Gå til innhold

Når bør man kontakte legevakt som gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 30 uker gravid og har fått en forkjølelse eller noe. Ingen muskelverk så tviler på influensa. 

Men har fått en stygg slimhoste og utover ettermiddagen har det blitt tyngre å puste. Ville ikke ringt legevakten om jeg ikke er gravid, men bør jeg det nå?

Anonymkode: acf28...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok ikke ringt legevakten for forkjølelse, og hoste.

Men hvis du sliter med å puste må du kontakte lege. 

Anonymkode: f257e...488

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kontaktet legevakten for det. Å møte opp på legevakten nå i disse influensatider bør du i hvert fall unngå som gravid.

Anonymkode: 1a7aa...5b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo fra før av være ekstra tungt å puste rundt uke 30 før barnet synker mer ned i bekkenet og fester hodet osv, så skjønner det er ubehagelig nå med forskjølelse i tillegg.

Men ville ikke ringt legevakta. Ring heller fastlegen i morgen tidlig og få en time hvis du har behov for det.

Anonymkode: e4ae0...7ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å ringe legevakten for råd. De ber deg ta kontakt med fastlegen i morgen dersom de ikke syns det er nødvendig å sjekke deg i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ring og hør med dem du, så vil de etterspørre info om allmenntilstand, pustefrekvens osv. Er de i tvil så setter de deg over til lege. Mest sannsynlig så får du råd om å ta kontakt med fastlegen din i morgen, eller bare se an formen. 

Anonymkode: fe986...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Ringte legevakten og de ba meg komme med en gang. Ligger i akuttmottaket nå og de mistenker blodpropp i lungene siden jeg har så tungt for å puste og dårlig oksygen prosent.

Anonymkode: acf28...64e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ringte legevakten og de ba meg komme med en gang. Ligger i akuttmottaket nå og de mistenker blodpropp i lungene siden jeg har så tungt for å puste og dårlig oksygen prosent.

Anonymkode: acf28...64e

Godt du hørte på kroppen din! God bedring!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok ikke ringt legevakten for forkjølelse, og hoste.

Men hvis du sliter med å puste må du kontakte lege. 

Anonymkode: f257e...488

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke kontaktet legevakten for det. Å møte opp på legevakten nå i disse influensatider bør du i hvert fall unngå som gravid.

Anonymkode: 1a7aa...5b8

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo fra før av være ekstra tungt å puste rundt uke 30 før barnet synker mer ned i bekkenet og fester hodet osv, så skjønner det er ubehagelig nå med forskjølelse i tillegg.

Men ville ikke ringt legevakta. Ring heller fastlegen i morgen tidlig og få en time hvis du har behov for det.

Anonymkode: e4ae0...7ac

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ringte legevakten og de ba meg komme med en gang. Ligger i akuttmottaket nå og de mistenker blodpropp i lungene siden jeg har så tungt for å puste og dårlig oksygen prosent.

Anonymkode: acf28...64e

Og dette er årsaken til at man ikke skal lytte til medisinske råd fra «KG-legene»...

Anonymkode: 4893b...c02

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Og dette er årsaken til at man ikke skal lytte til medisinske råd fra «KG-legene»...

Anonymkode: 4893b...c02

"KG-legene" faktisk 🤦 Spørr man så får man svar. Forskjellige svar.

Hvis jeg var såpass plaget ville jeg personlig ringt legevakt framfor å spørre her. Men tipper du er en sånn som vet alt og kan alt siden du måtte trekke fram våre råd 👌🏼

Anonymkode: e4ae0...7ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ringte legevakten og de ba meg komme med en gang. Ligger i akuttmottaket nå og de mistenker blodpropp i lungene siden jeg har så tungt for å puste og dårlig oksygen prosent.

Anonymkode: acf28...64e

Jeg skulle akkurat til å skrive at du må være obs på lungeemboli. Er det noen som er utsatt for blodpropp så er det når man er gravid! Har man svangerskapsforgiftning kan man få vann i lungene også. Pustebesvær er absolutt noe å ta på alvor som gravid!

God bedring og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for god bedring ønsker :) det var ikke så ille når jeg postet innlegget, men det forverret seg i løpet av en time. 

Viser seg at det var både blodpropp og lungebetennelse 😥 så nå blir det noen dager på sykehus.

TS 

Anonymkode: acf28...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 30 uker gravid og har fått en forkjølelse eller noe. Ingen muskelverk så tviler på influensa. 

Men har fått en stygg slimhoste og utover ettermiddagen har det blitt tyngre å puste. Ville ikke ringt legevakten om jeg ikke er gravid, men bør jeg det nå?

Anonymkode: acf28...64e

Ring fastlegen for en hastetime i morgen når de åpner telefonen og legg deg til å sove.

Anonymkode: 750aa...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for god bedring ønsker :) det var ikke så ille når jeg postet innlegget, men det forverret seg i løpet av en time. 

Viser seg at det var både blodpropp og lungebetennelse 😥 så nå blir det noen dager på sykehus.

TS 

Anonymkode: acf28...64e

Med de beskjedne symptomene og du er frusk nok til å være på nett?  :daane:

Anonymkode: 750aa...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med de beskjedne symptomene og du er frusk nok til å være på nett?  :daane:

Anonymkode: 750aa...3bb

Har det egentlig helt greit 😅 og synes det er ganske skremmende.. at det var noe så ille med så lite symptomer.. Tungpusten ble ganske ille da, men med oksygen er det såpass levelig at jeg kjeder meg litt 🙄

Anonymkode: acf28...64e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

"KG-legene" faktisk 🤦 Spørr man så får man svar. Forskjellige svar.

Hvis jeg var såpass plaget ville jeg personlig ringt legevakt framfor å spørre her. Men tipper du er en sånn som vet alt og kan alt siden du måtte trekke fram våre råd 👌🏼

Anonymkode: e4ae0...7ac

Men hvis man skal gi dårlige, og potensielt helsefarlige råd, bør man bare la være å svare, særlig hvis man ikke har kompetanse på området. 

Jeg vet ikke alt, men helt klart mer enn deg - og har sett på nært hold flere ganger hvor galt det kan gå når lungeemboli overses hos gravide, særlig fordi man har fått velmente råd om at tungpust er vanlig og at det kan vente til dagen etter. Graviditet er en svært trombogen tilstand, og hvis man ikke kan noe medisinfaglig er det best å holde seg for god til å svare noe annet enn «kontakt legevakten for en vurdering». 

Anonymkode: 4893b...c02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man skal gi dårlige, og potensielt helsefarlige råd, bør man bare la være å svare, særlig hvis man ikke har kompetanse på området. 

Jeg vet ikke alt, men helt klart mer enn deg - og har sett på nært hold flere ganger hvor galt det kan gå når lungeemboli overses hos gravide, særlig fordi man har fått velmente råd om at tungpust er vanlig og at det kan vente til dagen etter. Graviditet er en svært trombogen tilstand, og hvis man ikke kan noe medisinfaglig er det best å holde seg for god til å svare noe annet enn «kontakt legevakten for en vurdering». 

Anonymkode: 4893b...c02

Ja se der, "du vet helt klart mer enn meg". For du kjenner jo meg 100%. Bravo! 👏🏼

Nå er det snakk om KG-forum da... Her får man mange forskjellige svar og om alle som hadde et "dårlig" råd ikke skulle svare så ville det ikke vært et forum. Klarer du ikke å takle andre svar enn "kontakt legevakten for en vurdering" så får du holde deg unna KG! 😉

Anonymkode: e4ae0...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for god bedring ønsker :) det var ikke så ille når jeg postet innlegget, men det forverret seg i løpet av en time. 

Viser seg at det var både blodpropp og lungebetennelse 😥 så nå blir det noen dager på sykehus.

TS 

Anonymkode: acf28...64e

God bedring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...