Gå til innhold

Dere som er slank/tynn tillater dere dere aldri noe godt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig! Har aktiv jobb og trener, unner meg både godteri og junk innimellom, men ikke hver dag! Jeg spiser variert, sunt, godt og næringsrikt for det meste, for å føle meg vel og få god energi. 

Anonymkode: 7d4f1...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BearMama

Hovedsaklig er det slik at slanke mennesker ikke har det samme forholdet til mat som de som sliter med overvekt. 

Det er ekstremt få av oss som har en magisk høy forbrenning. Med mindre man har høyt stoffskifte problemer så har vi alle lik forbrenning, enkelt og greit.

Men det er en del forskjeller på de som er «naturlig slanke»  og de som legger på seg lett, og det er at som oftest er de slanke mer aktive, selv når de slapper av. De sier de spiser hva de vil så ofte de vil, og det er ofte sant, men de overvurderer hvor store porsjoner de faktisk spiser av alt dette. 

Hadde en venninne som trodde hun spiste så mye fordi hun bare levde på sukker og junk og aldri trente, men da vi telte over kaloriene bikket hun knapt 1200 kcal på en vanlig dag og tillegg gikk hun masse turer med bikkjen sin.

Det er også gjort en god del testing på dette med slanke mennesker og om de var unike mht til forbrenning. De tok en gruppe med menn og kvinner og alle måtte spise et stort overskudd. Damene rundt 4000 kcal og mennene rundt 5000 kcal over en periode. 

De fleste av dem slet med å få i seg alle kaloriene og noen spiste til de fysisk kastet opp. Men de la alle på seg fett. Noe annet var umulig. Men tross i at de spiste såpass mange kalorier over en viss tid så var de naturlig mer rastløse og aktive og alle hadde mistet alt fettet kort tid etter de gikk tilbake til gamle vaner.

Men det var denne ene mannen i gruppen. Han var unik. Han la faktisk ikke på seg et gram fett. Han la på seg ren muskelmasse tross null styrke trening. 

Så nei. Slanke mennesker er ikke naturligste slanke enn andre mennesker. Vi er bare mer i aktivitet gjennom døgnet, spiser mindre enn vi forbrenner etc.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "tillater meg" godt når jeg har lyst på. Men jeg har ikke lyst på godteri og chips hver dag. Jeg craver da ikke bare usunne ting, gjør tjukke folk det? For tiden går det mye i supper, beste jeg vet 😍

Spiste pizza på lørdag da, og den var god, men da har man ofte ikke lyst på det på en stund. Spiste en sjokolade i går når jeg tenker meg om. Hm, kanskje jeg ikke spiser så sunt som jeg trodde, men bare så små mengder av alt og der er derfor jeg er tynn. Har ikke regnet kalorier.

Anonymkode: bdc7f...963

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe her. Kosthold har absolutt alt å si. Mamma er slank, og etter å ha observert henne et helt liv er dette hva jeg kan si: takker stort sett nei til dessert. Forsyner seg én gang ved bufféter og koldtbord. Spiser ved normale tider og normale størrelser ved ferier og høytider. Eliminerer mat som "kos". Man må ikke ha fem poser potetgull for å ha en koselig lørdagskveld. Når man først skal skeie ut velger man lure valg, hennes favoritt var foreksempel tyrkisk pepper. Hun tok da foreksempel tre stk. Velge vann som tørstedrikk. Har mange ganger vært flau over mamma fordi hun ikke kunne være "normal" og gafle innpå kake i bursdager og konfirmasjoner osv, slik som de andre mødrene og tantene. Tenkt at hun har vært rigid og stuck-up som ikke vil delta i godteriorgien til oss andre i helgene. At hun har vært kjedelig som spiser skive med gulost til frokost når kjøleskapet bugner av middagsrester, eller når hun velger Farris i stedet for brus, osv. Men nå har altså hun holdt seg slank og frisk hele livet. Jeg har ikke klart det. Har innbilt meg selv at det har vært i opposisjon og som protest mot mamma. Men nå begynner jeg å innse at det var hun som var smart...

Anonymkode: 6d235...2c8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er slanke /tynne har ofte en bedre naturlig energiregulering slik at de når de "tillater seg noe godt" blir de mette slik at det blir i stedet for annen mat, for de som sliter med vekt blir det i tillegg.....dette understøttes av forskning og er ikke vanskelig å se for oss som "kan spise hva vi vil"

 

Anonymkode: a8eb5...d44

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tynn og spiser det jeg vil, som som regel er mye usunn mat og godteri hver dag. Kunne spise opp mot en kilo godteri om dagen😳 rart at jeg ikke gikk opp i vekt! 

nå har jeg begynt å trene, så jeg prøver å spise sunn mat, ikke minst grønnsaker som jeg aldri spiste før, samt at jeg spiser godteri kun i helgene.

Veldig stolt! 

Anonymkode: d4bfa...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser det jeg vil. Men når jeg spiser potetgull, er jeg forsynt etter noen håndfull. Spiser jeg godteri, er jeg ferdig etter noen biter. Kroppen min begrenser seg selv. Og når jeg skal kose meg, trenger det ikke å være noe usunt. Jeg er glad i grønnsaker med dip, sashimi og guacamole. Det er så godt, og det spiser jeg mye heller enn kake, boller og sjokolade. Jeg pleier heller ikke å spise meg så mett at jeg sprekker. Føler jeg har gode sunne matvaner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er slanke /tynne har ofte en bedre naturlig energiregulering slik at de når de "tillater seg noe godt" blir de mette slik at det blir i stedet for annen mat, for de som sliter med vekt blir det i tillegg.....dette understøttes av forskning og er ikke vanskelig å se for oss som "kan spise hva vi vil"

 

Anonymkode: a8eb5...d44

Ja, dette tror jeg er sant. Dersom jeg spiser en pose med micropopcorn har jeg faktisk ikke plass til middag, så da dropper jeg det den dagen og spiser kanskje bare to brødskiver til kvelds. 

Jeg spiser hva jeg vil, men det ene erstatter jo det andre, og kommer ikke i tillegg. Også stopper jeg nesten alltid å spise når jeg ikke er sulten mer, blir ikke stappmett. 

Jeg går sakte opp i vekt og raskt ned igjen, så det kan jo også være en genetisk ting. 

Anonymkode: bf989...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett det jeg vil, men er ikke spesielt glad i mat (i forhold til andre), og etter én porsjon blir jeg sliten i kjever og orker ikke mer (klarer ikke å spise fort), og hvis jeg spiser mat jeg ikke synes er spesielt godt, blir jeg stappmett etter en halv porsjon. Jeg kan finne på å glemme å spise og kjenner ikke så ofte at jeg er sulten før jeg merker på hode og humør at det er lenge siden jeg har spist. Etter jeg blir trøtt på kvelden forsvinner matlysten helt, så spiser aldri etter kl 22. Hvis jeg er på konferanser eller andre steder der jeg spiser like ofte som alle andre blir jeg lei av mat etter to dager. De som er mye større enn meg fortsetter å spise to porsjoner og dessert til hvert måltid i tillegg til øl eller andre utskeielser på kvelder. 

Anonymkode: 9a3ea...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke tynn, men slank. Jeg spiser så mye usunt at jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke veier 100 kg. Men, mistenker at det er for at jeg spiser veldig lite middag og er generelt småspist når det kommer til vanlig mat. Kjenner at kostholdet mitt er elendig og gir meg veldig lite energi, må skjerpe meg.

Flere av jentene i slekten min er syltynne men, de spiser ekstremt mye godteri. 

 

Anonymkode: c09bc...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nok for mye godteri. Spiser mer godteri enn venninner som veier mer enn meg, men jeg har dessverre en tendens til å droppe måltider til fordel for sjokolade og boller. Prøver virkelig å endre disse uvanene, og de siste ukene har jeg klart å spise en skikkelig middag hver dag med mye grønnsaker og begrense sjokoladen til annenhver dag. Så det går framover!

Tynn har jeg alltid vært. Spør du mamma vil hun si at jeg er småspist fordi jeg aldri spiste opp middagen, spør du venninner vil de si at jeg er en snopoman fordi de aldri ser meg uten smågodtposen 😅

Anonymkode: d0cec...060

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser hva jeg vil, når jeg vil og i hvilke mengder jeg vil. Likevel så stopper det seg selv. Jeg har oppdaget at selv om jeg kan spise hva/hvor mye jeg vil så spiser jeg relativt små porsjoner. Mine venner som er tjukke spiser oftere og større måltider, og gjerne småspising av godis innimellom. Alt i alt så spiser mindre, selv om vi spiser like mange måltider. 

Jeg kan spise fem smågodtbiter og være fornøyd med det på en kveld, mens andre spiser gjerne 20-25 og fortsatt kan spise mer.

Anonymkode: 0b854...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser pizza flere ganger i måneden. Sjokolade, brus, smågodt, take away-burger. Jeg kunne fortsatt i det uendelige.

Spiser en del sunt også. Likevel ikke spesielt beundringsverdig sånn generelt. Utrolig aktiv er jeg heller ikke. Trene gjør jeg aldri. 

Jeg har dager da sikkert spiser veldig likt andre og andre dager hvor jeg kun har et stort måltid og ellers for det meste noen få små måltider ellers. Kan gå noen timer uten å spise og ikke nødvendigvis tenke veldig over det heller. 

Nå kan det godt hende jeg har en genetisk fordel også da ingen i min nære familie har vært veldig overvektig. Likevel: det meste av forskning tilsier at den viktigste faktoren er at slanke og tynne kompenserer for det usunne de spiser. En large meny fra McDonalds er kanskje sjokkerende å se en tynn person spise, men det er ikke så big deal når de andre måltidene for dagen er relativt liten og/eller langt fra hverandre.

Åja: jeg "overspiser" kun når jeg er på restaurant. Kjenner jeg at jeg er mett hjemme til en vanlig middag så stopper jeg og spiser heller en middagsporsjon til senere på kvelden eller neste dag. Spiser vanligvis litt sakte, så merker fort når jeg ikke er sulten lenger.

Har alltid vært litt undervektig for høyden min, men ikke på en usunn måte. Så jeg er tynn, mer enn slank forresten.

Endret av Edinbruh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg unner meg en del godt, men når jeg gjør det må jeg kutte ned på noe annet. Jeg tenker kosthold fra uke til uke og når søndagskvelden kommer skal jeg helst ikke ha oversteget en viss kalorimengde. Hvis jeg spiser veldig mye på mandag spiser jeg lite på tirsdag. Overspiser sjelden og drikker ikke brus eller alkohol. Jeg har levd sånn så lenge at det går av seg selv, og jeg har ikke noe valg. Har lavt stoffskifte og legger på meg i rekordfart hvis jeg skeier ut for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også kosthold har mye å si her. For meg er ikke fokuset å holde meg slank , men å holde meg frisk med masse overskudd til barna mine. Så jeg har funnet en plan der jeg kan spise masse næringsrik mat og i tilegg unner jeg meg noe godt når jeg har lyst på:) Men jeg har ikke lyst på hver dag. Ofte er det sammen med dattera i helgene, der vi koser oss med noe smågodt:) Spiser meg et kakestykke når jeg er i bursdag men ikke 3-4 kakestykker. 

 

Men ja... Til syvende å sist, har jeg funnet en genial plan som funker for meg:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er slank. Jeg spiser ikke hva jeg vil hele tiden. Jeg spiser sunt og fornuftig store deler av tiden, men tillater meg selv også usunn mat. Jeg koser meg med både vin og sjokolade fredag/lørdag. Er jeg på kafé kan jeg godt ta meg ett kakestykke. Er glad i sunn mat som grovbrød, fisk og grønnsaker. Så sum a sumarum så er kostholdet 80% sunn mat. Også spiser jeg nok ikke mer enn kroppen forbruker, så da holder jeg vekten. Har perioder jeg også hvor det blir mye mer kose mat som feks til jul, i ferier osv, da kan jeg gå opp 2-3 kg, men de går fort av når jeg er tilbake til hverdag og vanlig kosthold.

Anonymkode: 9e601...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, spiser mye sunt og mye usunt👍 Men jeg spiser ikke godis osv gjennom dagen, kun på kveld etter sen middag eller kveldsmat. Og setter ikke frem godteskåla kl 19 og lar den stå fremme til vi legger oss. Venter til kl 21-22, og  rydder den inn når vi er "forsynte". Jeg spiser gjerne burger king et par ganger i mnd, og vi har pizza og taco hver uke. Spiser noen biter smågodt hver kveld. Men akkurat nå ammer jeg og har en travel 3åring, så rekker ikke å spise nok ila en dag. Derfor noen ekstra kalorier på kvelden. Unner meg også Iskaffe etter netter uten noe særlig med søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om vi spiser usunt mener du vel? Godt er nemlig ikke synonymt med "sjokolade, chips og pizza", godt er subjektivt utfra smak. Sjokolade (kvalmende) og chips (klissete) er ikke godt for meg, så det spiser jeg bare unntaksvis. Pizza derimot spiser jeg endel. Også spiser jeg en hel del annet usunt, dersom det var det du egentlig lurte på. Spiser også endelig sunt OG godt, sånn til opplysning 😁

Anonymkode: ca33d...6d1

Det er faktisk akkurat det det er.

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=godt&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

Letter-K-blue-icon.png
II godt n. godteri, slikkeri
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tynn, veid 48-50 kg hele livet. Har alltid kunnet "spist hva jeg vil", men det betyr jo ikke at man gjør det! Greia er også at jeg har alltid bare spist meg passe mett, og skulle det være at jeg har lørdagsgodt med sjokolade og chips, da er det jo et måltid som ryker ut, for jeg blir ikke sulten når jeg har erstattet det med snop! Vi som er tynne, ser nok ut til å kunne spise hva vi vil, men det dere ikke ser, er at da reguleres dagsinntaket resten av dagen og ev påfølgende dag med mindre mat om jeg spiser mer enn normalt på et måltid/ spiser noe kaloririkt på kafe eller noe. 

Anonymkode: 0c9e6...892

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...