bør jeg prøve meg på fasting den kommende uka for å minske sjansen for vektøkning, eller er det for seint?

Anonymkode: 22ca4...a4c

Nei, og du bør slutte med å sulte deg.

Tren, spis sunt og kast badevekta.

Å endre kroppen tar tid. To måneder er ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine svar! Er ikke noe annet å gjøre enn å bite i det sure eplet og starte på nytt! 

Anonymkode: 22ca4...a4c

Når det faktisk går strålende, så ender du ikke opp med fire dager med umettelig sult. Så ja, det er en god ide å revurdere planen din nå, selv om du helt sikkert var begeistret for den innledningsvis.

Å gjøre om kostholdet ditt (til noe bedre) innebærer at du tilpasser matinntaket ditt så det passer deg, bedre og bedre for hver dag, og etterhvert som livssituasjonen din endrer seg. Det er ikke å sulte seg eller pine seg på andre måter.

Anonymkode: 53585...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å komme deg tilbake til det sporet du var i, så gjør du det. Det er ingen krise.

Men om du merker at det fortsatt er tungt, så kan det hende at nettopp faste kan passe deg godt. Det er mange som benytter seg av dette, og det er en fullgod metode for å oppnå kaloriunderskudd over tid, med solid forskningsgrunnlag. Dette er ikke "hasteslanking" og panikkreaksjon, det er snakk om å innføre en livsstil som gjør at du klarer å holde et lavt nok kaloriinntak til gå ned i og opprettholde vekta over tid.

Det finnes ulike måter å gjøre det på. Med 5:2 så spiser du normalt i fem dager, og betraktelig mindre i to. Du kan se på utskeielsen din som en femdagersbolk, så etterfølger du det med to dager med mindre mat. En annen mulighet er 16:8, der du spiser normalt i 8 timer av dagen, og faster totalt i 16 timer. En vanlig måte å gjøre dette på er å droppe frokost og kveldsmat, dvs. spise fra klokka 11-19, eller 12-20, osv.

Ser samtlige i tråden her fraråder faste, og jeg skjønner at folk er skeptiske, men det er bare fordi vi er veldig styrt av dogmer som at mange små måltider er sunt, at frokost er det viktigste måltidet om dagen, osv.

Endret av Purt Gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Purt Gull skrev:

Hvis du klarer å komme deg tilbake til det sporet du var i, så gjør du det. Det er ingen krise.

Men om du merker at det fortsatt er tungt, så kan det hende at nettopp faste kan passe deg godt. Det er mange som benytter seg av dette, og det er en fullgod metode for å oppnå kaloriunderskudd over tid, med solid forskningsgrunnlag. Dette er ikke "hasteslanking" og panikkreaksjon, det er snakk om å innføre en livsstil som gjør at du klarer å holde et lavt nok kaloriinntak til gå ned i og opprettholde vekta over tid.

Det finnes ulike måter å gjøre det på. Med 5:2 så spiser du normalt i fem dager, og betraktelig mindre i to. Du kan se på utskeielsen din som en femdagersbolk, så etterfølger du det med to dager med mindre mat. En annen mulighet er 16:8, der du spiser normalt i 8 timer av dagen, og faster totalt i 16 timer. En vanlig måte å gjøre dette på er å droppe frokost og kveldsmat, dvs. spise fra klokka 11-19, eller 12-20, osv.

Ser samtlige i tråden her fraråder faste, og jeg skjønner at folk er skeptiske, men det er bare fordi vi er veldig styrt av dogmer som at mange små måltider er sunt, at frokost er det viktigste måltidet om dagen, osv.

Jeg fraråder faste, men jeg vil abslutt anbefale å spise regelmessig, altså det du kaller faste, 16:8, eller droppe frokosten. Det er temmelig normalt å spise alle måltidene sine innenfor 8 timer på en dag, det er å spise hele tiden som ikke er normalt. Råd som "mange små måltider for å holde forbrnningen i gang" og "frokosten er det viktigste måltidet" har ødelagt mye for mange.

Jeg vil advare mot å gå tilbake til planen hun ble kastet av. Å gjenta den bommerten, DET er krise, for man gjentar gjerne slike ting ikke bare igjen, men igjen og igjen og igjen.

Anonymkode: 53585...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fraråder faste, men jeg vil abslutt anbefale å spise regelmessig, altså det du kaller faste, 16:8, eller droppe frokosten. Det er temmelig normalt å spise alle måltidene sine innenfor 8 timer på en dag, det er å spise hele tiden som ikke er normalt. Råd som "mange små måltider for å holde forbrnningen i gang" og "frokosten er det viktigste måltidet" har ødelagt mye for mange. 

Jeg vil advare mot å gå tilbake til planen hun ble kastet av. Å gjenta den bommerten, DET er krise, for man gjentar gjerne slike ting ikke bare igjen, men igjen og igjen og igjen.

Anonymkode: 53585...5cc

Ja, vi er i utgangspunktet enig. Mye fornuftig her. Og jeg kan være med på 16 timer uten mat kanskje ikke nødvendigvis kvalifiserer som "faste". Det blir et definisjonsspørsmål, men det er nå i hvert fall en ganske utbredt sjargong, som tydeliggjør viktigheten av å ikke småspise hele tida.

Men jeg vil si at man fint kan eksperimentere med lengre perioder med mindre mat også. Det kan være at nettopp det fungerer for TS.

I den siste metaanalysen jeg finner om IF, så sier de følgende:

Sitat

CONCLUSIONS:Intermittent energy restriction may be an effective strategy for the treatment of overweight and obesity. Intermittent energy restriction was comparable to continuous energy restriction for short term weight loss in overweight and obese adults.

Comparable, altså fullgod. Da tar de utgangspunkt i " alternate day fasting, fasting for two days, and up to four days per week. ".

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29419624

Men som det står, så gjenstår det å se enda mer forskning på feltet.

Endret av Purt Gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Purt Gull skrev:

Ja, vi er i utgangspunktet enig. Mye fornuftig her. Og jeg kan være med på 16 timer uten mat kanskje ikke nødvendigvis kvalifiserer som "faste". Det blir et definisjonsspørsmål, men det er nå i hvert fall en ganske utbredt sjargong, som tydeliggjør viktigheten av å ikke småspise hele tida.

Men jeg vil si at man fint kan eksperimentere med lengre perioder med mindre mat også. Det kan være at nettopp det fungerer for TS.

I den siste metaanalysen jeg finner om IF, så sier de følgende:

Comparable, altså fullgod. Da tar de utgangspunkt i " alternate day fasting, fasting for two days, and up to four days per week. ".

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29419624

Men som det står, så gjenstår det å se enda mer forskning på feltet.

Men sånn som jeg oppfatter HI, har TS spist for lite mat, eller for dårlig kost, kanskje bare for sær mat, over tid, og det er det som har resultert i overspisingen de fire siste dagene; nå vil hun straffe seg selv for å være et levende vesen, med å ikke spise. Noe av problemet, mener jeg, er at man ser på de fire siste dagene som problemet, og ikke ukene og månedene som ledet opp til dem. Studier er vel og bra, men man må lese konklusjonene nøye, og her står det tydelig "may be" - energirestriksjon over tid, uansett hvordan, leder til vekttap, noe annet er fysisk umulig. Adherence er det sentrale. Å finne noen restriksjoner som ikke føles som restriksjoner, er veldig viktig for alle; for noen, av forskjellige grunner, er det veldig vanskelig. 

Anonymkode: 53585...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men sånn som jeg oppfatter HI, har TS spist for lite mat, eller for dårlig kost, kanskje bare for sær mat, over tid, og det er det som har resultert i overspisingen de fire siste dagene; nå vil hun straffe seg selv for å være et levende vesen, med å ikke spise. Noe av problemet, mener jeg, er at man ser på de fire siste dagene som problemet, og ikke ukene og månedene som ledet opp til dem. Studier er vel og bra, men man må lese konklusjonene nøye, og her står det tydelig "may be" - energirestriksjon over tid, uansett hvordan, leder til vekttap, noe annet er fysisk umulig. Adherence er det sentrale. Å finne noen restriksjoner som ikke føles som restriksjoner, er veldig viktig for alle; for noen, av forskjellige grunner, er det veldig vanskelig. 

Anonymkode: 53585...5cc

Så du fraråder TS fra å faste, det er greit nok. Men jeg synes ikke man skal utelukke faste som en strategi for vektkontroll for alle - (heller ikke TS, mener nå jeg, men ikke som en reaksjon for fire dager med overspising, innser jeg).

Ellers helt enig i det du skriver. Og ja, adherence er det viktigste - og her ligger jo nøkkelen i det å finne det som passer hver enkelt, det være seg 16:8, 5:2, lavkarbo, jevnt lavt kaloriinntak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Purt Gull skrev:

Så du fraråder TS fra å faste, det er greit nok. Men jeg synes ikke man skal utelukke faste som en strategi for vektkontroll for alle - (heller ikke TS, mener nå jeg, men ikke som en reaksjon for fire dager med overspising, innser jeg).

Ellers helt enig i det du skriver. Og ja, adherence er det viktigste - og her ligger jo nøkkelen i det å finne det som passer hver enkelt, det være seg 16:8, 5:2, lavkarbo, jevnt lavt kaloriinntak osv.

Ja! For mange kan faste være helt greit, kanskje også godt og nyttig, kanskje også for TS når hun har fått mer kontroll. Men jeg tror TS, akkurat nå, isteden bør jobbe i retning av et jevnere inntak, og med jevnere inntak mener jeg verken å spise hver time fra hun står opp til hun legger seg, eller det samme til hvert måltid, eller det samme hver dag, men noenlunde samme kaloriinntak fra dag til dag, og å spise mer enn en gang per dag, og spise forskjellige ting hver dag, og fra dag til dag.

Anonymkode: 53585...5cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man lei seg fordi kostholdet ikke fungerer så stemmer jeg for å glemme alle tanker om mat for en stund. Fokuser på treningen isteden. Tenk at det viktigste er å få trent fordi det gjør deg glad :) Ta tak i kostholdet om noen uker, til tanker og sult har roet seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raggy skrev:

Blir man lei seg fordi kostholdet ikke fungerer så stemmer jeg for å glemme alle tanker om mat for en stund. Fokuser på treningen isteden. Tenk at det viktigste er å få trent fordi det gjør deg glad :) Ta tak i kostholdet om noen uker, til tanker og sult har roet seg.

Jeg mener motsatt, at man bør se nærmere på kostholdet, finne ut hvorfor det ikke fungerer, og sette alt inn på å få det til å fungere bedre. Da vil sulten roe seg, nærmest øyeblikkelig, og tankene vil følge etter; roer man tankene, vil det være lettere å finne en plan som fungerer, og følge den.

Men det kan også være fristende å bare dyrke panikken. 

Anonymkode: 53585...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener motsatt, at man bør se nærmere på kostholdet, finne ut hvorfor det ikke fungerer, og sette alt inn på å få det til å fungere bedre. Da vil sulten roe seg, nærmest øyeblikkelig, og tankene vil følge etter; roer man tankene, vil det være lettere å finne en plan som fungerer, og følge den.

Men det kan også være fristende å bare dyrke panikken. 

Anonymkode: 53585...5cc

Så klart burde man det, men med fråtsing som resultat virker det ikke som denne personen kan nok om kosthold og bør få hjelp til det. Det viktigste er det mentale og der er det å lykkes i trening veldig bra. Klarer man det så er det lettere å ta tak i kosthold og evt vektnedgang. Mange tror de må spise så utrolig lite for å gå ned i vekt men det er jo feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Raggy skrev:

Så klart burde man det, men med fråtsing som resultat virker det ikke som denne personen kan nok om kosthold og bør få hjelp til det. Det viktigste er det mentale og der er det å lykkes i trening veldig bra. Klarer man det så er det lettere å ta tak i kosthold og evt vektnedgang. Mange tror de må spise så utrolig lite for å gå ned i vekt men det er jo feil.

Grunnleggende kunnskap om kosthold har alle, og nå har hun kjent på egen kropp hva som skjer når hun spiser utrolig lite/feil, og det er en nyttig erfaring, om ikke annet. Helt enig i at det viktigste er det mentale, så hvis det da fremdeles er vanskelig, er det det mentale som står i veien, og da trenger hun hjelp med det. Fysisk trening kan være veien ut, men det er ikke løsningen for alle. 

Anonymkode: 53585...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnleggende kunnskap om kosthold har alle, og nå har hun kjent på egen kropp hva som skjer når hun spiser utrolig lite/feil, og det er en nyttig erfaring, om ikke annet. Helt enig i at det viktigste er det mentale, så hvis det da fremdeles er vanskelig, er det det mentale som står i veien, og da trenger hun hjelp med det. Fysisk trening kan være veien ut, men det er ikke løsningen for alle. 

Anonymkode: 53585...5cc

Det tror ikke jeg alle har... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Raggy skrev:

Det tror ikke jeg alle har... 

Man kan ikke unngå å ha fått med seg bruddstykker om sunt kosthold, som "grønnsaker er sunt" og "godteri er usunt"; selv om slike råd er en overforenkling som går på helsa løs, er det et utgangspunkt, i det minste, og det er rådene folk gjennomgående får når de spør, det er rådene de takker for, det er rådene de tror de har nytte av. Jeg tror mange bare gjør seg dumme.

Anonymkode: 53585...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...