Gå til innhold

Når kommer "alderstillegget"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir 43 år i år, og har de senere årene merket at jeg kanskje tåler litt mindre før jeg legger på meg enn før. Men ikke noen voldsom forskjell. Er normalvektig, men ikke sylslank. Følger ikke noe strengt kostholdsregime. Trener ikke, men går en del. Skrittelleren viser godt over 10000 i dagsgjennomsnitt. 

Når kan jeg regne med at alderstillegget kommer for fullt? Ved hvilken alder kan jeg regne med å måtte slite mer om jeg skal holde noenlunde normalvekt? Hva er deres erfaringer? Vet overgangsalderen kan påvirke vekten ganske mye, men hører også mange merker det lenge før. 

Anonymkode: 2eef0...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og nei, jeg er ikke ute etter svar som at det bare er å tilpasse kaloriinntaket etter forbrenningen. Det var ikke det som var spørsmålet. 

Anonymkode: 2eef0...b70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes en fasit på det. Folk er forskjellige og det skjer for deg når det skjer for deg. Det er vel helst når en slakker av på aktivitet og spiser litt ekstra godt til middag eller kaffe at det sniker seg på, uansett alder. Det gjelder å være obs. 

Anonymkode: 8a72d...684

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det finnes en fasit på det. Folk er forskjellige og det skjer for deg når det skjer for deg. Det er vel helst når en slakker av på aktivitet og spiser litt ekstra godt til middag eller kaffe at det sniker seg på, uansett alder. Det gjelder å være obs. 

Anonymkode: 8a72d...684

Skjønner jo at mindre aktivitet og mer mat fører til vektoppgang. Men mange opolever jo også at forbrenningen forandrer seg med årene. At man går opp i vekt ved samme aktivitetsnivå og kaloriinntak man har hatt før. 

Anonymkode: 2eef0...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare er et tidsspørsmål, med den innstillingen der. Selv er jeg snart 50 og veier mindre enn jeg gjorde på ungdomsskolen. Vekt har kun med matinntak og gjennomsnittlig aktivitetsnivå å gjøre.

Anonymkode: a8bcb...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo at mindre aktivitet og mer mat fører til vektoppgang. Men mange opolever jo også at forbrenningen forandrer seg med årene. At man går opp i vekt ved samme aktivitetsnivå og kaloriinntak man har hatt før. 

Anonymkode: 2eef0...b70

Noe av årsaken er at man mister muskelmasse når man blir eldre, og da forbrenner man færre kalorier.  Hvis man da fortsetter med samme kalori-inntak som tidligere så vil vekta etterhvert øke.....  Bygg muskler, eller spis mindre :)  

Anonymkode: 8aabc...56f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Som andre sier så avhenger det av livsstil. Om en spiser sunt og variert og ikke mister for mye muskelmasse så kan man se ganske fit ut lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen begynner å synke merkbart i slutten av 30-åra (den synker før det, men merkbart blir det da).

Hvis du ser på skjema over akseptabel fettprosent for kvinner, ser du at øvre grense stiger ved 40 år, for så å stige ytterligere ved 60 år.

 

Anonymkode: 1d7bc...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det bare er et tidsspørsmål, med den innstillingen der. Selv er jeg snart 50 og veier mindre enn jeg gjorde på ungdomsskolen. Vekt har kun med matinntak og gjennomsnittlig aktivitetsnivå å gjøre.

Anonymkode: a8bcb...61b

Hvilken innstilling?!? 

Selvsagt har ikke vekt kun med matinntak og aktivitetsnivå å gjøre. Veldig mange har erfart at både alder, medisiner og hormoner påvirker forbrenningen. Dvs at de opplever at det de kunne spise før uten å legge på seg ikje gjelder lenger. Selv om de ikke har senket aktivitetsnivået. 

Anonymkode: 2eef0...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer ofte mye i overgangsalderen.

Anonymkode: 2bd86...3c7

Men menn får jo ofte også "alderstillegg"... 

Anonymkode: 2eef0...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 45 og har ikke merkert forskjell, håper å unngå det ved å trene og ta vare på muskler, som jo svinner sakte hvis vi ikke øker styrketreningen, og dermed gårforbrenningen også ned. Heltok med rynker, men å stå å se på at kroppen forfaller fordi jeg ikke gidder å trene, det skjer bare ikke!

Anonymkode: 7b557...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken innstilling?!? 

Selvsagt har ikke vekt kun med matinntak og aktivitetsnivå å gjøre. Veldig mange har erfart at både alder, medisiner og hormoner påvirker forbrenningen. Dvs at de opplever at det de kunne spise før uten å legge på seg ikje gjelder lenger. Selv om de ikke har senket aktivitetsnivået. 

Anonymkode: 2eef0...b70

Jeg trodde at jeg var dømt til å være feit, helt til jeg endret innstilling, gjorde litt andre ting enn før, og vips, gikk jeg ned i vekt. Du bestemmer selv hva du vil tro på, og hva du vil gjøre med situasjonen du er i.

Anonymkode: a8bcb...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men menn får jo ofte også "alderstillegg"... 

Anonymkode: 2eef0...b70

Menn har også overgangsalder

Anonymkode: b1b6c...3fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenning synker sakte, men sikkert. En gjenomsnittlig kvinne på 30 år har gjerne en forbrenning på 1700 kalorier per døgn, samme kvinnen på 50 forbrenner 1600, mens hun ved 80 år forbrenner 1400 kalorier per døgn. Dersom du spiser 100 kalorier for mye hver dag vil du legge på deg ca. 1 kilo per 2,5 mnd (1 kilo = ca. 7000 kalorier). Det skal altså lite til. Du kan prøve deg frem ved å bruke en BMR-kalkulator som tar høyde for alder, vekt, aktivitetsnivå og høyde. 

Anonymkode: 9f7e6...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før overgangsalderen. Den endrer hormoner/stoffskifte.

Anonymkode: 69231...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at jeg var dømt til å være feit, helt til jeg endret innstilling, gjorde litt andre ting enn før, og vips, gikk jeg ned i vekt. Du bestemmer selv hva du vil tro på, og hva du vil gjøre med situasjonen du er i.

Anonymkode: a8bcb...61b

Foreløpig er ikke vekten så ille. Har BMI på ca 22. Lurte på om jeg kunne regne med at det skjer dramatiske ting med vekten i nærmeste framtid om jeg ikke passer på. Ønsker ikke å bli feit. Men ønsker heller ikke at det å holde seg slank skal bli min hovedprioriter i livet. Å alltid gå sulten og aldri unne meg noe godt. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forbrenning synker sakte, men sikkert. En gjenomsnittlig kvinne på 30 år har gjerne en forbrenning på 1700 kalorier per døgn, samme kvinnen på 50 forbrenner 1600, mens hun ved 80 år forbrenner 1400 kalorier per døgn. Dersom du spiser 100 kalorier for mye hver dag vil du legge på deg ca. 1 kilo per 2,5 mnd (1 kilo = ca. 7000 kalorier). Det skal altså lite til. Du kan prøve deg frem ved å bruke en BMR-kalkulator som tar høyde for alder, vekt, aktivitetsnivå og høyde. 

Anonymkode: 9f7e6...1b8

Da gruer jeg meg til å bli 80.14000 kalorier om dagen er ikke mye å bli mett av. På den andre siden sies det jo også at lett overvektige eldre ofte er ved bedre helse enn slanke eldre. 

Anonymkode: 2eef0...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreløpig er ikke vekten så ille. Har BMI på ca 22. Lurte på om jeg kunne regne med at det skjer dramatiske ting med vekten i nærmeste framtid om jeg ikke passer på. Ønsker ikke å bli feit. Men ønsker heller ikke at det å holde seg slank skal bli min hovedprioriter i livet. Å alltid gå sulten og aldri unne meg noe godt. Anonymkode: 2eef0...b70

Tja, dramatiske ting kan skje med vekten om du ikke passer på. Samtidig bør du ikke bli for opphengt i vekt og mat og trening. Det er en balansegang. Du skal ikke alltid gå sulten, men du skal være sulten før måltidene. Du trenger ikke "unne deg", du bestemmer selv hva du skal spise, og det er dumt å spise ting du ikke liker bare for at det skal være "sunt" (det er ihvertfall ikke sunt).

Sitat

Da gruer jeg meg til å bli 80.14000 kalorier om dagen er ikke mye å bli mett av. 

Det du svarte på her, er misforståelsen om at forbrenningen automatisk synker med alderen. Forbrenningen synker statistisk med alderen fordi folk blir statistisk mindre aktive med alderen. Hvis du sitter dønn stille, trenger du kanskje ikke mer enn 1400 kalorier. Men da blir du også mindre sulten. Er du normalt aktiv, kan du spise normal mengde mat.

Anonymkode: a8bcb...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foreløpig er ikke vekten så ille. Har BMI på ca 22. Lurte på om jeg kunne regne med at det skjer dramatiske ting med vekten i nærmeste framtid om jeg ikke passer på. Ønsker ikke å bli feit. Men ønsker heller ikke at det å holde seg slank skal bli min hovedprioriter i livet. Å alltid gå sulten og aldri unne meg noe godt. 

Da gruer jeg meg til å bli 80.14000 kalorier om dagen er ikke mye å bli mett av. På den andre siden sies det jo også at lett overvektige eldre ofte er ved bedre helse enn slanke eldre. 

Anonymkode: 2eef0...b70

14.000 kcal blir du garantert mett av 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...