Gå til innhold

Vektplatå - hvor lenge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt ca 10 kg overvektig. Jeg teller kalorier, veier mat og passer på balanse protein/fiber/karbo og spiser lite salt og sukker. Jeg har de siste to ukene gått i underskudd med over 4000 kcal per uke, i forhold til basalbehov - jeg har ikke trekt fra trening eller aktivitet. 

Jeg vet at platå kan skje, og dette startet også noen dager før mensen. Men vekta slipper ikke. Tvert om, så har jeg klart å legge på meg en kilo de siste tre dagene. 

Jeg blir litt frustrert. Målene mine har gått noe inn disse ukene, og jeg akter å holde løpet og fortsette i samme linje. Men jeg tenker hver gang jeg går på vekta at nå må det slippe snart, nå må det slippe.. Hvor lenge kan kroppen holde på vekt/vann når man går med underskudd som lett skulle gitt 0,5 kg nedgang per uke? 

Anonymkode: 5f070...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er i virkelig kaloriunderskudd, så vises vekttapet når det er større en de naturlige svingningene. Etterhvert som du går ned i vekt, går vekttapet saktere, mens svingningene er like store. Så jeg ville sjekket at loggingen av matinntak er korrekt, og vært tålmodig.

Anonymkode: b6457...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye overvektig du er, eller har vært, men jo nærmere du kommer normalvekt, jo tregere går nedgangen. Dessuten er det nok bra at kroppen har noen platå for å hente seg inn. Sålenge du gjør alt riktig, vil det løsne etterhvert. Vær tålmodig! Og klapp deg selv på skuldra for god jobb.

Anonymkode: 1fd43...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke oppgi høyde og nøyaktig vekt, har flere venninner jeg deler med/slanker oss sammen, jeg har gått fra BMI 34 og er nå på 27,3 og har sittet fast lenge. 

Ser kurven min på appen går veldig jevnt ned fra august i fjor og frem til for en måned siden. Der har det flatet helt ut. 

Og som sagt, jeg veier nesten alt. Og legger til stekesmør/olje og tar ofte litt godt i. Skriver at jeg spiser 1 dl kjøttkakesaus, selv om jeg vet det er nærmere en halv osv. Og jeg har også hatt nye utregninger av basal-behov for kalorier etterhvert som jeg har gått ned, slik at jeg alltid skal være rundt 500 i minus pr dag. Og det er uten å regne aktivitet og trening. Trener lite, men har svært aktiv jobb. 

Anonymkode: 5f070...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg veier nesten alt. Og legger til stekesmør/olje og tar ofte litt godt i. Skriver at jeg spiser 1 dl kjøttkakesaus, selv om jeg vet det er nærmere en halv osv. Og jeg har også hatt nye utregninger av basal-behov for kalorier etterhvert som jeg har gått ned, slik at jeg alltid skal være rundt 500 i minus pr dag. Og det er uten å regne aktivitet og trening. Trener lite, men har svært aktiv jobb. 

Anonymkode: 5f070...b2b

Det holder ikke. Om du ikke veier alt, kan du like gjerne komme til å anslå for lite som for mye. Og når du ikke går ned i vekt, er det nok det du har gjort. Og 500 i minus er kanskje litt aggressivt når du er så mye lettere, prøv med 400, det er små marginer nå - og dermed må du være mer nøyaktig med matregistreringen.

Anonymkode: b6457...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må veie absolutt alt. Scann strekkoder/legg inn riktig saus og helt riktig mengde. Forskjell på om det er vann/smør/melk/fløte i sausen osv. Plutselig oppdager du noen skjulte kalorier som gjør at du holder vekten og ikke er i underskudd. 

Anonymkode: e2519...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine platå kjennes grusomt tunge ut, men når de slipper går det av en kilo over natten. Du må bare holde ut! 

Anonymkode: 03265...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det holder ikke. Om du ikke veier alt, kan du like gjerne komme til å anslå for lite som for mye. Og når du ikke går ned i vekt, er det nok det du har gjort. Og 500 i minus er kanskje litt aggressivt når du er så mye lettere, prøv med 400, det er små marginer nå - og dermed må du være mer nøyaktig med matregistreringen.

Anonymkode: b6457...da0

Som nevnt så er det noen få ting jeg ikke veier. Som saus eller olje til steking, men disse tar jeg da og runder godt oppover. Ellers veier jeg ikke epler og hardkokte egg, da jeg vet fra før ca hvor mye de veier, selv om de kan variere litt, så velger jeg også å rapportere for store epler og store egg. 

Også veier jeg ikke ting som er ferdig pakket i porsjon som yoghurt eller lignende hvor jeg spiser hele. 

Ellers veies potet, kjøttkaker, ris, salat, kyllingfilet, fisk og alt. Jeg vet fra før at eneste måten er å rapportere alt. 

Selv når eg stjal 10 non stop fra barna veide jeg det. Men da måtte jeg til med brevvekten 😅

At jeg ikke veier nøyaktig vekt på olje (eller bruker måleskje) eller sauser tenker jeg er greit, da jeg ikke bruker dette så ofte, og at jeg alltid er bevisst på å registrere det i overkant. 

Jeg tror ikke 0,2 dl pepperkaus eller to teskjeer rapsolje er det er som forårsaker platået når jeg går i minus med 500 pr dag. (og jeg går nesten 12 000 skritt per dag i snitt, og regner ikke dette med i dietten/spiser det ikke inn igjen). 

Eller tar jeg så feil? 😕

Anonymkode: 5f070...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine platå kjennes grusomt tunge ut, men når de slipper går det av en kilo over natten. Du må bare holde ut! 

Anonymkode: 03265...6e5

Jeg lengter og håper det skjer snart! 

I dag har jeg blitt desperat og har nå ligget 750 kcal under basalbehovet, og gikk ekstra lang tur med hunden begge turer. 

Anonymkode: 5f070...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt så er det noen få ting jeg ikke veier. Som saus eller olje til steking, men disse tar jeg da og runder godt oppover. Ellers veier jeg ikke epler og hardkokte egg, da jeg vet fra før ca hvor mye de veier, selv om de kan variere litt, så velger jeg også å rapportere for store epler og store egg. 

Også veier jeg ikke ting som er ferdig pakket i porsjon som yoghurt eller lignende hvor jeg spiser hele. 

Ellers veies potet, kjøttkaker, ris, salat, kyllingfilet, fisk og alt. Jeg vet fra før at eneste måten er å rapportere alt. 

Selv når eg stjal 10 non stop fra barna veide jeg det. Men da måtte jeg til med brevvekten 😅

At jeg ikke veier nøyaktig vekt på olje (eller bruker måleskje) eller sauser tenker jeg er greit, da jeg ikke bruker dette så ofte, og at jeg alltid er bevisst på å registrere det i overkant. 

Jeg tror ikke 0,2 dl pepperkaus eller to teskjeer rapsolje er det er som forårsaker platået når jeg går i minus med 500 pr dag. (og jeg går nesten 12 000 skritt per dag i snitt, og regner ikke dette med i dietten/spiser det ikke inn igjen). 

Eller tar jeg så feil? 😕

Anonymkode: 5f070...b2b

Jo, jeg tror du tar så feil. Det er noe mellom linjene jeg plukker opp, i grunnen hele måten du tenker på: Du tar ikke prosjektet seriøst nok, samtidig som du jobber helt frenetisk. En mer "zen" tilnærming er mye mer effektivt. Hvis du er interessert, kan jeg gi deg en øvelse som kan hjelpe deg.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lengter og håper det skjer snart! 

I dag har jeg blitt desperat og har nå ligget 750 kcal under basalbehovet, og gikk ekstra lang tur med hunden begge turer. 

Anonymkode: 5f070...b2b

Og det er tydeligere i svaret du gir her. Du er desperat, og du håper. Vektnedgang er 1 del matte, 1 del praktiske løsninger og 1 del å overliste reptilhjernen sin, 0 deler magi, håp, fortvilelse eller utålmodighet.

Anonymkode: b6457...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en kommer til platåene og en vet at en gjør alt det en skal, vil jeg anbefale å ikke veie seg på en del uker. Vektas tall kan ødelegge mye for en, når en syns en har slitt og vært kjempeflink i uka som gikk og så ikke har klart å gå ned noe som helst. 
Det med å være veldig desperat er også en ting som ødelegger. En vil ha full kontroll og belønning, men kroppen lever sitt eget liv, i sitt eget tempo. Ro ned tankene rundt vekt. Lev mere. Ha det gøy og hold inntaket der det skal være. 

Anonymkode: 2b0f7...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå fra BMI 34 til BMI 27 innebærer noen kilo vektnedgang. Da må du ikke bare regne ut hvor mange kcal du trenger med din nye vekt, men også trekke fra 20 % pga den såkalte spareblusseffekten! Så om basalforbrenningskalkulatoren sier at du trenger feks 2000 kcal/døgn med din nåværende vekt, så vil du i realiteten (fordi du har gått ned en del i vekt) kun trenge 1500 kcal/døgn for å holde vekten. Eller hvis den sier at du trenger 1500 kcal, så trenger du egentlig bare 1300 kcal, osv. 

https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Slankemyten-stemmer-ikke---Jeg-avkrefter-den-hver-dag-195970b.html

Det som er ekstra fint, er at denne effekten er langvarig - muligens livsvarig... 🙄 Ikke rart det er så få som klarer å gå ned mye og holde seg der! 

Anonymkode: c54f1...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

måler du med målebånd? Jeg har slitt med et platå selv de siste ukene, men har klart å fokusere på å fortsette å gjøre riktige valg, selv om jeg ikke ser resultater på vekta. Derimot ser jeg resultater når jeg måler meg på faste punkter en gang per uke.

Anonymkode: a5e89...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

måler du med målebånd? Jeg har slitt med et platå selv de siste ukene, men har klart å fokusere på å fortsette å gjøre riktige valg, selv om jeg ikke ser resultater på vekta. Derimot ser jeg resultater når jeg måler meg på faste punkter en gang per uke.

Anonymkode: a5e89...40c

Ja, jeg måler, og skrev i første innlegg at målene går inn. 

Nå har vekta sluppet hele 700 gram siden torsdag, så håper at det er noe som løsner nå. 

Jeg har justert kaloribehov etter nedgang, men ikke tatt høyde for sparebluss, det var interessant, takk! 

At problemet med vektnedgangen ligger i utålmodig tankegang, tror jeg er vrøvl. Så lenge riktig mat går inn, riktig aktivitet går ut, så kan jeg være utålmodig som et barn på lillejulaften uten at det skulle hindre vektnedgang. Det er litt som de som mener man ikke blir gravide om man registrerer syklusen sin. At slik tankegang gjør det tøffere for meg - dét er derimot en annen sak. Men nå har jeg holdt dette gående i snart åtte måneder. :) Og lar meg motivere av at vekta går ned, så lengre platå (eller oppgang uten naturlig forklaring) er utrolig frustrerende.

Anonymkode: 5f070...b2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at styrketrening er lurt for deg. Mer muskler = høyere forbrenning = levelig mengde mat 

Det med at maten er 90% (eller mer) stemmer bare til et visst punkt, gjør det du kan for å øke forbrenningen er mitt tips der hvor du er nå

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du gått ned i vekt på 8mnd? (Spør for min egen del og inspirasjon)

Anonymkode: e2519...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du gått ned i vekt på 8mnd? (Spør for min egen del og inspirasjon)

Anonymkode: e2519...327

Nesten 7 tall på BMI, fra 34 til 27. Jeg har delt mye med venninner også, og har en litt uvanlig høyde (i den ene eller andre retningen) så holder det helst for meg selv. Har vært veldig jevnt, men var mest de første 5 ukene, da mistet jeg 1,6 kg i snitt pr uke. Trolig mye vann, da. Januar er snittet på 0,4 kg pr uke ned, og hittil i februar er trenden 0,1 kilo opp.. Men håper februar ser bedre ut om noen uker! :)

Anonymkode: 5f070...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink! God inspirasjon. 1,6kg og 0,4kg PR uker var tall som sier meg like mye som totale kg ned. 

Anonymkode: e2519...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan gikk det, TS? Tok det lang tid før du kom deg videre?

Holder kroppen på vann når man er på et vektplatå, for deretter å slippe vannet når man kommer seg videre? Forutsatt at man er i kaloriunderskudd gjennom hele vektplatået.

Anonymkode: a0500...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte faktisk på å spørre om noe tilsvarende. Jeg har nesten ikke gått ned i vekt på et par uker. Fettet har endret konsistens og vekten som måler alt sier økt muskelmasse og vann, men ned både i subkutant og viseralt fett. Lurer på om jeg kanskje får oppleve whoosh effekten :) Spiste karbohydrater i går, for har lest det kan utløse dette, men det skjedde ikke 🤪 Så i dag er det tilbake til færre karbohydrater. Jeg kan i allefall avkrefte at alle går ned 3-6 kg første to ukene med lavkarbo ☺️

Anonymkode: 99a61...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...