Gå til innhold

Hvorfor er ernæring/aktivitet så innhyllet i tåkeslør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner mer og mer hvorfor folk sliter. Å mestre noe er ikke så vanskelig når man har knekt koden, det som er vanskelig, er å knekke koden. Og på dette feltet er det vanskelig å finne informasjon som ikke er enten 1) overkomplisert eller 2) fordummende. Ofte er den begge deler på en gang. Vi mennesker er smarte, men vi elsker også 1) mystikk og 2) enkle svar på kompliserte spørsmål. Og det er liksom ingen der til å forklare, ikke så folk skjønner, eller kanskje folk ikke vil skjønne. Folkehelsa går til helvete, men det skaper ihvertfall en artig debatt. Værsågod, bare fortsett.

Anonymkode: 1f518...e02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der skjønte jeg ingenting av. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det der skjønte jeg ingenting av. 

Ingenting? Ikke noenting? Har du ikke lest noen tråder på dette underforumet? Ikke lest en avis eller et ukeblad?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes heller ikke du skriver så forklarende, HI. Forklar gjerne nærmere.

Men ut fra det jeg tror du skriver, så er jeg uenig.

Anonymkode: 954a8...299

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner mer og mer hvorfor folk sliter. Å mestre noe er ikke så vanskelig når man har knekt koden, det som er vanskelig, er å knekke koden. Og på dette feltet er det vanskelig å finne informasjon som ikke er enten 1) overkomplisert eller 2) fordummende. Ofte er den begge deler på en gang. Vi mennesker er smarte, men vi elsker også 1) mystikk og 2) enkle svar på kompliserte spørsmål. Og det er liksom ingen der til å forklare, ikke så folk skjønner, eller kanskje folk ikke vil skjønne. Folkehelsa går til helvete, men det skaper ihvertfall en artig debatt. Værsågod, bare fortsett.

Snakk om tåkelegging!

Anonymkode: 09af3...01d

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er virkelig vanskelig å skjønne matpyramiden som til og med er illustrert...

Dette med mat og kalorier inn og ut er enkelt og det blir forklart enkelt, det er folka som ikke skjønner dette som er dumme. 

Endret av loveli
Skrevet

Som gruppe er vi smarte. Da sliter enkeltindividene rett og slett fordi de er litt tette. Da var det oppklart, og jeg skal ikke miste mer nattesøvn over det.

• Liker 1
Gjest Dødningehode
Skrevet

Jeg ser bort fra innlegget, som må ha vært formulert rett fra tredemølla, og svarer på spørsmålet i overkriften: Fordi de fleste som er så opptatt av idrett og ernæring at de gjør karriere på det, er noen analfabete fjols. Det er min erfaring.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting? Ikke noenting? Har du ikke lest noen tråder på dette underforumet? Ikke lest en avis eller et ukeblad?

Tåkeslør, mystikk og knekke koder og det ene med det andre. Hva er det du vil frem til??

At vi ikke skjønner hva som er sunt kosthold og sunn aktivitet?? Jeg syns ikke at det er komplisert å skjønne i det hele tatt. 

Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Tåkeslør, mystikk og knekke koder og det ene med det andre. Hva er det du vil frem til??

At vi ikke skjønner hva som er sunt kosthold og sunn aktivitet?? Jeg syns ikke at det er komplisert å skjønne i det hele tatt. 

De som skjønner det, har jo knekt koden...

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De som skjønner det, har jo knekt koden...

Det er jo ingen kode? Alle bør jo lett forstå hva en bør spise om en vil få i seg det viktige kropp og hode trenger. Alle VET jo det 🙂

Alle vet også at en bør være litt aktiv. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Det er jo ingen kode? Alle bør jo lett forstå hva en bør spise om en vil få i seg det viktige kropp og hode trenger. Alle VET jo det 🙂

Alle vet også at en bør være litt aktiv. 

Jada, men alle vil ikke vite det. De setter seg så imot det at de gjør det superkomplisert.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men alle vil ikke vite det. De setter seg så imot det at de gjør det superkomplisert.

Ingen regler uten unntak, men de fleste vet hva de byrde spise.

Du glemmer at mennesker har fri vilje, det er her mange velger bort det sunne.

Gjest Dødningehode
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig for de begrensede hjernene deres, derfor må de «forske» på det i årevis og skrive lange artikler med språket til seksåringer. Jeg har sett det gang på gang. Kjøp disse idrettsbladene. Det er så mye tull at det er helt utrolig. Og de tar hverandre helt seriøst.

Skrevet

Jeg var ikke ute etter hva dere som skjønner det av dere selv, gjør, men om det går an å hjelpe dem som sliter, og i tilfelle hvordan. Råd som er effektive og gjennomførbare, appellerer ikke - råd som appellerer, er kanskje effektive, men ikke gjennomførbare - eller gjennomførbare, men ikke effektive. Skal man helst bare droppe å gi råd, hvis man er oppriktig? Jeg mener vel, men jeg er ikke lenger sikker på om jeg bare gjør det av mitt gode hjerte.

Skrevet

Jeg svarer ikke i slike tråder (se eksempel under), og jeg ser heller ikke andre som kritiserer galskapen de driver med.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1242036-vi-som-skal-ned-i-vekt-før-påsken-2019/

Grunnen er at man vet at man ikke får gehør. De tror på sin livsløgn, og er urokkelige. De vil vise til kvasiforskning som sier at å spise kål og telle kalorier er veien å gå. Fremfor å bevege på kroppen bruker de heller tiden på å berette om hvor lite de har spist og hvor mange kilo de har gått ned den siste uken (med andre ord hvor mye de har tappet kroppen for energi).

Det er sørgelig at disse folkene fremdeles vil gjøre akkurat det samme om 10, 20 og 30 år.

De som tjener penger på tåkeleggingen er alle sjarlatanene i trenings- og kostholdsbransjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...