Gå til innhold

Gravid, student, svangerskapspenger, hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er student, ferdig til våren. Har jobbet i psykiatri deltid ved siden av i mange år. Nå er jeg nå gravid (uplanlagt) og lurer litt. Jeg må ut i svangerskapspenger når jeg blir synlig gravid pga arbeidets art. Alle på min arbeidsplass må det. Jeg har termin i september, og må antageligvis ha svangerskapspenger hele sommeren. 

Dette er et stort problem, fordi jeg tjener så lite resten av året - at både svangerskapspengene og dermed permisjonspengene kommer bare til å bli noen få tusenlapper i måneden. Hadde jeg kunnet jobbe fullt i juni, juli og august før permisjon hadde jeg jo fått en fin sum permisjonspenger, men det kan jeg altså ikke. Siden jeg må ut i svangerskapspenger (som av dagens inntekt bare blir rundt 6000kr i mnd) blir jo permisjonspengene tilsvarende lite :( 

Hvordan skal dette gå? Har prøvd å høre om muligheter for sommervikariat andre steder, men det er vanskelig her jeg bor. Har stivholdt på jobben min fordi det er ekstremt mange studenter om beinet på deltidsjobber og ferievikariat. Er det mulig å få tilpasset utregning hvis jeg kan bevise for NAV at jeg alltid tjener mye mer de tre sommermånedene? At jeg får tilsvarende utbetalt da de månedene det gjelder? Eller er de veldig rigide på at 3 siste måneders inntekt gjelder? :( 

Planen min var å jobbe så mye jeg klarte i sommer for å øke grunnlaget mitt - men når jeg ikke får lov å vise meg på jobb som gravid blir jo det veldig vanskelig :( 

Anonymkode: 757d0...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Athleisure skrev:

Kan vurdere å ta abort?

Nei.

Anonymkode: 757d0...f8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athleisure
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 757d0...f8f

Du er jo i en svært vanskelig situasjon hvor abort kanskje vil være den beste løsningen. Du påpeker jo selv at dette er et stort problem - med tanke på økonomien, jobb og studier. 

Alternativt kan din mann forsørge deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Athleisure skrev:

Du er jo i en svært vanskelig situasjon hvor abort kanskje vil være den beste løsningen. Du påpeker jo selv at dette er et stort problem - med tanke på økonomien, jobb og studier. 

Alternativt kan din mann forsørge deg?

Abort er ikke løsningen om man ikke i utgangspunktet ønsker å ta det. 

Til TS: Kan du melde deg opp på et studie til høsten og ta permisjon fra det slik at du får fra Lånekassen?

Anonymkode: 2e5d9...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan (altså ikke har brukt opp alle årene dine med Lånekassen e.l.) så anbefaler jeg på det sterkeste å melde deg som student og deretter ta permisjon. Det kreves ikke at du fullfører studiet. Du får fullt lån og stipend som stipend, trenger ikke betale tilbake. Virker som en bedre deal enn den lønnen du beskriver i innlegget.

Men, du kan slite med å få permisjon fra studiet før ordinært, det er jo ikke en risiko for barnet slik som jobben din er. Lånekassen gir ikke støtte til permisjon som tas ut før 3 uker før termin i vanlige tilfeller. Mulig det er annerledes om man blir sykemeldt. Ville sjekket grundig rundt dette. 

Selv er jeg student, og har gått for denne løsningen. Her blir det foreldrestipend fra Lånekassen pluss engangsstønad fra NAV som var mest gunstig (og ikke foreldrepenger, det hadde jeg ikke tjent opp nok til).

Lykle til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Athleisure skrev:

Du er jo i en svært vanskelig situasjon hvor abort kanskje vil være den beste løsningen. Du påpeker jo selv at dette er et stort problem - med tanke på økonomien, jobb og studier. 

Alternativt kan din mann forsørge deg?

Nei, abort er ikke den beste løsningen for meg - i noen situasjoner tror jeg. Mannen min tjener godt, men ikke godt nok til at vi begge + en baby kan leve utelukkende på hans inntekt. 

6 timer siden, mangolassie skrev:

Hvis du kan (altså ikke har brukt opp alle årene dine med Lånekassen e.l.) så anbefaler jeg på det sterkeste å melde deg som student og deretter ta permisjon. Det kreves ikke at du fullfører studiet. Du får fullt lån og stipend som stipend, trenger ikke betale tilbake. Virker som en bedre deal enn den lønnen du beskriver i innlegget.

Men, du kan slite med å få permisjon fra studiet før ordinært, det er jo ikke en risiko for barnet slik som jobben din er. Lånekassen gir ikke støtte til permisjon som tas ut før 3 uker før termin i vanlige tilfeller. Mulig det er annerledes om man blir sykemeldt. Ville sjekket grundig rundt dette. 

Selv er jeg student, og har gått for denne løsningen. Her blir det foreldrestipend fra Lånekassen pluss engangsstønad fra NAV som var mest gunstig (og ikke foreldrepenger, det hadde jeg ikke tjent opp nok til).

Lykle til!

Men må jeg ikke fullføre studiet når jeg er ferdig med permisjon da? 😮 I så fall er det jo bare å velge et studie uten obligatorisk oppmøte! Så kan jeg møte første dag i august og registere meg, og deretter ta ''selvstudie'' før jeg går ut i permisjon :P Er det så enkelt? Trodde man måtte fullføre studiet etterpå ellers ble alt lån? Tusen takk for utfyllende svar ❤️ 

Anonymkode: 757d0...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men må jeg ikke fullføre studiet når jeg er ferdig med permisjon da? 😮 I så fall er det jo bare å velge et studie uten obligatorisk oppmøte! Så kan jeg møte første dag i august og registere meg, og deretter ta ''selvstudie'' før jeg går ut i permisjon :P Er det så enkelt? Trodde man måtte fullføre studiet etterpå ellers ble alt lån? Tusen takk for utfyllende svar ❤️ 

Anonymkode: 757d0...f8f

Nei jeg tror faktisk ikke du plikter å fullføre studiet (er ca 99% sikker, men sjekk og dobbeltsjekk det gjerne selv også! 🙈😅)

Med den vanlige lån+stipendordningen får man jo 40 % omgjort til stipend ved bestått eksamen. Men ved fødsel er det et rent stipend i x antall uker (46 uker eller noe sånt, husker ikke helt nøyaktig)

Endret av mangolassie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...