Gå til innhold

Jeg er så lei av humøret hans.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en mann som stort sett er blid som sola, men når han er i dårlig humør skal liksom alle vite det, og det er bulder og brak og alt er galt. Tidligere stresset dette meg, men etter at jeg begynte å håndtere det omtrent som barneoppdragelse har ting blitt mye lettere. Jeg gir ham rett og slett ikke respons på dårlig oppførsel. "Belønner" den ikke med å stresse med hva som er galt, eller gå i dialog med ham i forhold til noe av det han kan finne på å si. (Her går det mest på hvem som gjør hva, eller at jeg aldri gjør ditt, eller alltid datt... og det er for det meste bullshit.)

Han klarer ikke å opprøre meg, eller få meg til å bite på en krangel. Jeg gjør meg opptatt med mitt, tar på en serie på tv eller stikker nesen i en bok. Jeg svarer rolig på det han sier/spør meg om direkte, men er det noe ufint bare hever jeg øyebrynet og sier at det kan vi snakke om når han er innstilt på å snakke ordentlig om det. Så lar jeg ham buldre i fred. Gir han seg ikke innen rimelig tid ber jeg ham gå på trening for å få ut litt damp, og komme hjem igjen når han har "byttet hode". Eller jeg kan si "Du, nå er jeg lei av det monsteret som har stjålet kjæresten min. Kan du ta deg en tur ut og se om du kan finne kjæresten min?" Da lusker han som regel avgårde, og kommer tilbake med hodet på rett sted. 

Å ikke gi respons på dårlig oppførsel fungerer faktisk utrolig bra. Det er visst ikke så moro å buldre uten publikum som er interessert. Ikke så moro å provosere en som ikke blir provosert. Verken blir opprørt, sinna eller lei seg. 

MEN for deg TS deler jeg dette kun som et råd frem til du flytter ut. En mann som sier at han har andre kvinner på vent, at alt som er galt i livet hans er din skyld og at du ikke får noen uten ham er ikke en du vil fortsette et samliv med! Det er for drøyt, og er narsissistiske tendenser som ikke er til å leve med. Du kan kanskje tenke at du er sterk nok til å tåle det, men slikt bryter deg ned litt og litt, nærmest umerkelig, til det har gjort noe med din selvfølelse og trygghet. Ingen mann er verdt det! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Trolltunge skrev:

Å ikke gi respons på dårlig oppførsel fungerer faktisk utrolig bra. Det er visst ikke så moro å buldre uten publikum som er interessert. Ikke så moro å provosere en som ikke blir provosert. Verken blir opprørt, sinna eller lei seg. 

Det fungerer bra - untatt for de som virkelig er ute etter å starte en krangel. De kan virkelig eskalere og nærmest "ha en episk krangel med seg selv" hvis de ikke får noen slags respons på tullet sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 21.39, Fjellmonkey skrev:

TS:

Han har jobb ja. 

Det er mye mulig, ifølge han selv er det jeg som er feilen i alt som skjer i livet hans, alt fra smått til stort. Så han har de siste dagene prøvd å snakke om utroskap, at han har masse damer på lur-noe jeg regner med kun blir sagt for å skulle såre meg. Eller noe i den duren der. 

Og denne fyren gidder du å kaste bort tiden de på? Jeg hadde tatt tingene mine, sagt at siden jeg tydeligvis var grunnen til alle feilene hans i livet så er det vel bare bra jeg drar og bedt han kose seg med alle damene han har på lur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Det fungerer bra - untatt for de som virkelig er ute etter å starte en krangel. De kan virkelig eskalere og nærmest "ha en episk krangel med seg selv" hvis de ikke får noen slags respons på tullet sitt. 

Ja, men det er uansett følelsesmessig manipulasjon, og virker det ikke, så får ikke personen tilfredsstillelse ved å drive på slik. 

Min mann er virkelig ute etter å starte en krangel når han er slik, og ja han kan starte en "krangel med seg selv" når jeg ikke responderer. At jeg likevel holder roen belønner ikke slik oppførsel, og det blir meningsløst, også for ham. 

Da jeg ble stresset, lei meg eller sinna når han var slik fikk han ønsket respons. Han overførte på en måte dritten han følte på til meg. Når det ikke virker må han faktisk ta tak i dritten han føler på en mer konstruktiv måte. 

Nå ville jeg imidlertid ikke anbefale å holde slik ro dersom personen kunne være tenkelig til å eskalere det til vold, eller farlig raseri, men TS skriver ikke noe om det. Det hun beskriver er imidlertid en form for psykisk vold. Min mann buldrer om ufarlige ting på en måte, men kjæresten til TS angriper hennes selvbilde og trygghet. Så hun bør komme seg bort, men dersom hun ikke er redd for at det kan eskalere til vold er det å holde roen en god fot ned for slik oppførsel, så lenge de er under samme tak. Han vil jo tydeligvis at hun skal bli såret og lei seg. Blir hun istedenfor kald og avvisende er det ham det slår tilbake på, den følelsesmessige manipulasjonen virker ikke, og han blir ikke belønnet/inspirert til å fortsette. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ADHD. Min samboer har det. Humøret svinger til de grader innimellom, ofte uten noe forvarsel. Les om ADHD hos voksne og se om du kjenner igjen noe. 

Anonymkode: f2617...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Trolltunge skrev:

Ja, men det er uansett følelsesmessig manipulasjon, og virker det ikke, så får ikke personen tilfredsstillelse ved å drive på slik. 

Min mann er virkelig ute etter å starte en krangel når han er slik, og ja han kan starte en "krangel med seg selv" når jeg ikke responderer. At jeg likevel holder roen belønner ikke slik oppførsel, og det blir meningsløst, også for ham. 

Da jeg ble stresset, lei meg eller sinna når han var slik fikk han ønsket respons. Han overførte på en måte dritten han følte på til meg. Når det ikke virker må han faktisk ta tak i dritten han føler på en mer konstruktiv måte. 

Jeg er glad på dine vegne at du ikke har opplevd den type eskapering jeg snakker om, der personen oppfører seg skremmende uansett mangel på respons, og gjerne tar mer av jo mindre respons de får og blir mer høylytte jo roligere personen de snakker med, er. Jeg har også hørt de tipsene, og det virker nok på enkelte kranglefanter. Jeg trodde først at min eks var blitt mer kranglete, og at jeg skulle takle det. Men det var nettopp at jeg var rolig, som fikk ham til å virkelig ta av og si slike ting som helst skulle vært usagt, før han gikk. Det følte som å tape i et spill der jeg kunne brettet og fulgte alle reglene.

Jeg tror han følte at jeg var nedlatende ved at jeg ikke deltok i hans følelsesmessige kaos, at han var et barn og jeg den voksne, og at det kjentes utrygt for ham å ikke kunne engasjere meg. Jeg håper for hans del at han kan enten bli frisk fra det han sliter med, eller finne en person som kan delta i hans kaos uten å gå til grunne selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Jeg er glad på dine vegne at du ikke har opplevd den type eskapering jeg snakker om, der personen oppfører seg skremmende uansett mangel på respons, og gjerne tar mer av jo mindre respons de får og blir mer høylytte jo roligere personen de snakker med, er. Jeg har også hørt de tipsene, og det virker nok på enkelte kranglefanter. Jeg trodde først at min eks var blitt mer kranglete, og at jeg skulle takle det. Men det var nettopp at jeg var rolig, som fikk ham til å virkelig ta av og si slike ting som helst skulle vært usagt, før han gikk. Det følte som å tape i et spill der jeg kunne brettet og fulgte alle reglene.

Jeg tror han følte at jeg var nedlatende ved at jeg ikke deltok i hans følelsesmessige kaos, at han var et barn og jeg den voksne, og at det kjentes utrygt for ham å ikke kunne engasjere meg. Jeg håper for hans del at han kan enten bli frisk fra det han sliter med, eller finne en person som kan delta i hans kaos uten å gå til grunne selv. 

Jeg opplevde også som du at det eskalerte om jeg ikke ga respons i et forhold. Jeg tror det hadde med maktfølelse å gjøre - men også et bevis på at jeg brydde meg om ham. Om jeg ble lei meg var det greit. Da kunne han vri det til at jeg var svak samtidig som han var viktig. Om jeg ble sint kunne han "ta meg på det" - og han fikk en følelsesmessig reaksjon fra meg. Om jeg ikke reagerte kunne han bli mer og mer psykisk voldelig og noen ganger fysisk. 

Jeg glemmer ikke den iskalde triumfen som lyste i øynene hans da jeg en gang sa at jeg kunne hatt lyst til å se hvordan han hadde reagert om jeg sa de samme tingene til ham som han pleide å si til meg. Det føltes som om han fikk bevist for seg selv at da var jeg ikke bedre enn ham. Da kunne han vise at han var sterkere enn meg ved å ikke reagere. 

Anonymkode: e2459...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Virrevirrevapp skrev:

Det var ikke like turbulent hele tida.

Når han har gode perioder, kan han være en drøm å være sammen med. Kjærlig, gavmild, åpen. Svigermors drøm. Jeg er litt misunnelig på hans kommende kjæreste fordi jeg vet at han trolig vil være sånn mot henne også...i starten, ihvertfall. Han pleide å skrive de nydeligste kjærlighetsbrev til meg, og skryte av meg til alle han kjenner.

Men han kan også være verre enn det jeg skriver. Han presterte blant anna å fortelle meg at jeg aldri kommer til å få oppfylt drømmene mine, og at ingen kan være sammen med noe som er så x som meg. Skikkelig slem og ute etter å gruse selvtilliten min. Gi meg skylda for ting som var utenfor min kontroll. 

Det er akkurat som to forskjellige personer som ikke likner hverandre i det hele tatt.

Vi var sammen i mange år, og det var han som gikk (men gikk blant annet fordi jeg stilte krav til ham). Jeg har en annen kjæreste nå. 

Ja, noen av det samme som min. Bare han har aldri vært svigermors drøm. Han også kunne skrive lange kjærlighetserklæringer, men ikke skrytt av meg til noen. Han forteller også meg at jeg aldri kommer meg noe sted uten han, og hadde det ikke vært for han hadde jeg bodd på gata eller i en rennestein(vet jo veldig godt selv at det ikke er sant, så den sett ingen blir for dum, og at jeg aldri kommer til og finne noen andre og være sammen med fordi jeg er en så grusom person). Som du også skriver så virker det som to helt forskjellige personer.

 

18 timer siden, NewStart87 skrev:

Og denne fyren gidder du å kaste bort tiden de på? Jeg hadde tatt tingene mine, sagt at siden jeg tydeligvis var grunnen til alle feilene hans i livet så er det vel bare bra jeg drar og bedt han kose seg med alle damene han har på lur. 

Ja, jeg sa nettopp til han at jeg pakker tingene mine til uka for det her funker ikke. Da kommer han med kommentarer om at fint at han snakker med søte jenter da og er singel. Samtidig som han sier at jeg må endre meg hvis dette skal fungerer🤔, fikk han ikke med seg at jeg sa jeg flytter til uka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Trolltunge skrev:

Jeg har en mann som stort sett er blid som sola, men når han er i dårlig humør skal liksom alle vite det, og det er bulder og brak og alt er galt. Tidligere stresset dette meg, men etter at jeg begynte å håndtere det omtrent som barneoppdragelse har ting blitt mye lettere. Jeg gir ham rett og slett ikke respons på dårlig oppførsel. "Belønner" den ikke med å stresse med hva som er galt, eller gå i dialog med ham i forhold til noe av det han kan finne på å si. (Her går det mest på hvem som gjør hva, eller at jeg aldri gjør ditt, eller alltid datt... og det er for det meste bullshit.)

Han klarer ikke å opprøre meg, eller få meg til å bite på en krangel. Jeg gjør meg opptatt med mitt, tar på en serie på tv eller stikker nesen i en bok. Jeg svarer rolig på det han sier/spør meg om direkte, men er det noe ufint bare hever jeg øyebrynet og sier at det kan vi snakke om når han er innstilt på å snakke ordentlig om det. Så lar jeg ham buldre i fred. Gir han seg ikke innen rimelig tid ber jeg ham gå på trening for å få ut litt damp, og komme hjem igjen når han har "byttet hode". Eller jeg kan si "Du, nå er jeg lei av det monsteret som har stjålet kjæresten min. Kan du ta deg en tur ut og se om du kan finne kjæresten min?" Da lusker han som regel avgårde, og kommer tilbake med hodet på rett sted. 

Å ikke gi respons på dårlig oppførsel fungerer faktisk utrolig bra. Det er visst ikke så moro å buldre uten publikum som er interessert. Ikke så moro å provosere en som ikke blir provosert. Verken blir opprørt, sinna eller lei seg. 

MEN for deg TS deler jeg dette kun som et råd frem til du flytter ut. En mann som sier at han har andre kvinner på vent, at alt som er galt i livet hans er din skyld og at du ikke får noen uten ham er ikke en du vil fortsette et samliv med! Det er for drøyt, og er narsissistiske tendenser som ikke er til å leve med. Du kan kanskje tenke at du er sterk nok til å tåle det, men slikt bryter deg ned litt og litt, nærmest umerkelig, til det har gjort noe med din selvfølelse og trygghet. Ingen mann er verdt det! 

 

Har prøvd å ikke gi noen som helst respons på det flere ganger, men det hjelper ikke. Han gjør alt for at jeg skal gi en respons. Jeg har dratt ut av leiligheten noen ganger, da må jeg blokkere han på mobilen, ellers tikker det ørten bedritende meldinger, virkelig terror.. Skal jeg ut med venner, sammenkomster, være sosial, så virker det som han blir sjalu. Han har jo sin egen frie vilje til og gjøre ting, sammen eller alene. 

Så er enig at det ikke er noen man deler livet med. Det finnes jo ikke sunt overhodet. Ser jo hvor fine forhold vennene mine har, det er så langt ifra hva dette er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som ADHD. Min samboer har det. Humøret svinger til de grader innimellom, ofte uten noe forvarsel. Les om ADHD hos voksne og se om du kjenner igjen noe. 

Anonymkode: f2617...921

Leste om adhd på voksne og syns egentlig ikke det passet så veldig. Han er mye mer utagerende feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Virrevirrevapp skrev:

Jeg er glad på dine vegne at du ikke har opplevd den type eskapering jeg snakker om, der personen oppfører seg skremmende uansett mangel på respons, og gjerne tar mer av jo mindre respons de får og blir mer høylytte jo roligere personen de snakker med, er. Jeg har også hørt de tipsene, og det virker nok på enkelte kranglefanter. Jeg trodde først at min eks var blitt mer kranglete, og at jeg skulle takle det. Men det var nettopp at jeg var rolig, som fikk ham til å virkelig ta av og si slike ting som helst skulle vært usagt, før han gikk. Det følte som å tape i et spill der jeg kunne brettet og fulgte alle reglene.

Jeg tror han følte at jeg var nedlatende ved at jeg ikke deltok i hans følelsesmessige kaos, at han var et barn og jeg den voksne, og at det kjentes utrygt for ham å ikke kunne engasjere meg. Jeg håper for hans del at han kan enten bli frisk fra det han sliter med, eller finne en person som kan delta i hans kaos uten å gå til grunne selv. 

Sånn du skriver det der er sånn det er her. Spesielt med spillet, men han finner på nye regler underveis for å si det mildt. 

Han kan også føle at jeg er nedlatende uten at jeg er det. Når man blir fornørmet av den simplest setningen da er det noe riv ruskende galt😯

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står oppi det samme, dessverre... Og dessverre her, så er det han som må flytte ut for det er min leilighet..
Jeg håper bare for guds skyld ha faktisk KOMMER SEG UT! For han driver med følelsesmessig manipulering på høyt plan. Har ADHD og er superintelligent og gjør alt for å spille på strengene mine, gi meg dårlig samvittighet og få meg til å føle meg liten.

Planen er å gjøre som @Trolltunge sier. Ikke gi noen respons på det han kommer med.. Mer "javel, okay, så fint, bra, kjør på", men ikke noe han egentlig får noe ut av, liksom.. Så får vi håpe han mister makten han har over meg.. Har vært sammen i over 6 år og jeg ser tilbake på at han har vært manipulerende og trykket meg ned i all den tiden, men ikke sett det :( Han har (hatt) en voldsom makt og grep over meg...

Lykke til med å komme deg bort! Og jeg håper for min skyld at jeg og snart blir fri...

Anonymkode: d30f7...e44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står oppi det samme, dessverre... Og dessverre her, så er det han som må flytte ut for det er min leilighet..
Jeg håper bare for guds skyld ha faktisk KOMMER SEG UT! For han driver med følelsesmessig manipulering på høyt plan. Har ADHD og er superintelligent og gjør alt for å spille på strengene mine, gi meg dårlig samvittighet og få meg til å føle meg liten.

Planen er å gjøre som @Trolltunge sier. Ikke gi noen respons på det han kommer med.. Mer "javel, okay, så fint, bra, kjør på", men ikke noe han egentlig får noe ut av, liksom.. Så får vi håpe han mister makten han har over meg.. Har vært sammen i over 6 år og jeg ser tilbake på at han har vært manipulerende og trykket meg ned i all den tiden, men ikke sett det :( Han har (hatt) en voldsom makt og grep over meg...

Lykke til med å komme deg bort! Og jeg håper for min skyld at jeg og snart blir fri...

Anonymkode: d30f7...e44

Da håper jeg for din skyld at han flytter ut ja. Her er det også manipulering og alt som måtte komme med. Er så lei, og kan så mye av spillet hans, men noen ganger jeg vel feil for helvette bryter løs. Jeg har også prøvd null respons og det jeg har gjort om til fet tekst, uten at det hjelper. Svar som okei, javel osv virker bare og trigger mer hos han her. Og han tenner på alle ti. 

Jeg håper og komme meg bort og da avslutte alt av kontakt for og faktisk fullføre. Er så mettet av alt han har og komme med. Lykke til du også😩

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha lest en del om psykopati, analyserer jeg veldig det exen(får kalld han det nå), kommer med. 

Er ute med en venninne ikveld og fikk sms om jeg ble sen, jeg skrev at det vet jeg ikke hvordan det? 

Nei, bare så han visste da, siden han var singel så skulle han på kino. 

Så jeg spurte hvem han skulle ditt med, nei det var det samme. 

Så får jeg melding 1 timer senere ca at, neida han var ikke på kino han måtte bare trekke det korte så jeg skulle få kjenne på hvordan det var. 

Også sms med om alt gikk bra med meg? 

 

Merker at han skulle presse meg ned, for så og prøve å være hyggelig og fikk da ikke det svaret han ønsket og var frekk igjen. Så skrev jeg at jeg kan ikke sitte å diskutere med deg på sms hele dagen. Fortsatt ikke fått noe svar, har da lest at en psykopat kan gjøre sånn. 

Jeg kjenner at jeg gir litt faen, men samtidig så lurer jeg på om han bedriver et helt sykt mindgame spill. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 måned senere...
På 16.2.2019 den 21.30, Fjellmonkey skrev:

Da håper jeg for din skyld at han flytter ut ja. Her er det også manipulering og alt som måtte komme med. Er så lei, og kan så mye av spillet hans, men noen ganger jeg vel feil for helvette bryter løs. Jeg har også prøvd null respons og det jeg har gjort om til fet tekst, uten at det hjelper. Svar som okei, javel osv virker bare og trigger mer hos han her. Og han tenner på alle ti. 

Jeg håper og komme meg bort og da avslutte alt av kontakt for og faktisk fullføre. Er så mettet av alt han har og komme med. Lykke til du også😩

Oppdaterer her jeg om noen er interessert. Jeg har greid å gjennomføre, har blitt singel og han har flyttet ut!!! 😄 😄 😄 😄 😄

Anonymkode: d30f7...e44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 21.58, Fjellmonkey skrev:

Ja driver og ordner med det. Syns bare oppførselen er dårlig og jeg undrer jo fælt på hvorfor man gjør som man gjør. 

Mulig han har vært utro og sliter pga det og lar samvittigheten gå ut over deg. Uansett...bra du slo opp og snart er kvitt han. Slike folk er ikke bra i lengden. 

Anonymkode: e2bea...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...