Gå til innhold

Dere overvektige som har gått ned, hva var din "wakeup call"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kraftig overvektig, mangler motivasjon. Trenger en wake up call! Kan ikke fortsette slik. Skjønner ikke hvordan folk klarer gå masse ned i vekt. Jeg vil også føle på mestring ved å gå ned. Jeg vil være sunn. Det burde være enkelt å gjennomføre når man vet hvor usunt det er å være overvektig..men det er det ikke.. 

Anonymkode: 1449a...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan dø tidligere enn nødvendig. Du kan få livsstilsykdommer som gjør deg til en byrde og belastning for dine nærmeste. 

Anonymkode: 1de16...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skaff deg motivasjon! :) 

Her kan du ære om hvordan motivere deg:

https://www.adlibris.com/no/bok/alt-jeg-ikke-larte-pa-skolen-9788248906155?gclid=EAIaIQobChMIiLjlpLG34AIVgqiaCh15JwC0EAAYASAAEgKJePD_BwE

alt-jeg-ikke-larte-pa-skolen.jpg

Anonymkode: 3c2ed...787

Her kan du lære om hvordan motivere deg:

Anonymkode: 3c2ed...787

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei, men langt fra målet enda, men kan jo dele det som fikk meg til å begynne; skal bruke bunaden i to konfirmasjoner i år 😅😂 og jeg er 20kg mer nå enn når jeg var 15 og fikk den, så jeg trenger å kvitte meg med en hel del! 5,5 kg er borte, så enda en del igjen å få bort. Men jeg holder på 😊👍🏻

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min wake up call var å se bilder av meg selv. Wake up call nr 2 var å gå på vekten

Anonymkode: 58864...617

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg motivasjon! :) 

Her kan du ære om hvordan motivere deg:

https://www.adlibris.com/no/bok/alt-jeg-ikke-larte-pa-skolen-9788248906155?gclid=EAIaIQobChMIiLjlpLG34AIVgqiaCh15JwC0EAAYASAAEgKJePD_BwE

alt-jeg-ikke-larte-pa-skolen.jpg

Anonymkode: 3c2ed...787

Jeg brukte lærdom om motivasjon, fra denne boken, og gikk deretter ned 25% av vekten min på under ett år.

Kort fortalt:

Skriv ned på et ark:

-Hvorfor det er viktig for deg å nå ditt mål. (Og les dette hver dag :) )
-Skriv ned mål og delmål og tidsfrister for disse.
-Hva du skal gjøre for å nå ditt mål og dine delmål (dvs metoder).
 

 

Anonymkode: 3c2ed...787

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på bilder   og vekta. Kastet all snop og tull. Har nå innført handleliste og følger den. Lager kun ordentlig mat (mer rent kjøtt og grønt istedenfor fasjemat of prossesert mat) og passer på kaloriene og porsjonstørrelsene. Drikker ett glass brus kun lørdag, noen sjokoladebiter . Og dessert 2 søndager i måneden. Drikker mindre melk og byttet til lettere lettmelk. Drikker vann el sukkerfri saft når jeg er tørst.  Går 3 kvarter rask gange hver dag. Gått ned 13 kg på noen måneder. 

Anonymkode: a2c15...81b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så på bilder   og vekta. Kastet all snop og tull. Har nå innført handleliste og følger den. Lager kun ordentlig mat (mer rent kjøtt og grønt istedenfor fasjemat of prossesert mat) og passer på kaloriene og porsjonstørrelsene. Drikker ett glass brus kun lørdag, noen sjokoladebiter . Og dessert 2 søndager i måneden. Drikker mindre melk og byttet til lettere lettmelk. Drikker vann el sukkerfri saft når jeg er tørst.  Går 3 kvarter rask gange hver dag. Gått ned 13 kg på noen måneder. 

Anonymkode: a2c15...81b

Imponerende!! 👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 8713c...d97

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som motiverte meg var da jeg begynte å få pustestopp på natten. Da begynte jeg å telle kalorier. Ble ikke sunn eller begynte å trene, bare spiste mindre kalorier. Gikk ned fra 125 til 60 på omtrent to år. 

Anonymkode: 45d47...418

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilder av meg selv fra en ferie der jeg allerede følte meg altfor feit, så ut som ei ku med altfor store jur. Det var min wake up call. Gikk ned 25 kg på noen mnd. 

Anonymkode: c2942...fa0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et bilde som var tatt av meg, der jeg var i bakgrunn og bøyde meg ned. Kjente meg selv nesten ikke igjen. Pluss at mannen min jevnlig sier at jeg er feit. 

 

Fordeler med å gå ned i vekt:

-klærne vil passe bedre og stramme mindre

-kanskje noen gamle favoritt klær vil passe igjen

-morsommere å shoppe klær til slank kropp

-jeg vil føle meg bedre og være mer fornøyd med meg selv

-jeg vil like å se meg selv på bilder igjen

-jeg vil tilbake å være normalvektig med normalt hverdagskosthold så jeg kan spise litt snop i helgene uten dårlig samvittighet

-bra for tennene (og kanskje fremtidig økonomi) å spise sunnere

-bra for helsen, hjerteinnfark og andre sykdommer er større sannsynlighet som overvektig

-at mannen min skal slutte å si at jeg er feit. 

 

Dette motiverer meg. 

Anonymkode: 60a68...b73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke risikere å forkorte tiden med familie og barn. Derfor tar jeg grep nå!

Anonymkode: 7d445...a95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du stiller feil spørsmål, tror jeg, du skjønner nok ikke hvordan motivasjon virker. Det er ikke så rart, for vi er alle opplært til å tro at frykt er nok til å gjøre det som er bra for oss eller la være å gjøre noe som ikke er bra for oss. Menneskesinnet fungerer dessverre ikke sånn. Det er fort gjort å tenke at enkelt er det samme som lett, men det er ikke det samme, teori er ikke det samme som praksis. 

Et ønske om å veie mindre, det har du sannsynligvis allerede. Du trenger ikke noen ytterligere "wakeup call". Men motivasjon til å spise mindre og bevege deg mer, det er det antakeligvis verre med. Og det er lett å skjønne. Du spiser ikke for mye fordi du ønsker å gå opp i vekt, du gjør det fordi det er lett og behagelig. Du sitter ikke i sofaen fordi du vil spare musklene dine, du gjør det fordi det er tungt, eller kjedelig, eller begge deler, å være i aktivitet. Hvis du tenker på det sånn, virker det sannsynlig at "men jeg går jo ned i vekt av det" er en tilstrekkelig motivasjon til å spise mindre og bevege seg mer, hver dag, resten av livet? Tenk litt på det.

Så hva er løsningen? Du kan tenke litt på det også. Jeg tipper du finner svaret selv. Hvis ikke, er det bare å spørre.

Anonymkode: c63ec...af5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hardt å gå ned i vekt, for du må ta et bevisst valg om å ikke spise alt det du vil, og du må tåle å kjenne på sulten.

For min del er det motiverende å føle seg bedre i kroppen, jeg føler mestring når jeg unngår å spise snop i helgene, og når jeg klarer å holde meg innenfor kalorimålet mitt, og ser for meg at kiloene «renner av.» Det er gøy å se at vekten går nedover, og det er gøy å handle de klærne jeg vil! 

For min del hjalp det ikke å tenke på at jeg risikerte livsstilssykdommer eller tidligere død. 

Jeg gikk ned 25 kg, fra 95 til 70 kg. 

Anbefaler deg å bare starte, i dag! Last ned appen MyFitnessPal og begynn å logge alt du spiser og drikker, og nyt synet av vekten som går nedover!😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var 22 år da jeg innså at jeg ville være mer seksuell aktiv og attraktiv fordi det er en viktig del av meg som jeg ville leve ut, ikke la ødelegges av kroppskomplekser. Sikkert en "grunn" motivasjon, men det var det som talte mest.

Anonymkode: 448a2...729

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Nixnick skrev:

Det er hardt å gå ned i vekt, for du må ta et bevisst valg om å ikke spise alt det du vil, og du må tåle å kjenne på sulten.

Jeg synes ikke det er hardt å gå ned i vekt, bevisste valg for meg innebærer at jeg kan spise alt jeg vil, bare ikke alt på en gang, og sult er ikke ubehagelig så lenge man ikke sulter. Det som er hardt, er å gjøre noe man ikke er klar for. Og det er vanskelig å bli klar for å endre innstilling og vaner, og spesielt når dette går imot alt man har lært, og alt det som alle rundt en sier er sant og viktig.

Anonymkode: c63ec...af5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det viktigst at jeg sluttet å forvente at jeg skulle være motivert. Jeg begynte i stedet å fokusere på å faktisk gjøre endringene og gjøre endringene om til vaner. For hva var det som hindret meg i å gå ned i vekt? Det var at jeg ikke gjorde det som trengtes. Nikes gode gamle "Just do it" ble mitt nye mantra, rett og slett.

Anonymkode: 4131b...b61

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du legger for mye i ‘motivasjon’. Du har jo allerede skjønt at du bør ned i vekt, mer motivasjon er ikke nødvendig.

Det jeg mener er at motivasjon vil gå opp og ned - alltid og uansett hvilket mål du har satt deg, ikke bare mtp vekt. Så derfor er det smartere å bare gjennomføre det du skjønner at du må gjøre (for din del spise smartere og trene litt). Av og til kommer dager der alt er pyton, og andre dager går spising og trening som en lek. Slik vil det også være når du ikke lenger er overvektig.

Tenk langsiktig og gjennomfør! Just do it.

Anonymkode: 660af...ef4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...