Gå til innhold

Brukket stortåa, ingen bedring ennå...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ca. 4 uker siden fikk jeg plutselig veldig vondt i stortåballen og stortåa da jeg gikk. Hadde vondt i ca. 1 uke, så måtte jeg ta i bruk krykker pga. smerter. Dro til lege og fikk MR, den viste et lite brudd i stortåa. Fikk beskjed om å bruke krykker, men fikk ikke noe gips eller lignende. 

 

Har nå gått på krykker i ca. 3,5 uker. Belaster litt på andre deler av foten enn stortåballen og stortåa, siden det ikke gir smerter. Jeg er glad i trening, men trener nå alternativt. Ingen jogging eller styrketrening som belaster stortåa. Kun sykling, ellipsemaskin og andre styrkeøvelser. 

Kjenner fortsatt ingen bedring. Det går greit å sette foten ned på gulvet, men umulig å for eksempel gå opp på tå eller ha fotavvikling. Synes tilstanden er omtrent lik som den var for 3,5 uker siden. 

Er det normalt at det tar så lang tid før man kjenner bedring? Vet jeg kan spørre lege om dette, men har ikke time der før om 2 uker. 

Håper noen har erfaring og orker å svare meg :)

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel normalt da. Siden det er 2 uker til legetime så skal det vel gå så lenge da.. Ellers hadde du vel blitt innkalt tidligere.

Anonymkode: d26ec...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du belaster foten vil det alltid være bevegelse i bruddet og det tar lengre tid å heles. Ikke belast foten i det hele tatt og tape fast tåa med naboen for stabilitet. Brudd i foten tar gjerne mnd før de blir bra pga gjentatt bevegelse i bruddet ved belastning av foten

Anonymkode: 0b86a...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du belaster foten vil det alltid være bevegelse i bruddet og det tar lengre tid å heles. Ikke belast foten i det hele tatt og tape fast tåa med naboen for stabilitet. Brudd i foten tar gjerne mnd før de blir bra pga gjentatt bevegelse i bruddet ved belastning av foten

Anonymkode: 0b86a...1df

Av fysioterapeut fikk jeg høre at det er greit å belaste inntil smertegrensa. Litt belastning av foten skal visst bare være positivt for bruddtilheling, så lenge det ikke gir smerter? 

Har teipet stortåa til nabotåa, men det blir ikke særlig stramt siden blodsirkulasjonen stopper opp da (gjorde det til å begynne med). 

Er virkelig avhengig av å belaste foten litt selv om jeg bruker krykker, grunnet situasjon i studiene mine for tiden. Om jeg må gå et par uker ekstra før det gror, så er det helt greit. Men er det snakk om veldig mye lengre tilhelningstid hvis man belaster foten inntil smertegrensa? 

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel normalt da. Siden det er 2 uker til legetime så skal det vel gå så lenge da.. Ellers hadde du vel blitt innkalt tidligere.

Anonymkode: d26ec...e4f

Men jeg har jo ikke kjent noen som helst bedring på 3,5 uker. Da er det jo rart om det plutselig skal skje en stor bedring de neste 2 ukene? Jeg kan ingenting om hva som er normal tilhelningstid (når man belaster foten inntil smertegrensa)? 

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg knakk stortåa i trappa på hytta i påsken i fjor, gjorde vondt i mange uker. Klarte ikke bøye den i sommer, først på høsten tilbake til normalen. Men selve smertene ga seg etter ca 4 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, morhjertegod skrev:

Jeg knakk stortåa i trappa på hytta i påsken i fjor, gjorde vondt i mange uker. Klarte ikke bøye den i sommer, først på høsten tilbake til normalen. Men selve smertene ga seg etter ca 4 uker.

Var det stygt brudd? Mitt brudd er veldig lite, vistes så vidt på røntgen. Men veldig vondt likevel, helt umulig å gå på foten. Men ingen hevelser. Greier fint å bøye stortåa, det gir nesten ikke smerter. Men det er fortsatt like vondt å stå og gå på stortåballen og stortåa. I tillegg har jeg sett at den skadde foten er mer rødlig/blålig enn den friske, både om morgenen og om kvelden...

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det stygt brudd? Mitt brudd er veldig lite, vistes så vidt på røntgen. Men veldig vondt likevel, helt umulig å gå på foten. Men ingen hevelser. Greier fint å bøye stortåa, det gir nesten ikke smerter. Men det er fortsatt like vondt å stå og gå på stortåballen og stortåa. I tillegg har jeg sett at den skadde foten er mer rødlig/blålig enn den friske, både om morgenen og om kvelden...

Anonymkode: a2263...f88

Dro aldri å tok rønken ( de gjør jo ikke noe med det ), men min hovnet opp til dobbelt størrelse og var blå/lilla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, morhjertegod skrev:

Dro aldri å tok rønken ( de gjør jo ikke noe med det ), men min hovnet opp til dobbelt størrelse og var blå/lilla. 

Var det tåa som hovnet opp, eller hele foten? Og var smertene i selve stortåa, eller i stortåballen? Eller andre steder? 

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det tåa som hovnet opp, eller hele foten? Og var smertene i selve stortåa, eller i stortåballen? Eller andre steder? 

Anonymkode: a2263...f88

Hele tåa og litt nedover foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av fysioterapeut fikk jeg høre at det er greit å belaste inntil smertegrensa. Litt belastning av foten skal visst bare være positivt for bruddtilheling, så lenge det ikke gir smerter? 

Har teipet stortåa til nabotåa, men det blir ikke særlig stramt siden blodsirkulasjonen stopper opp da (gjorde det til å begynne med). 

Er virkelig avhengig av å belaste foten litt selv om jeg bruker krykker, grunnet situasjon i studiene mine for tiden. Om jeg må gå et par uker ekstra før det gror, så er det helt greit. Men er det snakk om veldig mye lengre tilhelningstid hvis man belaster foten inntil smertegrensa? 

Anonymkode: a2263...f88

Du skal ha bevegelse i den typen brudd ja.

Men det vil ta lang tid å leges. Det som er bra er at smertene ofte plutselig gir seg. Du kan ha veldig vondt nå, men om en uke kan det være 70% mindre vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, loveli skrev:

Du skal ha bevegelse i den typen brudd ja.

Men det vil ta lang tid å leges. Det som er bra er at smertene ofte plutselig gir seg. Du kan ha veldig vondt nå, men om en uke kan det være 70% mindre vondt. 

Hmm. okei! Synes bare det er så meningsløst når jeg har strevet rundt på krykker i snart 4 uker, og ikke kjent bedring. Ser liksom ikke for meg at det plutselig skal bli bedre, når det ikke er blitt LITT bedre en gang. Kjenner jeg blir veldig stressa for at det ikke skal gro. Påvirker hverdagen min ganske mye. 

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. okei! Synes bare det er så meningsløst når jeg har strevet rundt på krykker i snart 4 uker, og ikke kjent bedring. Ser liksom ikke for meg at det plutselig skal bli bedre, når det ikke er blitt LITT bedre en gang. Kjenner jeg blir veldig stressa for at det ikke skal gro. Påvirker hverdagen min ganske mye. 

Anonymkode: a2263...f88

Kjenner følelsen, jeg var også bekymret. Rett og slett redd i flere måneder. Men plutselig ble det veldig mye bedre og nå er det helt bra igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, loveli skrev:

Kjenner følelsen, jeg var også bekymret. Rett og slett redd i flere måneder. Men plutselig ble det veldig mye bedre og nå er det helt bra igjen. :)

Hvor lang tid tok det til deg før du kjente bedring, da? Og hvilket brudd? 

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, loveli skrev:

Kjenner følelsen, jeg var også bekymret. Rett og slett redd i flere måneder. Men plutselig ble det veldig mye bedre og nå er det helt bra igjen. :)

Og hvor mye belastet du underveis? 

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det tok 7 måneder. Bl.a derfor jeg ble redd for om det var permanent.

Det var et brudd som ikke kunne gipses og et sted som blir belastet uansett bevegelse. Å løfte armen, gå, nikke, puste, alt gjorde vondt. Men jeg fikk beskjed om å prøve å bevege meg normalt for å unngå belastningsskader andre steder og for å ikke stivne rundt bruddet.

Belastet ved å leve mest mulig normalt, men mindre og saktere enn før. Belastet vel egentlig ganske mye når jeg tenker meg om. Var i fysisk krevende jobb, og hadde ganske store smerter på slutten av arbeidsdagen.

Man skal bevege seg, men ikke mer enn at man orker å holde ut smertene. Skal innrømme at jeg likevel tok smertestillende innimellom for å slippe den konstante smerten (måtte jo puste) og få litt "fri" mentalt og klare å slappe av.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, loveli skrev:

Det tok 7 måneder. Bl.a derfor jeg ble redd for om det var permanent.

Det var et brudd som ikke kunne gipses og et sted som blir belastet uansett bevegelse. Å løfte armen, gå, nikke, puste, alt gjorde vondt. Men jeg fikk beskjed om å prøve å bevege meg normalt for å unngå belastningsskader andre steder og for å ikke stivne rundt bruddet.

Belastet ved å leve mest mulig normalt, men mindre og saktere enn før. Belastet vel egentlig ganske mye når jeg tenker meg om. Var i fysisk krevende jobb, og hadde ganske store smerter på slutten av arbeidsdagen.

Man skal bevege seg, men ikke mer enn at man orker å holde ut smertene. Skal innrømme at jeg likevel tok smertestillende innimellom for å slippe den konstante smerten (måtte jo puste) og få litt "fri" mentalt og klare å slappe av.

Oi, men var det stort brudd da? Og når begynte du å kjenne bedring? 

Jeg kjenner også litt overbelastning på andre deler av foten siden jeg legger ekstra vekt her. Men håper det ikke blir verre. Uansett er det smertene i stortåa og stortåballen som er verst. Men håper virkelig ikke jeg må belage meg på å bruke krykker i flere måneder?! Det går jo bare ikke. Tar ikke så mye smertestillende, men litt Ibux og Paracet på de verste tidspunktene. 

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knakk storetåa for noen år tilbake. Pent og glatt brudd, ingen gips, ingen krykker (bortsett fra de første to dagene, så fikk jeg beskjed om at jo mindre jeg belasta foten, jo lengre tid tok det). Tok vel rundt 3 mnd før jeg bevegede meg greit uten smerter, rundt 5 mnd før jeg kunne jogge/løpe uten smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anki skrev:

Jeg knakk storetåa for noen år tilbake. Pent og glatt brudd, ingen gips, ingen krykker (bortsett fra de første to dagene, så fikk jeg beskjed om at jo mindre jeg belasta foten, jo lengre tid tok det). Tok vel rundt 3 mnd før jeg bevegede meg greit uten smerter, rundt 5 mnd før jeg kunne jogge/løpe uten smerter.

Men hadde du smerter da du gikk på foten (etter de to første dagene med krykker)? Og det var greit? Hvor i stortåa var bruddet?  

Anonymkode: a2263...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...