Gå til innhold

"...oppfordrer til å la bilen stå"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært mye VÆR i det siste og ofte er det vegvesenet eller politiet som oppfordrer den gemene hop om ikke å bruke bilen sin.

Hvor setter dere grensen for å lytte?

Kjøre ungene til trening? Droppe mathandel? Gå glipp av en legetime? Jobbe hjemmefra? Det er jo ikke slik at folk flest er ute på veien for å kose seg...

Anonymkode: 8a211...e78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjører stort sett uansett, men beregner litt ekstra tid og kjører mer forsiktig. Holder meg ikke hjemme bare fordi det er vær, nei. Om jeg skal kjøre langt eller over fjellet, samtidig som det er meldt spesielt dårlige forhold, så prøver jeg å ta det dagen før eller etter, om det er mulig. Og har uansett med varme klær, niste, spade og full tank med diesel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropper mathandel og unødvendige turer inkl kjøre ungene til trening. De kan ta buss eller droppe en trening. 
Hadde jeg hatt mulighet til å jobbe hjemmefra hadde jeg gjort det i stedet for å kjøre til jobb. 

Anonymkode: 75df1...795

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan forholdene er.

Hvis det anbefales å la bilen stå på grunn av full orkan kan jeg kjøre en km til butikken, men jeg kjører ikke utpå en bro, eller andre steder jeg kan bli tatt av vinden.

Hvis det anbefales å la bilen stå på grunn av snø og glatt føre kan jeg kjøre nødvendige ærend (trening eller fritidsaktiviteter er ikke nødvendig ærend), eller på jobb, men holder meg til hovedveier, tilpasser fart eller føre og sikt, og er generelt veldig forsiktig. 

Anonymkode: 5a5cf...386

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi droppet alt i helgen. Bestilte ukeshandlingen på kolonial og levde på det som var i fryseren i helgen. 

Anonymkode: 2465f...7b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bil som er tilpasset norske forhold. Høy 4x4 offroader med skikkelige piggdekk. Kjetting og vinsj ved behov. 

Føler ikke at det der er ment for meg. Det er mer for små tohjulstrekkere som er lave oppunder og dårlig skodd. Jeg drar opp mange av de i løpet av en sesong. 

Skjønner ikke hvorfor folk som bor i vinterlandet Norge kan ha biler som er tilpassa forholdene? Midtvinters så kler de seg også som de skulle vært i syden med sommersko, bare ankler og uten strømpebukse, votter skjerf og lue. Men klager hele tiden over at det er kaldt og at det er dårlig brøytet. 

Mens de som faktisk bor i Spania. Har gjerne noen heftige Landcruisere og kler seg som de skal på nordpolekspedisjon. Selv om det sjeldent blir under 10 varmegrader der. 

Det er så enkelt at man bør tilpasse seg forholdene. Så stopper ikke landet opp om det snør litt eller blir kaldt. 

Det finnes ikke dårlig vær eller føre. Bare dårlige klær, logikk og biler. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke slik at folk flest er ute på veien for å kose seg...

Det er skremmende mange som tar unødvendige bilturer når det er kaos på veiene.

11 timer siden, Morpheus skrev:

Skjønner ikke hvorfor folk som bor i vinterlandet Norge kan ha biler som er tilpassa forholdene?

Fordi store biler med firehjulstrekk er dyrt.

 

11 timer siden, Morpheus skrev:

Det finnes ikke dårlig vær eller føre.

Jo, det finnes absolutt dårlig føre. Høy bakkeklaring og firehjulstrekk gjør deg ikke til en gud, selv om mange tror det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familien her har vi to fremhjulsdrevne biler som ikke er all verdens på glatta. Men vi er nøye med å alltid ha gode dekk og har aldri opplevd kaos selv - også når vi kjører forbi biler som ligger strødd på alle kanter. Men det er ofte vanskelig å vite hvor grensen går, synes jeg. Når enda 200 idioter på sommer- eller slitte vinterdekk tar en tur i grøfta, må vi som er litt forberedt bli hjemme? 

Anonymkode: 8a211...e78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på jobb, og ungene på skole, trening og handler. Vi bor litt utenfor en by. Dårlig med kollektivtransport, lange strekninger. Vi kan ikke slutte å leve fordi at det er litt røff (normal) vinter. Samtidig har jeg tatt mine forhåndsregler.. Godt skodd med gode vinterdekk. God bil på vinteren. Har en bil med piggdekk til de dagene det er holkeføre og en bil uten pigger til dager med masse snø.. 

Anonymkode: 3ed0c...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å si for folk som ikke har over ei mil til jobb, og som bor et sted der det går busser oftere enn to ganger i døgnet (skolebuss, som uansett ikke passer med min arbeidstid).

Så jeg kjører til og fra jobb, og gjerne innom butikken på veg hjem. Men dropper f.eks Tupperware-party hos ei venninne i nabobygda.

Anonymkode: 5aed6...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de oppfordrer en til å la bilen stå, så kjører en ikke noe sted da. Hvor vanskelig er det egentlig?

For et par uker siden oppfordret de om det et sted jeg var på besøk. Jeg kjørte ikke hjem den lørdagen. Vi var vitne til at tre biler kjørte av veien. Den ene smalt inn i garasjeveggen til min veninne. En av bilene som havnet i grøfta hadde med to barn hvorav den yngste hylgråt. Hadde lyst til å hudflette moren. Idioter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Morpheus skrev:

Jeg har en bil som er tilpasset norske forhold. Høy 4x4 offroader med skikkelige piggdekk. Kjetting og vinsj ved behov. 

Føler ikke at det der er ment for meg. Det er mer for små tohjulstrekkere som er lave oppunder og dårlig skodd. Jeg drar opp mange av de i løpet av en sesong. 

Skjønner ikke hvorfor folk som bor i vinterlandet Norge kan ha biler som er tilpassa forholdene? Midtvinters så kler de seg også som de skulle vært i syden med sommersko, bare ankler og uten strømpebukse, votter skjerf og lue. Men klager hele tiden over at det er kaldt og at det er dårlig brøytet. 

Mens de som faktisk bor i Spania. Har gjerne noen heftige Landcruisere og kler seg som de skal på nordpolekspedisjon. Selv om det sjeldent blir under 10 varmegrader der. 

Det er så enkelt at man bør tilpasse seg forholdene. Så stopper ikke landet opp om det snør litt eller blir kaldt. 

Det finnes ikke dårlig vær eller føre. Bare dårlige klær, logikk og biler. 

Blir ikke akkurat imponert over tankegangen din. Du kjører ikke alene på veien, gjør du vel? Så hva slags bil du har og hvor dyktig sjåfør du er, spiller ingen rolle den dagen en lastebil sklir inn i deg. Makan 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Morpheus skrev:

Jeg har en bil som er tilpasset norske forhold. Høy 4x4 offroader med skikkelige piggdekk. Kjetting og vinsj ved behov. 

Føler ikke at det der er ment for meg. Det er mer for små tohjulstrekkere som er lave oppunder og dårlig skodd. Jeg drar opp mange av de i løpet av en sesong. 

Skjønner ikke hvorfor folk som bor i vinterlandet Norge kan ha biler som er tilpassa forholdene? Midtvinters så kler de seg også som de skulle vært i syden med sommersko, bare ankler og uten strømpebukse, votter skjerf og lue. Men klager hele tiden over at det er kaldt og at det er dårlig brøytet. 

Mens de som faktisk bor i Spania. Har gjerne noen heftige Landcruisere og kler seg som de skal på nordpolekspedisjon. Selv om det sjeldent blir under 10 varmegrader der. 

Det er så enkelt at man bør tilpasse seg forholdene. Så stopper ikke landet opp om det snør litt eller blir kaldt. 

Det finnes ikke dårlig vær eller føre. Bare dårlige klær, logikk og biler. 

Haha ja i Spania som er et av Europas fattigste land har garantert alle Landcruisere med full utstyrspakke til en totalpris på rundt 1,5 mill. Jepp.

Anonymkode: 0a304...f8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha ja i Spania som er et av Europas fattigste land har garantert alle Landcruisere med full utstyrspakke til en totalpris på rundt 1,5 mill. Jepp.

Anonymkode: 0a304...f8a

Tok et eksempel på en bil. Det finne mye billige SUV. Ser oftere cruisere i spania enn i Norge. Det er avgiftene i Norge som gjør at den er så dyr. I Spania koster en ny cruiser 350.000,-

https://www.toyota.es/coches/model-filter?classification=7d14e17f-7c33-4321-a8d1-0222ded31d34

Mens små golfer og lave stasjonsvogner på dårlige gatedekk er det mer enn nok av i Norge. Det er veldig skjevfordelt. Når det er her man bør være forberedt på at det kan komme snø også denne vinteren og neste. 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropper det helt. Koster meg ikke så mye energi å velge kollektivt til jobb hvis det er livsfarlig å kjøre selv, så da gjør jeg det. 

Kjører aldri på butikken, for den er 100 meter unna huset mitt. 

Anonymkode: c27c4...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 9.51, Morpheus skrev:

Jeg har en bil som er tilpasset norske forhold. Høy 4x4 offroader med skikkelige piggdekk. Kjetting og vinsj ved behov. 

Føler ikke at det der er ment for meg. Det er mer for små tohjulstrekkere som er lave oppunder og dårlig skodd. Jeg drar opp mange av de i løpet av en sesong. 

Skjønner ikke hvorfor folk som bor i vinterlandet Norge kan ha biler som er tilpassa forholdene? Midtvinters så kler de seg også som de skulle vært i syden med sommersko, bare ankler og uten strømpebukse, votter skjerf og lue. Men klager hele tiden over at det er kaldt og at det er dårlig brøytet. 

Mens de som faktisk bor i Spania. Har gjerne noen heftige Landcruisere og kler seg som de skal på nordpolekspedisjon. Selv om det sjeldent blir under 10 varmegrader der. 

Det er så enkelt at man bør tilpasse seg forholdene. Så stopper ikke landet opp om det snør litt eller blir kaldt. 

Det finnes ikke dårlig vær eller føre. Bare dårlige klær, logikk og biler. 

SUV er nok løsningen for noen få. Ellers er det mange ulemper med SUV. Både for den enkelte bileier og for samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kunne igrunn ikke brydd meg mindre hva myndighetene forteller meg om føreforholdene. Jeg bruker egne øyne og tar egne vurderinger. Har bodd lenge en plass som ligger høyt og avsides til, så her er det såkalt "ekstremføre" hver vinter. Hver vinter, ved første snøfall, kommer turistene kjørende og legger seg i grøfta. De ligger strødd på alle sider av veien oppover. Så jeg skjønner godt at felles-advarsler må til. Jeg ser jo det. For min egen del gjelder sunt vett og sunn fornuft. Hadde flere brukt det, hadde vi sluppet å dra dem opp av grøfta hele tiden.

Anonymkode: 918a1...6c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at da vurderer vi nødvendigheten av det vi skal. Kan det vente til dagen etter? Kan det gjennomføres uten bil?

Hvis svaret på begge deler er "nei", så blir det tur ut med bilen, men å kjøre forsiktig og ta hensyn til alle andre som også er ute i nødvendige ærend.

Og jeg tenker jo og litt at hadde det vært så ille vær at folk ikke skulle begi seg ut, uansett, så hadde politi og vegvesen informert på en måte som alle fikk med seg, og ikke en oppdatering på egen twitter eller nettside, evt. et intervju i en avis.
Med unntak av "stormen" i høst, så har jeg ennå ikke fått med meg en oppfordring om å la bilen stå.
Men jeg har flere ganger vurdert det slik at ærend kan vente til senere fordi jeg ikke har noe ønske om å ta bilen ut på dårlig føre.

Anonymkode: ef991...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det veldig ofte krisemaksimeres, når slike varsler gis. Og det ser man på væremeldingene også, det er liksom ikke måte på hvor dårlig vær det skal bli, men det skjer aldri. Her ihvertfall. 

Jeg har aldri latt bilen stå om jeg har tenkt meg ut. Jeg kjører etter forholdene. I dag var det glatt, men ikke verre enn at det gikk greit å kjøre, bare man tar forholdsregler. Men i følge avisa så er det krise. 

Anonymkode: a6ee7...a4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av befolkningen trenger ikke 4x4 med stor bakkeklaring og vinsj mer enn høyst unntaksvis. Tohjulsdrift og normal bakkeklaring holder for de fleste av oss sånn ca 363 av årets 365 dager. Det vil derfor være en større belastning enn nødvendig på veinett og miljø hvis alle skulle hatt det.

Men til spørsmålet: når det kommer slike advarsler legger jeg ikke ut på langturer og jeg bruker egen vurderingsevne for hvilke småturer som kan gå, avhengig av hva faren går ut på. Det vil variere avhengig av om det er vind, rasfare, ekstremt glatt, fare for flygende gjenstander osv. Jeg risikerer ikke liv og helse for en reise hvis den KAN utsettes eller avlyses uten livsviktige konsekvenser.

Er det "bare" at det er dårlig føre hender det jeg tar tog + bybuss til jobb istedenfor bil. Jeg bruker riktignok godt over dobbelt så lang tid (over en time kontra ca en halvtime hver veg) og reisen koster meg omtrent 250 kroner de dagene, men jeg gjør det hvis jeg mener det er tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...