Gå til innhold

Hvordan forbrenne fett i stedet for muskler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjonen at jeg må ned 10 kg på 2 måneder. Det fordi jeg skal inn i en kjole til et bryllup. 2,5 kg i uken, mye mer enn anbefalt, jeg vet. Men jeg har nok å gå på, jeg er kvinne på 30 år med BMI på 34. Løsningen ser da ut til å bli lite kalorier kombinert med spinning for å ha tilstrekkelig kaloriunderskudd. Spiser ca 1000 kalorier om dagen (sunn mat, mye grønnsaker, ca 100-130 gram karbs), og forbrenner med spinning mellom 500-800 kalorier hver dag. Underskudd per dag ligger på ca 1500 kalorier.

Men jeg leser så mye om at forbrenningen går ned når man spiser lite kalorier. Hvordan skal jeg best unngå dette? Styrketrening leser jeg. Vil det være effektivt på så kort sikt? Kan selvfølgelig begynne å løfte vekter nå, men utgangspunktet er ikke all verdens, og vil dette da gi noen effekt når det er på så kort sikt? Er veldig bekymret for at jeg skal gå greit ned halvparten, og så bom stopp pga forbrenningsstopp.

Noen som kan gi noen råd? Jeg har som sagt såpass høy BMI at jeg mener selv dette er forsvarlig. 10 kg av min kropp er ikke all verdens. Jeg vet også at det er mest gunstig å gjøre dette sakte og riktig, men nå er det altså slik at jeg må inn i denne kjolen om 2 måneder, så da får det bli litt slik denne gangen. Spørsmålene er vel ganske greit: Hvordan unngå at forbrenningen går ned når man spiser mindre? Hvordan unngå at kroppen brenner muskler i stedet for fett?

Anonymkode: 83542...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har det helt om bakfoten, og du kommer neppe til å klare det, da du er for utålmodig. 

Du mister uforholdsmessig mye muskler ift fett når du spiser for lite.

1000 kalorier er ikke bare for lite, det er unødvendig, for du går lett ned i vekt på feks 1800 kcal.

1000 kalorier er så lite at du ikke vil klare å holde deg til det. Hva som skjer først, jukse eller sprekke, er uvesentlig, for det skjer før du har mistet nevneverdig fettvev.

Anonymkode: bb8d4...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk spørsmål: Hvis man har kaloriunderskudd og ikke ønsker at forbrenningen skal gå ned... er det forskjell på om man spiser 1500 kalorier og ikke trener, eller om man spiser 2000 kalorier men forbrenner bort 500 ved trening? Hvis man ser bort fra at trening gir bedre forbrenning i seg selv. Er det når man spiser lite at forbrenningen går ned, eller går den ned så lenge man er i underskudd på kalorier? Selv om underksuddet kommer som følge av trening? Og.. hvis man spiser litt lite (1500 kalorier) mandag til fredag men mer normalt i helgen: Vil man da kunne opprettholde forbrenningen fordi man spiser litt mer enkelte dager, eller vil forbrenningen i løpet av uken gå ned slik at man faktisk legger på seg i helgen, selv om man spiser 2000 kalorier da? Synes dette er veldig interessant, og kunne tenkt meg å vite mer om dette.

Anonymkode: 83542...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har det helt om bakfoten, og du kommer neppe til å klare det, da du er for utålmodig. 

Du mister uforholdsmessig mye muskler ift fett når du spiser for lite.

1000 kalorier er ikke bare for lite, det er unødvendig, for du går lett ned i vekt på feks 1800 kcal.

1000 kalorier er så lite at du ikke vil klare å holde deg til det. Hva som skjer først, jukse eller sprekke, er uvesentlig, for det skjer før du har mistet nevneverdig fettvev.

Anonymkode: bb8d4...05b

Jeg har greid det i 3 uker uten problemer, spiser fornuftig og kjenner meg ikke sulten. Men om du tror jeg klarer det eller ei er for så vidt ikke det jeg spurte om... si at jeg greier det da. Hva blir da svaret på det jeg faktisk spurte om?

Anonymkode: 83542...7e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har greid det i 3 uker uten problemer, spiser fornuftig og kjenner meg ikke sulten. Men om du tror jeg klarer det eller ei er for så vidt ikke det jeg spurte om... si at jeg greier det da. Hva blir da svaret på det jeg faktisk spurte om?

Anonymkode: 83542...7e5

Spørsmålene dine er tildels uvesentlige, dels umulige å besvare, dels basert på misforståelser. For å lykkes, må du fokusere på de riktige tingene. Og du har nok spist langt mer enn 1000 kcal om dagen. 

Anonymkode: bb8d4...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du driver med styrketreningen, vil kroppen prøve å beholde mesteparten av musklene som mulig. Men du må regne med å tape noe underveis. Jeg vil anbefale at du spiser over 1500 kalorier. Spis gjerne 5-6 småporsjoner (250 - 350 kcal) istedenfor store måltid og pass på at det er rikelig med protein i hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, matrobot skrev:

Så lenge du driver med styrketreningen, vil kroppen prøve å beholde mesteparten av musklene som mulig. Men du må regne med å tape noe underveis. Jeg vil anbefale at du spiser over 1500 kalorier. Spis gjerne 5-6 småporsjoner (250 - 350 kcal) istedenfor store måltid og pass på at det er rikelig med protein i hvert måltid. 

Hva er grunnen til at du anbefaler så mange måltider? Hvor har du det fra?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull å tenke at styrketrening ikke har noe for seg, fordi det er kort tid og dårlig utgangspunkt. Du har MEST effekt av styrketrening når du har dårlig utgangspunkt! Det er da "kroppen jubler" og er kjapp med å bygge muskler. 

For meg/oss som har trent styrke jevnlig lenge må vi jobbe beinhardt for å øke muskelmasse. Husker godt da jeg begynte. Da økte det slik på at jeg trodde det ville være superenkelt å få mye muskelmasse, men så flatet det ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Purt Gull skrev:

Hva er grunnen til at du anbefaler så mange måltider? Hvor har du det fra?

Ved å spise mange mindre porsjoner unngår man å strekke opp magesekken for å få plass til mat. Det er bedre å ha en liten full magesekk enn en stor sulten magesekk. Etter å ha gått over til små porsjoner i noen uker, blir jeg fort mett på små porsjoner. Og det sikrer også at kroppen hele tiden har tilgang til næringer - spesielt gunstig hvis man er aktiv. Bodybuilders spiser forøvrig ca annenhver time.

Det blir ikke nødvendigvis mye kalorier av å spise flere små måltider. Som jeg anbefalte her over blir summen ca 1500 kcal per dag. Sammen med styrketrening kommer kiloene til å rase.ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har to måneder på deg, hvorfor i all verden skal du da gå ned 2,5 kg i uken? kan du ikke heller satse på 1,25? da vil du gå ned 10 kg på 2 måneder og du slipper å sulte deg selv? Sannsynligheten for at du klarer å holde vekten nede blir da også betydelig høyere. 

Anonymkode: 08390...58a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp eller lån en større kjole. Prosjektet ditt er både ekstremt vanskelig, farlig og ikke minst totalt unødvendig. 

Anonymkode: b33dc...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At forbrennningen går ned er en myte. Det samme at kroppen vil bryte ned muskler for energi, spesielt når du har er energilager (fett) å ta av. 

 

Søk etter periodisk faste (intermitting fasting). 

Anonymkode: abc5e...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, matrobot skrev:

Ved å spise mange mindre porsjoner unngår man å strekke opp magesekken for å få plass til mat. Det er bedre å ha en liten full magesekk enn en stor sulten magesekk. Etter å ha gått over til små porsjoner i noen uker, blir jeg fort mett på små porsjoner. Og det sikrer også at kroppen hele tiden har tilgang til næringer - spesielt gunstig hvis man er aktiv. Bodybuilders spiser forøvrig ca annenhver time.

Det blir ikke nødvendigvis mye kalorier av å spise flere små måltider. Som jeg anbefalte her over blir summen ca 1500 kcal per dag. Sammen med styrketrening kommer kiloene til å rase.ned.

Du synser veldig mye til å være en robot - dette med å strekke magesekken osv, lyser bullshitfaktor lang vei. Jeg har god oversikt over hva bodybuildere gjør, og det er ikke nødvendigvis slik at de besitter en fasit. Det er naturlig å fordele proteiner litt utover dagen, men at man trenger å innta proteiner annenhver time for å bygge/bevare muskelmasse er bro-science. Det er mange som ikke har mulighet til å spise seks måltider om dagen, og for dem kan det være demotiverende å høre at man må spise så ofte for å lykkes. Det kan til og med hende at det ikke er ideelt, litt avhengig av hvor mye proteiner man faktisk velger å spise. Du kan søke litt på leucine threshold, så kan du se. Det er selvfølgelig vanskelig å gi fasitsvar her, men det man stort sett er enig i, er at faktor nummer 1 er riktig kalorinntak, deretter at man velger riktige matvarer med riktig makrofordeling, så nesten helt til slutt kommer "meal timing".

image.thumb.png.404dee7272a1ce874edc385652c83eef.pngHer kan du se litt hva forskningen sier.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat som at man kommer til å legge på seg fett og ikke bare muskler når man er i kalorioverskudd, kommer du til å miste muskelmasse i et kaloriunderskudd. Spesielt et så stort underskudd, og SPESIELT når du driver med høyintensitetstrening som spinning! Du må trene styrke, og få i deg nok proteiner. Det er rett og slett galskap å ligge på 1000 kcal dagen. Kroppen din trenger vesentlig mer enn det om du bare skulle ligget i ro hele dagen. 

Jeg gjorde noe liknende for noen år siden. La meg på 1400 kcal og trente spinning 5-6 dager i uka. Gikk ned 12 kg på 2 mnd. Vet du hva som skjedde? Jeg ble utbrent, og ble liggende på sofaen i en måned. Det tok faktisk opptil 2 år før jeg kjente på følelsen av å være opplagt igjen. Jeg hadde store vitaminmangler også. Og det var en god dose muskelmasse som ble tapt i prosessen. Og jeg gikk i tillegg opp ALT + 5 kg når jeg begynte å spise normalt igjen. Jeg var helt utsulta, så jeg spiste mer enn det jeg trengte selvsagt. Men når man går så hardt til verks så klikker det litt for en til slutt, og man får en sånn "fuck it"-attitude. 

Mitt tips er å kjøpe en ny kjole, og spare den du har til en annen gang. 

Endret av drue
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, drue skrev:

Akkurat som at man kommer til å legge på seg fett og ikke bare muskler når man er i kalorioverskudd, kommer du til å miste muskelmasse i et kaloriunderskudd. Spesielt et så stort underskudd, og SPESIELT når du driver med høyintensitetstrening som spinning! Du må trene styrke, og få i deg nok proteiner. Det er rett og slett galskap å ligge på 1000 kcal dagen. Kroppen din trenger vesentlig mer enn det om du bare skulle ligget i ro hele dagen.  

Jeg gjorde noe liknende for noen år siden. La meg på 1400 kcal og trente spinning 5-6 dager i uka. Gikk ned 12 kg på 2 mnd. Vet du hva som skjedde? Jeg ble utbrent, og ble liggende på sofaen i en måned. Det tok faktisk opptil 2 år før jeg kjente på følelsen av å være opplagt igjen. Og det var en god dose muskelmasse som ble tapt i prosessen. Og jeg gikk i tillegg opp ALT + 5 kg når jeg begynte å spise normalt igjen.

Mitt tips er å kjøpe en ny kjole, og spare den du har til en annen gang. 

Helt enig i det du skriver, men jeg vil bare legge til at det (heldigvis!) er mye lettere å bevare muskelmasse enn å bygge muskelmasse, så lenge man veit hva man driver med, hvilket du åpenbart gjør ut ifra refleksjonene du kommer med her.

Det er derfor mass-cut-mass-cut i lengden fører til recomp, og ikke bare fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Purt Gull skrev:

Du synser veldig mye til å være en robot - dette med å strekke magesekken osv, lyser bullshitfaktor lang vei. Jeg har god oversikt over hva bodybuildere gjør, og det er ikke nødvendigvis slik at de besitter en fasit. Det er naturlig å fordele proteiner litt utover dagen, men at man trenger å innta proteiner annenhver time for å bygge/bevare muskelmasse er bro-science. Det er mange som ikke har mulighet til å spise seks måltider om dagen, og for dem kan det være demotiverende å høre at man må spise så ofte for å lykkes. Det kan til og med hende at det ikke er ideelt, litt avhengig av hvor mye proteiner man faktisk velger å spise. Du kan søke litt på leucine threshold, så kan du se. Det er selvfølgelig vanskelig å gi fasitsvar her, men det man stort sett er enig i, er at faktor nummer 1 er riktig kalorinntak, deretter at man velger riktige matvarer med riktig makrofordeling, så nesten helt til slutt kommer "meal timing".

image.thumb.png.404dee7272a1ce874edc385652c83eef.pngHer kan du se litt hva forskningen sier.

 

 

 

 

Samma det, dama kommer aldri til å miste så mange kilo på 2 måneder uten å gjøre skadelige tiltak som på ingen måte bevarer muskelmasse.

Spiller da ingen tille hvordan man generelt kan trene for å brenne fett - det omfanget TS beskriver er jo helt ute av proporsjoner.

Anonymkode: 8d868...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samma det, dama kommer aldri til å miste så mange kilo på 2 måneder uten å gjøre skadelige tiltak som på ingen måte bevarer muskelmasse.

Spiller da ingen tille hvordan man generelt kan trene for å brenne fett - det omfanget TS beskriver er jo helt ute av proporsjoner.

Anonymkode: 8d868...13b

Nja. Er det så mye? Det morsomme her er at hun sier 2,5 kilo i uka, samtidig som hun sier at hun skal gå ned 10 kg på 2 måneder, hvilket egentlig bare skulle tilsi litt over 1 kg i uka, uten at noen har lagt merke til det.

Det er ikke veldig mye for en overvektig person. Men 1000 kcal i uka er nok mindre enn hun trenger for å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rare svar...

Til TS: Anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe boken "Mat som forbrenner fett" som er laget på bakgrunn av diett og info satt opp for folk som må raskt ned i vekt før operasjoner. Dette er satt opp av leger og kostholdseksperter og funker fjell hvis du klarer å følge kuren slavisk. Du klarer lett å gå ned 10 kg på 2 mnd og det er ikke noe usunt ved det. Du kan spise deg god og mett med mat som forbrenner mere kalorier enn den tilfører kroppen. Du sier selv du har nok å ta av og du vil oppleve at kiloene renner av første tiden. Ønsker deg lykke til og håper det kan motivere til en sunnere livsstil fremover :-)

Anonymkode: cc275...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye rare svar...

Til TS: Anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe boken "Mat som forbrenner fett" som er laget på bakgrunn av diett og info satt opp for folk som må raskt ned i vekt før operasjoner. Dette er satt opp av leger og kostholdseksperter og funker fjell hvis du klarer å følge kuren slavisk. Du klarer lett å gå ned 10 kg på 2 mnd og det er ikke noe usunt ved det. Du kan spise deg god og mett med mat som forbrenner mere kalorier enn den tilfører kroppen. Du sier selv du har nok å ta av og du vil oppleve at kiloene renner av første tiden. Ønsker deg lykke til og håper det kan motivere til en sunnere livsstil fremover 🙂

Anonymkode: cc275...ad3

Burde man lese denne:

image.png.4ee989379efe84feabf2a5c838763201.png

Før eller etter boka du anbefaler? Det er skrevet av samme forfatter :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å laste ned kaloriteller app, feks my fitness pal. Du har regnet feil og kan spise mer, du kan sikkert spise 1500kalorier å gå ned rett over 1kg PR uke. Da har du gått ned 10kg på 2mnd. Mindre sjanse for å sprekke underveis. 

Anonymkode: 21051...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...