Jump to content
MissLucy

carolinebergeriksen.no

Recommended Posts

SoWhat?
4 minutter siden, decker skrev:

Jenny Skavlan står mellom anna bak appen tise som har over 400 000 brukarar, det kan ein verkeleg kalla engasjement.

Ser lite debatter om henne her. Leser lite om henne ellers. Hun vekker bare ikke så mange følelser. Caroline er vel litt mer..utsatt. 

Fortsetter under...

ninab82

Ryddet for brukerdebatt, tilsvar og avsporing. 

Ninab82, mod

miss spjåk
36 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei jeg syns ikke at det er så merkelig. Har aldri sett at Skavland har engasjert så mange. 

Nei, nå var jenny skavlan bare et eksempel på en kjendis som nettopp har hatt som prinsipp å ikke vise et eneste bilde av datteren. Men poenget mitt misset du tror jeg- jeg har ikke hørt eller lest om en eneste kjendis som føler at barna har blitt misbrukt på nettet eller har følt at fansen har utlevert barna deres. Hvorfor skulle dette bare gjelde caroline? Argumentet som du lener deg på- (altså tar jeg utgangspunkt i det du skrev om at caroline opplevde at blogglesere tok bilde av datteren hennes og at det da var bedre å selv ta kontrollen)  gir ingen mening.

SoWhat?
10 minutter siden, miss spjåk skrev:

Nei, nå var jenny skavlan bare et eksempel på en kjendis som nettopp har hatt som prinsipp å ikke vise et eneste bilde av datteren. Men poenget mitt misset du tror jeg- jeg har ikke hørt eller lest om en eneste kjendis som føler at barna har blitt misbrukt på nettet eller har følt at fansen har utlevert barna deres. Hvorfor skulle dette bare gjelde caroline? Argumentet som du lener deg på- (altså tar jeg utgangspunkt i det du skrev om at caroline opplevde at blogglesere tok bilde av datteren hennes og at det da var bedre å selv ta kontrollen)  gir ingen mening.

Det er kanskje ikke alt vi hører og leser om. Hva vet jeg..

miss spjåk
1 time siden, SoWhat? skrev:

Hvilke skremmende utvikling har du sett? Jeg er oppriktig interessert i det. 

Det blir ikke lagt ut bilder av barna i alle mulige private settinger. Da hadde jeg reagert med sterk kritikk også. Bildene Caroline legger ut er helt innafor. 

Da har vi veldig forskjellig oppfatning av en privat setting. Jeg synes morgenkos i senga er en privat settting. Men ser vi ikke blir enige på det området så det er helt greit. 

Utviklingen ifh hvor naive veldig mange barn og foreldre er når det gjelder nettvett. Og en hel del andre ting som ikke er relatert direkte til debatten om Caroline AS. Men nettvett er linket til eksponering av barn. Og jeg tenker ikke bare barns rett til privatliv, men også hva enkelte ustabile mennesker har av info om disse bloggerbarna. Det var b.la en sak forleden der en pedofil på kort tid hadde greid å få meg seg et barn i bilen. Hvordan? Han hadde greid å tilegne seg nok informasjon om foreldrene, hva de jobbet med osv til at han greide å overbevise barnet om å bli med. Han kjente tross alt mamma. Helt grusomt. Dette kan jo alle oppleve, men jeg vil påstå at jo mer informasjon slike syke mennesker har om barnet, jo større er sjansen for at noe skal skje. Man må ta forholdsregler. 

Men igjen spør jeg deg : Jeg er ganske sikker på at du ikke hadde syntes det var greit om mannen din postet bilder av deg i alle mulige settinger uten ditt samtykke? Hvorfor er det da greit med et barn? Så kan jeg legge til- mannen din legger også ut bilde av soverommet deres til tusenvis av brukere, bilder av dere to på ferie, på fødselsdager osv. Dette er bilder som blir på nettet til evig tid. 

Annonse

Anonymsis

En av våre fremste oppgaver, som voksne og som foreldre, er å beskytte barna. Når vi står overfor valget om å publisere et bilde av barnet, eller en tekst som omhandler barnet, må man foreta en refleksjon; er dette hensiktsmessig? Er det til det beste for barnet? Hva veier for og hva veier imot? 

Jeg greier ikke finne et eneste argument for å gjøre det, men jeg kan komme på flere grunner til ikke å gjøre det:

- ville barnet samtykket til dette hvis det var i stand til det?

- kan dette utgjøre en potensiell fare for barnet?

svaret på begge disse spørsmålene er «jeg vet ikke». Vi vet ikke hva som kan bli konsekvensene av å legge ut bilder og tekst av og ned barnet, og da er det vårt ansvar å la det være. Dersom dette kan utgjøre en fare, eller dersom barnet kan komme til å føle seg krenket når det blir gammelt nok til å forstå - da er det vår plikt å la være å skape denne situasjonen! Vi kan ikke bare ta oss til rette og gjøre som vi vil, samme hvor «delikat» vi selv mener det er.

personvern står veldig sterkt i Norge, og CBE ignorerer barnas rett personvern hver eneste dag. At noen kan forsvare dette fordi «jeg synes ikke det er så ille» er helt forkastelig.

Fjernet sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Edited by Perelandra

Clara80

Får helt creeps av å tenke på at slike bilder skulle ligge ute av meg selv på nettet. Blar i gamle fotoalbum hjemme hos mine foreldre av og til. Finnes flere slike "frokost på senga-bilder". Bare koselige minner, men så privat!! Det er jo VÅRE minner. VÅRE gode stunder. Jeg blir så kvalm av å tenke på hvordan verden har blitt. Alt skal deles. En hel barndom på utstilling...groteskt!

miss spjåk

Forbinder ikke sengen med noe seksuelt, langt derifra. Hjelpes. Det var et eksempel fra de siste bildene jeg så på bloggen. Jeg forbinder morgenstunder i sengen med noe privat fordi det var noe jeg elsket som liten, å ha den tiden alene sammen med mamma og pappa. Det var vår familiestund, pappa med kaffen og vi som lå på armen. Tilstedeværelse. Derav min definisjon om at jeg følte det var en privat setting. Den stunden hadde ikke vært den samme om mamma fløy fram og tilbake og trykket på selvutløseren i ett sett (det er ganske klart at de har tatt mange flere bilder enn kun de som er publisert på bloggen, for å ha flere å velge mellom). For å sitere fra Caroline i kommentarfeltet måtte mamma og pappa ha brukt 20-25min på å styre med kamera og lys. 

vi er så totalt uenige at jeg tror ikke det er noe vits i å diskutere videre. Kjenner bare jeg er sjeleglad jeg slapp å ha en oppvekst der foreldrene mine var fremme med kamera og mobil for å dokumentere så ofte som dette paret. I tillegg til at alle mine klassekamerater, venner, venners foreldre og et stort antall fremmede mennesker visste mer om mitt liv enn jeg antagelig hadde følt meg bekvem med.  

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Edited by Perelandra

Bestemorskogmus

Når barna begynner på skolen, håper jeg de får en god kontaktlærer som behandler dem akkurat som andre barn. Synes det er veldig synd at bloggerbarn skal måtte komme som "kjendiser" fordi de er mammas levebrød. Regner ikke akkurat med at det blir kjempegøy på foreldrekonferanser, men... Forøvrig tror jeg @so_what kunne hatt stor glede av å diskutere med @Lin10, men sistnevnte har tydeligvis tatt en velfortjent pause 😂

pøbelsara

Soveromsbildene er ikke private fordi noen har en dirty mind. På soverommene våre, der vi SOVER, er vi på vårt aller mest sårbare. Det et den innerste, private sfære. Blir ikke mer privat enn det. 

Jeg definerer alle settinger der man  er sammen i en familesetting, slik som både familiens merkedager, som bursdager, julaften og morsdag, men også hverdager, med sine måltider og vanlig omgang mellom familiemedlemmer og ferier med ditto, som PRIVATLIV. 

Privatliv er ikke bare hva man gjør på do og uten klær. 

Edited by pøbelsara

Aricia
3 timer siden, miss spjåk skrev:

Dette er ikke Usa. Her i Norge får kjendiser som oftest være i fred, om vi ser bortifra Se & Hør.. Jeg har støtt på kjendiser rett som det er, det var ingen som tok opp mobilkamera eller forfulgte dem. Noe av grunnen er vel at likhetstanken står veldig sterkt i norge, vi har ikke de store klasseforskjellene og janteloven står sterkt- man skal ikke tro man er noe. At caroline selv ville ta kontrollen over bildebruken rettferdiggjør ikke å utlevere barndommen. Selv om det vi ser selvfølgelig er en liten prosent av hverdagen deres. Kanskje hadde en ihuga fan lastet opp et bilde eller to, men du får meg ikke til å tro at antall bilder på avveie i det hele tatt er i nærheten av de tusenvis av bildene caroline har lagt ut av barna. Vi snakker både instagram, snap og på bloggen.

Bortsett fra pilotfrue har jeg aldri lest om en kjendis som har stått fram og klaget over at ungene blir forfulgt og tatt bilde av. Rart vi ikke hører Jenny skavlan gå ut med dette- hun har jo aldri vist datteren....Eller kjendiser i en helt annen skala enn caroline. Merkelig det der. 

Jeg er enig i poengene dine, men vil bare legge til her: Å ta bilder selv og legge dem ut i enorme mengder på diverse åpne SoMe-kanaler er IKKE å ta kontrollen over bildene, uansett hvor gjennomregisserte og etterbehandlet bildene er. Det er å slippe dem helt fri for at alle kan bruke bildene som de vil.

-------------

For å spinne litt videre på det: At  man knytter sammen bilder, like enorme mengder av tekst, og de folkeregistrerte navnene til de avbildede og omtalte personene er også et vesentlig poeng i debatten om dette. For da knytter man selve identiteten til ikke-samtykkende, selvstendige individer opp mot all denne informasjonen og livshistorien man har delt med verden for alltid på nett, og gitt fra seg kontrollen over for alltid. Om historien er sannferdig, dekkende eller fullstendig er ikke avgjørende så lenge den er merket for alltid med det som faktisk er navnet til personene den handler om.

Som eksempelet med Tonje Tornes, Rune Larsens datter, viser: Det er opplevelsen til den som bærer navnet som er avgjørende her, den dagen vedkommende oppdager at det er fortalt en historie om en selv for hele verden som en selv ikke har hatt kontroll over, som man ikke valgte selv, som alle har kunnet gjøre hva de vil med mht tolkning og meninger, og som ikke kan velges vekk igjen. Når man vet hvordan hvordan denne opplevelsen og reaksjonen er, er det for sent.

Det er derfor denne debatten ikke (bare) handler om eventuelle negative konsekvenser, og at man kan avfeie den med at "det sikkert går bra", "folk overdriver", eller er "hysteriske". Debatten om eksponering av personer uten samtykkekompetanse dreier seg om prinsippet om å kunne velge sin egen identitet, og rammebetingelsene for sitt eget offentlige liv. Det handler først og fremst om å respektere enkeltindividers integritet.

Edited by Aricia

Annonse

Emilie112
4 timer siden, SoWhat? skrev:

Det blir ikke lagt ut bilder av barna i alle mulige private settinger. Da hadde jeg reagert med sterk kritikk også. Bildene Caroline legger ut er helt innafor. 

Nei, det er rett. Ikke alle private setninger, men alt for mange. Jeg blir lek meg når jeg ser en mor så til de grader er ute etter å utlevere barna sine. Fordi songar barn: når man klemmer og koser med barna sine skjer det noe med en. Det er liksom som noe eksploderer i en fordi man er så uendelig glad i de. Det aller aller siste jeg tenker på når jeg gir barna mine en god klem er at dette skal jeg dele med hele Norge. Det er også en grunn til at jeg synes det er helt forferdelig med denne eksponeringen. Den gode varme morsfølelsen må bli borte når alt skal rigges og danderers. 

Halle-Palle
25 minutter siden, Revenge of Cthulhu skrev:

Dette. Det er nettopp dette du skriver om tilstedeværelse som beskriver hvor ille denne morsdagsmorgenen er.  For når det brukes tid på å gjlre om mammas og pappas soverom til fotostudio, med lyskilder, skjermer og kamera på stativ så er det i den hensikt å lage en idyllisk illusjon for bloggen. Soverommet blir jobb.  På kjøkkenet kuttes, skjæres, stekes, og danderes det på tallerkner, stettefat og stekepanner, som bæres opp til soverommet og plasseres sirlig  på sengen foran kamerautstyret. Det er jobb. Ho mor er på badet, sminker seg, strigler håret,  og finner frem passende antrekk til seg selv, og to like reklame-pysjer for barn, og strigler sine små til en frokost i sengen foran kameraet. Det er jobb. Han far tar noen testbilder med selvutløseren som ikke skal publiseres, justerer innstillinger, vinkel på kamera og lys. Stekepanna er fortsatt varm, så han henter  kanskje trekassen. Det er jobb. Når alt og alle er klare, er det tid for familiekos med frokost i sengen. Foran kamera. Med selvutløser. Mammas og pappas soverom er fortsatt fotostudio. Det er jobb. Bilder skal tas, og redigeres. Noen må instrueres, og hår skal danderes på puta. Sånn. Det er jobb. Men enkelte skjønner det ikke. Ennå.

Og hvor er tilstedeværelsen til mamma og pappa, når man tar en privat morgenstund og bygger opp en illusjon rundt en morsdagsfrokost i sengen der utgangspunktet for hele handlingen og tanken hele tiden er å publisere bilder på mammas arbeidsplass, og mamma og pappa vet det så godt?

Dystopisk var det noen som nevnte her. Og jeg er så enig. Hadde dette vært en video, ville den godt passet inn som en episode på Netflix-serien "Black Mirror", der utfallet alltid er noe annet enn man først hadde forestilt seg. Og vi har ikke sett slutten på denne episoden ennå.

Fantastisk skrevet 👏🏻👏🏻Skulle så inderlig ønske at de rette personene leste dette. De må da få seg en tankevekker etterhvert? (Sa hun med håp i stemmen)

Sophia_08
2 hours ago, Revenge of Cthulhu said:

Dette. Det er nettopp dette du skriver om tilstedeværelse som beskriver hvor ille denne morsdagsmorgenen er.  For når det brukes tid på å gjlre om mammas og pappas soverom til fotostudio, med lyskilder, skjermer og kamera på stativ så er det i den hensikt å lage en idyllisk illusjon for bloggen. Soverommet blir jobb.  På kjøkkenet kuttes, skjæres, stekes, og danderes det på tallerkner, stettefat og stekepanner, som bæres opp til soverommet og plasseres sirlig  på sengen foran kamerautstyret. Det er jobb. Ho mor er på badet, sminker seg, strigler håret,  og finner frem passende antrekk til seg selv, og to like reklame-pysjer for barn, og strigler sine små til en frokost i sengen foran kameraet. Det er jobb. Han far tar noen testbilder med selvutløseren som ikke skal publiseres, justerer innstillinger, vinkel på kamera og lys. Stekepanna er fortsatt varm, så han henter  kanskje trekassen. Det er jobb. Når alt og alle er klare, er det tid for familiekos med frokost i sengen. Foran kamera. Med selvutløser. Mammas og pappas soverom er fortsatt fotostudio. Det er jobb. Bilder skal tas, og redigeres. Noen må instrueres, og hår skal danderes på puta. Sånn. Det er jobb. Men enkelte skjønner det ikke. Ennå.

Og hvor er tilstedeværelsen til mamma og pappa, når man tar en privat morgenstund og bygger opp en illusjon rundt en morsdagsfrokost i sengen der utgangspunktet for hele handlingen og tanken hele tiden er å publisere bilder på mammas arbeidsplass, og mamma og pappa vet det så godt?

Dystopisk var det noen som nevnte her. Og jeg er så enig. Hadde dette vært en video, ville den godt passet inn som en episode på Netflix-serien "Black Mirror", der utfallet alltid er noe annet enn man først hadde forestilt seg. Og vi har ikke sett slutten på denne episoden ennå.

Dette. Fantastisk skrevet!

Klink
2 timer siden, Revenge of Cthulhu skrev:

Dette er jeg veldig enig i. 

miamiamia

Jeg er en av de som er innom stadig for å lese hva dere faste diskuterer. Og jeg lærer helt tiden noe nytt. Ja, klikker meg også innom på bloggen ukentlig men ikke fordi jeg er fan, men fordi jeg er nysgjerrig på hvor langt CBE strekker strikken om å blotte barnas privatliv og bryte ene regelen etter den andre. Mine døtre holder på å bli tenåringer. De ser dette falske, iscenesatte livet og begynner faktisk å tvile. Skal man se slik ut når man våkner om morgenen? Sånn ser ikke jeg ut. 

Hva med når jeg trener? Jeg blir rød og svett, bustete på håret og er ikke i nørheten av å ha foundation sittende på etter en time på mølla.

Poenget er at denne falske livsstilen med lys og sminke, negler, silikon, lepper osv ødelegger for de unge barna som holder på å finne seg selv.

Jeg savner en ærlig side fra denne bloggeren slik at det blir mer troverdig. Det er bare så mye "feil" med det hun deler :( 

Ryddet for persondebatt (om barn). Perelandra, mod. 

Edited by Perelandra

Tørst
7 timer siden, SoWhat? skrev:

Enig i at det er fine bilder, av fine barn, i fine settinger. Hva jeg og du syns er uansett irrelevant, da barna kan likevel finne det krenkende når de blir store nok til å forstå. Dessuten er det ikke poenget om bildene er subjektivt sett fine eller situasjonene er subjektivt sett ok. Det er som en annen bruker her skrev så glimrende: Det er ikke kvaliteten, men kvantiteten. Og forstår du ikke dette, så forstår du egentlig ikke hele debatten. 

Tørst
3 timer siden, Revenge of Cthulhu skrev:

Enig, det er "black mirror". Jeg satt og tenkte på dette rett før jeg leste innlegget ditt, og analysen din av morsdagsfrokosten er så black mirror som det får blitt. Om man skal sammenligne med BM-filmen også, bandersnatch, så blir det nesten enda mer absurd. Barna har jo ikke muligheten til å spille inn flere scener, der de har flere alternativer. Valgene er tatt, av seerne og mamma og pappa sammen, over hodet på barna.