Gå til innhold

Ingeniører - se her:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei ! 

Jeg vurderer å studere noe innenfor ingeniør- 

jeg er over 30. Ennå ikke funnet min gate utdannelses / arbeidsmessig så har litt utdannelse , mye jobb og reising med i sekken min hittil. 

Jeg vet jeg er nysgjerrig og Må liksom vite hvordan ting henger sammen. Er nysgjerrig. Liker å finne løsninger. 

 

Jeg har alltid vært kreativ og undrende - så har ikke tenkt på meg selv som en realfag-hjerne. Men kan disse egenskapene komme godt med i ingeniør-fagene? 

Så ingeniører - hva kjennetegner en typisk ingeniør-hjerne? 

Håper på svar fra ingeniører og andre meg peiling på studiet/ arbeidet. :) 

 

Anonymkode: a847f...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kreativitet, nysgjerrighet, nøyaktighet og stå-på mentalitet. Og ikke minst evner til logisk tenking og stamina til å gjennomføre krevende studier.

 

Anonymkode: 1eb47...7f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags form for ingeniørutdannelse ser du for deg da?

Bio-ingeniør?
Data-ingeniør?
Elektro-ingeniør?
Automasjon? Maskin? Bygg? VVS?

Det er masse forskjellige retninger innenfor ingeniørfag, og det er helt vanlig at man må velge retning før man er i gang.

Og selv når du har valgt retning, er det stor variasjon i hva slags arbeidsoppgaver en ingeniør har.

De fleste ingeniørfag krever en god del matte, så du bør mestre en del matte for å i det hele tatt komme deg gjennom studiet.

Men det finnes masse kreative ingeniører. Og det er ikke noe negativt å være undrende. 
Men når det gjelder yrkesretning er det lurt å tenke på mer "Hva er det jeg har lyst til å bruke tiden min på", ikke "hva slags utdannelse passer min hjerne".

Husk at utdannelse er kanskje 3-7år. Arbeidslivet etterpå skal du antagelig tilbringe 30+år i. 
Hva er det du vil bruke hverdagene dine på i 30 år?

For meg var enkelte ingeniørfag noe jeg hadde interesse for. Jeg fant en retning jeg syntes var spennende. (Og så har jeg og verden utviklet oss sammen, og jeg driver ikke direkte med "ingeniørfag" i dag.)  

Anonymkode: 713ef...9b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags form for ingeniørutdannelse ser du for deg da?

Bio-ingeniør?
Data-ingeniør?
Elektro-ingeniør?
Automasjon? Maskin? Bygg? VVS?

Det er masse forskjellige retninger innenfor ingeniørfag, og det er helt vanlig at man må velge retning før man er i gang.

Og selv når du har valgt retning, er det stor variasjon i hva slags arbeidsoppgaver en ingeniør har.

De fleste ingeniørfag krever en god del matte, så du bør mestre en del matte for å i det hele tatt komme deg gjennom studiet.

Men det finnes masse kreative ingeniører. Og det er ikke noe negativt å være undrende. 
Men når det gjelder yrkesretning er det lurt å tenke på mer "Hva er det jeg har lyst til å bruke tiden min på", ikke "hva slags utdannelse passer min hjerne".

Husk at utdannelse er kanskje 3-7år. Arbeidslivet etterpå skal du antagelig tilbringe 30+år i. 
Hva er det du vil bruke hverdagene dine på i 30 år?

For meg var enkelte ingeniørfag noe jeg hadde interesse for. Jeg fant en retning jeg syntes var spennende. (Og så har jeg og verden utviklet oss sammen, og jeg driver ikke direkte med "ingeniørfag" i dag.)  

Anonymkode: 713ef...9b6

Ser litt på de ulike grenene nå. Kan man være ingeniør og feks jobbe med å forbedre store eksisterende systemer ? Er det sivil-ingeniør ? 

Anonymkode: a847f...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser litt på de ulike grenene nå. Kan man være ingeniør og feks jobbe med å forbedre store eksisterende systemer ? Er det sivil-ingeniør ? 

Anonymkode: a847f...a96

Hva tenker du på da? Hva slags systemer?

Sivilingeniør er jo mer en "fordypning" i ingeniørfagene. Generelt sett (Ikke alltid) er en ingeniør en noe mer praktisk person, som er tettere på det som skjer, og gjør noe fysisk arbeid. Mens en sivilingeniør er en kontorjobb som er langt mer teoretisk.

Men dette er ekstremt generaliserende, og all erfaring tilsier at det er preferansene til personen som egentlig bestemmer, ikke utdannelsen.

Anonymkode: 713ef...9b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på da? Hva slags systemer?

Sivilingeniør er jo mer en "fordypning" i ingeniørfagene. Generelt sett (Ikke alltid) er en ingeniør en noe mer praktisk person, som er tettere på det som skjer, og gjør noe fysisk arbeid. Mens en sivilingeniør er en kontorjobb som er langt mer teoretisk.

Men dette er ekstremt generaliserende, og all erfaring tilsier at det er preferansene til personen som egentlig bestemmer, ikke utdannelsen.

Anonymkode: 713ef...9b6

Takk . Er du ingeniør ? :) 

Anonymkode: a847f...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk . Er du ingeniør ? :) 

Anonymkode: a847f...a96

Er ingeniør i bunnen, ja. Men har noe videreutdanning etterpå, og jobber ikke lenger direkte med "ingeniørarbeid". Men har god nytte av å være ingeniør i bunnen og forstå fag.

Anonymkode: 713ef...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lar meg fascinere av er at det favner bredt og sikter ut i uendeligheten - alt kan utvikles videre, man kan finne nye løsninger etc. 

Det er ikke sneversynt. Veldig spennende! 

Jeg har også noen ting jeg ønsker å lage - har ideen i hodet men mangler erfaring og kunnskap om hvordan jeg kan sette det ut i livet :) 

Anonymkode: a847f...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

alt kan utvikles videre

Så er det spørsmål om kostnadsanalyse, effektivitet og feilmarginer. 

Anonymkode: f4695...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags form for ingeniørutdannelse ser du for deg da?

Bio-ingeniør?
Data-ingeniør?
Elektro-ingeniør?
Automasjon? Maskin? Bygg? VVS?

Det er masse forskjellige retninger innenfor ingeniørfag, og det er helt vanlig at man må velge retning før man er i gang.

Og selv når du har valgt retning, er det stor variasjon i hva slags arbeidsoppgaver en ingeniør har.

De fleste ingeniørfag krever en god del matte, så du bør mestre en del matte for å i det hele tatt komme deg gjennom studiet.

Men det finnes masse kreative ingeniører. Og det er ikke noe negativt å være undrende. 
Men når det gjelder yrkesretning er det lurt å tenke på mer "Hva er det jeg har lyst til å bruke tiden min på", ikke "hva slags utdannelse passer min hjerne".

Husk at utdannelse er kanskje 3-7år. Arbeidslivet etterpå skal du antagelig tilbringe 30+år i. 
Hva er det du vil bruke hverdagene dine på i 30 år?

For meg var enkelte ingeniørfag noe jeg hadde interesse for. Jeg fant en retning jeg syntes var spennende. (Og så har jeg og verden utviklet oss sammen, og jeg driver ikke direkte med "ingeniørfag" i dag.)  

Anonymkode: 713ef...9b6

Haha en bio-ingeniør er ikke noe ingeniør da. 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hentacruel skrev:

Haha en bio-ingeniør er ikke noe ingeniør da. 🤣

Utdyp ? 

Anonymkode: a847f...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Hentacruel skrev:

Haha en bio-ingeniør er ikke noe ingeniør da. 🤣

Hvorfor mener du at bioingeniører ikke er ingeniører?

Hvorfor er en dataingeniør mer ingeniør enn bioingeniøren? Fordi de fleste dataingeniører en menn og de fleste bioingeniører er kvinner? Eller er det fordi bioingeniøren jobber på sykehus eller laboratorium, mens dataingeniøren kan jobbe mer i det private næringsliv?

Anonymkode: 713ef...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lar meg fascinere av er at det favner bredt og sikter ut i uendeligheten - alt kan utvikles videre, man kan finne nye løsninger etc. 

Det er ikke sneversynt. Veldig spennende! 

Jeg har også noen ting jeg ønsker å lage - har ideen i hodet men mangler erfaring og kunnskap om hvordan jeg kan sette det ut i livet :)  

Anonymkode: a847f...a96

Slettet

Endret av Susan Sto Helit
Feilpost.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du at bioingeniører ikke er ingeniører?

Nå er det ei stund siden jeg studerte, men da sleit vi med å få studentene på bioingeniør med oss på de andre ingeniørlinjene. De mente sjøl at de tilhørte helsefagene og ikke tekniske fag. Og da jeg tok opp akkurat det der med folk fra andre studiesteder, så fikk jeg inntrykk av at bioingeniørenes identitet lente seg mer mot helsefagene enn mot tekniske fag.

Ikke at helsefag liksom skal være dårligere enn tekniske fag.

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ingeniører - hva kjennetegner en typisk ingeniør-hjerne? 

Noen typisk ingeniørhjerne finnes neppe. Så er det litt et spørsmål om du skal plassere deg på hvilket nivå. Her for en tid siden ble det gjort forsøk på å få vekk alle de utdanningene som tidligere lå på høgskoleingeniør- nivå, nå bachelor- nivå (treårig) og flytte alt til master- nivå. Alle skulle bli sivilingeniører. Eller i alle fall nært nok for alle praktiske formål.

Men det er felles for nesten alle retningene, at naturvitenskapelige fag har en stor plass. Fysikk er på ett eller annet vis grunnlaget for det vi arbeider med, og matematikk er det redskapet vi bruker for å forstå fysikken. Ut over det å ha begrep om naturfag, så må du være teknisk interessert og ha en viss praktisk problemløsningsevne.

Husk på det, at ingeniører arbeider med så mangt. Noen i prosjekt med å bygge ting, noen dokumenterer, noen jobber med saksbehandling i grenselandet teknisk/ regelverk, noen med drift, noen med vedlikeholdsstyring, tekniske sjefer, annen ledelse. Utdanninga er såpass generell at det tar fem års tid, så begynner det å bli mer interessant hva du har arbeidet med enn hva du utdannet deg til slags type ingeniør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, draug 75 skrev:

Nå er det ei stund siden jeg studerte, men da sleit vi med å få studentene på bioingeniør med oss på de andre ingeniørlinjene. De mente sjøl at de tilhørte helsefagene og ikke tekniske fag. Og da jeg tok opp akkurat det der med folk fra andre studiesteder, så fikk jeg inntrykk av at bioingeniørenes identitet lente seg mer mot helsefagene enn mot tekniske fag.

Ikke at helsefag liksom skal være dårligere enn tekniske fag.

Noen typisk ingeniørhjerne finnes neppe. Så er det litt et spørsmål om du skal plassere deg på hvilket nivå. Her for en tid siden ble det gjort forsøk på å få vekk alle de utdanningene som tidligere lå på høgskoleingeniør- nivå, nå bachelor- nivå (treårig) og flytte alt til master- nivå. Alle skulle bli sivilingeniører. Eller i alle fall nært nok for alle praktiske formål.

Men det er felles for nesten alle retningene, at naturvitenskapelige fag har en stor plass. Fysikk er på ett eller annet vis grunnlaget for det vi arbeider med, og matematikk er det redskapet vi bruker for å forstå fysikken. Ut over det å ha begrep om naturfag, så må du være teknisk interessert og ha en viss praktisk problemløsningsevne.

Husk på det, at ingeniører arbeider med så mangt. Noen i prosjekt med å bygge ting, noen dokumenterer, noen jobber med saksbehandling i grenselandet teknisk/ regelverk, noen med drift, noen med vedlikeholdsstyring, tekniske sjefer, annen ledelse. Utdanninga er såpass generell at det tar fem års tid, så begynner det å bli mer interessant hva du har arbeidet med enn hva du utdannet deg til slags type ingeniør.

 Hjertelig takk ! 

Anonymkode: a847f...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, draug 75 skrev:

Nå er det ei stund siden jeg studerte, men da sleit vi med å få studentene på bioingeniør med oss på de andre ingeniørlinjene. De mente sjøl at de tilhørte helsefagene og ikke tekniske fag. Og da jeg tok opp akkurat det der med folk fra andre studiesteder, så fikk jeg inntrykk av at bioingeniørenes identitet lente seg mer mot helsefagene enn mot tekniske fag.

Ikke at helsefag liksom skal være dårligere enn tekniske fag.

Noen typisk ingeniørhjerne finnes neppe. Så er det litt et spørsmål om du skal plassere deg på hvilket nivå. Her for en tid siden ble det gjort forsøk på å få vekk alle de utdanningene som tidligere lå på høgskoleingeniør- nivå, nå bachelor- nivå (treårig) og flytte alt til master- nivå. Alle skulle bli sivilingeniører. Eller i alle fall nært nok for alle praktiske formål.

Men det er felles for nesten alle retningene, at naturvitenskapelige fag har en stor plass. Fysikk er på ett eller annet vis grunnlaget for det vi arbeider med, og matematikk er det redskapet vi bruker for å forstå fysikken. Ut over det å ha begrep om naturfag, så må du være teknisk interessert og ha en viss praktisk problemløsningsevne.

Husk på det, at ingeniører arbeider med så mangt. Noen i prosjekt med å bygge ting, noen dokumenterer, noen jobber med saksbehandling i grenselandet teknisk/ regelverk, noen med drift, noen med vedlikeholdsstyring, tekniske sjefer, annen ledelse. Utdanninga er såpass generell at det tar fem års tid, så begynner det å bli mer interessant hva du har arbeidet med enn hva du utdannet deg til slags type ingeniør.

Er ingeniør en beskyttet tittel nå? 

Jeg synes det hadde vært artig å jobbet med større prosjekter . Jeg er ikke veldig teknisk men har jo heller Aldri fordypet meg i realfag eller utforsket den siden. 

Det er først i voksen alder jeg har skjønt at min utforsker-trang og kreative skaper-evne faktisk kan brukes til noe fornuftig.....!!!

Anonymkode: a847f...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingeniør en beskyttet tittel nå? 

Jeg synes det hadde vært artig å jobbet med større prosjekter . Jeg er ikke veldig teknisk men har jo heller Aldri fordypet meg i realfag eller utforsket den siden. 

Det er først i voksen alder jeg har skjønt at min utforsker-trang og kreative skaper-evne faktisk kan brukes til noe fornuftig.....!!! 

Anonymkode: a847f...a96

Ingeniør er ikke en beskyttet tittel på samme måte som sivilingeniør. Men Bachelor er vel det. Og nå heter det jo ikke lenger Ingeniør, nå heter det Bachelor i XXXXX (Sett inn relevant teknisk fag)

Det er vel strengt tatt to måter å få en ingeniørjobb på. Den ene er å ta en høyskoleutdanning, og den andre er å ha fagbrev og opparbeide seg erfaring tilsvarende ingeniørnivå.

Om du ikke har noen av delene, vil det være lite sannsynlig at du får en jobb som ingeniør.

På den annen side er det fortsatt mange som tar utdanning i voksen alder. Det går fint det og.

Anonymkode: 713ef...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingeniør en beskyttet tittel nå? 

Jeg synes det hadde vært artig å jobbet med større prosjekter . Jeg er ikke veldig teknisk men har jo heller Aldri fordypet meg i realfag eller utforsket den siden. 

Det er først i voksen alder jeg har skjønt at min utforsker-trang og kreative skaper-evne faktisk kan brukes til noe fornuftig.....!!!

Anonymkode: a847f...a96

Hva slags "store prosjekter" ønsker du å jobbe med, og hva ser du litt mer konkret for deg at du skal gjøre? I store prosjekter er det som regel mange ulike yrker og utdanningsbakgrunner som er involvert.

Og en utforskertrang og kreativ skaper-trang kommer godt med i veldig mange yrker, alt fra arkitekter, logistikk, bryllupsplanlegger til lærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Grønt blad skrev:

logistikk

Dette er også spennende ! :) 

Anonymkode: a847f...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...