Gå til innhold

Dere overvektige som har gått ned, hva var din "wakeup call"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, temolitus skrev:

Tusen takk!:blomst:

Hva var førvekten? :)

Anonymkode: 932f5...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var førvekten? :)

Anonymkode: 932f5...aad

112 kg er det største tallet jeg har sett på vekta så jeg forholder meg til det, men tror nok jeg kan ha vært enda litt tyngre også😶Jeg er 168 cm høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg ikke lenger inn i str xxl fra Spar Kjøp. Det var et bunnpunkt. Pluss da jeg så bilder av meg selv og så hvor mye eldre og kvapsete jeg så ut. Det var ikke det jeg hadde sett i speilet!

Anonymkode: a9dd0...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngikk badevekten i flere år. Da jeg var hos en veterinær med en katt, stod jeg for moro skyld på denne digre vekten. Jeg ble skremt av vekten og deretter meldte jeg på vektklubben. Jeg kuttet ut brus, kaker/kjeks og godteri. 20 kg ned på 5 måneder. Det var for ca 4 år siden.

Endret av matrobot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en uke på ferie med familien i fjor i Juni, og så en del bilder av meg selv som gjorde meg mildt sagt sjokkert for jeg så det ikke i speilet. Så jeg begynte å trene da jeg kom hjem, og fortsatte å trene, men i Oktober i fjor bestemte jeg meg for å gjøre virkelige endringer. Så jeg begynte å telle kalorier, og fortsatte med treningen, og har nå gått ned 8 kg. 

Jo mer aktiv jeg er, jo mer går jeg ned i vekt. Ligger i gjennomsnitt på 1700 - 1900 kalorier per uke, så det går sakte, men sikkert ned. Av og til sliter jeg med motivasjonen, men jeg fortsetter fordi jeg vil virkelig ned i vekt på grunn av helse og selvfølelse :) Har allerede gått ned en klesstørrelse, og det er moro.

Anonymkode: dd29f...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk tidenes wake up call da jeg veide meg hos legen i forbindelse med oppstart på medisiner og vekta viste nesten 130 kg🤯

Anonymkode: 0ca21...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vondt i hoftene, rygg og nakke. Klarte ikke gå opp trappa. Trodde det var normalt å ha litt vondt i ryggen. Har ikke hatt vondt siden jeg var overvektig. Har merket belastningsskadene etter vekttapet. Jeg følte meg i tillegg stygg og feit. Petite og sykelig overvektig. Det var vanskelig å bære 130 kg på skostørrelse 36. 

Anonymkode: 3a1d2...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overvektig lenger, men var det før. Jeg innså at jeg måtte ned i vekt da jeg var hos legen som 19-åring for å få henvisning til brystreduksjon. Da måtte jeg jo veie meg. Vekten viste 82 kg, og det er ganske mye på mine 163 cm. Tilsvarer vel en BMI på ca 30, og man kan ikke ha BMI høyere enn 27 for å få dekket brystreduksjon. Legen sa at jeg måtte ned i vekt for å få henvisning. Jeg hadde rett og slett ikke innsett hvor stor jeg hadde blitt! Etter det ble jeg med i VGs Vektklubb, og lærte meg å telle kalorier. Gikk ned 0,5-1 kg i uka en periode, til jeg var nede i 66-70 kg. Var en periode jeg gikk ned til 58-60 kg, men denne vekta klarte jeg ikke å holde (gikk ned altfor fort på en usunn måte). La på meg 8-10 kg, og i 2014 kom jeg vel opp i 74 kg igjen. Gikk ned til 68 kg i 2015 eller noe, mens jeg i 2016 foretok en endring jeg kunne følge på lang sikt, og kom meg ned til 60 kg. Der har jeg forblitt i 3 år, og veksler mellom 58 kg og 60 kg nå.  

Det jeg har lært av alt dette er at motivasjon er bare noe som kommer i små blaff, og det er helst når du ser at du får resultater. Motivasjonen varer ikke. Du må bruke disiplin og viljestyrke, og ha en god dose tålmodighet. Vær konsekvent, ha en plan. Det kommer til å være ubehagelig å gå ned i vekt, og det kommer til å være kjipt å ikke kunne spise så mye usunt som man har spist før. Det syns jeg til og med nå, selv om jeg også elsker å spise sunn mat som er bra for kroppen min også. Det er en liten "fat kid" inni meg som ofte har lyst å spise mer enn jeg trenger, og mat som ikke nødvendigvis er bra for meg. Jeg spiser fortsatt chips, sjokolade, is, burger, osv., men i moderate mengder og ikke så ofte. 

Trening og sunt kosthold har rett og slett blitt en del av meg nå. Jeg kan ikke se for meg et liv uten å trene flere ganger i uka, gå fjellturer, ha fokus på hverdagskativitet. Jeg kan heller ikke se for meg å spise annerledes enn jeg gjør nå. Det føles utrolig bra å spise mat man liker, som man vet er godt for kroppen. Hvem skulle trodd det - jeg som røyka i 10 år før og stort sett bare spiste junk og drakk alkohol hver helg 😂 Ikke rart jeg la på meg! 

Ok, dette ble litt langt. Poenget er at du må gå inn for det, og tåle at det til tider er jævlig vanskelig! Så skal du nok klare det du også! 

Endret av drue
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min wakeupcall var når jeg gikk på vekten, innså ikke at jeg hadde gått så mye opp i vekt før den viste 15 kg mer på kort tid. I tillegg begynte eksen å kalle meg tjukk. Har gått ned alt igjen 😀

Anonymkode: e25f3...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 19.11, temolitus skrev:

Signerer denne. Skulle ønske hovedmotivasjonen var å bli sunnere, men det var da jeg så bilder av meg selv etter å ha unngått det lenge at jeg innså hvor tjukk jeg hadde blitt. Gikk så på vekta for første gang på sikkert et år og gikk nesten i bakken av tallet haha uff. Var klar over at jeg var stor, men ikke så stor. Jeg var i fullstendig fornektelse og tenkte på meg selv som ganske lubben, ikke sykelig overvektig.
Nå har jeg 1,5 kg igjen før jeg har gått ned 30 kg fra høyeste (målte) vekt, ønsker å gå ned kanskje 10 kg til.

Merker tydelig på kroppen at det har gjort meg godt; blir ikke så andpusten av å gå og å gjøre dagligdagse ting, jeg har halvert insulindosen min (har diabetes type 1), har en hudsykdom som har kommet bedre under kontroll og kroniske smerter i en fot har blitt litt bedre ettersom det har blitt mindre belastning. Selv om det var overfladiskhet som starta prosessen for meg har helsegevinsten blitt en viktig del av hvorfor jeg ønsker å fortsette for så å holde meg der. Skal faktisk driste meg til å legge ved det bildet som virkelig fikk meg til å åpne øynene (øverst til venstre) samt hvordan jeg ser ut nå, håper det kanskje kan hjelpe litt på motivasjonen!🌻

52016044_594940577646036_4266252669372334080_n.jpg

:klappe:

Anonymkode: 0ca21...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bilder av meg selv der jeg hadde følt meg SÅ fin og lekker, også viste bildene noe helt annet. Men hovedmotivasjonen var at jeg ikke ville bikke 100 kg (var veldig nær) og måtte gjøre store endringer for å ikke gå jevnt og trutt opp i vekt som jeg hadde gjort i 15 år.

Anonymkode: 8db0d...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.2.2019 den 19.56, AnonymBruker skrev:

For min del begynte jeg å forstå at jeg måtte ta tak i situasjonen når overvekten begynte å kontrollere livet mitt. Det at jeg var tjukk tok opp nesten hele hjernekapasiteten min. Enten tenkte jeg på hva jeg skulle spise, hvordan jeg skulle skjule hva jeg hadde spist for samboeren min, eller så tenkte jeg på hvor mye jeg hatet meg selv for å ha blitt så tjukk. Mat ble et evig tankekjør. Jeg unngikk også sosiale sammenkomster på grunn av selvtilliten og hvor mye jeg hadde lagt på meg på ganske kort tid. Lot blant annet som om jeg var syk på 17.mai, siden bunaden ikke passet lenger og jeg ville ikke innrømme hvorfor jeg ikke brukte den. 

Jeg er i midten av 20-årene og følte at overvekten hindret meg helt i å leve livet mitt. Nå har jeg gått ned en god del, og føler meg mye bedre. Alt er lettere fysisk, men den største forskjellen er egentlig psykisk. Nå klarer jeg å tenke på noe annet enn hvor dårlig jeg føler meg. Jeg pleide også å tro at folk stirrer på meg, at ingen ville sitte ved siden av meg på bussen etc. Deilig å kunne gå ute uten å være helt paranoid for hva andre tenker. 

Anonymkode: 1a957...d81

Det er NØYAKTIG slik jeg har det. Takk for at du deler.

Anonymkode: aa65e...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bilder av meg selv og tenkte at sånn vil jeg ikke se ut mer. Etter jula, dvs 11 januar lastet jeg ned Lifesum og droppet søtsaker og reduserte porsjonene mine.

Jeg var 101,5kg og er 172 høy så jeg bør ned på 75kg minst. 

Nå spiser jeg meg akkurat mett, tar ikke mer selv om det er fristende. Jeg spiser litt chips og noen biter smågodt hver lørdag. Har gått ned 6,3kg på en måned og håper å fortsette en del kilo til. 

Anonymkode: 25528...f4e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så bilder av meg selv og tenkte at sånn vil jeg ikke se ut mer. Etter jula, dvs 11 januar lastet jeg ned Lifesum og droppet søtsaker og reduserte porsjonene mine.

Jeg var 101,5kg og er 172 høy så jeg bør ned på 75kg minst. 

Nå spiser jeg meg akkurat mett, tar ikke mer selv om det er fristende. Jeg spiser litt chips og noen biter smågodt hver lørdag. Har gått ned 6,3kg på en måned og håper å fortsette en del kilo til. 

Anonymkode: 25528...f4e

Bra jobba!😃

Anonymkode: ffc62...b60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her! Så utrolig flinke dere er alle sammen! Jeg har bestemt meg! Jeg kan ikke fortsette å leve slik. Dere har faktisk hjulpet meg. Bare ved å lese deres historier så merker jeg motivasjonen stiger! 😁

Anonymkode: 1449a...939

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎02‎.‎2019 den 10.37, AnonymBruker skrev:

For meg var det viktigst at jeg sluttet å forvente at jeg skulle være motivert. Jeg begynte i stedet å fokusere på å faktisk gjøre endringene og gjøre endringene om til vaner. For hva var det som hindret meg i å gå ned i vekt? Det var at jeg ikke gjorde det som trengtes. Nikes gode gamle "Just do it" ble mitt nye mantra, rett og slett.

Anonymkode: 4131b...b61

det er godt poeng, og jeg erfarte det samme da jeg endelig klarte å slutte å røyke. Lag en plan og følg den slavisk. Ikke vent på motivasjon. Ikke len deg på motivasjon. Aksepter at dette må du gjøre UTEN motivasjon.

Anonymkode: 3891b...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Så utrolig flinke dere er alle sammen! Jeg har bestemt meg! Jeg kan ikke fortsette å leve slik. Dere har faktisk hjulpet meg. Bare ved å lese deres historier så merker jeg motivasjonen stiger! 😁

Anonymkode: 1449a...939

Så flott! Ønsker deg masse lykke til, dette greier du!:heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til legen å spurte om hjelp da jeg ikke klarte å gå ned selv. Ble "lagt inn" på en leir der man bodde i 9 uker og fikk mat servert hver dag pluss trening. Jobben gjorde jeg selv da jeg kom hjem og gikk ned tilsammen 60kg. Men dessverre er kanskje 30 kg kommet på igjen av det jeg gikk ned.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...