Gå til innhold

Eksempel på toxic masculinity, rasisme, homohets og white privelege - Trump tilhengere angriper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:


Ok, for å svare deg helt konkret selvom du åpenbart er for uopplyst til å forstå det eller å sette deg inn i verdenshistorien samt ha en bredere innsikt av dagens samfunn: Det går ikke ann å være rasistisk mot hvite. Rasisme er en holdning satt i system, der man blir systematisk undertrykt på grunn av hudfarge. Det er ingen hvite som blir systematisk undertrykt på grunn av farge. Det finnes fargede som misliker hvite, men det er fortsatt ikke en systematisk undertrykking som rammer de økonomisk og politisk og er heller ikke en samfunnstrussel for de. Det finnes fargede som utøver vold mot hvite, for eksempel nazister, og det er en naturlig reaksjon på den undertrykkingen fargede er utsatt for av denne gruppen, nazister, eller hvite.
 

Anonymkode: a1b7c...d53

Selvfølgelig går det an.

Det finnes svarte som utøver vold mot helt uskyldige hvite. 

Det er lett å se hvordan hvite blir behandlet når de er i mindretall. For å si det sånn, det er mye verre enn hvordan svarte blir behandlet når de er minoriteten. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner det at alt som setter hvite , spesielt hvite rasister, hvite trump tilhengere (går som rasister forsåvidt) og hvite kvinnehatere i dårlig lys (selv fakta)  det må prøves å motbevises så langt det går, for enkelte kjenner seg så mye igjen i dem at de gjør alt for å beskytte dem. Kjenner typen, paranoid bitter innvandringskritisk, singel , kvinnenedsettende KG mann som skylder all ulykken i sitt liv på storkrevende kvinner og fæle innvandrere istedet for å innse at de ikke har noe suksess fordi de har bedritne holdninger 😛

Anonymkode: a1b7c...d53

Jeg er en gift kvinne med høyere utdannelse, hverken bitter eller paranoid. Det er bra drøyt å kalle majoriteten av amerikanere for rasister. 

Anonymkode: 3df37...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det største problemet med Toxic maskulinity (eller toksisk maskulinitet for de på KG som ikke kan basisk engelsk), er nettopp det at folk ikke tror på det og at de ikke forstår at det kan være et problem.

Anonymkode: 27eba...aea

Hvorfor oversetter du det ikke bare til «giftig maskulinitet»? De færreste bruker ordet «toksisk» i dagligtalen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig går det an.

Det finnes svarte som utøver vold mot helt uskyldige hvite. 

Det er lett å se hvordan hvite blir behandlet når de er i mindretall. For å si det sånn, det er mye verre enn hvordan svarte blir behandlet når de er minoriteten. 

Jeg er en gift kvinne med høyere utdannelse, hverken bitter eller paranoid. Det er bra drøyt å kalle majoriteten av amerikanere for rasister. 

Anonymkode: 3df37...508


Nei, rasisme er systematisk undertrykking på grunn av hudfarge.
At et fåtall svarte utøver vold mot uskyldige hvite er ikke systematisk undertrykking, det er en naturlig reaksjon på systematisk undertrykking begått av den gruppen(hvite) gjennom hele historien. Det betyr ikke at vold er ok, men det du beskriver er ikke rasisme. Det går ikke an så lenge det ikke er en systematisk undertrykking, altså rasisme satt i system.
At noen mennesker ikke liker hvite er ikke rasisme for hvite blir ikke systematisk undertrykt i samfunnet og av systemet.

 

Anonymkode: a1b7c...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:


Nei, rasisme er systematisk undertrykking på grunn av hudfarge.
At et fåtall svarte utøver vold mot uskyldige hvite er ikke systematisk undertrykking, det er en naturlig reaksjon på systematisk undertrykking begått av den gruppen(hvite) gjennom hele historien. Det betyr ikke at vold er ok, men det du beskriver er ikke rasisme. Det går ikke an så lenge det ikke er en systematisk undertrykking, altså rasisme satt i system.
At noen mennesker ikke liker hvite er ikke rasisme for hvite blir ikke systematisk undertrykt i samfunnet og av systemet.

 

Anonymkode: a1b7c...d53

Det er din mening, så får vi andre holde oss til den faktiske betydningen av ordet.

https://snl.no/rasisme

Sitat

Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.

Rasisme kommer til uttrykk både i ekstreme ideologier og vold og i mer hverdagslige holdninger og handlinger der folk diskrimineres på grunn av sin etniske bakgrunn. Felles for de ulike formene for rasisme er at enkeltpersoner reduseres til representanter for en gruppe.

Det siste uthevede der gjelder uansett hvem som blir utsatt for rasisme. Din personlige mening om hva som er rasisme er irrelevant i diskusjonen. 

Anonymkode: 3df37...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.news.com.au/entertainment/celebrity-life/celebrities-gone-bad/empire-star-jussie-smollett-staged-racist-attack-police/news-story/39338038bddd0967bb10b6353a6a6cc2

Sitat

“The new direction of the investigation is now based on the premise that Mr Smollett was an active participant in the incident,”

Law enforcement sources have told muliple media outlets, including CNN, the actor is suspected of paying two Nigerian-born brothers to orchestrate the attack, who were arrested on Wednesday.

Er du fortsatt like påståelig om at denne karen virkelig ble utsatt for det han hevner han har blitt utsatt for, eller føler du deg litt teit som laget et slikt innlegg som du startet denne tråden med, TS?

Anonymkode: 3df37...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.news.com.au/entertainment/celebrity-life/celebrities-gone-bad/empire-star-jussie-smollett-staged-racist-attack-police/news-story/39338038bddd0967bb10b6353a6a6cc2

Er du fortsatt like påståelig om at denne karen virkelig ble utsatt for det han hevner han har blitt utsatt for, eller føler du deg litt teit som laget et slikt innlegg som du startet denne tråden med, TS?

Anonymkode: 3df37...508


Ja. Det er ingen bevis for det, det er påstander at han liksom skal ha staget det. Siden det at han stod fram ga dårlig lys mot Trump tilhengere er det heller ikke utenkelig at Trump administrasjonen har betalt disse mennene for å si at det var staget, slik Trump administrasjonen har gjort med andre for å beskytte Trump.

Om dette så var en staget episode gjør det ikke at alle de lignende hendelsene og problemene , homohets, rasisme, toxic masculinity ikke eksisterer eller at oppførselen skissert i den hendelsen ikke er homohets, rasisme og toxic masculinity. Det er det som er tema, det som er problemet, ikke hvorvidt akuratt denne ene episoden skjedde eller ikke for de samme eksemplene  på homohets, rasisme og toxic masculinity skjer hver dag over hele verden.

Anonymkode: a1b7c...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Ja. Det er ingen bevis for det, det er påstander at han liksom skal ha staget det. Siden det at han stod fram ga dårlig lys mot Trump tilhengere er det heller ikke utenkelig at Trump administrasjonen har betalt disse mennene for å si at det var staget, slik Trump administrasjonen har gjort med andre for å beskytte Trump.

Om dette så var en staget episode gjør det ikke at alle de lignende hendelsene og problemene , homohets, rasisme, toxic masculinity ikke eksisterer eller at oppførselen skissert i den hendelsen ikke er homohets, rasisme og toxic masculinity. Det er det som er tema, det som er problemet, ikke hvorvidt akuratt denne ene episoden skjedde eller ikke for de samme eksemplene  på homohets, rasisme og toxic masculinity skjer hver dag over hele verden.

Anonymkode: a1b7c...d53

 

 

Anonymkode: 3df37...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://chicago.cbslocal.com/2019/02/16/sources-brothers-released-bought-rope-used-in-jussie-smollett-attack/

Sitat

Jussie Smollett paid two brothers to stage an attack against him, directed them to buy items used in the alleged assault and actually rehearsed it with them,

The brothers, who were questioned by police this week before being released, were paid $3,500 before leaving for Nigeria and were promised an additional $500 upon their return.

They left for Nigeria later in the day on Jan. 29, after the attack.

Jeg syns faktisk at denne Smollett burde bli anmeldt for hatkriminalitet. Og selvfølgelig betale for all etterforskning og ressurser brukt på en ikke-sak som kun ble satt i gang for å sverte Trump-supportere.

Anonymkode: 3df37...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 21.10, Oppgitt78 skrev:

Hvorfor oversetter du det ikke bare til «giftig maskulinitet»? De færreste bruker ordet «toksisk» i dagligtalen..

Jeg tror svaret ligger i andre del av setningen: "for de som ikke kan basisk engelsk". 

 

På 15.2.2019 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Det største problemet med Toxic maskulinity (eller toksisk maskulinitet for de på KG som ikke kan basisk engelsk), er nettopp det at folk ikke tror på det og at de ikke forstår at det kan være et problem.

Anonymkode: 27eba...aea

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/15/2019 at 7:20 PM, AnonymBruker said:

Det virker som at begrepene toxic masculinity, rasisme, white privilege og homohat fornektes av enkelte her inne. For å statuere et eksempel som inneholder alt sammen fra ukens nyhetsbilde deler jeg her hendelsen om Jussie Smollett.

1. Etter at han lot være å reagere og fortsatte å gå, sier Smollett at han hørte en rasistisk bemerkning. [RASISME, TOXIC MASCULINTY der mennene blir mer truende når de ikke får en respons og oppmerksomheten de ønsker. Dette utsettes også kvinner for nesten hver gang de avviser eller overser en mann]

2 Videre skal mennene ha havnet i et basketak og endt opp ved noen trapper, og der skal en andre person ha sparket Smollett i ryggen. [TOXIC MASCULINITY med vold]

3. Først var han usikker på om han skulle anmelde og forteller
"- Det handler litt om stolthet. Vi lever i et samfunn der du som homofil mann blir ansett som svak, men jeg er ikke svak. Jeg er ikke svak, og vi som gruppe er ikke svak." [TOXIC MASCULINITY hvor man blir redd for å anmelde, må "bevare stoltheten", vil ikke fremstå "svak", samme som fører til at mange menn med psykiske problemer ikke tør å søke hjelp fordi de ikke vil bli sett på som "svake", og ender med å heller ta selvmord med tiden]

4. "– Det føles som om at hvis jeg hadde sagt at angriperne var muslimer eller meksikanere eller sorte, så hadde de som tviler ha støttet meg mye mer. Og det sier mye om hvor vi som nasjon befinner oss for øyeblikket." [WHITE PRIVILEGE]

Anonymkode: a1b7c...d53

Her blander du flere ulike begreper. Begrepene som blir forkastet er white privilge og toxic masculinity. Det første fordi det er et rasistisk utrykk, og det andre fordi man ikke bør bruke ordet toxic og det blir normalt brukt feil.

1. Å bli mer truende mot folk som ikke responderer er et eksempel på hvordan mange mennesker reagerer om de får ingen resultat fra deres trusler. Hva tror du kvinner som trakasserer gjør når noen ikke reagerer?

2. Dette heter vold. Du trenger ikke et nytt utrykk for å beskrive vold.

3. Å ikke tørre å anmelde noe er ikke toxic. Om noen hadde sagt at kvinner som ikke tør å anmelde voldtekt driver med toxic femininity så ville de ha blitt slaktet i media.

4. Og hvis angriperene var muslimer, så ville de som støttet han begynt å tvile. Det går begge veier. Og som vi kan se over, så er det gode grunner til å tvile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Hva det er? Kvinner som misbruker sine menn og barn fysisk og psykisk. Kvinner som manipulerer og lyver, og som slipper unna med det i kraft av å være kvinne - det "uskyldige" kjønnet osv osv. 

Anonymkode: d85e0...127

Toxic masculinity er grunnen til at kvinner er "det uskyldige kjønnet" om det ikke hadde vært for det, hadde disse problemene ikke eksistert. Det er ikke et samfunnsproblem at kvinner mishandler menn, men det er et samfunnsporblem at menn mishandler kvinner. Derfor er ikke toxic femininity et reelt konsept. Om man går på hvilken som helst politistasjon og spør hva mest anmeldelser går ut på er det det vold i hjemmet, hvor menn begår vold mot kvinner. Manipulering og lyving kan menn også gjøre, det er ikke et problem som er kun rettet mot kvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både "toxic masculinity" og "white privilege" virker primært å være redskaper for definere ut andre grupper, og i liten grad særlig nyttige i en analyse eller forståelse av samfunnet. Kanskje handler det om at grupper som lever av å kommunisere hvor undertrykkede de er stadig er avhengige av diffuse størrelser når den reelle undertrykkelsen ikke er tilstrekkelig, og der "patriarkatet" fremstår stadig mer arkaisk og fjernt ser en seg kanskje nødt til å erstatte dette med nye vage størrelser, en kan "kjempe" mot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette måtte jo komme til Norge før eller siden. Det virker som enkelte ikke er i stand til å analysere eller forme egne tanker, så de tar etter kulturelle trender fra USA. Snart kommer det vel noen andre trendy teorier som alle blir smittet av, som en flokk sauer som beveger seg unisont i flokk. Teoriene med [TOXIC MASCULINITY!!!], [MICROAGRESSION!!] osv passer bra hvis man ikke evner å legge ifra seg en flokkmentalitet. Man identifiserer seg som kvinne og tolker verden derutifra, akkurat som hvite gjør når de påpeker at de er overlegne svarte, eller folk fra vesten påpeker at deres religion er overlegen. Det er akkurat samme mekanismer som ligger bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis toxic masculinity skal være et reelt begrep, så er absolutt toxic feminity også det. Det er idiotisk å drive å skylde på menn hele tiden. Vi har utviklet oss sammen i millioner av år. Vi har begge positivt og negativt sider forbundet med kjønnsroller våre, som forresten hverken menn eller kvinner har oppfunnet, men som har utviklet seg naturlig basert på hva som har best for å overleve. 

 

Toxic feminity kan vel påstås å være ting en del kvinner gjør som er negativt for menn, hvis man skal gå med en lignende definisjon som for toxic masculinity. Manipulasjon, psykisk vold, gjerne fysisk også siden kvinner sjeldent får konsekvenser for vold her i vesten. 

Anonymkode: 06c82...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er en god video angående privilegier. Jeg synes uansett mennesker må begynne  å innrømme de privilegiene de faktisk har, altså på hvilken måte mange har vært heldigere enn andre, ikke på grunn av personlige egenskaper, men på grunn av startpunktet de får i livet: 

 

Anonymkode: a59a1...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis toxic masculinity skal være et reelt begrep, så er absolutt toxic feminity også det. Det er idiotisk å drive å skylde på menn hele tiden. Vi har utviklet oss sammen i millioner av år. Vi har begge positivt og negativt sider forbundet med kjønnsroller våre, som forresten hverken menn eller kvinner har oppfunnet, men som har utviklet seg naturlig basert på hva som har best for å overleve. 

Det er ikke slik biologien fungerer. Menn har for eksempel ikke på grunn av biologi måttet undertrykke kvinner i årtusener. Det ser vi jo nå. Vi har et velfungerende samfunn og vi har likestilling på veldig veldig mange områder. Ingen kan si at det har vært biologisk nødvendig å forvise kvinner til privatsfæren, slik det ble gjort før, f.eks.

Toxic feminity kan vel påstås å være ting en del kvinner gjør som er negativt for menn, hvis man skal gå med en lignende definisjon som for toxic masculinity. Manipulasjon, psykisk vold, gjerne fysisk også siden kvinner sjeldent får konsekvenser for vold her i vesten. 

Dette er jeg enig i.

Anonymkode: 06c82...20c

Anonymkode: a59a1...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette synes jeg er en god video angående privilegier. Jeg synes uansett mennesker må begynne  å innrømme de privilegiene de faktisk har, altså på hvilken måte mange har vært heldigere enn andre, ikke på grunn av personlige egenskaper, men på grunn av startpunktet de får i livet: 

Anonymkode: a59a1...832

At folk er født med ulike privilegier er ikke kontroversielt. Det er noe vi har snakket om lenge.

Men i nyere tid har man begynt å snakke om white privilige. Alt han snakket om i videoen hadde ingenting med å være hvit, det handlet om fattigdom og de som vokser opp uten en far. Han burde også nevnt utsende, atletiske evner og IQ. Det er klart at svarte er kraftig overrepresentert i de 2 parameterene, og det er noe USA bør fokusere på. Men det er også hvite som opplever dette, tar du en titt på videoen så var det også en hvit mann helt bakerst. Hvorfor skal han bli kvotert bort bare fordi han er hvit?

De som snakker om white privilige pleier å nevne andre ting som, "hvis jeg ser på TV så ser jeg mennesker med min hudfarge godt representert". Dette er tull og det vet jeg godt fordi jeg bor i et ikke-hvit land. Hvis jeg slår på TV-en så er ikke min hudfarge godt representert i det hele tatt. Er det et eksempel på asian privilige, selvfølgelig ikke. Hudfarge er irrelevant, det som betyr noe er om de har samme verdier som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Camlon skrev:

At folk er født med ulike privilegier er ikke kontroversielt. Det er noe vi har snakket om lenge.

Men i nyere tid har man begynt å snakke om white privilige. Alt han snakket om i videoen hadde ingenting med å være hvit, det handlet om fattigdom og de som vokser opp uten en far. Han burde også nevnt utsende, atletiske evner og IQ. Det er klart at svarte er kraftig overrepresentert i de 2 parameterene, og det er noe USA bør fokusere på. Men det er også hvite som opplever dette, tar du en titt på videoen så var det også en hvit mann helt bakerst. Hvorfor skal han bli kvotert bort bare fordi han er hvit?

De som snakker om white privilige pleier å nevne andre ting som, "hvis jeg ser på TV så ser jeg mennesker med min hudfarge godt representert". Dette er tull og det vet jeg godt fordi jeg bor i et ikke-hvit land. Hvis jeg slår på TV-en så er ikke min hudfarge godt representert i det hele tatt. Er det et eksempel på asian privilige, selvfølgelig ikke. Hudfarge er irrelevant, det som betyr noe er om de har samme verdier som meg.

Vi som bor i Vesten har kollektivt sett et bedre utgangspunkt, spesielt her i Norge, med så mange gode institusjoner. Det betyr seglvfølgelig ikke at individer ikke en kan ha en dårlig eller grusom historie. Men hvis du sammenligner Vesten med keigsherjede land er det jo selvfølgelig ikke til å stikke under en stol at vi som kollektiv er priviligerte?

Hvordan skulle han nevne utseende, atletiske evner og IQ i en kontekst som handler om livsutgangspunkt å gjøre. Det er da virkelig ikke en viktig verdi å være atletisk. Det viktig er det han spør om i videoen. Det er livsbetingelser som har enormt innvirkning på våre liv, somm er helt utenfor vår kontroll, men som likevel viser at vi starter forskjellig på grunn av sosial bakgrunn.

Anonymkode: a59a1...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Anonymkode: a59a1...832

"Det er ikke slik biologien fungerer. Menn har for eksempel ikke på grunn av biologi måttet undertrykke kvinner i årtusener. Det ser vi jo nå. Vi har et velfungerende samfunn og vi har likestilling på veldig veldig mange områder. Ingen kan si at det har vært biologisk nødvendig å forvise kvinner til privatsfæren, slik det ble gjort før, f.eks."

Menn har ikke undertrykket kvinner i årtusener, de rike har undertrykket menn og kvinner i årtusener. Det gjør de fortsatt, bare litt mer diskrè i dag.

Fint du er enig i at begge kjønn kan være giftige og fæle da! :) Glemmer aldri at min mor skilte seg fra faren vår helt uten grunn, løy om ting han hadde gjort, ødela jobben hans, gjorde han hjemløs og egentlig bare skapte masse kvalme for han. Det var toxic feminity det...

Anonymkode: 06c82...20c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det er ikke slik biologien fungerer. Menn har for eksempel ikke på grunn av biologi måttet undertrykke kvinner i årtusener. Det ser vi jo nå. Vi har et velfungerende samfunn og vi har likestilling på veldig veldig mange områder. Ingen kan si at det har vært biologisk nødvendig å forvise kvinner til privatsfæren, slik det ble gjort før, f.eks."

Menn har ikke undertrykket kvinner i årtusener, de rike har undertrykket menn og kvinner i årtusener. Det gjør de fortsatt, bare litt mer diskrè i dag.

Nok historieløshet for i dag.

Fint du er enig i at begge kjønn kan være giftige og fæle da! :) Glemmer aldri at min mor skilte seg fra faren vår helt uten grunn, løy om ting han hadde gjort, ødela jobben hans, gjorde han hjemløs og egentlig bare skapte masse kvalme for han. Det var toxic feminity det...

Ja, selvfølgelig. Jeg mener at kvinner kan være like fæle som menn.

Anonymkode: 06c82...20c

 

Anonymkode: a59a1...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...