Gå til innhold

Hva kan jeg erstatte fløte med? Intoleranse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å lage kylling og pasta, men skal servere maten til noen som ikke tåler vanlig melk. Hva kan jeg bruke i stedet?

Anonymkode: 3d40d...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kjøpe laktosefri melk eller bruke plantebasert melk som kokosmelk eller mandelmelk

Anonymkode: 7c166...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe laktosefri melk eller bruke plantebasert melk som kokosmelk eller mandelmelk

Anonymkode: 7c166...a90

Jeg kan ikke bruke laktosefri melk. Vil det ikke være andre blandingsforhold eller annen smak med for eksempel kokosmelk?

Anonymkode: 3d40d...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe laktosefri melk eller bruke plantebasert melk som kokosmelk eller mandelmelk

Anonymkode: 7c166...a90

Du har missforstått. Man kan ikke bruke laktosefrie produkter når man ikke tåler MELK. Man kan bruke det når man har laktoseintoleranse. 

Anonymkode: e7f74...bf4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke bruke laktosefri melk. Vil det ikke være andre blandingsforhold eller annen smak med for eksempel kokosmelk?

Anonymkode: 3d40d...73b

Det finnes soya matfløte 😛 

Anonymkode: e7f74...bf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes soya matfløte 😛 

Anonymkode: e7f74...bf4

Men vil det ikke smake annerledes?

Anonymkode: 3d40d...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt ut kufløte med plantefløte! Finnes både havre og soya i de fleste matbutikker.

Nå har jo Tine lansert sin egen plantefløte også - Gryr. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men vil det ikke smake annerledes?

Anonymkode: 3d40d...73b

Jeg er veganer så bruker utelukkende plantebaserte produkter, også når jeg serverer andre. Så lenge jeg ikke har servert ren krem har aldri noen merket forskjell! Aldri! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FantasDick skrev:

Jeg er veganer så bruker utelukkende plantebaserte produkter, også når jeg serverer andre. Så lenge jeg ikke har servert ren krem har aldri noen merket forskjell! Aldri! 

Takk 😊

Anonymkode: 3d40d...73b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oatly sin havre fløte, og synes den er god, ikke stor forskjell fra vanlig fløte. Har ikke smakt soya fløte, da jeg er allergisk mot soya.

Anonymkode: c51a0...391

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å bruke risfløte (Rice Dream) som vi kjøper på Coop. Så lenge det ikke er ren krem er det ingen som merker forskjell. 

Anonymkode: b6ecc...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overskriften skriver du intoleranse og i teksten skriver du «tåler ikke melk». Det er to veldig forskjellige ting.

Den som har laktoseintoleranse tåler laktosefri produkter. Den som har melkeallergi tåler IKKE laktosefri produkter, den må ha produkter helt uten melk. Vær også obs på at de som er allergiske mot melk heller ikke tåler smør, margarin eller andre produkter som det finnes melk i, så hvis du f.eks. skal steke noe, må det stekes i olje. 

 

Anonymkode: bcea6...b7e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I overskriften skriver du intoleranse og i teksten skriver du «tåler ikke melk». Det er to veldig forskjellige ting.

Den som har laktoseintoleranse tåler laktosefri produkter. Den som har melkeallergi tåler IKKE laktosefri produkter, den må ha produkter helt uten melk. Vær også obs på at de som er allergiske mot melk heller ikke tåler smør, margarin eller andre produkter som det finnes melk i, så hvis du f.eks. skal steke noe, må det stekes i olje. 

 

Anonymkode: bcea6...b7e

Takk, gikk meg nok litt vill i begrepene.

Anonymkode: 3d40d...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I overskriften skriver du intoleranse og i teksten skriver du «tåler ikke melk». Det er to veldig forskjellige ting.

Den som har laktoseintoleranse tåler laktosefri produkter. Den som har melkeallergi tåler IKKE laktosefri produkter, den må ha produkter helt uten melk. Vær også obs på at de som er allergiske mot melk heller ikke tåler smør, margarin eller andre produkter som det finnes melk i, så hvis du f.eks. skal steke noe, må det stekes i olje. 

 

Anonymkode: bcea6...b7e

Eller eldorado smør :)

Anonymkode: 088fe...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller eldorado smør :)

Anonymkode: 088fe...b9c

Eller rapskokos! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vil det ikke smake annerledes?

Anonymkode: 3d40d...73b

Tviler på at det finnes noe fløteerstatning som smaker akkurat som fløte, så samme hva du bruker vil det smake annerledes.

Anonymkode: 59c42...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller eldorado smør :)

Anonymkode: 088fe...b9c

Er det helt uten melkeprodukter er det garantert ikke smør, men margarin. Heter det smør er det garantert ikke melkefritt. 

Anonymkode: 4392d...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det helt uten melkeprodukter er det garantert ikke smør, men margarin. Heter det smør er det garantert ikke melkefritt. 

Anonymkode: 4392d...f95

Nå har ordene smør og margarin blitt brukt om hverandre i alle år. Det er veldig mange som sier smør selvom det per def er margarin. 

Anonymkode: 088fe...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det finnes noe fløteerstatning som smaker akkurat som fløte, så samme hva du bruker vil det smake annerledes.

Anonymkode: 59c42...28f

Det smaksforsjellen er såpass marginal med tanke på at fløten blandes inn med andre ting. Jeg er selv veganer og serverer kun vegansk her hjemme og gjester sier ofte at hadde de ikke vist at maten var vegansk hadde de trodd det :)

Anonymkode: 088fe...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ordene smør og margarin blitt brukt om hverandre i alle år. Det er veldig mange som sier smør selvom det per def er margarin. 

Anonymkode: 088fe...b9c

Det er det, men om de kunne slutte med det og bruke riktige betegnelser hadde de gjort livet litt enklere for både allergikere og veganere (og for særinger som meg, selv om det ikke er så viktig). 

Anonymkode: 4392d...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...