Gå til innhold

For dyrt å fly i Nord-Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i Narvik for tiden, og måtte fly til Øst-Finnmark (Kirkenes) for å ordne opp i en bolig etter en eldre slektning som har gått bort. 

Jeg måtte se på prisene to uker før avreise, og fikk følgende priser: 

Tur/retur: ca. 9500 kr. Og da er det fortsatt snakk om 14 timer reise. 

Inni helvete for noen priser! Til sammenligning så koster en tur (t/r) fra Narvik til London rundt 3500-4000 kr. 

Hadde jeg busset til Tromsø (4 timer hver vei), så hadde jeg spart 1000 kr. Da er total reisetid oppe i mot 20 timer.

Sjekket opp priser fra Tromsø til Oslo med Norwegian, og så Oslo til Kirkenes, og så hurtigruten videre - denne ble faktisk et par tusenlapper billigere enn Widerøe, men ikke praktisk mulig pga. reisetid. 

Min løsning ble å kjøre tur/retur med bil. 12 timer kjøring hver vei, men dog 5 ganger billigere enn å fly. 

Skjønner jo at det er naturlig dyrere i Nord, pga. antall passasjerer og flyvninger, men slike priser er jo helt borti natta. Er jo ikke rart at folk ikke gidder å dra hjem (eller nordover generelt), og heller bare drar en tur til syden eller storbyer - når slike turer er dobbelt så billige. 

Anonymkode: 92933...006

• Liker 6
Skrevet

Det var jo veldig dyrt. Akkurat nå er det flere tilgjengelige for under 5000 tur retur. Med reisetid under 5 timer. 

Litt uheldig med reisetidspunktet? 

Skrevet

Vel.. Jeg vokste opp i Nord Norge og vi fløy vel ikke noen steder annet enn til Lillehammer OL i 94. Feriene besto utelukkende av bilturer til Sverige og Finland, og kanskje så langt sør som til Trondheim. 

Reisekostnadene er en av grunnene til at jeg ikke kunne tenke meg å flytte tilbake. 

Skrevet

Sånn er det dessverre å bo i Nord-Norge. Særlig ved bestilling kort tid før avreise (og da mener jeg ikke fire timer, men fire uker) er prisene helt hinsides. 

Anonymkode: b8c49...2f7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...