Gå til innhold

Hvorfor er det så få kvinner i fengsel?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg har så store problemer med å forstå hvordan enkelt tenker, og hvilke paralleller de trekker. Måtte bare nevne det.

Først virker det som et merkelig perspektiv. Men jeg leste faktisk i Dagbladet, i 2006 (tror jeg), om en fra Ottar som mente at hvis kvinner ble mer aggressive og kriminelle, så ville det være et parameter på at likestillingen gikk i riktig retning.

Jeg tuller ikke. Nå er vel Ottar ekstrem selv i den feministiske faunaen, men det kan jo hende de har et poeng allikevel. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Brannslangen skrev:

Først virker det som et merkelig perspektiv. Men jeg leste faktisk i Dagbladet, i 2006 (tror jeg), om en fra Ottar som mente at hvis kvinner ble mer aggressive og kriminelle, så ville det være et parameter på at likestillingen gikk i riktig retning.

Jeg tuller ikke. Nå er vel Ottar ekstrem selv i den feministiske faunaen, men det kan jo hende de har et poeng allikevel. :klo:

Å.. Da var det Ottar og ikke deg. Har ikke sans for dem, og forundrer meg kanskje ikke at noe sånt kom fra den kanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg "lå meg" ut av situasjonen. Fordel med å ha pupper

Anonymkode: f5a16...428

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brannslangen skrev:

I norske fengsler er bare 6% av de innsatte kvinner. Det er dobbelt så mange som det var i 1980. Halvparten av dem soner pga. narkotikaforbrytelser og kun 10% soner for voldsforbrytelser.

Hva synes dere om dette? Er det ikke litt rart at 50 år etter kvinnefrigjøringen så er ikke kvinner mer representert i fengslene? Jada, en fordobling på 40 år, men allikevel... ikke mye å heve øyebrynene over.

Er ikke det å være kriminell ikke bare å være en slem slask, men også et slags uttrykk for individualitet og å være en rebell mot "makten"? 

Er kvinners glimring med fravær bak murene en indikator på at likestillingen enda ikke er helt i mål?

Ja det er nesten så en skulle tro at kvinner og menn er forskjellige :blink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athleisure

Mange kvinnfolk er pyser og kjedelige - derfor er de underrepresentert i alt i fra slagsmål og narkotika, til musikk.

Kvinner må bli tøffere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt av hvert" holder til en VG forside eller to, og ellers en setning jeg brukte for å holde individet anonymt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Athleisure skrev:

Mange kvinnfolk er pyser og kjedelige - derfor er de underrepresentert i alt i fra slagsmål og narkotika, til musikk.

Kvinner må bli tøffere.

Kvinner velger nok ofte mer fornuftig, evt. færre kvinner velger veldig ufornuftig, og kvinner tar mindre risiko. Det synes jeg igrunn ikke høres så dumt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er generelt mer ekstreme og mer voldlige enn kvinner, så enkelt er det.

Anonymkode: f38b8...0b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
13 hours ago, Brannslangen said:

 Er det ikke litt rart at 50 år etter kvinnefrigjøringen så er ikke kvinner mer representert i fengslene? 

Hvis du tror dette har noe med likestilling å gjøre så bør du bruke litt mer tid på å tenke før du lager tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi jeg "lå meg" ut av situasjonen. Fordel med å ha pupper

Du kan ikke "ligge" deg bort fra en straffeforfølgelse. Lå du liksom med politiet, da? Med dommeren?

Anonymkode: 2b391...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 19.24, Oppgitt78 skrev:

Hmm.. Var det magasinet som hadde en artikkel om noe av dette, tro? 

Kvinnelige promilleførere fikk generelt lavere straffer enn menn, og oftest andre straffeformer enn soning i fengsel. 

Førstegangssonere generelt får lavere straffer. Det er ikke sånn at kvinner generelt får lavere straffer enn menn. Det er stort sett menn som er gjengangssonere og derfor drar opp statestikken på lengden av straffeutmålinger. 

Det er også flere uskyldige kvinner i fengsel enn uskyldige menn fordi mange kvinner havner i fengsel på grunn av sin kriminelle kjæreste og selv ikke aktivt har bidratt eller vært klar over kriminaliteten men blitt dømt fordi det for eksempel bak deres rygg er oppbevart narkotika i deres garasje, våpen på loftet deres, identiteten deres er misbrukt i svindel og bedrageri saker og dermed knytter de opp mot lovbruddet selvom de ikke er delaktige selv.

Kvinner er undertrykte i fengsel , mange i kvinnefengsel må ligge på 4-mannsrom der det i mannefengsler er enkeltceller,  av aktivitetstilbud i kvinnefengsler er det strikking, sying og noen steder et musikkrom med et gammelt piano, mens av aktivitetstilbud i mannefenglser er det snekkerarbeid, musikkproduksjonsstudio, kokkegrupper, fotball, basketball, treningsrom++
6 av 10 kvinner i kjønnsdelte fengsler opplever seksuelle overgrep, trakassering og seksuelle krenkelser og 9 av 10 kvinner i kjønnsdelte fengsler er redde og bevisst reserverer og isolerer seg mere i frykt for å bli utsatt for noe av mennene. 


For å svare ts som åpenbart troller og egentlig ikke fortjener noe respons: Menn er mer kriminelle enn kvinner statistisk sett. Derfor.

Anonymkode: c5a89...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Førstegangssonere generelt får lavere straffer. Det er ikke sånn at kvinner generelt får lavere straffer enn menn. Det er stort sett menn som er gjengangssonere og derfor drar opp statestikken på lengden av straffeutmålinger. 

Det er også flere uskyldige kvinner i fengsel enn uskyldige menn fordi mange kvinner havner i fengsel på grunn av sin kriminelle kjæreste og selv ikke aktivt har bidratt eller vært klar over kriminaliteten men blitt dømt fordi det for eksempel bak deres rygg er oppbevart narkotika i deres garasje, våpen på loftet deres, identiteten deres er misbrukt i svindel og bedrageri saker og dermed knytter de opp mot lovbruddet selvom de ikke er delaktige selv.

Kvinner er undertrykte i fengsel , mange i kvinnefengsel må ligge på 4-mannsrom der det i mannefengsler er enkeltceller,  av aktivitetstilbud i kvinnefengsler er det strikking, sying og noen steder et musikkrom med et gammelt piano, mens av aktivitetstilbud i mannefenglser er det snekkerarbeid, musikkproduksjonsstudio, kokkegrupper, fotball, basketball, treningsrom++
6 av 10 kvinner i kjønnsdelte fengsler opplever seksuelle overgrep, trakassering og seksuelle krenkelser og 9 av 10 kvinner i kjønnsdelte fengsler er redde og bevisst reserverer og isolerer seg mere i frykt for å bli utsatt for noe av mennene. 


For å svare ts som åpenbart troller og egentlig ikke fortjener noe respons: Menn er mer kriminelle enn kvinner statistisk sett. Derfor.

Anonymkode: c5a89...98d

Det er nok noe i det du sier her, generelt sett.. 

Men, magasinartikkelen viser også en ganske stor skjevhet i straff, på direkte sammenliknbare forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 19.20, Brannslangen skrev:

Hva synes dere om dette? Er det ikke litt rart at 50 år etter kvinnefrigjøringen så er ikke kvinner mer representert i fengslene? Er kvinners glimring med fravær bak murene en indikator på at likestillingen enda ikke er helt i mål?

Kvinner er representert i fengsel, men de fleste velger å jobbe der istedenfor å sitte på celle. Det syns jeg er bra. ;) 

Anonymkode: 0f106...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...