Gå til innhold

Er det bare meg som synes synd på babyer som vaksineres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på min tredje baby og synes det er like grusomt hver gang. Spesielt den første gangen, da de opplever smerte for aller første gang. Jeg griner en skvett både før og etter jeg. Tror ikke jeg er mindre egnet som mor fordi jeg påvirkes av det. Det er jo selvsagt verdt det, både vaksiner og blodprøver, men det gjør det ikke mindre vondt å se på for det. (Ingen her har sprøyteskrekk, synes bare det er fælt å se babyer få vondt og bli lei seg når man ikke kan forklare de noe)

Anonymkode: 03e80...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt for vaksiner, og mener det er helt nødvendig, noe som gjøres for helsen og som ikke kan unngås. Jeg hadde også vaksinert egne barn om jeg hadde. 

Men, likevel. Jeg får så vondt av dem. De er så utrolig små, og ser på deg med et sånt uskyldig blikk, fullstendig avhengig av trygghet og tillit, og plutselig, uten deres samtykke, så kjøres ei nål rett inn i låret. Et øyeblikk av nærhet og tillit blir brått forvandlet til gråt, frykt og smerte. 😓 Synes det er hjerteskjærende selv om det er nødvendig og bør gjøres mtp helsen.

Føler dere på det samme?

Anonymkode: e5c62...71f

Ja, det er hjerteskjærende å se på, men samtidig så husker de det ikke dagen etter! Det er jo for deres beste :) Jeg husker ikke at jeg fikk vaksiner, men er veldig glad for det den dag i dag 😜 De tilgir oss nok i fremtiden, hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke nok med ett stikk,nå tar de jo to stikk rett etter hverandre. Så ja jeg synes veldig i babyen min selv om jeg visste at jeg gjorde det rette. Men ikke kjekt når barnet mitt hylskriker nei stakkar.

Anonymkode: cfbc3...281

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er blitt 7 år å gruet seg veldig til vaksinen på skolen,men denne gangen har jeg bedre samvitighet fordi jeg kan forklare hva som skjer og forberede han på at det kanskje gjør litt vondt. Jeg kan også forklare han litt om hvorfor det er så viktig å ta sprøyten,forklart på hans nivå selvsagt.

Anonymkode: cfbc3...281

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er blitt 7 år å gruet seg veldig til vaksinen på skolen,men denne gangen har jeg bedre samvitighet fordi jeg kan forklare hva som skjer og forberede han på at det kanskje gjør litt vondt. Jeg kan også forklare han litt om hvorfor det er så viktig å ta sprøyten,forklart på hans nivå selvsagt.

Anonymkode: cfbc3...281

Nettopp. Når man kan forklare det til dem så er det så mye lettere. 

Anonymkode: e5c62...71f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vaksinert barnet mitt selv om jeg hadde syntes synd på det akkurat i det øyeblikket.

Anonymkode: e5c62...71f

Fy faen folk er ekstreme på uttalelser... Hun er for vaksiner men har ekstrem medfølelse og empati for barnet som får vondt. Å du klarer å si hun ikke er moden nok for å få barn? Hvem faen er du? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Monabe87 skrev:

Fy faen folk er ekstreme på uttalelser... Hun er for vaksiner men har ekstrem medfølelse og empati for barnet som får vondt. Å du klarer å si hun ikke er moden nok for å få barn? Hvem faen er du? 

Jeg tror du siterte feil person. Jeg er Ts, og jeg svarte at selv om jeg har medfølelse for babyen og synes synd på den, så ville jeg vaksinert. Skrev det som svar på at jeg var for «umoden» til å bli mamma...

ts

Anonymkode: e5c62...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksiner er nødvendig. Og er du selv rolig og trygg, så går smerten fort over for en liten baby. Her husker jeg at babyene ofte gråt, før de skulle veies. Det vil si at begynte en å gråte før veiing, så gråt alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ammet mine når de fikk vaksine som babyer så de har aldri grått pga det.

Anonymkode: 003a8...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å gråte skikkelig på første vaksinerunde hos min 😭 klarte ikke å holde tilbake tårene. Syntes det var skikkelig fælt! 

Anonymkode: aaaf8...6b4

Herregud så glad jeg er for at du ikke er min mor.

Å slå seg, bli stukket og grine litt var nå en ting...men hvis mora mi gråt da var det krise og maks stress.

Ville tatt meg sammen og sett ting i et litt større perspektiv for dette er misforstått omtanke.

Anonymkode: 1f048...f99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke på toppen av lista over ting jeg liker å gjøre nei, men det er fort gjort og nødvendig for barnets helse. Ingen grunn til å krisemaksimere, synes jeg.

Og dessverre, et lite sprøytestikk er bare det første av en lang rekke ubehagelige og vanskelige ting barn skal igjennom på veien fra barn til voksen. Jeg sparer bekymringen og hulkene til en gang det faktisk er på sin plass (for meg. Hva andre gjør og tenker er jo ikke min bissniss).

Anonymkode: 1a92b...237

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over på et blunk og de blir mer opprørte og redde om mora er redd. Bare lat som ingenting selv så rekker ikke barnet å skjønne at noe skummelt skal skje før det er over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte tenkt «Er det bare meg som IKKE syntes synd på babyen min?». Syntes heller alle mødre snakker om hvordan de gråt selv og syntes det var hjerteskjærende når babyen fikk vaksine.

Jeg må væte helt psykopat som bare tenkte; «jaja, det er for ditt eget beste, og det går over snart». 

Endret av Puny
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er på min tredje baby og synes det er like grusomt hver gang. Spesielt den første gangen, da de opplever smerte for aller første gang. Jeg griner en skvett både før og etter jeg. Tror ikke jeg er mindre egnet som mor fordi jeg påvirkes av det. Det er jo selvsagt verdt det, både vaksiner og blodprøver, men det gjør det ikke mindre vondt å se på for det. (Ingen her har sprøyteskrekk, synes bare det er fælt å se babyer få vondt og bli lei seg når man ikke kan forklare de noe)

Anonymkode: 03e80...41b

Tror neppe dette er aller første gang babyen har opplevd smerte. Om ikke annet, har den garantert opplevd å ha vondt i magen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt av dem når stikket kommer, ja. De sitter der så blide og pludrer, og plutselig stikker det, som de selvfølgelig skjønner fint lite av. Spesielt min minste går av som en sirene og blir skikkelig utafor. Men, som mor er det viktig at jeg er rolig og trygg. Jeg må være det, for den tryggheten er viktig for dem. Nå er min eldste 4, og med han har vi vært gjennom knall og fall, tur til legevakten osv. Blodprøver. Vi har måtte holde fast en hylende unge for at helsepersonell skal kunne gjøre sitt. Det er vondt som mamma og man skulle jo gjerne tatt smerten fra dem, men det kan man ikke. Da er det nest beste å være trygg og vise dem at dette ikke er farlig. Mamma og pappa er her. Dette går bra. Nå var du flink! Og så distrahere med hva enn som fungerer :) Ingen sa mammalivet ikke krever litt ekstra styrke noen ganger :)

Anonymkode: 059db...851

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også! Har lyst å ta alle vaksinene ganger 3 for datteren min... hadde det vært mulig, stakkars små.. 😕 men det er nødvendig 

Anonymkode: e94d8...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det syns jeg var helt uproblematisk. Trøstet og sang en sang. De gråt nesten ikke, det går jo så fort. Verre når de virkelig er syke. Send faren hvis det et så vanskelig. 

Anonymkode: 5bd9b...5d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes heller ikke det er så veldig kjekt.

Men dessverre er det en hel dele små barn skal igjennom - og dette er i hvertfall noe som er både raskt overstått og nokså forutsigbart. De skal dessverre også slå seg, savne mamma og pappa, få plagsomme sykdommer (ørebetennelse og omgangssyke og så videre) og sikkert masse annet som ikke er noe hyggelig for dem.

Så når man sammenlikner synes jeg ikke vaksine er så ille. Som sagt er det raskt overstått, mamma eller pappa er der og det skjer i kontrollerte former. Som voksen synes jeg heller ikke et sprøytestikk er SÅ ille, så jeg føler ikke at det er en grusom og traumatisk opplevelse for barnet heller. 

Anonymkode: 53502...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke disse situasjonene med vaksinering, hvor de ikke aner noen ting og så kommer det et stikk. Men det er jo nødvendig, så er ikke noe å tenke på sånn sett, annet enn at jeg liker det ikke. Selv med mitt tredje barn må jeg også stålsett meg litt før vaksiner, men jeg opptrer helt trygt og rolig overfor barnet. 

Det trenger jo ikke å være noen motsetning mellom å ikke like det og se viktigheten av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...