Gå til innhold

Hvordan forbrenne fett i stedet for muskler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal du ned i vekt, uten å miste muskler / miste minimalt med muskler, må du spise masse proteiner. Kutt ned på karbohydrater, og spis proteinrike måltider.

Anonymkode: 4b000...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BearMama

Ok. Her var det mye morsom lesing.

Det er ikke noe farlig å gå på stort kaloriunderskudd over en kort periode. Spesielt ikke for en som er overvektig og som her stort fettlaget å ta av.

Forebrenningen kan ikke bli ødelagt. 

Man må ikke legge på seg alt og mer til etterpå.

Er det en lur måte å gå ned på? Nei. Hvorfor? Fordi det ofte er slik en starte som en jokoslanker. 

Det sier seg selv at om man sulter seg selv over en periode så vil kroppen tære like mye på musklene som på fettet. Dess lavere muskelmasse dess lavere forbrenning da det er musklene som sørger for at forbrenningen går som normalt og er effektiv. Det er her myten om å ødelegge forbrenningen oppstår. Forbrenningen kan ikke ødelegges. Da hadde vi dauet. Men den kan reduseres inntil man får bygget opp igjen en grei muskelmasse etter muskelsvinn.

Trene masse om en er utrent.

Det sier seg selv at en utrent kropp som plutselig trener som en toppidrettsutøver utsetter seg for enorme påkjenninger slik at sjansen for at en skader seg eller blir utbrent blir veldig høy. 

Å kombinere sulting med masse trening sier seg selv ikke er en god plan pga overnevnte.

Går en ned disse kiloene og etter det sørger for at en spiser mindre enn en forbrenner og er normalt aktiv med en 3 treningsøkter i uka kan man fint fortsette å gå ned i vekt på en sunn og forsvarlig måte.

Men de fleste går opp nettopp fordi de har sultet seg og er utkjørt og overtrent og dermed mister alle hemninger mht mat og spiser av ren desperasjon fordi de føler seg utsultet. Mange kan utvikle spiseforstyrrelser med ekstremdietter og blir så besatt av å telle kalorier at det overtar hele verden deres. Det kan føre til både overspising, anoreksia eller bulimi. Eller ortoreksi.

Å gå ned i vekt handler om å endre livsstil og kostholdsvaner slik at man omstiller seg psykisk til en livsstil som man kan leve med resten av livet. Ingen forbudte matvarer, men en sunn og variert kost kombinert med en mer aktiv livsstil. Man skal ikke gå rundt å føle at man går glipp av noe og at man er en på en evig diett. Man skal bare få et sunt og normalt forhold til mat og trening. Knekker man den koden så blir en slank, sterk og holder seg frisk.

 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at 10 kg på 2mnd for en så stor person hørtes veldig dramatisk ut?

Jeg er mann på 175 cm, og gikk ned fra 80 til 75 kg på 3-4 uker bare ved å spise mindre. Ingen endringer av aktivitetsnivå eller hva jeg spiste. Kun færre måltider/mindre porsjoner. Hadde ikke planlagt å gå ned i vekt, men omstendighetene førte til at jeg spiste mindre. Det var en kjekk overraskelse da jeg veide meg, noe jeg gjør omtrent en gang i mnd.

(Var ikke syk, dama var bortreist i 3 uker 😛 )

Anonymkode: 384d4...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, matrobot skrev:

Ok...

Jeg har for det meste fått med meg fra iForm, aktivtrening og fitnessblogg. Jeg har aldri påstått at jeg er en ekspert, men hvis jeg må være en ekspert for å gi mitt mening/råd, så trekker jeg meg her. Enig med at bodybuilders har ikke nødvendigvis fasit, nei, men de har på en eller annen måte greid å bygge kroppen sin. Godt mulig at mye de sier er bullshit, men hvem skal jeg høre på da? Hvem har fasit, mener du?

Og jeg har ikke sagt at man skal innta protein annenhver time - bare at bodybuilders gjør det. Det er lurt at måltidene inneholder protein. Ikke ren protein. 1-2 skriver med hvitost holder i massevis. Jeg synes ikke at det er spesielt mye å spise 5-6 ganger om dagen? Frokost, Lunsj. Mellommåltid. Middag. Frukt/snacks. Kveldsmat.

Du trenger ikke å bli så lei deg. Du må tåle å bli motsagt på et diskusjonsforum.

De beste bodybuilderne har blitt sånn de er, fordi de har den beste genetikken (til det de driver med), i tillegg til masse hardt arbeid, og uendelige store mengder steroider. Det er ikke vits for hvermansen å kopiere det de gjør. Jeg går ikke mer inn på det nå.

Hvem har fasit? Som sagt, det er vanskelig å si. Men du kan bytte ut iform og fitnessbloggen med noen av følgende kilder:

3dmj, Renaissance Periodization, Menno Henselmans, Brad Schoenfeld, James Krieger, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har droppa 10% fett på ca tre mnd. Samtidig har jeg økt i styrke/muskelmasse. Dette har jeg ikke målt, men med den økningen jeg har hatt i treningen så sier det seg selv. 

Min erfaring er at dette har fungert først og fremst pga kosthold. Mitt kosthold er nøye utregnet av en person som er utdannet innen dette og jeg har veid all maten. Jeg har trent skikkelig hard styrketrening fire ganger pr uke og dette har formet kroppen og sikkert hatt endel å si for både forbrenning og følelsen av overskudd. 

Mange klarer sikkert dette på egen hånd, men jeg ser selv at mine store fremskritt skyldes at jeg ba om hjelp til å få en bedre helse(lindre og forebygge slitasjegikt). Min motivasjon er tanken om god fysisk helse i årene fremover. Din motivasjon, ts er å ha på en kjole et par timer, så kanskje du ikke skal gjøre så mye annet ut av det enn å spise lite og trene alt du kan i den korte perioden. Man behøver ikke tenke så mye om prosjektet er kortsiktig. Ved nedgang i vekt vil, som jeg har forstått det, kroppen etter en stund hyle av sult å gjøre det den kan for at vi går opp igjen, så den mentale motivasjonen bør ligge et annet sted en en kveld med en kjole om man skal ta hensyn til alle teoriene som blir nevnt i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet og stenges på bakgrunn av retningslinjene for rommet. 

Sitat

Kosthold, trening og sports-retningslinjene innebærer:
 

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

 

Mynona, mod.

Endret av Mynona
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...