Gå til innhold

Dere som er slank/tynn tillater dere dere aldri noe godt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 12.2.2019 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Jeg kan spise hva jeg vil og i hvilken mengde jeg vil. 

Har logget både aktivitet og måltider over en periode for å finne ut hvordan jeg skal klare å legge på meg, men det viser seg at uansett hvor mye jeg spiser så klaarer jeg bare ikke å spise nok kalorier iløpet av en dag. 

Jeg har en fysisk krevene jobb, i tillegg til at jeg er fysisk aktiv på fritiden. På en lat dag har jeg over 15.000 skritt. 

Jeg spiser vel sikkert 2-3 store sjokoladeplater iløpet av en uke, og så prøver jeg å drikke litt brus innimellom for å få inn litt ekstra kalorier, hvis ikke raser jeg bare ned i vekt. Er ikke så veldig glad i brus, foretrekker vann, men prøver altså å få i meg litt ekstra kalorier. 

Og når jeg er mett så mister jeg matlysten totalt. Klarer liksom ikke spise meg stappmett.. Skulle gjerne hatt de ekstra kaloriene fra skikkelig mat istedet for sukker. Men foreløpig synes jeg det er vanskelig å spise nok mat. 

Nå er jeg ganske høy også, så jeg trenger jo mer mat i utgangspunktet.. 

Anonymkode: 1a3b7...62c

Barnet mitt sliter med å holde vekta, så vi gir kokosolje for å øke kcal mengden. Ta et par-tre skjeer hver dag, så blir det ganske mye ekstra kcal. 

Anonymkode: 8ca90...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.2.2019 den 16.25, AnonymBruker skrev:

Tåpelig av dere som er slanke å påstå at dere spiser "masse godteri hele tiden". Da er i så fall dette det eneste dere spiser.

Anonymkode: 6d235...2c8

Det er akkurat det som er sant, når jeg har spist godteri er apetitten slik at det blir lite middag og annet så det blir istedet og ikke i tillegg, det er hele forskjellen på de med naturlig god energiregulering kontra de som ikke har det. Så slank er ikke nødvendigvis lik sunn...

Anonymkode: a8eb5...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slank, og har høy forbrenning. Er jente på 23 år. Har tidligere levd litt på at jeg kunne spise hva jeg ville, uten å legge på meg. Syns alltid jeg var så oppblåst, og magen så kvapsete ut på kveldstid. Følte meg ikke særlig lekker. Har fått innført nye, gode rutiner hvor jeg trener 3-4 ganger i uken, og er blitt mye mer bevisst på kostholdet mitt. Går også mye turer. Dette gjør jeg fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg føler at jeg må. Jeg har heller ikke lagt på meg, men jeg ønsker å ha en sunn, sterk kropp. Føler meg også mye bedre, og syns det er kjekkere å kunne se fram til lørdagen når jeg skal kose meg med litt chips og sjokolade. Hvis vi skal "kose" oss hver dag, blir alt hverdagslig og ikke noe å se fram til. 

Anonymkode: 266f5...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 17.21, Thyra skrev:

Jeg nekter å tro at det ikke er forskjell på folks forbrenning. Mange har jo opplevd at de når de blir eldre, får hormonforstyrrelser, begynner med visse medisiner osv, legger lettere på seg enn de gjorde før. De fleste kjenner vel også noen som sliter med å legge på seg, og virkelig spiser mye.

Ja, det er lett å over eller undervurdere hvor mye man faktisk spiser. Folk har ulik apetitt. Går man mye sulten, er det lett å tenke man spiser lite, og er man småspist, kan man føke at man spiser mye, selv om man ikke gjør det. Men dette er langt fra hele forklaringen. 

Det er litt forskjell, men den er så liten at det ikke har sammenheng med overvekt eller tynn, derimot kan du jo øke din egen stillesittende forbrenning med å øke muskelmasse, og all aktivitet øker forbrenningen. Så du har delvis rett, folk har forskjellig forbrenning, men ikke fra naturens side men etter innsats.

Anonymkode: a8eb5...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 19.47, SeptemberRose skrev:

Alt det andre? Altså jeg spiser nesten ikke søtsaker. Jeg legger på meg fort som sagt, så jeg må passe på. Spiser en sjokolade en gang i uken, og drikker en halv liter brus. Men han jeg snakket om spiser sånt hver dag. Og legger ikke på seg. 

Men du skjønner ikke.

jeg spiser også masse dritt, og er tynn. Folk rundt meg kan se meg spise burger, sjokolade, pizza, og lure på hvorfor jeg ikke legger på meg. Men den dagen har jeg da kun spist den ene hamburgeren og sjokoladen, og ingenting mer. Neste dag kan jeg spise en hel pizza og masse cola, men dagen etter er jeg da fortsatt såpass mett at jeg bare spiser et par knekkebrød. 

Som du skjønner vil det da for andre se ut jeg spiser altfor mye junk og burde vært mye tyngre, men kaloriinntaket bil fortsatt være stabilt/underskudd. 

Andre ville da kanskje spist «vanlig» på dagen og så tatt den hamburgeren til middag og sjokolade til dessert. Da vil man følgelig gå opp i vekt. 

Anonymkode: d4bfa...f06

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SeptemberRose
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du skjønner ikke.

jeg spiser også masse dritt, og er tynn. Folk rundt meg kan se meg spise burger, sjokolade, pizza, og lure på hvorfor jeg ikke legger på meg. Men den dagen har jeg da kun spist den ene hamburgeren og sjokoladen, og ingenting mer. Neste dag kan jeg spise en hel pizza og masse cola, men dagen etter er jeg da fortsatt såpass mett at jeg bare spiser et par knekkebrød. 

Som du skjønner vil det da for andre se ut jeg spiser altfor mye junk og burde vært mye tyngre, men kaloriinntaket bil fortsatt være stabilt/underskudd. 

Andre ville da kanskje spist «vanlig» på dagen og så tatt den hamburgeren til middag og sjokolade til dessert. Da vil man følgelig gå opp i vekt. 

Anonymkode: d4bfa...f06

OK, da skjønner jeg. Jeg vet jo egentlig at det er samme prinsipp om man vil opp eller ned i vekt, spise lite og ofte. Og variert, men mest sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SeptemberRose skrev:

OK, da skjønner jeg. Jeg vet jo egentlig at det er samme prinsipp om man vil opp eller ned i vekt, spise lite og ofte. Og variert, men mest sunt. 

Men det er ikke prinsippet for å gå opp eller ned i vekt. Kalorier er prinsippet. "Spise lite og ofte, variert, men mest sunt" kan man bruke som metode for å gå opp/ned i vekt; det vil være en god eller dårlig metode, alt etter tolkning/personlighet/livssituasjon/gjennomføring. 

Anonymkode: 64508...d4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser hva jeg vil, når jeg vil. Men jeg vil som regel ikke. Spiser litt potetgull i helgene. Litt godteri dann og vann. Spiser kake for høflighets skyld (det blir da med ett stykke). Tror ikke jeg fordøyer fett så godt, blir veldig (ubehagelig) mett av det og dropper neste måltid. Er som de andre sier her, det kommer i stedetfor mat, ikke i tillegg. Glemmer/hopper over måltider. Er mer behagelig p være sulten enn mett. Ikke redd for å være sulten. Mannen min som kjemper med kiloene er livredd for å ikke få mat igjen hvis han er sulten, og kan da ikke vente en time eller to. Jeg kan vente til i morgen. 

Anonymkode: 7a3ec...d6c

Akkurat dette! Kjenner sultfølelse, men det er ikke ubehagelig liksom. Mye mer ubehagelig å være stappmett og kvalm! Kan fint "glemme" å spise en halv dag, vertfall om jeg er alene. Spiser mer når jeg er sammen med andre som spiser, da blir jeg liksom minnet på det. Har kanskje inntrykk av at folk som er overvektige spiser mest alene og begrenser seg sammen med andre?

Anonymkode: 94a0b...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette! Kjenner sultfølelse, men det er ikke ubehagelig liksom. Mye mer ubehagelig å være stappmett og kvalm! Kan fint "glemme" å spise en halv dag, vertfall om jeg er alene. Spiser mer når jeg er sammen med andre som spiser, da blir jeg liksom minnet på det. Har kanskje inntrykk av at folk som er overvektige spiser mest alene og begrenser seg sammen med andre?

Anonymkode: 94a0b...e2e

Enig! Jeg er en sånn person som spiser litt uregelmessig og sporadisk. Venner ser meg hive innpå en burger, men det er fordi vi setter oss ned for å spise og maten er foran meg. Alene så er det mer rykk og napp. Kan kjenne meg skikkelig sulten, og tenke at nå må jeg spise noe, men så blir jeg distrahert, og i neste øyeblikk er sultfølelsen borte. 

Anonymkode: bdc7f...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ofte om volum, og selvbedrag. 

Ei venninne/kollega er av typen som ofte ytrer hun synes det er så urettferdig at vi kan spise "hva vi vil".

Fredag er det ofte pizza i kantina. Vi tar alle ett stykke, kanskje en og annen tar to. Noen tar litt rømmedressing. Hun er den som alltid tar to stykker, og mengder rømmedressing. 

Er det kake tar de fleste et lite stykke, hun tar alltid en runde til, minst. 

Hun er den som trenger et mellommåltid i 2-3 tiden. 

Er vi samlet hjemme hos noen tar alle litt chips, fingermat og annet av det som blir satt frem. Men der hvor andre gir seg kan hun  spise mengder, kontinuerlig, til det er tomt. 

Jeg tror helt oppriktig at hun forteller seg selv at hun spiser akkurat det samme som oss, og at livet derfor er urettferdig, mens sannheten er en helt annen. 

Anonymkode: d2a2c...ceb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mer usunt enn sunt.. men holder vekta, selv med sittende jobb..

Holdt meg på denne vekten så lenge jeg kan huske.. Men har alltid vært sånn at mat ikke er noe større greie for meg.

Jeg spiser mat for at det er en nødvendighet.. If that makes any sense? 

Men uansett om vekta er nede, så betyr det ikke alt annet i kroppen har det så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ganske mye, men er mer glad i mat enn snacks. Nå trener jeg hard styrke 6 ganger i uken da, så kan spise stort sett akkurat hva og hvor mye jeg vil. Spiser plantebasert og etter jeg la om forsvant søtsuget, så om jeg har lyst på noe er det potetgull eller noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er normalvektig, og jeg kjenner meg igjen i det at man selvregulerer matinntaket, egentlig uten å tenke over det, det bare blir sånn. En vane. Spiser jeg en litt større porsjon middag enn vanlig, blir jeg så stappmett at jeg ikke orker kveldsmat. Overvektige spiser da gjerne kveldsmat også. På jobben bytter vi på å ha med kake til fredagskos. Da spiser jeg ett stykke, og da har jeg fått fredagskosen min, jeg trenger ikke sjokolade/chips på kvelden i tillegg. Min overvektige kollega spiser gjerne to kakestykker+ snacks på kvelden, fordi hun må jo kose seg siden det er fredag. 

Jeg var ganske overvektig noen år. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor jeg var så overvektig, jeg spiste vanlig, sunn mat i ukedagene og holdt godteri,/snacks til helga. Jeg syntes det var så urettferdig at jeg som spiste så sunt og "nektet" meg selv godteri i ukedagene var så overvektig, mens slanke venner spiste burger og chips midt i uka. Etter noen år begynte jeg å logge hva jeg spiste og regnet kalorier. Da fikk jeg en aha opplevelse. Det hjelper jo ikke at grovbrød med leverpostei er sunt, når man spiser 3 skiver til frokost, 3 til lunsj, stor porsjon middag og gjerne kveldsmat. Pluss snacks og brus i helgene. Jeg hadde jo et enormt kalorioverskudd. Da jeg holdt meg til mitt anbefalte kaloriinntak så raste jeg ned i vekt. Jeg spiste til jeg ble mett, ikke stappmett. Det tok litt tid å venne seg til å kjenne når jeg var mett og vite når jeg skulle stoppe å spise, derfor logget jeg matinntak en god stund. Så ble det en vane og nå er det ikke noe jeg tenker så mye over. Jeg ligger nok i litt ksloriunderskudd i ukedagene, for jeg spiser sjokolade og potetgull på lørdag. Vi lager også ekstra god mat i helgene som ofte er kaloririke. Nå har jeg holdt samme vekt i 15 år.

Der jeg jobber har jeg ofte med ganske overvektige pasienter å gjøre. Flere ganger har jeg opplevd at de har sagt til meg: "du er så heldig,du kan spise hva du vil og likevel være slank!" Da prøver jeg å forklare at nei, jeg spiser ikke hva jeg vil. Hadde jeg gjort det hadde jeg vært ganske overvektig. Det har jeg også vært, og da spiste jeg heller ikke hva jeg ville, men altfor mye. Jeg spiser det jeg trenger og koser meg i helgene med ekstra god mat og godteri. Hvis jeg skulle spise hva jeg ville så hadde jeg spist pizza,burger og sjokolade hver dag. Det gjør jeg langt ifra, men jeg føler ikke at jeg nekter/ikke tillater meg noe godt for det. Kjøttkaker og grovbrød med skinke og agurk er jo godt det også!

Anonymkode: 54bae...4d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg er slank er fordi jeg spiser lite mat, men det betyr ikke at jeg ikke unner meg noe godt. Jeg spiser gjerne en hel sjokoladeplate eller to i løpet av helgen pluss annet småtteri. 

 

Anonymkode: 1de2f...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 10.01, AnonymBruker skrev:

Det handler ofte om volum, og selvbedrag. 

Ei venninne/kollega er av typen som ofte ytrer hun synes det er så urettferdig at vi kan spise "hva vi vil".

Fredag er det ofte pizza i kantina. Vi tar alle ett stykke, kanskje en og annen tar to. Noen tar litt rømmedressing. Hun er den som alltid tar to stykker, og mengder rømmedressing. 

Er det kake tar de fleste et lite stykke, hun tar alltid en runde til, minst. 

Hun er den som trenger et mellommåltid i 2-3 tiden. 

Er vi samlet hjemme hos noen tar alle litt chips, fingermat og annet av det som blir satt frem. Men der hvor andre gir seg kan hun  spise mengder, kontinuerlig, til det er tomt. 

Jeg tror helt oppriktig at hun forteller seg selv at hun spiser akkurat det samme som oss, og at livet derfor er urettferdig, mens sannheten er en helt annen. 

Anonymkode: d2a2c...ceb

Veldig rart å legge merke til hvor mye kollega spiser da? 

Anonymkode: d0966...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror forbrenning er mye av svaret. Mange slanke har naturlig høy forbrenning, og jobber ikke for å holde vekten. Nesten motsatt.

Jeg har nok ganske sakte forbrenning. Spiser jeg litt større middag, så er jeg fortsatt mett på morgenen. På en hverdag kan jeg hoppe over frokost, to knekkebrød til lunsj, et eple i to-tida, og føler meg ikke sulten kl 17. Spiser liten middag. Blir litt godteri iblandt men ikke mye. Jeg er 10 kg overvektig. Jeg har venninner som sier de hadde sultet med mitt matinntak, de har typisk høyere forbrenning, spiser mye mer, og er slankere.

Anonymkode: 42629...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper frokost og lunsj i helger, da kan jeg spise godteri med god samvittighet på kvelden🙂

Anonymkode: e6713...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror forbrenning er mye av svaret. Mange slanke har naturlig høy forbrenning, og jobber ikke for å holde vekten. Nesten motsatt.

Jeg har nok ganske sakte forbrenning. Spiser jeg litt større middag, så er jeg fortsatt mett på morgenen. På en hverdag kan jeg hoppe over frokost, to knekkebrød til lunsj, et eple i to-tida, og føler meg ikke sulten kl 17. Spiser liten middag. Blir litt godteri iblandt men ikke mye. Jeg er 10 kg overvektig. Jeg har venninner som sier de hadde sultet med mitt matinntak, de har typisk høyere forbrenning, spiser mye mer, og er slankere.

Anonymkode: 42629...18e

Jeg tror misunnelse er svaret.

Anonymkode: 64508...d4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...