Gå til innhold

Dere som er slank/tynn tillater dere dere aldri noe godt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo det gjør jeg, men det er sjeldent jeg fråtser. Er ikke så glad i søtsaker, tar meg heller en øl eller en ostebit/spekemat. Vil si jeg spiser ganske normalt, men jeg småspiser ikke noe særlig. Elsker grønnsaker, så har mye grønnsaker til alle måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser godt. Kan spise enda mer siden jeg også trener, har høy forbrenning, men etter som jeg har blitt eldre må jeg passe meg. Så jeg tar ikke helt av, men kan gjøre det også. 

Anonymkode: 5a13e...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en stor gåte for meg mens jeg var tjukk, jeg knakk liksom aldri koden! Jeg kunne se tynne mennesker med sjokolade, pizza osv, men jeg trodde de bare poserte, aldri faktisk spiste det, selv om jeg så at de spiste det, noen tynne så faktisk ut til å leve på godteri. I virkeligheten har slanke mennesker bare et helt annet forhold til mat og godteri - det skjønner jeg etter at jeg også knakk koden, og jeg ble slank jeg også. Tjukke føler at de ikke kan tillate seg (å "unne seg" er ordet som vanligvis blir brukt, og det illustrerer den indre konflikten bedre) noe som helst som gir dem nytelse, men alle må ha nytelse, så da sprekker de, ofte, hardt, totalt og lenge. Tjukke lar heller aldri en mulighet til å spise, gå ifra seg, eller hvis de skulle misse en, tar de det igjen, så det holder. Slanke mennesker føler ikke et press om å spise for mye, eller i det hele tatt om de ikke "har tid", fordi de er trygge på at de kan spise akkurat det de vil, når de vil. De kan ha lyst til å spise mer enn de har godt av, og gjør det av og til, men ikke konsekvent, som tjukke gjør. De har sannsynligvis en bedre forståelse av at lyst ikke er det samme som handling, og at de ikke vil sulte ihjel på noen timer uten mat.

Selv spiser jeg (nå) hva som helst jeg måtte ha lyst på, men prioriterer hverdagsmat (som faktisk er godt det også, jeg kjenner hvordan det smaker nå som smaksløkene mine ikke lenger er bedøvd av altfor mye godteri og hjernen ikke er i alarmberedskap pga frykt for/avsky mot/lengsel etter mat og godteri) på hverdagene, og prøver å holde godterier, kjeks osv til lørdagen. Pizza har jeg omtrent en gang i måneden, sjokolade kommer an på hva som er på tilbud, hvor mye jeg har kjøpt, hva annet jeg har/har lyst på, hvordan vekttrenden er osv. Chips, som i potetgull, spiser jeg kanskje en gang i året, pommes frites spiste jeg sist i juli.

Anonymkode: 64508...d4c

Akkurat slik tror jeg også at det er! Velformulert innlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Tåpelig av dere som er slanke å påstå at dere spiser "masse godteri hele tiden". Da er i så fall dette det eneste dere spiser.

Anonymkode: 6d235...2c8

Tåpelig av dere tykke å påstå at dere trener.

Anonymkode: 4d196...c9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig av dere som er slanke å påstå at dere spiser "masse godteri hele tiden". Da er i så fall dette det eneste dere spiser.

Anonymkode: 6d235...2c8

"Masse godteri" for en som er slank, er ikke det samme som "masse godteri" for en som er overvektig, mistenker jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, BearMama skrev:

Hovedsaklig er det slik at slanke mennesker ikke har det samme forholdet til mat som de som sliter med overvekt. 

Det er ekstremt få av oss som har en magisk høy forbrenning. Med mindre man har høyt stoffskifte problemer så har vi alle lik forbrenning, enkelt og greit.

Men det er en del forskjeller på de som er «naturlig slanke»  og de som legger på seg lett, og det er at som oftest er de slanke mer aktive, selv når de slapper av. De sier de spiser hva de vil så ofte de vil, og det er ofte sant, men de overvurderer hvor store porsjoner de faktisk spiser av alt dette. 

Hadde en venninne som trodde hun spiste så mye fordi hun bare levde på sukker og junk og aldri trente, men da vi telte over kaloriene bikket hun knapt 1200 kcal på en vanlig dag og tillegg gikk hun masse turer med bikkjen sin.

Det er også gjort en god del testing på dette med slanke mennesker og om de var unike mht til forbrenning. De tok en gruppe med menn og kvinner og alle måtte spise et stort overskudd. Damene rundt 4000 kcal og mennene rundt 5000 kcal over en periode. 

De fleste av dem slet med å få i seg alle kaloriene og noen spiste til de fysisk kastet opp. Men de la alle på seg fett. Noe annet var umulig. Men tross i at de spiste såpass mange kalorier over en viss tid så var de naturlig mer rastløse og aktive og alle hadde mistet alt fettet kort tid etter de gikk tilbake til gamle vaner.

Men det var denne ene mannen i gruppen. Han var unik. Han la faktisk ikke på seg et gram fett. Han la på seg ren muskelmasse tross null styrke trening. 

Så nei. Slanke mennesker er ikke naturligste slanke enn andre mennesker. Vi er bare mer i aktivitet gjennom døgnet, spiser mindre enn vi forbrenner etc.

Jeg nekter å tro at det ikke er forskjell på folks forbrenning. Mange har jo opplevd at de når de blir eldre, får hormonforstyrrelser, begynner med visse medisiner osv, legger lettere på seg enn de gjorde før. De fleste kjenner vel også noen som sliter med å legge på seg, og virkelig spiser mye.

Ja, det er lett å over eller undervurdere hvor mye man faktisk spiser. Folk har ulik apetitt. Går man mye sulten, er det lett å tenke man spiser lite, og er man småspist, kan man føke at man spiser mye, selv om man ikke gjør det. Men dette er langt fra hele forklaringen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker82

Jeg går på topimax, og holder nok vekten lettere med de medisinene, uten at jeg helt vet hva som gjør det. Føler vel jeg har mindre matlyst enn før. Jeg craver fortsatt smågodt noe veldig, og kan lett spise opp mot en halvkilo 1-2 gr ila en uke, men da dropper jeg andre måltider. Dessverre altså heller godteri enn mat. På en vanlig hverdag kan jeg fort vekk spise bare rundt 1000 kcal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
40 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg nekter å tro at det ikke er forskjell på folks forbrenning. Mange har jo opplevd at de når de blir eldre, får hormonforstyrrelser, begynner med visse medisiner osv, legger lettere på seg enn de gjorde før. De fleste kjenner vel også noen som sliter med å legge på seg, og virkelig spiser mye.

Ja, det er lett å over eller undervurdere hvor mye man faktisk spiser. Folk har ulik apetitt. Går man mye sulten, er det lett å tenke man spiser lite, og er man småspist, kan man føke at man spiser mye, selv om man ikke gjør det. Men dette er langt fra hele forklaringen. 

Jeg skrev hovedsakelig. Unntaket er stoffskifteproblemer og f.eks medisiner.

Men det er unntakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SeptemberRose skrev:

Folk forbrenner ikke på samme måte. Har en kompis som spiser sjokolade, chips og drikker brus hver dag. Han spiser burgere og kebab flere ganger i uka og drikker øl i helgene. Han er 1,75 høy og veier vel ca. 50 kg. Jeg er på samme høyde som han, men spiser jeg sånn så legger jeg på meg med en gang omtrent. Så det er bare sånn at noen må passe på kaloriinntak mens andre ikke behøver. 

Hvis han bare spiser det du ser han spiser, noe mange slanke gjør, så høres det ikke ut som om han spiser for mange kcal. Han spiser ikke dette i tillegg til det du spiser. Så du kunne nok spist det samme hvis du hadde kuttet ut alt det andre du spiser.

Anonymkode: 21c82...92a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han bare spiser det du ser han spiser, noe mange slanke gjør, så høres det ikke ut som om han spiser for mange kcal. Han spiser ikke dette i tillegg til det du spiser. Så du kunne nok spist det samme hvis du hadde kuttet ut alt det andre du spiser.

Anonymkode: 21c82...92a

Og SeptemberRose er kvinne, noe som tilsier et dagsbehov som er anslagsvis 500 kalorier lavere enn det en mann med samme høyde har. 

Anonymkode: 64508...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Eg er veganer, sånn sett er det enkelt å halde vekta nede. Eter aldri chips, sjokolade, generelt usunne ting :) Men eg er langt ifrå naturlig tynn, legger på meg lett som en plett, derfor var eg lubben før då eg var yngre og alt-eter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men stort sett bare på lørdager og spesielle anledninger. Eller når jeg har mensen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig av dere som er slanke å påstå at dere spiser "masse godteri hele tiden". Da er i så fall dette det eneste dere spiser.

Anonymkode: 6d235...2c8

Eh nei. Hvis jeg spiser en hel plate med sjokolade på 200g, er det bare 1000 kalorier. Jeg må spise en god del i tillegg til det om jeg skal klare å komme opp på det jeg trenger av både næringsstoffer/vitaminer og kalorier. Men jeg spiser selvsagt ikke en hel sjokoladeplate i tilegg til de 1500-2500 kaloriene jeg trenger til dagen fordi all sjokoladen metter den og. Og hvis jeg gjør det, blir jeg så stappmett den dagen, at jeg ikke spiser noe før middag neste dag uansett. Det det handler om er bare balanse og går man i null hele veien, har man stabil vekt. 

Anonymkode: 447fd...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste nettopp en pakke med smarties. Det regnes vel ikke som sunt. Jeg tenker ikke så mye over hva jeg spiser og tillater meg å spise det jeg har lyst på. Samtidig spiser jeg nok ganske sunt, rett og slett fordi junk food ikke er så fristende hele tiden. Noen er bare naturlig slanke. Kanskje det forandrer seg om noen år og jeg må begynne å passe mer på hva jeg spiser

Anonymkode: 592c5...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han bare spiser det du ser han spiser, noe mange slanke gjør, så høres det ikke ut som om han spiser for mange kcal. Han spiser ikke dette i tillegg til det du spiser. Så du kunne nok spist det samme hvis du hadde kuttet ut alt det andre du spiser.

Anonymkode: 21c82...92a

Der sier du noe viktig. Jeg tror at veldig overvektige spiser mer alene, og tynne/slanke spiser mer i selskap med andre. Dette er selvfølgelig en generalisering, men det stemmer godt med meg og mine venner. Har to tynne venninner som alltid vil ha pizza eller annen fastfood når vi møtes for de "har ikke spist noe i hele dag". Og så er de stappmette etterpå og det går sikker halve morgendagen før de spiser noe igjen. Selv er jeg overvektig, og blir ikke stappmett av de mengdene som venninnene mine blir, og denne pizzaen trigger lysten på å spise mer drittmat når jeg kommer hjem.....

Det er så komplekse greier, dette, og jeg skulle ønske at jeg kunne spise som "naturlig slanke", men jeg tror at for meg å bli slank så måtte jeg hele tiden passe på og være mye mer restriktiv enn det jeg har viljestyrke til.

Anonymkode: 49db1...c36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der sier du noe viktig. Jeg tror at veldig overvektige spiser mer alene, og tynne/slanke spiser mer i selskap med andre. Dette er selvfølgelig en generalisering, men det stemmer godt med meg og mine venner. Har to tynne venninner som alltid vil ha pizza eller annen fastfood når vi møtes for de "har ikke spist noe i hele dag". Og så er de stappmette etterpå og det går sikker halve morgendagen før de spiser noe igjen. Selv er jeg overvektig, og blir ikke stappmett av de mengdene som venninnene mine blir, og denne pizzaen trigger lysten på å spise mer drittmat når jeg kommer hjem.....Anonymkode: 49db1...c36

Jeg kan skrive under på denne, det var AKKURAT sånn jeg hadde det før. Jeg spiste mer enn de andre, og likevel lengtet jeg bare etter å komme hjem så jeg kunne spise mer, uforstyrret.

Sitat

Det er så komplekse greier, dette, og jeg skulle ønske at jeg kunne spise som "naturlig slanke", men jeg tror at for meg å bli slank så måtte jeg hele tiden passe på og være mye mer restriktiv enn det jeg har viljestyrke til.

Jeg mente også dette før, men noe har skjedd i hodet mitt, jeg opplever ikke lenger at det krever SÅ mye å holde vekta.

Anonymkode: 64508...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Såiser akkurat det jeg vil. Jeg spiser pizza, burgere, isrkem, og kaker hver uke..flere ganger. Men så liker jeg jo å spise mer rent igjen i perioder også. Man kjenner at kroppen ikke har godt av bare brød og sukker osv....selv om man er tynn

Anonymkode: e02cc...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SeptemberRose
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han bare spiser det du ser han spiser, noe mange slanke gjør, så høres det ikke ut som om han spiser for mange kcal. Han spiser ikke dette i tillegg til det du spiser. Så du kunne nok spist det samme hvis du hadde kuttet ut alt det andre du spiser.

Anonymkode: 21c82...92a

Alt det andre? Altså jeg spiser nesten ikke søtsaker. Jeg legger på meg fort som sagt, så jeg må passe på. Spiser en sjokolade en gang i uken, og drikker en halv liter brus. Men han jeg snakket om spiser sånt hver dag. Og legger ikke på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et bunnløst hull når det kommet til mat. Jeg spiser mer enn de fleste jeg kjenner og må ofte begrense meg når jeg er på besøk hos andre for å ikke virke glupsk. Dette er som regel når jeg er på besøk hos venninner som er «naturlig tynne». Jeg er normalvektig, men hadde ikke hatt vondt av  å gå ned noen kg. 

Jeg spiser en del usunn mat i perioder, men forsøker å være flink til å spise sunt og variert. Ellers går mye og trener en gang i ny og ne. 

Anonymkode: 785d5...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tynn, nesten undervektig. Spiser veldig sjeldent godteri eller lignende. Har for det meste et normalt kosthold og jeg spiser jo junkfood og sånt av og til. Spiser bare ikke så veldig mye. 

Anonymkode: 91981...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...