Gå til innhold

Høyre varsler omkamp om fedrekvoten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er helt hårreisende at staten skal gå inn og bestemme hvordan den enkelte familie organiserer seg!  En modell passer ikke for alle, la folk velge selv hvordan permisjonen skal fordeles!

Jeg vokste opp i en tid da de fleste småbarnsmødre var helt eller delvis hjemmeværende, og far hadde ingen permisjon. Pussig nok har både jeg og mine jevnaldrende hatt et aldeles glimrende forhold til våre fedre selv om mødrene sto for sikkert 90% av omsorgen det første året.

 

Anonymkode: 4d25a...d7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pappaperm er absolutt viktig, men jeg er dypt uenig i tredelingen av permisjonen så lenge det innebærer at mor må tilbake i jobb når babyen er 6,5-7 måneder. På det tidspunktet behøver babyen fortsatt mat på natten, og dersom mor ammer betyr det mange oppvåkninger på natt og liten mulighet til å fungere optimalt i jobb. Ikke alle babyer tar flaske (!), samt at mor raskt mister melka dersom hun kun har mulighet til å amme på kveld og morgenen. Av mine venninner som har gått tilbake i jobb da babyen var 8 måneder (etter gamle regler) har omtrent samtlige måttet gi opp ammingen etter ei uke eller to fordi det ble for tøft å kombinere amming og jobb. Ammefri fungerer også kun dersom mor jobber på dagtid i nærhet til hjemmet, for ikke å nevne at ammefri gir arbeidsgiver en økt belastning. Sykepleiere, flyvertinner, de som jobber på båt eller i Nordsjøen har lite/ingen mulighet til å ta ut ammefri, og ammingen må da avsluttes alt for tidlig. Morsmelk er optimalt for babyens utvikling, og lang ammefrekvens bidrar også forebyggende ift. brystkreft hos mor. 

Tredelingen av permisjonen kommer bare til å føre til at mor tar ulønnet permisjon, noe som gir en reduksjon av trygderettigheter. 

Det finnes heller ingen forskning som antyder at far blir mer involvert i barneoppdragelsen dersom han tar ut 15 uker permisjon enn om han tok 10 uker, som etter de gamle reglene. 

At mor i de fleste tilfeller har ansvar for «det tredje skiftet» vil de nye reglene heller ikke ha noen som helst innvirkning på. At far er hjemme 5 uker ekstra med baby gjør han på ingen måte mer rustet til å huske at det er nissefest i barnehagen eller at Ole skal ha karnevalbursdag 8 år senere, og gave og kostyme må kjøpes inn. Disse tingene har absolutt ingen sammenheng. 

Likevel er noe pappaperm nødvendig, da far da får mulighet til å trygges i omsorgsoppgaven uten at mor er til stede som rådgiver. 10 uker er et greit utgangspunkt for dette, og ønsker familiene at far skal ta ut mer permisjon bør dette være opp til den enkelte familie. 

Dersom politikerne ønsker mer likestilling på dette feltet bør de heller begynne med å gi far selvstendig opptjeningsrett til foreldrepenger samt fjerne aktivitetskravet til mor dersom far ønsker å ta ut deler av fellesperioden (evt. stille samme krav til mor) 

Det bør også være mulig for den ene forelderen å overføre sin kvote til den andre dersom h*n er selvstendig næringsdrivende eller lignende, og ikke har mulighet til å avvikle permisjon. Norge er ikke tjent med at små bedrifter går konkurs fordi noen skal avvikle foreldrepermisjon, ei heller er de tjent med at foreldrene sliter seg ut fordi de blir dobbeltarbeidende i «permisjonen» fordi den ene da blir nødt til å jobbe fulltid på kveld og helg for å holde liv i bedriften sin. 

Anonymkode: 4dfa5...d63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høyre er en gjeng tapere
 

 

Anonymkode: 56cdf...2d7

Høyreekstremister og det politiske partiet Høyre har ingenting med hverandre å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med det at mor har permisjon de tøffeste månedene, og når det endelig begynner å bli enklere så skal far ta noen uker. Mor skal fortsatt våkne på natta for å amme og amme på jobb, men likevel være i full som om ingenting har skjedd. Jeg blir ufattelig provosert av dette. 

En kamerat av meg hadde til og med permisjon når barnet var begynt i barnehage. 

Anonymkode: 1bcfd...cf0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for fedrekvota, men synes at det skal legges opp sånn at mor KAN være i permisjon (100% utbetaling) minst 8 mnd hvis det er ønskelig for familien. Da har man minst to mnd på seg fra anbefalt fullammingsperiode til arbeid. Det må enten innebære kun 10 uker fedrekvote, eller økt total permisjonslengde. 

Samtidig synes jeg det er idiotisk med omkamp nå. Politikerne tok et valg, de VISSTE hva protestene gikk ut på - hvorfor ombestemme seg nå? Det er jo intet nytt som har kommet frem. Mest av alt ønsker jeg en stabil permisjonsordning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Albbas skrev:

Jeg er veldig for fedrekvota, men synes at det skal legges opp sånn at mor KAN være i permisjon (100% utbetaling) minst 8 mnd hvis det er ønskelig for familien. Da har man minst to mnd på seg fra anbefalt fullammingsperiode til arbeid. Det må enten innebære kun 10 uker fedrekvote, eller økt total permisjonslengde. 

Samtidig synes jeg det er idiotisk med omkamp nå. Politikerne tok et valg, de VISSTE hva protestene gikk ut på - hvorfor ombestemme seg nå? Det er jo intet nytt som har kommet frem. Mest av alt ønsker jeg en stabil permisjonsordning. 

Selvfølgelig behøver vi en omkamp når så mange er misfornøyd med den nye ordningen. 

Det er ikke for sent å snu. 

Personlig så avventer jeg flere barn til ordningen evt. blir endret tilbake, med 10 ukers kvote til far. Men årene går raskt og den biologiske klokka tikker så jeg har ikke mulighet til å vente mer enn maks et par år. Blir det ikke noen endring innen da vil vi dessverre ikke få flere barn, da det blir en for stor økonomisk påkjenning å ta ytterligere 5 uker ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 4dfa5...d63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Permisjonsordninga slik den er nå er ganske feilslått når kvinner tar ut meir ulønna permisjon.

"Tre av ti mødre valgte i 2017 å ta ulønnet permisjon i tillegg til foreldrepengeperioden. Det er 66 prosent mer enn i 2008." 

Kjelde: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/01/20/195493759/langt-flere-modre-tar-ulonnet-permisjon 

Det hadde vore fint om familien sjølv kunne styra fordelinga. Kva er tanken bak låste veker til far? Det virke på meg som det er økonomisk agenda bak det, staten spare sikkert mykje pengar på at enkelte fedre ikkje kan ta permisjon. Det burde heler ikkje væra noko i veien for at mor drar tilbake til arbeid etter 3-4 månader om ho har lyst, og gi resten til far. Kvifor skal staten diktera kva vi gjer til minste detalje? Ulike familiar har ulike behov. 

Anonymkode: 55552...282

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig behøver vi en omkamp når så mange er misfornøyd med den nye ordningen. 

Det er ikke for sent å snu. 

Personlig så avventer jeg flere barn til ordningen evt. blir endret tilbake, med 10 ukers kvote til far. Men årene går raskt og den biologiske klokka tikker så jeg har ikke mulighet til å vente mer enn maks et par år. Blir det ikke noen endring innen da vil vi dessverre ikke få flere barn, da det blir en for stor økonomisk påkjenning å ta ytterligere 5 uker ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 4dfa5...d63

Et alternativ for deg er jo å spare opp én månedslønn (eller litt til) slik at du kan ta den ekstra permisjonen du ønsker. Det bør jo ikke ta så fryktelig lang tid. 

Anonymkode: 73644...8d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet har like stort behov for å knytte seg til far. Derfor synes jeg virkelig ikke noe om at de vil redusere fedrekvoten. 

Anonymkode: 6f567...ef0

Barnet har faktisk mer behov for mat, enn for å knytte seg til far.

Jeg er for pappaperm altså. Men jeg syns dagens løsning ikke tar hensyn til tilfeller der barnet fortsatt er avhengig av å ammes hver 3. t hele døgnet for å få i seg mat. 

Anonymkode: 80c52...7a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Husholdning1 skrev:

Synes økningen i fedrekvoten van svært positiv. Ønsker ikke at den skal reduseres.

Men da er det jo bare for deg/dere å velge at far er hjemme lenger, også kan de som ikke ønsker den løsningen velge det som er best for deres familier. Det er jo valgfriheten det kjempes for her! 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig behøver vi en omkamp når så mange er misfornøyd med den nye ordningen. 

Det er ikke for sent å snu. 

Personlig så avventer jeg flere barn til ordningen evt. blir endret tilbake, med 10 ukers kvote til far. Men årene går raskt og den biologiske klokka tikker så jeg har ikke mulighet til å vente mer enn maks et par år. Blir det ikke noen endring innen da vil vi dessverre ikke få flere barn, da det blir en for stor økonomisk påkjenning å ta ytterligere 5 uker ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 4dfa5...d63

Akkurat dette argumentet skjønner jeg ikke. På et par år og den tiden det tar å gå gravid klarer dere å spare en månedslønn ekstra. 

 

Anonymkode: 0b8b8...d89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette argumentet skjønner jeg ikke. På et par år og den tiden det tar å gå gravid klarer dere å spare en månedslønn ekstra. 

 

Anonymkode: 0b8b8...d89

Man kan jo bare spare penger til barnets tannregulering også, hvorfor trengs det egentlig tilskudd til dette? Eller spare penger i tilfelle man skulle bli sykemeldt. Det var stor ståhei når det ble fremmet forslag om å øke semesteravgiften til universitet/høyskole, men alle får vel til å spare noen tusenlapper til sin egen utdannelse? 

Sånn kan man holde på. Realiteten er at økt fedrekvoten fører til en del problemer for enkelte familier. Ergo: en dårligere ordning enn før.

Anonymkode: 279d5...32f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er for 15 uker fedrekvoten må gjerne komme med noen argumenter hvorfor dette er så viktig. At far kanskje knytter seg mer til barnet er jeg enig i, men hva mer egentlig? Tror dere at kvinnens stilling i arbeidslivet og samfunnet blir bedre ved at 5 uker med perm blir byttet ut med potensielt krav om tilrettelegging for ammefri og/eller pumping? 5 uker fra eller til med vikar/erstatter - har det noe å si? 

Anonymkode: 279d5...32f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer ikke pappaer å si ifra selv om de vil ha flere uker? Og hvorfor er det så ille at hver enkelt familie får bestemme selv? Hvis far i huset i utgangspunktet ville ha flere uker, men mor ikke ønsker dette..da er det ikke staten som skal tvinge fram det. Da får far få fingern ut av ræva og slutte å være så tøffel.

Anonymkode: 1cb9b...14d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lalaB skrev:

Men da er det jo bare for deg/dere å velge at far er hjemme lenger, også kan de som ikke ønsker den løsningen velge det som er best for deres familier. Det er jo valgfriheten det kjempes for her! 😊

Det blir veldig mye enklere overfor arbeidsgiver når man må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsken da, kan de ikke snart bli enige med seg selv. Det verste med fordelingen er at den endres hele tiden

Anonymkode: b78c5...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo bare spare penger til barnets tannregulering også, hvorfor trengs det egentlig tilskudd til dette? Eller spare penger i tilfelle man skulle bli sykemeldt. Det var stor ståhei når det ble fremmet forslag om å øke semesteravgiften til universitet/høyskole, men alle får vel til å spare noen tusenlapper til sin egen utdannelse? 

Sånn kan man holde på. Realiteten er at økt fedrekvoten fører til en del problemer for enkelte familier. Ergo: en dårligere ordning enn før.

Anonymkode: 279d5...32f

Poenget var at om man virkelig ønsker seg et barn til, så står og faller det neppe på 5(!) uker ulønnet perm. 

Anonymkode: 0b8b8...d89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det blir veldig mye enklere overfor arbeidsgiver når man må.

Men da bør det heller en del holdningsarbeid til, ut til bedriftene. Ikke å tvinge igjennom en ordning som går negativt ut over flesteparten av barna som rammes av dette. (I forhold til amming).

Jeg er for å han en kvote til far, men skal den være så lang som nå så må fellesperioden bli lenger. Og det bør bli muligheter for å kunne overføre permisjonen til mor dersom familien er i en slik situasjon at det å ta ut pappaperm gir ganske store konsekvenser. F.eks selvstendig næringsdrivende som vil gå konkurs eller studenter som blir nødt til å utsette studiene i et helt år (profesjonsstudier kan man ikke bare pause i noen uker). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det jeg mente. Selvfølgelig klarer barn med en forelder seg fint, men i en situasjon hvor barnet vokser opp med begge foreldrene er det like viktig at barnet blir knyttet til både far og mor. Mor har jo allerede en fordel her ved at hun har gått gravid med barnet i 9 mnd, at hun (forhåpentligvis) ammer og får lengre permisjon. 

Anonymkode: 6f567...ef0

Så vi som er vokst opp m kun mammaperm er ikke knyttet til faren vår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...