Gå til innhold

Psykopater , bør de få like mye forståelse som folk andre diagnoser som f.eks Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Arwen Undómiel
På ‎15‎.‎02‎.‎2019 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Valget om å ikke spise sand og bæsj skyldes ikke fri vilje, det skyldes genetisk styrte preferanser hva angår næringsinntak og hygiene. Katter og hunder spiser heller ikke sand og bæsj, men det er ikke et resultat av resonnementer. Det spesielle med mennesker er kanskje at vi kan overstyre instinktene og faktisk spise bæsj, men da er det evne, hjerneskade eller psykisk sykdom, ikke «vilje».

Anonymkode: a1603...a98

Du kan jo bestemme å velge om du vil spise bæsj, vil du ikke så er det bare å si ellers takk, du kan spise kan du si til vedkomne. Du har fri vilje til å velge :)

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.2.2019 den 3.06, AnonymBruker skrev:

Men det virket som personen mener at de med AS er mer disponibel for å drepe, og det stemmer jo overhodet ikke..

Og hvis du har asperger burde du jo selv forstå at de med asperger har problemer med språk. Det har sikkert du også hatt regner jeg med

Anonymkode: d9031...3f3

Nei, det virket ikke slik.. 

 

Anonymkode: b24ec...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arwen Undomièl said:

Du kan jo bestemme å velge om du vil spise bæsj, vil du ikke så er det bare å si ellers takk. :)

Valgene du tar er bare basert på tidligere hendelser.

 

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at de ligner hverandre, det er enkelte overlappinger som gjør at de kan forveksles av en ikke-ekspert. (f.eks. den manglende empatien, kaldheten, fjernheten).

Det er en grunn til at Hans Asperger kalte det «autistisk psykopati» .

Psykolog Frode Thuen skriver "Det er nok mange som tror de er sammen med en psykopat, mens partneren egentlig er innafor den lette delen av autisme-spekteret".

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/p6GxG/Frode-Thuen_-har-partneren-min-Asperger

Anonymkode: a9434...b63

Men så har folk generelt lav kompetanse på psykisk sykdom. Hvermannsen stiller ikke diagnoser heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valgene du tar er bare basert på tidligere hendelser.

 

Anonymkode: a9434...b63

man kan alltid velge annerledes i fremtiden ved å bryte med ett tidligere handlingsmønster.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arwen Undomièl said:

man kan alltid velge annerledes i fremtiden å bryte med ett tidligere handlingsmønster.

Man kan lure seg selv til å tro man velger det selv.

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man tror at asperbergs og psykopater ligner hverandre, så har man iallefall ikke møtt på en ekte psykopat. Det er ikke så altfor mange av dem heller, så det er jo forståelig. Folk slenger rundt seg med at "han var psykopat" og "hun var psykopat" i hytt og pine for tiden, men en ekte psykopat - den tar du ikke feil av.

Psykopaten livnærer seg på deg, den kjører fullstendig over deg og du skjønner ikke hva som traff deg før lenge etterpå. Den suger deg tom for egen livskraft, glede, og til og med personligheten din tar den. Du sitter igjen som et tomt skall. Lenge. Psykopaten skader deg også, fysisk, psykisk, du lurer ikke på om du kanskje har "litt vondt" etter at du har møtt skikkelig på en ekte psykopat. Men du lurer på om det var din egen skyld, om det egentlig er du selv som er psykopaten, hvem du er og hvilke interesser du egentlig hadde. Du blir forvirret, utmattet, redd og usikker - og etterhvert skjønner du at du har med en psykopat å gjøre, som har vrengt opp ned på hele virkelighetsbildet ditt og hele din tilværelse. Psykopaten tar ikke bare deg - den spiller alle rundt deg opp mot deg, og opp mot hverandre. Du sitter igjen helt, helt alene etter at en psykopat har vært på ferde. Psykopaten kan ødelegge karrieren din, økonomien din, familieforholdene dine, hele ditt sosiale liv, den sverter deg og starter rykter om deg, rykter som den greier å dokumentere som en sannhet. Den kan få deg straffedømt for ting du ikke har gjort, den kan gjøre deg gravid og ta barna dine etterpå. Psykopaten han ingen grenser for hvor langt han er villig til å gå for å knuse deg. Og han gjør det, han knuser deg. Det er dette han kan, det er dette han er god på. Det er dette han driver med! Klart han er dyktig. Du har ikke nubbesjans mot ham.

Fortell meg hvordan dette kan forveksles med aspergers. Det er ondskap som driver psykopaten. Jeg håper du aldri får erfare hva jeg snakker om.

Anonymkode: 45a18...448

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kan han noe for det, er han ikke syk?

Anonymkode: a9434...b63

Han eller hun lider av en personlighetsforstyrrelse, og man velger jo ikke selv å få en forstyrrelse.

Jeg er usikker på hva slags forståelse noen skal kunne gi en psykopat og hva det er å forstå. Saken er jo at vedkommende i utgangspunktet møtes med samme forståelse som andre, det er først etter at vedkommende har avslørt sitt sanne jeg at det blir tydelig at vedkommende er farlig forstyrret. Da handler det mest om å overleve og komme seg bort fremfor å forsøke å forstå hvorfor vedkommende har blitt så farlig.

https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/psykopati-er-en-personlighetsforstyrrelse/69025462

Anonymkode: 13a8d...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 2.23, Edinbruh skrev:

Jeg kan være enig i at følelser har inntatt enkelte felt innenfor politikk osv. mulig vel mye, men i samfunnet sånn forøvrig ser jeg ikke helt det argumentet. Fortsatt veldig mange som går alene med tunge ting og prøver å få hverdagen til å gå rundt.

Du har helt rett at de fleste tilfeller av antisosial personlighetsforstyrrelse som det nå egentlig heter som oftest er sterkt genetisk. Ofte med dårlig barndom og andre traumer i tillegg som kan ha vært utløsende faktor.

Viktig også å huske at alle har visse slike trekk i større eller mindre grad og at ikke alle med diagnosen er lik heller. Det finnes et spekter her.

Likevel er det en ting du må huske på; en psykopat på det ytterste spekteret synes ikke det er noe galt med seg selv eller deres egne handlinger. Det ga de noe så konsekvensene spiller ingen rolle. Det eneste de egentlig bryr seg om er mål som gagner seg selv (eller deres nærmeste). De er ikke følelsesløs og kan føle de også, men på en avstumpet måte vi "neurotypicals" ikke noen gang virkelig kan forstå, tror jeg. 

Paradoksalt nok er det jo litt mer vanskelig å synes synd på noen som synes det ikke er noe galt med dem selv egentlig eller?

For å komme med et personlig eksempel av noen som definitivt er godt på den mørke siden av skalaen et sted:

En god venn av min mor da jeg var yngre ga meg utrolig ofte komplimenter og gaver. Etterhvert som jeg kom opp i tenårene følte jeg voksende ubehag rundt vedkommende. Det var bare noe som skurret. Joda, ikke lenge etter ble det begått grove tillitsbrudd og helt irrasjonell oppførsel i ettertid uten å pøse på med masse detaljer. 

Sist jeg så vedkommende tilfeldig på gaten ble jeg møtt av det mest døde og djevelske blikket jeg har fått i hele mitt liv og jeg har aldri gjort denne personen noe galt utenom å være i slekt med noen som nå er et hat-objekt.

Jeg forstår det litt sånn at de i psykriatien strider litt om dette temaet. Men de fleste eksperter innen dette feltet internasjonalt er ganske enige om at psykopati er medfødt og sosiopati blir skapt. Det er bare i norge at vi er arrogante nok til å tro at en psykopat blir skapt og at medfødt ikke eksisterer.

 

De er jo som levende demoner. Ingen følelser og det meste av nytelse kommer i form av å skade andre. Nei takk, skulle heller ha utryddet disse demonene. De gjør bare skade for andre.

 

Anonymkode: cb902...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 10.35, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke hjelpe dem, men man kan lære dem at de kan oppnå fordeler og goder i samfunnet om de følger lover og regler. Psykopater kan oppføre seg rasjonelt og tøyle de verste tendensene sine. Det er da noen unntak: psykopater med lav impulskontroll, disse havner nok i fengsel etterhvert for det meste

Anonymkode: 1d983...421

Har du kilde på at det er mulig å samarbeide med en psykopat og lære psykopaten å innordne seg lover og regler for å få fordeler og goder som belønning? Hvilken forder og goder? Hvem er i stand til å omprogrammere en psykopat fra å være personlighetsforstyrret til å bli velfungerende?

 

Anonymkode: 13a8d...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 10.35, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke hjelpe dem, men man kan lære dem at de kan oppnå fordeler og goder i samfunnet om de følger lover og regler. Psykopater kan oppføre seg rasjonelt og tøyle de verste tendensene sine. Det er da noen unntak: psykopater med lav impulskontroll, disse havner nok i fengsel etterhvert for det meste

Anonymkode: 1d983...421

Disse med lav impulskontroll, er da ikke psykopater men sosiopater. En psykopat har høy impulskontroll og bla annet derfor evne til å kalkulere mange trekk langt frem i tid. En sosiopat har gjerne ikke denne evnen og havner derfor i fengsel.

 

En psykopat er født og en sosiopat blir til. Vanlige folk som blir buret inne i en konsentrasjonsleir kan selv bli formet til en sosiopat.

Anonymkode: cb902...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎14‎.‎02‎.‎2019 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Mennesker har ikke "fri vilje". Det gjelder både aspergere, psykopater og alle andre...

Det synes jeg vi bør forsøke å forstå. Ikke nødvendigvis for deres sel, men for vår egen del.

Vi må som samfunn lage systemer som belønner god oppførsel og straffer dårlig oppførsel, dermed får du i snitt mer god oppførsel ettersom det er mer "logiskt" å gjøre noe som fører til at du får det bedre, enn hvis å gjøre det fører til at du får det dårligere.

Dvs kvinner må bla.a skjerpe seg litt ang å la seg bruke av psykopater, kanskje må det bli et tema på skolen.. Ikke fordi det er kvinners "skyld", men fordi de "belønner" psykopatene og dermed er det det beste for psykopaterne å fortsette. 

Samfunnet må slutte å ha for store forventninger av Aspergerne og plage dem unødvendig, når 1% av aspergerne står for 30% av massedrap, kanskje på tide å stusse litt over kanksje det er oss det er noe galt med, om vi behandler dem litt annerledes og ikke stiller urealistiske forventninger til dem, kanskje de "utagerer" mindre? Ikke vet jeg bare stiller spørsmål hvor alle andre bare virker som det er tut og kjør selv om alle signaler tyder på at vi er på feil vei ang denne gruppen. Ingen av dem får seg jobb men ingen lurer på hvorfor bare fortsetter som før med meningsløse nav tiltak og visdomsord. Hvorfor? Og hvorfor stiller ingen spørsmålstegn, og hvorfor nekter de å føre statistikk over denne gruppen. Hva tror de de oppnår med dette. 

Blir som de som nekte rå føre statistikk over hva som skjer i Oslo Øst, ja fakta kan misbrukes, men de kan også være helt nødvendige for å finne optimale tiltak for å hindre at alt går i dass.... Skal frykt for at fakta misbrukes holde oss tilbake fra viktige fremskritt, jeg tviler på at det er optimalt...

Ting har endret seg mye på kort tid, tror samfunnet trenger en debatt om hvordan vi skal tilpasse oss virkeligheten hvor vi vet mer, vi vet at mennesker ikke har fri vilje og vi vet at å kun basere oss på å late som at folk har fri vilje ikke fører til optimale resultater, så hvorfor ikke bli enda bedre som samfunn og sørge for bedre valg ikke bare ved å skamlegge de som gjør dårlige valg gitt dagens system

Anonymkode: 681a5...117

Mennesker har ikke "fri vilje",  dette er helt feil. Mennesker har faktisk fri vilje. Kanskje ikke en ateist tror på det. Bestemmer ikke du over deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Arwen Undomièl said:

Mennesker har ikke "fri vilje",  dette er helt feil. Mennesker har faktisk fri vilje. Kanskje ikke en ateist tror på det. Bestemmer ikke du over deg selv?

Ikke bland inn ateisme i dette. Stadig flere forskere mener "fri vilje" er en illusjon.

"Everything is determined, the beginning as well as the end, by forces over which we have no control. It is determined for the insect as well as the star. Human beings, vegetables, or cosmic dust, we all dance to a mysterious tune, intoned in the distance by an invisible piper." ~ Albert Einstein

 

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Arwen Undómiel
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bland inn ateisme i dette. Stadig flere forskere mener "fri vilje" er en illusjon.

"Everything is determined, the beginning as well as the end, by forces over which we have no control. It is determined for the insect as well as the star. Human beings, vegetables, or cosmic dust, we all dance to a mysterious tune, intoned in the distance by an invisible piper." ~ Albert Einstein

 

Anonymkode: a9434...b63

Det var mye interessant her, men du svarte ikke på spørsmålet. Jeg kan velge å omgås en psykopat eller bryte, det gjør jeg med min egen frie vilje og psykopaten bestemmer ikke over meg.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎19‎.‎02‎.‎2019 den 3.38, AnonymBruker skrev:

Ikke bland inn ateisme i dette. Stadig flere forskere mener "fri vilje" er en illusjon.

"Everything is determined, the beginning as well as the end, by forces over which we have no control. It is determined for the insect as well as the star. Human beings, vegetables, or cosmic dust, we all dance to a mysterious tune, intoned in the distance by an invisible piper." ~ Albert Einstein

 

Anonymkode: a9434...b63

Jeg er veldig fan av vitenskap, det er mye i det.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Arwen Undomièl said:

Det står i nye tesamentet 1. Kor 1:25 at Guds uforstand er forstandigere enn menneskers visdom, og Guds svakhet er sterkere enn menneskers styrke. Jeg tror for eksempel ikke på Darwin,

Det sier vel mest om deg at du tror blindt på en bok fra bronsealderen, ikke på moderne videnskap.

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.2.2019 den 2.31, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Nei. Psykopater er ofte onde og utnytter mennesker bevisst. De vet hva de gjør galt, men bryr seg ikke.

Mennesker med Asperger har som regel ikke dårlige hensikter, men vet ikke alltid hva som er greit og ikke. De vil ikke gjøre noe galt og blir ofte lei seg om de blir fortalt at de gjorde noe galt.

Det første er verre enn det andre. 

Og så har man generelt selvsentrerte mennesker som setter seg helt på bakbeina dersom 1) det ikke går deres vei 2) det ikke går den veien de manipulerte det mot - og lar egne issues gå utover andre. Ja, fordi at det er litt for vanskelig å gripe fatt i egne problemer.

Psykopater er definitivt verste sort. Empatien forsvinner som dugg for solen. Kan jo ikke vise hverken empati eller sympati uten at de ser sitt snitt i å utvanne det for alt det er verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎19‎.‎02‎.‎2019 den 11.45, AnonymBruker skrev:

Det sier vel mest om deg at du tror blindt på en bok fra bronsealderen, ikke på moderne videnskap.

Anonymkode: a9434...b63

Jeg tror på både gammel og moderne vitenskap også, men vitenskap kan være ukorrekt.

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Arwen Undomièl said:

Jeg tror på både gammel og moderne vitenskap også, men vitenskap kan slå feil.

En bok fra bronsealderen er ikke videnskap.

Anonymkode: a9434...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎19‎.‎02‎.‎2019 den 12.42, AnonymBruker skrev:

En bok fra bronsealderen er ikke videnskap.

Anonymkode: a9434...b63

Sa ikke at det er vitenskap, du får lese selv og begynne å tro hvis du vil:)

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...