Gå til innhold

Dere som er slank/tynn tillater dere dere aldri noe godt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sweet Ingrid

Jeg spiser kun godteri på lørdagskvelden, og stopper å spise det med en gang godtesuget går over. Resten av uka prøver jeg heller å spise sunn og velsmakende mat. Blir jeg tilbudt kaker eller annet «godt», takker jeg bare ja om jeg virkelig har lyst på. Det må være verdt det, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg "unner" meg aldri noe godt i den forstand for jeg tenker ikke på usunn mat på den måten. Jeg spiser det jeg har lyst på, vil jeg ha melkerull på onsdag så spiser jeg melkerull uten å føle at jeg gjør noe forbudt. Men spiser kanskje halve melkerullen, legger den i skapet og bruker en uke på den - og så går det kanskje 3 uker før jeg vil ha melkerull igjen. Så den melkerullen har veldig lite å si siden resten av kostholdet mitt er sunt. 

Jeg er ikke "naturlig slank", men jeg antar jeg er heldig siden jeg liker og foretrekker sunn mat. Når jeg spiser salat så fantaserer jeg ikke om hamburger, spiser salat fordi det er godt! Tror kanskje mange har det slik at når man venner seg av junkfood så starter man heller å crave sunn mat. Jeg kan få plutselig veldig sug på granateple for eksempel. I tillegg er porsjonene mine moderate. Jeg spiser alltid til jeg er mett da. Hvis jeg er ute på restaurant liker jeg å spise meg ubehagelig mett, men da vil jeg så mett at jeg ikke spiser noe resten av dagen. 

Har alltid vært slank og dermed fått en del kommentarer opp gjennom livet på at jeg må jo unne meg å skeie ut eller ikke være redd for kalorier. Men sannheten er vel heller at jeg er veldig heldig som har en godt "intuitiv magemål". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som en gris. Ikveld har jeg f.eks laget en hel brownies kun til meg selv! Mams mums

Anonymkode: ed018...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank, men kanskje 5 kilo jeg vil ha vekk. Jeg skjønner meg ikke på kroppen min... jeg kan f.eks dra til syden og drikke litervis med alkohol hber eneste dag + stor buffe frokost + et eller annet dritt til lunch +en hel resturant pizza til middag + en pose med potetgull og annet godter HVER DAG i 2 uker uten å legge på meg et gram, også kan jeg være hjemme og gjøre det samme i 2 uker uten alkoholen + trening også går jeg opp i vekt... jeg har perioder der jeg kan gjøre hva jeg vil uten å gå opp i vekt over lang tid også har jeg perioder der jeg nesten ikke kan se på noe usunt uten å gå opp raskt i vekt... jeg har testet alt som er mulig å teste hos legen og alt er bra. Men jeg har merket at hvis jeg er lei meg og har det dårlig med meg selv så går jeg opp i vekt, hver gang jeg er lykkelig og har det bra så raser jeg ned i vekt selvom kalori og matinntaket er det samme. 

Kanskje det har noe med hormoner å gjøre ? Endrofiner ? 

Anonymkode: 9cb59...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er dumt fordi jeg rettferdiggjør storspisingen min med dritt med at jeg aldri kommer til å legge på meg uansett. På enkelte ting jeg spiser klarer jeg ikke å stoppe før jeg faktisk fysisk ikke klarer å få i meg noe mer og får fysisk vondt i magen. Noen få ganger har jeg spist så mye slik at jeg spyr det opp av refleks. Jeg elsker mat og spiser gjerne hele tiden. Til mellomtiden går det raskt et par sjokolader. Hadde jeg vært tykk hadde jeg nok passet mye mer på hva jeg spiser. Skulle nesten ønske at jeg la på meg lettere slik at jeg kunne spist sunnere og ikke like mye. 

Anonymkode: b8bae...bf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er dumt fordi jeg rettferdiggjør storspisingen min med dritt med at jeg aldri kommer til å legge på meg uansett. På enkelte ting jeg spiser klarer jeg ikke å stoppe før jeg faktisk fysisk ikke klarer å få i meg noe mer og får fysisk vondt i magen. Noen få ganger har jeg spist så mye slik at jeg spyr det opp av refleks. Jeg elsker mat og spiser gjerne hele tiden. Til mellomtiden går det raskt et par sjokolader. Hadde jeg vært tykk hadde jeg nok passet mye mer på hva jeg spiser. Skulle nesten ønske at jeg la på meg lettere slik at jeg kunne spist sunnere og ikke like mye. 

Anonymkode: b8bae...bf5

Du kan jo bare late som at du legger på deg? 😅 helseproblemer får man jo av usunn mat selvom det ikke syntes, det legger seg i årene, og det er utrolig mange sykdommer du kan få av usunt kosthold selvom du ikke legger på deg. Du kan bytte ut det usunne med sunne ting og hellet spise mye av det sunne istedefor mye av det usunne. Er mye sunt som kan bli godt om man tilbrereder det riktig. 

Anonymkode: 9cb59...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er slank, men kanskje 5 kilo jeg vil ha vekk. Jeg skjønner meg ikke på kroppen min... jeg kan f.eks dra til syden og drikke litervis med alkohol hber eneste dag + stor buffe frokost + et eller annet dritt til lunch +en hel resturant pizza til middag + en pose med potetgull og annet godter HVER DAG i 2 uker uten å legge på meg et gram, også kan jeg være hjemme og gjøre det samme i 2 uker uten alkoholen + trening også går jeg opp i vekt... jeg har perioder der jeg kan gjøre hva jeg vil uten å gå opp i vekt over lang tid også har jeg perioder der jeg nesten ikke kan se på noe usunt uten å gå opp raskt i vekt... jeg har testet alt som er mulig å teste hos legen og alt er bra. Men jeg har merket at hvis jeg er lei meg og har det dårlig med meg selv så går jeg opp i vekt, hver gang jeg er lykkelig og har det bra så raser jeg ned i vekt selvom kalori og matinntaket er det samme. 

Kanskje det har noe med hormoner å gjøre ? Endrofiner ? 

Anonymkode: 9cb59...c24

Du har gjort en stor og viktig oppdagelse, og trukket nesten riktig konklusjon. Mye av inntaket vårt er ubevisst, og mye av det er farget av innstilling. På ferie er du (forhåpentligvis) glad og oppspilt, du har ikke "tid" til å spise hele tiden, men det "virker som" du gjør det fordi du er i godt humør og koser deg med det du spiser; for mange er maten på ferie en viktig del av totalopplevelsen og man gjør en innsats for å finne det man har aller mest lyst på der og da. Hjemme er fokus gjerne på sunn mat, og det blir ofte en trist rutine, hverdagen kan synes kjedelig og grå, og spising er noe man alltids kan gjøre når man kjeder seg - for en drittdag, jeg trenger dette nå - det kan da ikke være så mange kalorier i dette - det er jo bare en slump igjen, best å få brukt den opp - kollega/nabo/bestemor har bakt boller, det er slemt å takke nei. Dette var bare eksempler, alle har sine egne historier de forteller seg selv.

Anonymkode: 64508...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...