Gå til innhold

Har dere drømmer/mareritt om krig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg hatt flere mareritt der jeg selv er med i krig. Ikke som soldat, men som borger i et samfunn som berøres av krig, bomber, raketter. Lurer på om det er vanlig? Jeg er jo redd for krig, men går ikke rundt og tenker på dette. Får dog med meg nyhetsbildene. Vet at drømmer ofte er symbolske, men forstår ikke hvorfor akkurat krig. Våknet av en slik drøm tidlig i morges og var veldig overveldet lenge. Nå skal det sies at jeg er stresset og har mye angst. Likevel - jeg lurer på om mareritt om krig/krigshandlinger er normalt for en som aldri har vært i nærheten av det i det virkelige liv? 

Anonymkode: d63d8...4d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bekymrer meg ikke så mye om de rare bildene som underbevisstheten velger å sette sammen til drømmer. Det kan være bruddstykker av en film du har sett, en nyhetsreportasje, hva som helst. 

Selv har jeg hatt drømmer hvor jeg begraver et lik feks. Sikkert fordi jeg så en True Crime kvelden før. Jeg vet at jeg er en ikke-voldelig person i virkeligheten, så ville aldri bekymret meg for drømmer som inneholder vold, krig og død.

Sikkert de som mener at drømmer betyr noe, og prøver å fortelle deg noe viktig. Selv tror jeg som sagt at det er bare random øyeblikksbilder av synsinntrykk du har hatt. 

Anonymkode: db40f...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe rart. Det er jo krig og dommedags budskap i media støtt, og filmbransjen elsker å sko seg på det så vi blir foret med det derfra også. 

 

Anonymkode: 51ae2...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe rart. Det er jo krig og dommedags budskap i media støtt, og filmbransjen elsker å sko seg på det så vi blir foret med det derfra også. 

 

Anonymkode: 51ae2...995

Ts her. Ja, jeg tenker også at det er underbevisstheten min som skaper slikt innhold. Syntes bare det var merkelig ned flere slike drømmer på kort tid. Kan kanskje henge sammen med stress eller liknende...

Anonymkode: d63d8...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, drømmer en del om krig. Men det er nok fordi jeg har opplevd krig. Familien flyktet da jeg var to år, var på flykt i ca 6 mnd, og senere igjen da jeg var ti år. Blod, lik, død og fordervelse er fint for en tiåring å se. Da er ikke drømmene langt om krig langt unna. 

Anonymkode: 2fe99...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har drømt det ja, og det var veldig uhyggelig! Det var sånn at det bombet og smalt rundt meg, og jeg måtte komme meg unna. Og så ble alt svart. All strøm rundt gikk og det var kveld, og alt jeg så var lysglimt og flammer. Skrekk og gru sier jeg bare.

Jeg drømmer ofte om ting som gjør inntrykk på meg, og noen ganger tror jeg at det gjør mer inntrykk enn jeg er klar over; altså at underbevisstheten lagrer. Det kan også være at den legger merke til ting uten at en er seg det bevisst i det hele tatt, og da fremstår jo drømmer som forvirrende og/eller rare og kanskje ekstra skremmende. Vi er jo utsatt for både visuelle og auditive inntrykk hele tiden, og det fanges jo opp i underbevisstheten. Kanskje du har lest eller sett noe ifb med krig som har "satt seg" uten at du er klar over det?

Det er jo de som er sanndrømt, men jeg tror ofte at det også handler om signaler og ting en ubevisst plukker opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kriger ofte i drømmene mine jeg 😂. Men nå drømmer jeg jo aaalt mulig rart da, så jeg blir ikke satt ut om jeg kriger litt en natt. 

Det er noe litt interessant ang drømming. Noen mennesker hevder å ha møttes i en drøm (altså folk som da ikke har kjent hverandre og etterpå søkt opp hverandere i sosiale media) og jeg tenker innimellom; hva om drømmer skjer i en annen dimensjon. Så det vi drømmer er noe vi kanskje typ gjør i en annen dimensjon? Så kanskje du er i krig i en annen dimensjon.

Anonymkode: 9abd8...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri drømt om det. Mine drømmer handlet mer om en vampyr som jaget meg og fanget foreldrene mine i lærergarderoben på skolen da jeg var ung. Gidder ikke tolke den mot det virkelige liv altså :ler:

Men mange drømmer om noe av det siste de så på eller leste om, eventuelt noe som gjorde inntrykk den dagen. Så det er nok tilfeldig at det ble krigsdrøm etter hva du har lest og fra før av er litt redd for. Tenker du ekstra på den er det ikke rart at den kommer igjen.

Endret av Moonwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...