Gå til innhold

Er det noen som er glutenfri men har ikke cøliaki


naom

Anbefalte innlegg

I første omgang kan du forsøke kutte ut gluten i ferdigprodukter som pizza, boller, posesupper. 

Grove brød kan du fortsatt prøve spise. Du kan også forsøke bare redusere bruken av gluten og se på det som en mer luksusmat-greie. Litt som sjokolade eller dyr biff, man spiser det ikke hver dag, men av og til

Mulig at moderne mennesker reagerer fordi vi spiser mye fin hvete og mye gluten. 

Men jeg så i en annen tråd noen som linket en artikkel om at land med visse type parasitter i menneskekroppen har mindre forekomst av cøliaki enn for eksempel Norge der vi ikke har denne parasitten. Så rensligheten i det moderne kostholdet virker kanskje mot oss iblant

Anonymkode: 0a29c...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.2.2019 den 2.21, Katten.2.0 skrev:

For min del er jeg generelt mer lykkelig, (litt) mindre smerter, bedre fordøyelse, mer energi, ikke oppblåst osv.

Hei!

Jeg sliter med å finne glutenfri produkter som er både laktosefri( fordi jeg har en variant av laktose intolerant som er genetisk) og vegansk. Hvor er det du kjøper dine produkter? og hva slags anbefalinger har du for å sparre penger hvis man vil kjøpe glutenfri produkter? Fordi de er veldig dyre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IBS og har fått beskjed av legen om at low fodmap er tingen.
Det er jo forsåvidt ikke glutenet jeg reagerer på, men den typen karbohydrater som de glutenholdige kornsortene består av og som systemet mitt har vanskelig for å fordøye.
Jeg reagerer forøvrig også til tider på mais, så prøver å unngå de glutenfrie varene som inneholder det.

Forresten så anbefaler jeg alle å prøve å bake selv, det blir mye billigere!
Det kan være litt skremmende i begynnelsen fordi deig uten gluten oppfører seg veldig annerledes, men hjemmebakt smaker tusen ganger bedre enn det man finner i butikkene, samt at man slipper unna de ingrediensene man vil unngå (som f.eks laktose).
Mitt beste tips er xanthangummi, som funker litt på samme måte som gluten, dvs at den gjør deigen mer klebrig og sammenhengende. Tror de har det på enkelte helsekostforretninger, og i hvert fall i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, naom said:

Hei!

Jeg sliter med å finne glutenfri produkter som er både laktosefri( fordi jeg har en variant av laktose intolerant som er genetisk) og vegansk. Hvor er det du kjøper dine produkter? og hva slags anbefalinger har du for å sparre penger hvis man vil kjøpe glutenfri produkter? Fordi de er veldig dyre

 

Jeg spiser sjeldent glutenfri produkter. Lager heller opp salater eller har middagsrester o.l. som mellommåltid. Er man glad i mat kan man gjøre det billig og latterlig godt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lavt stoffskifte. Hver gang jeg spiser glutenfritt over lengre perioder blir jeg mye bedre, mer energi og mindre oppblåst i kroppen. Mange med lavt stoffskifte har god effekt på glutenfritt kosthold, så kan tenke meg det er kanskje derfor jeg reagerer som jeg gjør. 

Anonymkode: 3e5b2...3c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lavt stoffskifte. Hver gang jeg spiser glutenfritt over lengre perioder blir jeg mye bedre, mer energi og mindre oppblåst i kroppen. Mange med lavt stoffskifte har god effekt på glutenfritt kosthold, så kan tenke meg det er kanskje derfor jeg reagerer som jeg gjør. 

Anonymkode: 3e5b2...3c5

Takk, det visste ikke jeg, det var interessant.

Anonymkode: 6a580...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En alternativ forklaring på cøliaki er at man har virus/bakterier (husker ikke hvilket) i tarmen, og disse spiser gluten og skaper derfor (mer) inflammasjon. Patogenene spiser også egg og melkeprodukter blant annet. Selv er jeg aldri testet for noe da jeg skyr leger som pesten, men ble mye bedre i magen da jeg tok bort disse tingene, pluss tilsetningsstoffer og raffinert sukker. Spiser mye frukt og grønnsaker. Før hadde jeg oppblåsthet, forstoppelse og blødninger, og nå er alt det borte.

Anonymkode: f2655...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...