Gå til innhold

Dere som er slank/tynn tillater dere dere aldri noe godt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som sjokolade, chips evt pizza osv? 

Hva spiser dere? 

Anonymkode: abf44...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser masse junk, hater sunn mat. Bare forbrenner mere enn jeg putter i meg så spiller det ingen rolle vekt-messing hvor jeg får kaloriene mine fra. 

Anonymkode: 90da3...0d2

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda. I helga har jeg spist pizza, kebab, to poser potetgull, en stor plate sjokolade, en haug med kanelboller på morsdagen og tre 1,5 liters flasker med brus. I tillegg til frokost og sånn da selvfølgelig. Har så høy forbrenning og en fysisk jobb så jeg må nesten holde på sånn for ikke å bli undervektig. 

Anonymkode: e5615...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en melkerull i uka, suger på de så de varer sånn 30 min. Føles ut som jeg har spist mye mer da 😂

Må dessverre være veldig forsiktig 😔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser hva jeg vil, men spiser små måltider. Det er ikke med vilje, har bare alltid vært sånn. 

Anonymkode: c2726...33c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi spiser usunt mener du vel? Godt er nemlig ikke synonymt med "sjokolade, chips og pizza", godt er subjektivt utfra smak. Sjokolade (kvalmende) og chips (klissete) er ikke godt for meg, så det spiser jeg bare unntaksvis. Pizza derimot spiser jeg endel. Også spiser jeg en hel del annet usunt, dersom det var det du egentlig lurte på. Spiser også endelig sunt OG godt, sånn til opplysning 😁

Anonymkode: ca33d...6d1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om vi spiser usunt mener du vel? Godt er nemlig ikke synonymt med "sjokolade, chips og pizza", godt er subjektivt utfra smak. Sjokolade (kvalmende) og chips (klissete) er ikke godt for meg, så det spiser jeg bare unntaksvis. Pizza derimot spiser jeg endel. Også spiser jeg en hel del annet usunt, dersom det var det du egentlig lurte på. Spiser også endelig sunt OG godt, sånn til opplysning 😁

Anonymkode: ca33d...6d1

En del, ikke endelig*

Anonymkode: ca33d...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele mitt voksne liv, fra jeg var kanskje rundt 18 år til jeg var 40, så veide jeg noen-og-førti kg bare. Det var sånn jeg var. Jeg spiste akkurat det som falt meg inn, og jeg prøvde å unngå light-varianter av produkter, for å få i meg hel-variantene med mer kcal istedet. Som melk eller dressing for eksempel.

Men jeg hadde veldig høy forbrenning og la ikke på meg uansett. Etter at jeg var gravid, gikk jeg ned alle kiloene før jeg var ferdig med mammapermisjonen, og da jeg var tilbake på jobb, veide jeg bare 42kg igjen.

Jeg tror greia var at jeg spiste bare når jeg var sulten, stort sett lunsj og middag, og det falt meg ikke inn å spise mellom måltidene. Småspising var det lite av. Forbrenningen var høy. Jeg spiste mye og store måltider to ganger om dagen, og det holdt for meg. Jeg spiste like mye som kjærestene mine f.eks, til middag, altså like mye som en mann! Var ikke småspist da.

Så rundet jeg 40 år, og begynte å få alderstillegg. I dag er jeg normalvektig, og har litt ekstra rundt midjen. 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en stor gåte for meg mens jeg var tjukk, jeg knakk liksom aldri koden! Jeg kunne se tynne mennesker med sjokolade, pizza osv, men jeg trodde de bare poserte, aldri faktisk spiste det, selv om jeg så at de spiste det, noen tynne så faktisk ut til å leve på godteri. I virkeligheten har slanke mennesker bare et helt annet forhold til mat og godteri - det skjønner jeg etter at jeg også knakk koden, og jeg ble slank jeg også. Tjukke føler at de ikke kan tillate seg (å "unne seg" er ordet som vanligvis blir brukt, og det illustrerer den indre konflikten bedre) noe som helst som gir dem nytelse, men alle må ha nytelse, så da sprekker de, ofte, hardt, totalt og lenge. Tjukke lar heller aldri en mulighet til å spise, gå ifra seg, eller hvis de skulle misse en, tar de det igjen, så det holder. Slanke mennesker føler ikke et press om å spise for mye, eller i det hele tatt om de ikke "har tid", fordi de er trygge på at de kan spise akkurat det de vil, når de vil. De kan ha lyst til å spise mer enn de har godt av, og gjør det av og til, men ikke konsekvent, som tjukke gjør. De har sannsynligvis en bedre forståelse av at lyst ikke er det samme som handling, og at de ikke vil sulte ihjel på noen timer uten mat.

Selv spiser jeg (nå) hva som helst jeg måtte ha lyst på, men prioriterer hverdagsmat (som faktisk er godt det også, jeg kjenner hvordan det smaker nå som smaksløkene mine ikke lenger er bedøvd av altfor mye godteri og hjernen ikke er i alarmberedskap pga frykt for/avsky mot/lengsel etter mat og godteri) på hverdagene, og prøver å holde godterier, kjeks osv til lørdagen. Pizza har jeg omtrent en gang i måneden, sjokolade kommer an på hva som er på tilbud, hvor mye jeg har kjøpt, hva annet jeg har/har lyst på, hvordan vekttrenden er osv. Chips, som i potetgull, spiser jeg kanskje en gang i året, pommes frites spiste jeg sist i juli.

Anonymkode: 64508...d4c

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, alt for mye... Cola og sjokolade hver dag. Har vanskelig for å legge på meg, og er tynnere enn før jeg fikk barn... kanskje for mye stress og lite tid til å spise ordentlig mat som er årsaken! Spiser ordentlig middag med familien da.

Anonymkode: 591a4...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Million skrev:

I hele mitt voksne liv, fra jeg var kanskje rundt 18 år til jeg var 40, så veide jeg noen-og-førti kg bare. Det var sånn jeg var. Jeg spiste akkurat det som falt meg inn, og jeg prøvde å unngå light-varianter av produkter, for å få i meg hel-variantene med med kcal istedet. Som melk eller dressing for eksempel.

Men jeg hadde veldig høy forbrenning og la ikke på meg uansett. Etter at jeg var gravid, gikk jeg ned alle kiloene før jeg var ferdig med mammapermisjonen, og da jeg var tilbake på jobb, veide jeg bare 42kg igjen.

Jeg tror greia var at jeg spiste bare når jeg var sulten, stort sett lunsj og middag, og det falt meg ikke inn å spise mellom måltidene. Småspising var det lite av. Jeg spiste mye og store måltider to ganger om dagen, og det holdt for meg. Jeg spiste like mye som kjærestene mine f.eks, til middag. Var ikke småspist da.

Så rundet jeg 40 år, og begynte å få alderstillegg. I dag er jeg normalvektig, og har litt ekstra rundt midjen. 

Hvor høy er du ca? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dette blir feil men misunner dere... jeg legger på meg bare jeg lukter mat og tror aldri jeg får drømmekroppen :( 

Anonymkode: 560d3...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, unner meg det jeg har lyst på, jeg. Men jo flinkere jeg er til å få i meg grønnsaker og næringsstoffer, jo mindre lyst får jeg på godteri og junk, og jo verre smaker det også. Før kunne jeg spise en hel plate sjokolade hvis jeg først begynte, men det blir jeg kvalm av nå. 

Jeg begynte på fitline i fjor pga helsa og det tok søtsuget også. Det hadde jeg ikke forventet, men klager ikke på det 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser stort sett det jeg har lyst på, men ikke i enorme mengder (en hg smågodt i stede for en halvkilo). Jeg har nesten alltid vært slank (var en blubbete baby), men legger litt lettere på meg nå enn før jeg ble 40 (jeg veier 57 kg og er 166 cm). Ikke mer enn at det holder å droppe kakaoen på jobb et par uker 😄 Mitt naturlige matinntak ligner på 16:8, spiser første måltid kl 11 og ikke noe særlig etter kl 19 om ikke middag blir forsinket. Det er ofte siste måltid pga. aktivitetene til ungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank, men har lav forbrenning (og lavt stoffskifte). Spiser små måltider, og føler meg aldri skikkelig mett. Trener daglig. Misunner de enda tynnere kollegaene mine som kan spise digre lunsjer og hive innpå med godteri uten å legge på seg et gram. Så sitter jeg med et par tørre knekkebrød og får servert kommentarer på hvor lite og kjip mat jeg spiser. Andre mennesker, som ikke ser hvor lite jeg spiser, mener jeg har "gode gener" som gjør at jeg er slank. Det provoserer meg, som om jeg har fått slankheten min gratis? Skal virkelig ikke mange sjokoladeplatene til før jeg kjenner at buksa er for stram...

Anonymkode: b7714...55f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste hva jeg ville uten å legge på meg helt til studietiden. 

Men "å spise hva man vil" varierer veldig hos folk i både mengde og type mat, og dette og evt aktivitetsnivå er litt mer cluet enn bare høy forbrenning. Som tenåring så var jo en del måltider mer eller mindre styrt hjemmefra, og der ble jeg foret opp på helt normalt variert mat laget fra bunn av (og kommer heller ikke fra en familie som hadde skapene fulle av chips og sjokolade og cola til hvert måltid), så selv om jeg når jeg valgte selv utelukkende kjøpte mcdonalds, boller, sjokolade og chips så er det ikke sikkert det ble så mange kalorier til sammen i uka likevel.

Men så kommer studietiden da, hvor jeg faktisk valgte alle måltider selv og levde på grandis og øl og smågodt første året sånn satt på spissen, da kom kiloene. Jeg som trodde jeg ikke kunne legge på meg, fant ut at jeg faktisk hadde evnen til det som alle andre. Da måtte jeg stoppe opp og ta meg selv i nakken på et punkt for jeg så hvilken vei det ville gå, og da var det trening samt en del viljestyrke som skulle til for å venne meg av med det aller mest usunne. Da passet jeg veldig på hva jeg spiste i en periode, og følte jeg nektet meg selv mye.

Nå er jeg 35 år og slank og spiser "hva jeg vil" igjen, men det blir tilfeldigvis et variert kosthold og ikke i altfor store porsjoner. Sjokolade er det sjelden jeg spiser, chips også egentlig, isåfall nachos med ost dagen derpå, det har jeg litt dilla på nå. Men jeg tenker ikke over kalorier eller type mat, det er som det regulerer seg selv litt. Men pizza, burger, whatever.. jeg spiser det jeg, tar alltid dagens varmmat-lunsj på jobben f.eks., imens de andre damene går rett i salatbaren om det er noe usunt/kaloririkt på menyen.

Men jeg veier meg ca ukentlig for å holde øye med det, det kan jo skli ut i ferier og jul og sånn pga endret spiserutiner og enda større mengder alkohol og søtsaker/desserter enn vanlig, samtidig har jeg også opplevd å gå ned i vekt i ferier og jul så selv om jeg trykker i trynet av hjertens lyst så går jeg ikke nødvendigvis i kalorioverskudd.

Anonymkode: fe589...1b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...