Gå til innhold

Er det noen som er glutenfri men har ikke cøliaki


naom

Anbefalte innlegg

Hei!:)

Jeg lurte på om det er noen som har hatt store fordeler og fått en bedre helse ved å spise glutenfri mat? Jeg har prøvd å test meg for cøliaki fordi jeg har mye magesmerter og problemer. testen var negativ men jeg har en vevstype som gjør at jeg kan utvikle cøliaki sener i livet. Hver

gang jeg spiser noe som har gluten så får jeg vondt i magen og tenker å slutte å spise det. Når jeg søker på google og youtube så er mange mennesker som mener at de har fått bedre helse og fordøyelse ved å slutte å spise gluten. Noen sier til og med at "hjernetåke", brainfog har gått bort. Det er så mange fordeler ved det og det er flere TEDx videor om hvor skadelig gluten er. Gluten i dag er ikke det samme naturlige gluten i gamle dager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd lavfodmap? 

Hvorfor mener du gluten nå til dags er noe annet enn før? Korn er korn. 

Anonymkode: cddbb...ff2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd lavfodmap? 

Hvorfor mener du gluten nå til dags er noe annet enn før? Korn er korn. 

Anonymkode: cddbb...ff2

hva er lavfodmap?

ifølge en TEDx video er ikke gluten den samme som i gamle dager. Det kan være at folk reagerer på alle de kjemikalske midlene som blir sprayet på gluten og det er derfor de blir bedre ved å gå på glutenfri mat

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiser glutenfritt fordi flere i familien har cøliaki, og vi gidder ikke å ha to kosthold. Opplever ingen fordeler med det for min del. Nada.

Anonymkode: 8715d...e85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, naom said:

hva er lavfodmap?

ifølge en TEDx video er ikke gluten den samme som i gamle dager. Det kan være at folk reagerer på alle de kjemikalske midlene som blir sprayet på gluten og det er derfor de blir bedre ved å gå på glutenfri mat

 

Ehh... Det der må du ha misforstått.les deg opp på lav fodmap du

Anonymkode: 97f27...0cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser glutenfritt og uten melkeprodukter (paleo-kosthold).

Har fått bedre hverdagshelse, og kjæresten min er markant bedre og en helt annen person (hun reagerer kraftigere på gluten enn meg, og jeg reagerer kraftigere på melkeprodukter).

Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke kutte ut næringsstoffer uten samarbeid med helsepersonell

Anonymkode: 0d389...8d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke kutte ut næringsstoffer uten samarbeid med helsepersonell

Anonymkode: 0d389...8d7

Nå er ikke gluten et næringsstoff, så jeg skjønner ikke hvordan kommentaren din er relevant.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Purt Gull skrev:

Nå er ikke gluten et næringsstoff, så jeg skjønner ikke hvordan kommentaren din er relevant.

Det er veldig mye matvarer som utgår om man dropper gluten, så jo, den kommentaren er relevant.

Når jeg leste dette hovedinnlegget, tenkte jeg bare "enda en som kaster seg på ingen-gluten-bølgen og selvdiagnostiserer seg selv"....

Anonymkode: c9870...839

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mye matvarer som utgår om man dropper gluten, så jo, den kommentaren er relevant.

Anonymkode: c9870...839

Jeg vet ikke helt hvorfor det skulle være særlig bekymringsfullt å bytte ut hvete, bygg og rug med for eksempel havre, bokhvete, hirse og quinoa? Jeg ville vel heller sagt at det er en god del å vinne på det ernæringsmessig, gluten eller ikke gluten. 

Og jo, gluten «er annerledes nå i dag enn det var før». Dagens hvetetyper har både langt mere gluten og gluten som fordøyes annerledes enn det de gamle korntypene som for eksempel spelt, emmer og einkorn har. 

Anonymkode: 25d9e...ada

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mye matvarer som utgår om man dropper gluten, så jo, den kommentaren er relevant.

Når jeg leste dette hovedinnlegget, tenkte jeg bare "enda en som kaster seg på ingen-gluten-bølgen og selvdiagnostiserer seg selv"....

Anonymkode: c9870...839

Det er ikke relevant, og det er ikke gyldig å implisere at man man blir underernært av å ikke spise gluten. Det finnes haugevis av andre gode (bedre?) karbohydratkilder enn hvete. Ikke er karbohydrater essensielt engang, men den debatten gidder jeg ikke gå inn på.

At glutenskrekk er overdrevet, er jeg i utgangspunktet enig i, men det blir like dumt å påstå at man trenger gluten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Jeg spiser glutenfritt og uten melkeprodukter (paleo-kosthold).

Har fått bedre hverdagshelse, og kjæresten min er markant bedre og en helt annen person (hun reagerer kraftigere på gluten enn meg, og jeg reagerer kraftigere på melkeprodukter).

Kan anbefales.

Hva mener du med en annen person? 

Anonymkode: 1e3a1...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med en annen person? 

Anonymkode: 1e3a1...12f

Hun har mer energi, sliter ikke med å komme seg opp om morgenen pga 'glutentåka', og hun er generelt sett i bedre humør/konstant lykkelig i hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser glutenfritt, etter anbefaling fra helsepersonell. Svært sannsynlig har ikke-cøliakisk hveteintoleranse (eller hva det heter, noen år nå siden jeg byttet kosthold), men jeg orker ikke tanken på blindtestene.

Ble veldig dårlig av gluten, og var en lettelse å komme over på glutenfritt. Har fått i meg gluten ved uhell, og det er for jævlig rett og slett.

Helsa mi har blitt mye bedre, må f.eks ikke ta jerntilskudd lengre, alt stabiliserte seg bare.

Men jeg hadde ikke spist glutenfritt om jeg ikke måtte, for det er mye man ikke kan ha og mye erstatningsvarer som er dyre og vonde :P

Anonymkode: a49bf...405

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mye matvarer som utgår om man dropper gluten, så jo, den kommentaren er relevant.

Når jeg leste dette hovedinnlegget, tenkte jeg bare "enda en som kaster seg på ingen-gluten-bølgen og selvdiagnostiserer seg selv"....

Anonymkode: c9870...839

Faktisk! selvdiagnotisere jeg ikke meg selv. Min lege sa at jeg bør holde meg unna gluten en stund og se om det plager meg

hun sa ikke at jeg har cøliaki men sa at kankje magen min reagerer på gluten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser glutenfritt, etter anbefaling fra helsepersonell. Svært sannsynlig har ikke-cøliakisk hveteintoleranse (eller hva det heter, noen år nå siden jeg byttet kosthold), men jeg orker ikke tanken på blindtestene.

Ble veldig dårlig av gluten, og var en lettelse å komme over på glutenfritt. Har fått i meg gluten ved uhell, og det er for jævlig rett og slett.

Helsa mi har blitt mye bedre, må f.eks ikke ta jerntilskudd lengre, alt stabiliserte seg bare.

Men jeg hadde ikke spist glutenfritt om jeg ikke måtte, for det er mye man ikke kan ha og mye erstatningsvarer som er dyre og vonde :P

Anonymkode: a49bf...405

kan du forklare nærmere? var det legen din som anbefalte deg siden du sa helsepersonell og sier du at du ikke har cæliaki. Har du fått bedre helse og hvordan? for eksempel bedre fordøyelse??

jeg er allerede laktoseintolerant så legen min sa at kankje jeg ikke bør spise gluten en stund for å se om jeg reagerer på det

 

Endret av naom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Hun har mer energi, sliter ikke med å komme seg opp om morgenen pga 'glutentåka', og hun er generelt sett i bedre humør/konstant lykkelig i hverdagen.

jeg er allerede laktoseintolerant og har en vevstype som gjør at det er mulig at jeg utvikler cøliaki.

så det at jeg kan være sensitv mot gluten er ikke så veldig rart! 

Jeg sett video på youtube hvor folk ble mye bedre etter at de har sluttet med gluten. Til og med bedre konsentrasjon og ingen "hjernetåke". Hva slags fordeler eller forandringer har du fått??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, naom said:

jeg er allerede laktoseintolerant og har en vevstype som gjør at det er mulig at jeg utvikler cøliaki.

så det at jeg kan være sensitv mot gluten er ikke så veldig rart! 

Jeg sett video på youtube hvor folk ble mye bedre etter at de har sluttet med gluten. Til og med bedre konsentrasjon og ingen "hjernetåke". Hva slags fordeler eller forandringer har du fått??

For min del er jeg generelt mer lykkelig, (litt) mindre smerter, bedre fordøyelse, mer energi, ikke oppblåst osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare de med cøliaki som har nytte av glutenfri kost. De med IBS (irritabel tarm) reagerer på forskjellige karbohydrater på forskjellige måter, og det kan være verdt å prøve å kutte ut gluten en periode om man har problemer.

For mange med IBS vil gluten og laktose være ting som kan være tungt for tarmen. Også ting som løk, epler og pærer kan være problematisk. Men det kommer alltid an på mengde. Det er forskjell på å spise store mengder hveteboller, og å ha en liten teskje hvetemel for å jevne en saus. Det er ofte den totale mengden av det man ikke tåler, samt generelle ting som hvor stresset man er, at man drikker nok væske osv som gjelder.

Men jeg tror at mange feildiagnostiserer seg selv også. Mange kutter ut gluten og laktose fordi "det er populært" uten å vite om de faktisk har problemer med dette. De har gjerne en periode de er oppblåst, forsøker så å kutte ut et produkt de mistenker, for så å bli bedre. Det trekkes da en konklusjon, men ofte er dette bare tilfeldig. Det kan derfor være lurt å teste det man har svartelistet etter en tid mens magen er bra for å se om det reelt at man ikke tåler det. Selv har jeg alltid følt at jeg har reagert på løk og litt lettkokt gulrot, men testet det igjen og tålte det da bra igjen.

Anonymkode: 00f27...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...