Gå til innhold

Hvordan avvenne nattmåltid hos 1-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan dere andre gikk frem for å avvenne barna med nattmåltider?

Babyen er snart 1 år og får mme. Hun har nesten alltid hatt 1 nattmåltid rundt kl.03-04. Hun spiser fast føde på dagtid med grøt til frokost og kvelds,frukt til lunsj og middag. I tillegg drikker hun kanskje 2-3 flasker melk innimellom de vanlige måltidene. Det virker som hun regulerer matinntaket sitt bra men  hun våkner alltid på natten og vil ha en flaske.Faller vanligvis raskt i søvn igjen etter det.

Er det noe jeg kan gjøre for å avvenne henne med dette? Tenker det blir slitsomt å fortsette slik når vi snart skal i barnehage og tilbake i jobb igjen. Hun legger seg kl.18 og står opp 06:30-07:00 om det har noe å si. Har prøvd å gi henne mer mat på dagtid men hun vil ofte ikke ha.

Anonymkode: c3793...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun trenger egentlig ikke den flasken på natt, men våkner nok nå av vane. Begynn med å tilby vann og rett og slett slutt med flasken. Det vil nok ta litt tid, men tilby trøst og nærhet i stedet. 

Anonymkode: fa8e7...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blandet mme svakere og svakere om natta 

Anonymkode: a946d...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun kun grøt og frukt? Det hadde kanskje vært lurt å få inn kjøtt, grønnsaker og fisk nå. Da blir hun nok mettere også. Maten holder henne mett lengre enn grøten og frukten i alle fall. Min på et halvt PR spiser grøt, frukt, kylling med ris , grøt i den rekkefølgen i løpet av en dag, samt amming 3-4 ganger ... og da sover HiN hele natta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle avvente nattamming, ved ca 1,5 år, kuttet jeg ut ett og ett «måltid» av gangen. Han våknet til ca faste tider, så jeg bestemte meg på forhånd om å ikke amme når han våknet i to-tiden.. når det gikk bra, fortsatte jeg å kutte ved fire-tiden, og sånn gikk det til vi kutta alle ammingene.. 

Anonymkode: b1fcd...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få til ekstra måltid på dagen. Legg ungen seinere (18.30/19.00). Om du plutselig gir vann isteden for melk på natta kan hu bli irritert og det er skapt mer frustrasjon hos henne enn nødvendig. Prøv å gå inn, pakk i smokk, liste deg kjapt ut. 

Anonymkode: ef2ef...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gi skikkelig mat, og ikke bare grøt og frukt. Hun kan fint være reelt sulten når hun spiser slik lett mat. Hvor mange ml mme får hun ila døgnet? Mener å ha lest at de skal ha ca 500ml siste tiden før de fyller året. Får hun mer enn det så er det altfor mye. 

Anonymkode: c55d3...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 22.02, Potatopotato skrev:

Får hun kun grøt og frukt? Det hadde kanskje vært lurt å få inn kjøtt, grønnsaker og fisk nå. Da blir hun nok mettere også. Maten holder henne mett lengre enn grøten og frukten i alle fall. Min på et halvt PR spiser grøt, frukt, kylling med ris , grøt i den rekkefølgen i løpet av en dag, samt amming 3-4 ganger ... og da sover HiN hele natta 

 

På 16.2.2019 den 6.32, AnonymBruker skrev:

Du må gi skikkelig mat, og ikke bare grøt og frukt. Hun kan fint være reelt sulten når hun spiser slik lett mat. Hvor mange ml mme får hun ila døgnet? Mener å ha lest at de skal ha ca 500ml siste tiden før de fyller året. Får hun mer enn det så er det altfor mye. 

Anonymkode: c55d3...841

 

Litt kronglete formulering av meg, men hun får vanlig middag ja,i tillegg til frukt (som lunsj) og grøt til frokost og kvelds. Går ca 3 timer mellom hvert måltid. Utenom faste måltider får hun 2-3 flasker mme som hver enkelt er på 150 mL.Om natten får hun en stor flaske mme på 180 mL, så vi ligger under 500 mL. Er dette for lite? Helsesøster sa ingenting om det sist, men skal ta det opp på nytt neste uke.

 

TS

Anonymkode: c3793...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 8.41, AnonymBruker skrev:

Hun trenger egentlig ikke den flasken på natt, men våkner nok nå av vane. Begynn med å tilby vann og rett og slett slutt med flasken. Det vil nok ta litt tid, men tilby trøst og nærhet i stedet. 

Anonymkode: fa8e7...961

Enkelte netter sluker hun flasken på rekordtid, mens andre ganger bruker hun lang tid og drikker ikke helt opp. Har prøvd å trøste henne noen netter nå, istedenfor å gi flaske og det fungerer av og til, men etter en stund reiser hun seg ofte opp igjen i sengen og gråter, da stopper hun ikke før hun får en flaske.

På 16.2.2019 den 1.00, AnonymBruker skrev:

Når jeg skulle avvente nattamming, ved ca 1,5 år, kuttet jeg ut ett og ett «måltid» av gangen. Han våknet til ca faste tider, så jeg bestemte meg på forhånd om å ikke amme når han våknet i to-tiden.. når det gikk bra, fortsatte jeg å kutte ved fire-tiden, og sånn gikk det til vi kutta alle ammingene.. 

Anonymkode: b1fcd...485

Hvordan gjorde du det når han våknet? Bare trøstet og la han rolig tilbake i sengen? Hvor lang tid tok det før han sov natten igjennom uten mat?

 

Ts

Anonymkode: c3793...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi beskjed av HS å ha storebror regulere det selv. Han var ikke så interessert i flaske på dagen, men drakk en stor mer eller mindre hver natt frem til 15 mnd, da sluttet han bare plutselig selv. HS sa at så lenge de sovner fort igjen og at det bare var melken de ville ha skulle vi bare fortsette 😊 funket veldig greit og kommer til å gjøre samme på lillebror! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...