Gå til innhold

Folkeskikk 4 åring.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle småbarnsforeldre! Håper dere kan dele litt deres erfaring og evt si om jeg forventer for mye av jenta mi? Hun et 4.5 år. 

Jeg prøver å lære henne at hun f.eks skal si hei til de voksne når hun kommer i barnehagen og si ha det når vi går hjem. Men det virker som at hun ikke har noe interesse for å gjøre det. Hvis hun gjør det, så er det fordi jeg sier at hun må, men til og med da er det bare halvhjertet... 

Hvordan er det med deres 4-5 åringer? Forventer jeg for mye eller? 

Jeg prøver å lære henne at det er en høflighet å hilse på noen vi kjenner npr vi treffes. F.eks bare det å si hei... 

Vet ikke helt, blir bare frustrert av dette enkelte ganger...

Anonymkode: 649c0...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan umulig være er seriøst spørsmål. 

Anonymkode: 0af66...377

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du alltid hei og hadet i alle situasjoner? 

Jeg lærer barna mine det   men veit også at jeg ikke sier hei til kjente.  Sier som regle hei eller hadet.  Eller bare smiler. Da får det bare være halv hjertet og en dag så går det av seg selv. Du forventer mye syns jeg.  

Anonymkode: 58f7f...188

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør/les boka «unconditional parenting» av Alfie Kohn. Fins på Storytel. Han tar opp blant annet nettopp dette.

Anonymkode: a4003...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør/les boka «unconditional parenting» av Alfie Kohn. Fins på Storytel. Han tar opp blant annet nettopp dette.

Anonymkode: a4003...64e

Ja jva sier Alfie da? Må jeg lese boka eller kan du oppsumere kort?

Anonymkode: 649c0...4ff

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er å forvente. Mange er uenige i det, men en dag går det naturlig får vi tro. Jeg hadde en kollega en gang som aldri sa hei om morgenen. Noen som glemte å lære henne noe. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan umulig være er seriøst spørsmål. 

Anonymkode: 0af66...377

Jo jeg er seriøs... mener dere jeg overdriver eller? Bare si det rett ut... jeg var egebtlig ute etter å høre hvordan andre gjør det..

Anonymkode: 649c0...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg synes det er å forvente. Mange er uenige i det, men en dag går det naturlig får vi tro. Jeg hadde en kollega en gang som aldri sa hei om morgenen. Noen som glemte å lære henne noe. 

Jeg prøver å lære henne det, men lurer nettopp på om jeg forventer for mye eller hva? Er hun for ung til å forstå og gjøre dette? Altså at hun selv forstår tanken bak konseptet med å hilse på folk?

Anonymkode: 649c0...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg er seriøs... mener dere jeg overdriver eller? Bare si det rett ut... jeg var egebtlig ute etter å høre hvordan andre gjør det..

Anonymkode: 649c0...4ff

Jeg skjønner godt at du mener det. Det er jo bare å fortsette og "hamre det inn", så vil hun nok lære etterhvert. Samme som vi lærer ungene våre at de alltid skal si "takk" når noen gir dem noe, enten det er gaver eller mat eller en leke eller hva som helst. 

Det er hevet over enhver tvil at å alltid vise høflighet og å være blid mot de man møter, vil gjøre godt senere i livet.

Anonymkode: 751cf...fef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg synes det er å forvente. Mange er uenige i det, men en dag går det naturlig får vi tro. Jeg hadde en kollega en gang som aldri sa hei om morgenen. Noen som glemte å lære henne noe. 

Men hvorfor er "Hei" så viktig for folk? 

Anonymkode: 9d2ea...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er "Hei" så viktig for folk? 

Anonymkode: 9d2ea...8a9

Altså... det er jo fint å hilse på folk. Altså folkeskikk. I allefall når det gjelder mennesker du ser hver dag. Akkurat som når jeg hilser på kollegaene mine hver dag, eller sier god morgen... 

Lurer bare på hvor vanlig det er at 4 eller 5 åringer gjør.dette.

Anonymkode: 649c0...4ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor er "Hei" så viktig for folk? 

Anonymkode: 9d2ea...8a9

Synes du det er rart at folk vil bli hilst på? Hvis noen kommer inn på kontoret hos meg uten å hilse, vil jeg oppfatte mennesket som ekstremt uoppdragent. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jva sier Alfie da? Må jeg lese boka eller kan du oppsumere kort?

Anonymkode: 649c0...4ff

Noe i den duren at man sier ikke «hei, hadet, takk» osv fordi det er noe man skal gjøre av vane, men at man sier det fordi man må lære seg at det kan være viktig for andre. At man skal ta hensyn til og vise at man «ser» andre. Det var såklart mer dyptgående enn dette, men det var kort forklart.

Anonymkode: a4003...64e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Synes du det er rart at folk vil bli hilst på? Hvis noen kommer inn på kontoret hos meg uten å hilse, vil jeg oppfatte mennesket som ekstremt uoppdragent. 

Nettopp... derfor vil jeg lære jenta mi dette.. men som sagt.. hun viser ikke så mye engasjement eller vilje

Anonymkode: 649c0...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nettopp... derfor vil jeg lære jenta mi dette.. men som sagt.. hun viser ikke så mye engasjement eller vilje

Anonymkode: 649c0...4ff

Hun trenger ikke forstå konseptet bak, men hun kan lære det utenat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en 2 åring som heller ikke vil si hadet eller hei. Vi fortsetter bare å si det så synker det nok inn etterhvert. 

Anonymkode: c0273...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noe i den duren at man sier ikke «hei, hadet, takk» osv fordi det er noe man skal gjøre av vane, men at man sier det fordi man må lære seg at det kan være viktig for andre. At man skal ta hensyn til og vise at man «ser» andre. Det var såklart mer dyptgående enn dette, men det var kort forklart.

Anonymkode: a4003...64e

Jeg vet da dette... spørsmålet mitt var om dette er for mye å forvente av 4 eller 5 åringer? Altså hvor mye.de skjønner av konseptet bak det hele..

Anonymkode: 649c0...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet da dette... spørsmålet mitt var om dette er for mye å forvente av 4 eller 5 åringer? Altså hvor mye.de skjønner av konseptet bak det hele..

Anonymkode: 649c0...4ff

En vanlig 4-5 åring er klart moden nok til å begynne å forstå dette konseptet. De begynner vel ikke for fullt å forstå empati dypere før de nærmer seg 6 år, men man kan begynne i 4-5 års alderen med å forklare lett. 

Anonymkode: a4003...64e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En vanlig 4-5 åring er klart moden nok til å begynne å forstå dette konseptet. De begynner vel ikke for fullt å forstå empati dypere før de nærmer seg 6 år, men man kan begynne i 4-5 års alderen med å forklare lett. 

Anonymkode: a4003...64e

Takk for konkret svar 😀 vi fpr fortsette å jobbe med saken...

Anonymkode: 649c0...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...