Gå til innhold

Andre som blir påvirket av at kriminaliteten blir mer brutal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Føler meg veldig utrygg etter å ha sett på Luther.

Anonymkode: 90c13...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg svært sjelden utrygg. Jobber uniformert, og ikke sjelden i de delene av byen som det snakkes mye om på KG. Også en del kontakt med mange av de menneskene som mange på KG mener har skylden for alt som er gærnt i Norge i dag.

Anonymkode: 78d8c...88b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt føler jeg meg mer utrygg. Går jeg forbi gjenger med høylytte utlendinger fryser jeg til, og det er ingen god følelse. Misunner de ignorante som ikke ser problemene.

Anonymkode: 531d5...1b9

Du må snakke med noen profesjonelle om problemet ditt. Husker du Max Hermansen som hadde en vrangforestilling om at halve Grønland var ute etter å ta han? Etter en tur med tv-team var det ingen som engang enset han. Snakk om å gjøre seg viktig. Men han hadde nok sterk fobi som jeg håper han får psykologisk hjelp til med å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg føler meg utrygg fordi jeg selv har blitt utsatt for våpentrussel og frastjålet verdisaker i Oslo selv om jeg ikke hører til i dårlige miljø eller oppholder meg i snuskete gater. I gamledager opplevde jeg det å være i sentrum som frihet, mens i dag føler jeg ubehag, det er for mange mennesker og for mye kriminalitet. 

Anonymkode: f1fad...b73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo litt med solidaritet å gjøre også.

Jeg har ingen grunn til å føle meg utrygg, så da har ungen andre det heller? 

Det er litt av et syn på verden. At vi ikke vasser i lik, betyr ikke at andre ikke kan stå i fare for ran, voldtekt og andre «mindre» lovbrudd utenfor døra. 

Anonymkode: 99a99...9cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Du må snakke med noen profesjonelle om problemet ditt. Husker du Max Hermansen som hadde en vrangforestilling om at halve Grønland var ute etter å ta han? Etter en tur med tv-team var det ingen som engang enset han. Snakk om å gjøre seg viktig. Men han hadde nok sterk fobi som jeg håper han får psykologisk hjelp til med å bli kvitt.

Så at kvinner føler seg utrygge når de går forbi store grupper, eller små grupper, av menn er et problem man bør snakke med profesjonelle om? Da tror jeg de vil bli lange køer hos psykologer! Det er en helt naturlig reaksjon! Spesielt med grupper av ikke-norske menn.

Hva har jeg som kvinne på 50 kilo å stå imot med om fem menn/ungdomsgutter bestemmer seg for å omringe meg og angripe meg? Ingenting skal jeg si deg. Absolutt ingenting! Og det er faktisk en ganske skremmende tanke. 

Og hvorfor nevnes spesielt ikke-norske? Fordi de har en annen kultur og en annen oppfatning av jenter/kvinner og hva som er akseptabelt og normalt.

Anonymkode: 7ef30...327

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2019 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Den bortskjemte foreldregenerasjonen vår er kanskje de eneste som har fått lov å vokse opp i et så trygt, homogent samfunn med fungerende rettsstat og sosialdemokrati som Skandinavia på 70-80-tallet. Det var et lite blaff av eutopi i verdenshistorien. De skuslet der naturligvis bort.

Anonymkode: 4fe56...f2b

70-80 tallet var da ikke mere trygt enn nå?

Eneste forskjellen er at dagens gjerningspersoner i større grad ikke er etnisk norske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Føler meg svært sjelden utrygg. Jobber uniformert, og ikke sjelden i de delene av byen som det snakkes mye om på KG. Også en del kontakt med mange av de menneskene som mange på KG mener har skylden for alt som er gærnt i Norge i dag.

Anonymkode: 78d8c...88b

Da skjønner du kanskje problemstillingen om omvendt rasisme i disse områdene. Dette er noe jeg syns det burde snakkes mer åpent om.

Anonymkode: bebc8...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke redd for knivstikking eller noe sånt , det skjer jo med veldig få, selvom man kan lese om det flere ganger i måneden. 
Jeg er redd for voldtekt, som skjer med veldig mange, og vold fra hvite menn som blir sinte fordi jeg avviser de. 

Anonymkode: fba92...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Druid said:

70-80 tallet var da ikke mere trygt enn nå?

Eneste forskjellen er at dagens gjerningspersoner i større grad ikke er etnisk norske. 

Det kommer an på hvilken trygg, og hvilke farer. Det er visst tryggere o trafikken nå, fordi om der før var mindre trafikk. 

På 70 tallet var det visst ikke blind vold, det kom senere. 

Overfallsvoldtekter er på vei oppover. Ran er på vei oppover. Disse masseoverfall/overgrep/ran som skjer på konserter fra nyttårsfeiring i Køln, til konserter i Svergie og VG lista top 20 her hjemme, de hadde ingen hørt om.

Jeg kan ikke tallene og statistikkene. Det var i alle fall ikke sånn knivstukket, og skytevåpen bruk. Machete var noe man leste om var et verktøy til bruk i jungelen, ikke noe som omtrent ukentlig var på forsiden av VG. 

Det er kvinner som opplever dette først, som føler ubehaget. 

Anonymkode: 99a99...9cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvilken trygg, og hvilke farer. Det er visst tryggere o trafikken nå, fordi om der før var mindre trafikk. 

På 70 tallet var det visst ikke blind vold, det kom senere. 

Overfallsvoldtekter er på vei oppover. Ran er på vei oppover. Disse masseoverfall/overgrep/ran som skjer på konserter fra nyttårsfeiring i Køln, til konserter i Svergie og VG lista top 20 her hjemme, de hadde ingen hørt om.

Jeg kan ikke tallene og statistikkene. Det var i alle fall ikke sånn knivstukket, og skytevåpen bruk. Machete var noe man leste om var et verktøy til bruk i jungelen, ikke noe som omtrent ukentlig var på forsiden av VG. 

Det er kvinner som opplever dette først, som føler ubehaget. 

Anonymkode: 99a99...9cb

Det var mengder av blind vold. Ran av eldre var på ett tidspunkt så vanlig, at politiet brukte mer tid på å overtale eldre til å la trygda stå på konto og bruke kort, enn å håpe på at de skulle få kontroll på gjerningsmenn. 

Overgrep på sånne arenaer var VANLIG før; hele ideen om at du ikke skal bli misbrukt i fylla, er nytt.

Og vi hadde gruppevoldtekt som ble henlagt fordi offeret gikk i kort skjørt. Overfallsvoldtekter var en reell trussel. 

Vold og kriminalitet går i bølger, men selv om det er en mindre bølge i Oslo nå, er kriminalstatistikken der markant lavere i antall nå, enn det som var på 70-80 tallet.

Jeg bor i villa område. For 25 år siden var nærbutikken min farlig område om kvelden med gjenger som slåss med kniv og balltre, og som gjerne reiste til naboområdet for å markere seg.

Men Macheter er nytt, og skytevåpen har økt mye. 

Jeg er ikke fremmed for at det kan føles mer utrygt nå, men kan ikke si at det var så veldig mye tryggere før i tiden. Vi KAN si at vi har hatt ett tryggere Oslo enn vi har idag.

Og vi kan si at vi har en utvikling som er bekymringsfull, siden majoriteten av det vi har sett i det siste er mindreårige. (Hvis du går tilbake til etableringen av drabantbyene, er ikke det nytt heller, men det forteller oss at vi ikke har lært.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg litt mer utrygg, men er ikke redd for å gå ute. Tenker mer på at jeg må være observant, kunne litt selvforsvar, og være litt "klar" hvis det skjer noe. Ser man ut som man vet hva man driver med og føler med hva som skjer er det mindre sannsynlighet for at man blir utsatt for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette  +  Åpne grenser, ukontrollert innvandring, jernteppets fall etc.  Her er det mange ting som spiller inn. Husker godt i -94, hvor vi som sa nei til EU ble nærmest idiotforklarte. Det var ikke måte på hvor dumme vi var, bare en gjeng bønder og bygdetullinger .   Vi var jo nødt til å si ja til samarbeid med Europa. Jo Takk, ser hvordan det har gått. EØS, Schengen, Acer.... Fuck it !

Anonymkode: 8e2df...b64

Eeeh, norge var medlem av EØS da vi hadde folkeavstemning om EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jane Doe86 skrev:

Jo, det var det. Alle som sier noe annet er enten for unge eller full av løgn.

Jeg er langt over 50, jeg vokste opp i den tiden.

Det at vi har gått fra to aviser om dagen, der fokus lå på større nasjonale saker som krevde oppmerksomhet, til en presse som som skal levere 24/7 med lik og del saker og mikrofokus, har gjordt noe med hvordan kriminaliteten fremstår. Men kriminalitetsstatestikken og mørketallsutviklingen er klar.

Dessuten handler det en del om samfunnsutvikling. Det var en større aksept for at kriminalitet var en del av virkeligheten før. Nå fantaserer man om en verden uten.

Og i det lager vi problemer vi ikke hadde.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke blitt utrygg av det nei, men blir utrygg av at myndighetene blir stadig mere brutale. Mere tvang er ikke av det gode.

Anonymkode: 8a7f4...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/21/2019 at 2:57 PM, Druid said:

70-80 tallet var da ikke mere trygt enn nå?

Eneste forskjellen er at dagens gjerningspersoner i større grad ikke er etnisk norske. 

Så når det gjelder de etnisk norske har det vært stor reduksjon, slik at kriminaliteten hadde vært nesten eliminert NÅ om vi ikke hadde importert besten tilsvarende?

Anonymkode: 99a99...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forferdelig trasig at ungdomsgjengene har fått lov til å ta seg sånn til rette i storbyene som de har, og alle kniv- og voldsepisodene skremmer meg. Foreldrene deres bør miste omsorgen for dem jo før jo heller. Få inn barnevernet! Det skylder vi ungdommene. Disse foreldrene har åpenbart null kontroll over sønnene sine, og gutta har jo ikke en sjanse til å lykkes i livet. De havner på skråplanet(før de er ferdig med puberteten) mens mor og far har fullt fokus på døtrenes ære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når det gjelder de etnisk norske har det vært stor reduksjon, slik at kriminaliteten hadde vært nesten eliminert NÅ om vi ikke hadde importert besten tilsvarende?

Anonymkode: 99a99...9cb

Ser vi historisk på den sosialøkonomiske mobiliteten, så nei.

Men det er ett åpent spørsmål når vi betrakter Norge.

Våre erfaringer fra andre steder der vi har sett denne typen utvikling tilsier at kriminaliteten organiserer seg mye mer effektivt. 

Man kan ikke eliminere kriminalitet; det er ikke sånn mennesker fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...