Gå til innhold

Spørsmål om lavkarbo og ketose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har noen spørsmål i forbindelse med lavkarbo og ketose.

Jeg inntar mellom 80-100 gram karbohydrater om dagen. Synes det er vanskelig å få til noe mindre, da jeg erstatter frokost og lunsj med Nutrilettbarer, og får litt karbohydrater derfra. Jeg trener også spinning 4 ganger i uken, og opplever å ha mye mer å gi på trening om jeg inntar såpass med karbohydrater.

Men: Hvor lavt må man ligge på karbohydrater for å være i ketose? Noen steder på nettet står det max 30 gram, andre steder står det at rundt 100 gram er OK.

Er det slik at man kan være i ketose med høyere inntak av karbohydrater når man trener i tillegg? Brenner vel opp en del av disse karbohydratene i løpet av treningen?

Og hvis man ikke er i ketose med 100 gram karbyhydrater om dagen, så er man vel fortsatt på såkallet "lavkarbokosthold", men hva er vitsen med det om man aldri kommer i ketose? Er det slik at umiddelbart etter at karbohydratlagrene er tomme, så går man over til fettforbrening? Og er man da i ketose en liten stund, før man spiser karbohydrater igjen?

Så.. lørdag og søndag spiser jeg litt mer normalt, men fortsatt med kaloriunderskudd. Men inntar da fort 150 gram karbohydrater om dagen. Skjønner da at jeg går ut av en eventuell ketose. Hvor ødeleggende er dette egentlig for vektnedgangen? Hvor mange dager på lavkarbo trenger jeg for å være tilbake i ketose?

Mange spørsmål det her, men jeg har prøvd å google og synes ikke jeg finner gode svar på disse tingene.

Anonymkode: 6c876...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg etosticks på apoteket, så kan du teste og se hvordan du ligger an.

Anonymkode: c8533...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lavere karbo jo bedre (for keto) gylden regel er under 50g

Lav karbo er mer for insulin og økt metthet.

Jeg foretrekker vanlig lavkarbo selv, ved vektnedgang.

Lurt og spise litt karbohydrater tidlig på dagen (før trening)

Så kjører man minst mulig karbohydrater utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å kutte ut karbohydrater. Jeg fikk ketoner i urinen etter få dager da jeg skulle drive med blodsukkermålinger og skulle passe på hva jeg spiste av karbohydrater i forbindelse med mistanke om svangerskapsdiabetes. Gikk jo kjempefort, så jeg måtte spise mer mat og mer karbohydrater for å unngå ketose.

Anonymkode: 3f2b6...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo = alt opp til 50 gr. Ketose = individuelt, men du må nok under 20 gr.

Anonymkode: e9e4d...7ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du stiller feil spørsmål. Kan hjelpe deg litt på vei. 

Ketose innebærer kort sagt at kroppen din brenner fett istedenfor sukker. Skal du ned i vekt, må du ta inn færre kalorier enn du forbrenner. For vektnedgangen (hvis du tenker vekt=kroppsfett) er det det samme om du brenner mest fett eller mest sukker. Kroppen bytter over og tar fra de lagrene som er lettest tilgjengelige til enhver tid. 

Trening er generelt sett lite effektivt for vektnedgang. For de fleste utgjør de ekstra kaloriene veldig lite i forhold til hvor lett det er å spise litt mer enn man hadde tenkt, eller tror man gjør, eller belønne seg selv for å ha vært flink og trent, eller trøste seg selv fordi man egentlig hater å trene, men tror man må, eller være mindre aktiv i det daglige, enten frdi man er sliten, eller fordi man tror treningen er nok.

Så er det matvalg ned på detaljnivå. Du kan spise hva du vil.

Anonymkode: 97fc7...3f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men: Hvor lavt må man ligge på karbohydrater for å være i ketose? Noen steder på nettet står det max 30 gram, andre steder står det at rundt 100 gram er OK.

Jeg tror 100gram er ok, men det tar lenger tid å komme til ketose enn hvis du satser på 30gram. Personlig mener jeg at lavkarbo er en kortsiktig løsning, ikke noe man skal ha som en permanent løsning.

Endret av matrobot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du stiller feil spørsmål. Kan hjelpe deg litt på vei. 

Ketose innebærer kort sagt at kroppen din brenner fett istedenfor sukker. Skal du ned i vekt, må du ta inn færre kalorier enn du forbrenner. For vektnedgangen (hvis du tenker vekt=kroppsfett) er det det samme om du brenner mest fett eller mest sukker. Kroppen bytter over og tar fra de lagrene som er lettest tilgjengelige til enhver tid. 

Trening er generelt sett lite effektivt for vektnedgang. For de fleste utgjør de ekstra kaloriene veldig lite i forhold til hvor lett det er å spise litt mer enn man hadde tenkt, eller tror man gjør, eller belønne seg selv for å ha vært flink og trent, eller trøste seg selv fordi man egentlig hater å trene, men tror man må, eller være mindre aktiv i det daglige, enten frdi man er sliten, eller fordi man tror treningen er nok.

Så er det matvalg ned på detaljnivå. Du kan spise hva du vil.

Anonymkode: 97fc7...3f5

Trening er ikke svært lite effektivt for vekt nedgang. Jeg forbrenner mellom 350-500 kalorier på trening 3-4 ganger i uka. Hadde jeg ikke trent disse dagene måtte jeg lagt meg på 1200 kalorier om dagen for å gå ned. Det er alt for lite og jeg går da sulten stort sett hele dagen. Nå kan jeg legge meg på 1600 kalorier og gå ned i vekt. Jeg er lav så har ikke så veldig høyt kaloriforbruk. 

Anonymkode: eef9f...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har gått ned i vekt ved hjelp av kaloritelling en stund nå, og det fungerer for så vidt greit. Går ned ca 0,5 kg i uken. Men jeg tenkte at kanskje det vil være mer effektivt om jeg kutter mer karbohydrater. Men si at jeg spiser rundt 100 gram karbohydrater om dagen, ca. Er det fortsatt gunstig for vektnedgangen i forhold til om jeg spiser 200 gram? Eller har det ingen betydning så lenge jeg ikke kommer i ketose likevel?

Anonymkode: 6c876...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, matrobot skrev:

Jeg tror 100gram er ok, men det tar lenger tid å komme til ketose enn hvis du satser på 30gram. Personlig mener jeg at lavkarbo er en kortsiktig løsning, ikke noe man skal ha som en permanent løsning.

100 gram for dagen vil aldri få deg i ketose. Altfor høyt. Du må under 20 og kan prøve å øke litt etter noen uker.

100 gram er ikke lavkarbo engang.

Anonymkode: e9e4d...7ec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trening er ikke svært lite effektivt for vekt nedgang. Jeg forbrenner mellom 350-500 kalorier på trening 3-4 ganger i uka. Hadde jeg ikke trent disse dagene måtte jeg lagt meg på 1200 kalorier om dagen for å gå ned. Det er alt for lite og jeg går da sulten stort sett hele dagen. Nå kan jeg legge meg på 1600 kalorier og gå ned i vekt. Jeg er lav så har ikke så veldig høyt kaloriforbruk. 

Anonymkode: eef9f...ddc

Jeg skrev "generelt" og "for de fleste". For deg er det effektivt.

Anonymkode: 97fc7...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg har gått ned i vekt ved hjelp av kaloritelling en stund nå, og det fungerer for så vidt greit. Går ned ca 0,5 kg i uken. Men jeg tenkte at kanskje det vil være mer effektivt om jeg kutter mer karbohydrater. Men si at jeg spiser rundt 100 gram karbohydrater om dagen, ca. Er det fortsatt gunstig for vektnedgangen i forhold til om jeg spiser 200 gram? Eller har det ingen betydning så lenge jeg ikke kommer i ketose likevel?

Anonymkode: 6c876...022

Men hør da, mann (dame). Om du er i ketose eller ikke, har ingen betydning for vektnedgangen.

Anonymkode: 97fc7...3f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hør da, mann (dame). Om du er i ketose eller ikke, har ingen betydning for vektnedgangen.

Anonymkode: 97fc7...3f5

Det har ekstremt mye å si for vektnedgangen.

Anonymkode: e9e4d...7ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør unngå sånne barer med masse søtningsstoffer. Det bør være unntaket, og kan forhindre vektnedgang tross for ketose. 

Spis deg mett på ordentlig mat med fett i :) Ikke bacon og fløte, men fet fisk, avokado, nøtter (usaltede), salat med kjøtt og en dæsj olje i, egg osv. 

 

Endret av Malone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

100 gram for dagen vil aldri få deg i ketose. Altfor høyt. Du må under 20 og kan prøve å øke litt etter noen uker.

100 gram er ikke lavkarbo engang.

Det spørs på høyden, vekten og muskelmassen - og hvor aktiv man er. For meg er 100gram nok til å være i ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du stiller feil spørsmål. Kan hjelpe deg litt på vei. 

Ketose innebærer kort sagt at kroppen din brenner fett istedenfor sukker. Skal du ned i vekt, må du ta inn færre kalorier enn du forbrenner. For vektnedgangen (hvis du tenker vekt=kroppsfett) er det det samme om du brenner mest fett eller mest sukker. Kroppen bytter over og tar fra de lagrene som er lettest tilgjengelige til enhver tid. 

Trening er generelt sett lite effektivt for vektnedgang. For de fleste utgjør de ekstra kaloriene veldig lite i forhold til hvor lett det er å spise litt mer enn man hadde tenkt, eller tror man gjør, eller belønne seg selv for å ha vært flink og trent, eller trøste seg selv fordi man egentlig hater å trene, men tror man må, eller være mindre aktiv i det daglige, enten frdi man er sliten, eller fordi man tror treningen er nok.

Så er det matvalg ned på detaljnivå. Du kan spise hva du vil.

Anonymkode: 97fc7...3f5

Det er tydelig at du har litt punkt-kunnskap, men mangler forståelsen av sammenhengene mellom disse punktene. Det er riktig at kroppen bruker den energien som er lettest tilgjengelig, eventuelt fikser opp i det som må fikses opp i først. Altså at den tar sukker fra blodet for å få ned det høye blodsukkeret etter at du har spist karbohydrater, ikke bare fordi det er lett tilgjengelig men også fordi høyt blodsukker er giftig for kroppen og overskuddssukkeret må ut av blodet fort som fy.

Men spiser du konstant mye karbohydrater, så må kroppen produsere mye insulin og insulin er et fettlagringshormon. Insulin sender kroppen signal om å lagre sukkeret som fett og ikke bruke fettlagrene. Karbohydrater vil altså sende signal om å låse fettet inne fettcellene dine. Hvis du derimot spiser lite karbohydrater så vil du sette kroppen i fettforbrenningsmodus, som er det man ønsker når man skal ned i vekt. Du kan kjøre en bil med håndbrekket på, men det er mye bedre å ta av håndbrekket før man kjører, eller hva?

 

TS: Jeg ser at du sier at du ikke klarer å senke karbohydratinntaket mer. Hvis du ønsker å leve slik, så må du gjerne det. 100 gram kan funke som et vedlikeholdskosthold. Men hvis du ikke går ned i vekt, så vil jeg i alle fall ikke høre deg fortelle at "lavkarbo funker ikke", som jeg har hørt så mange som har gjdet halvveis eller ikke gjør egentlig gjort det i det hele tatt si. Du kan få gode helseeffekter av et såpass liberalt lavkarbokosthold, men du vil sannsynligvis ikke få supre resultater.

Anonymkode: 360cf...2d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, matrobot skrev:

Det spørs på høyden, vekten og muskelmassen - og hvor aktiv man er. For meg er 100gram nok til å være i ketose.

Du kan mene det, men jeg sier det er tull. Finn gjerne en artikkel som bekrefter det du sier, om du er slikt et fysiologisk unikum.

Anonymkode: e9e4d...7ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at man måtte ligge på under 20g dagen for å havne i ketose. Jeg ligger jevnt på rundt 50g, og er milevis unna ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katten.2.0 skrev:

Mener at man måtte ligge på under 20g dagen for å havne i ketose. Jeg ligger jevnt på rundt 50g, og er milevis unna ketose.

Dett er nok mer korrekt, ja

Anonymkode: e9e4d...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...