Gå til innhold

Kaloriforbrenning klokke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vanlig hverdag, ikke trening. Når garmin klokken min sier at jeg har forbrent 1000 kalorier i dag, betyr det virkerlig at jeg bare har forbrent 1000 kalorier så om jeg spiser 1500kalorier så vil jeg gå opp i vekt i dag? Vanlig dag liggervanligvis på litt mer, men i dag har det vært mye stillesittende møter.  Skjønner jeg må legge inn en ekstra tur hver kveld, bare lurer på om det er det som det betyr. Jeg har gått 6000 skritt i dag og 1000 kalorier. (Jeg vet jeg burde gå mer osv bare lurer på om jeg har fortstått klokke og kalorier rett).

Anonymkode: dde80...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du stilt inn klokken rett? Vekt og liknende? Har du på deg hele døgnet? Høres lite ut ja 

Anonymkode: 98971...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den ikke på meg på natten (den måler egentlig søvn osv, men jeg tar den av på natten). Men bruker den fra jeg våkner og til jeg legger meg, har hatt den på meg siden kl 6 i dag. Den er riktig innstilt på høyde/vekt/kjønn. I en helg står det ca 2000kalorier, hverdagene varierer litt.

Men bare lurer på om jeg faktisk bare har forbrent 1000 kalorier i dag og spist mer enn det, og da vil jeg jo legge på meg?

Anonymkode: dde80...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg må mistolke klokken min? Leste akkurat at om du bare ligger stille et helt døgn så vil du forbrenne 1700 kalorier, så det henger ikke på grep. 

 

Nytt spørsmål, hva betyr kaloritellingen til treningsklokken (ikke loggført treningsøkt)?

Anonymkode: dde80...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok misforstått. Kroppen din har en BMR, en "basal metabolsk rate", som betyr at kroppen din brenner et visst antall kalorier bare ved å leve. Det vil si: Hvis du ligger i senga hele dagen uten å gjøre noen ting (ikke snu deg, se på tlf, dusje, spise) så brenner kroppen din X antall kalorier. For å ta meg selv som eksempel: Jeg er kvinne, 28 år, 170 høy, veier 82 kg. Min BMR ligger på ca 1600 kalorier. En som har samme høyde, alder og kjønn som meg og som f.eks veier 60 kg, vil ha en lavere BMR fordi det er mindre for kroppen å opprettholde. Skjønner? Så når klokken din sier du har "brent" 1000 kalorier, mener den i tillegg til BMR. Så hvis din BMR er 1500, så har du i dag brent totalt 2500 kalorier. 

Allikevel ville jeg ikke stolt blindt på sånne klokker, for mange feilberegner opp til 50 %. 

Anonymkode: 1685e...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, morhjertegod skrev:

Den viser vel det du har forbrent utover normal forbrenning, så du forbrenner uansett aktivitet ca 1500 pr dag + disse tusen. Jeg bruker fit bit, den viser i dag 3000, 1500 normal forbrenning- 900 på trening- 600 rask gange og husarbeid. 

hvordan vet du så nøye ha som er hva i tallene? :) 

Anonymkode: 4efc1...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Slettet

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det var oppklarende og det jeg håpet på!

Anonymkode: dde80...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan umulig være sånn at disse klokkene ikke teller det du ville forbrent uansett og kan plusses på? Det stemmer iallefal ikke med min klokke. På min polar står det som regel et sted mellom 1500 og 2000 avhengig om jeg har trent eller ikke. Det er ikke sånn at jeg da egentlig har forbrent 1500 mer som basalforbrenning. Da hadde jeg vært veeeeldig undrvektig 😅

Anonymkode: 73a9a...a12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, morhjertegod skrev:

Den viser vel det du har forbrent utover normal forbrenning, så du forbrenner uansett aktivitet ca 1500 pr dag + disse tusen. Jeg bruker fit bit, den viser i dag 3000, 1500 normal forbrenning- 900 på trening- 600 rask gange og husarbeid. 

3000 er veldig mye for en dame. Trener du ekstremt mye, eller er du veldig overvektig? 

Anonymkode: 73a9a...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan umulig være sånn at disse klokkene ikke teller det du ville forbrent uansett og kan plusses på? Det stemmer iallefal ikke med min klokke. På min polar står det som regel et sted mellom 1500 og 2000 avhengig om jeg har trent eller ikke. Det er ikke sånn at jeg da egentlig har forbrent 1500 mer som basalforbrenning. Da hadde jeg vært veeeeldig undrvektig 😅

Anonymkode: 73a9a...a12

Tillegg: Hadde dette stemt ville jeg gått 2000 i underskudd hver dag jeg trente (omlag 5 dager i uka) da jeg spiser ca 1500 kcal om dagen. Dette kan ikke stemme. Det ville jeg sett på vekten garantert. Det hadde vært helt ekstremt. 

Anonymkode: 73a9a...a12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig hverdag, ikke trening. Når garmin klokken min sier at jeg har forbrent 1000 kalorier i dag, betyr det virkerlig at jeg bare har forbrent 1000 kalorier så om jeg spiser 1500kalorier så vil jeg gå opp i vekt i dag? Vanlig dag liggervanligvis på litt mer, men i dag har det vært mye stillesittende møter.  Skjønner jeg må legge inn en ekstra tur hver kveld, bare lurer på om det er det som det betyr. Jeg har gått 6000 skritt i dag og 1000 kalorier. (Jeg vet jeg burde gå mer osv bare lurer på om jeg har fortstått klokke og kalorier rett).

Anonymkode: dde80...f4d

At du ikke har på deg klokken om natten roter til visning av kaloriforbruk.  For klokken er du da "død" om natten, og døde mennesker forbrenner ikke kalorier.

Du vil forbrenne et sted mellom 400 og 500 kcal i tillegg til det som står på klokken.

På dager jeg ikke trener, men har en rolig hjemmedag forbrenner jeg basalforbrenning (ca 1250 kcal) gjennom døgnet + ca 300 kcal for å være oppreist og utføre normale gjøremål på dag-/kveldstid.  Alt dette vises samlet på klokken.  Men på appen ser jeg fordelingen mellom hva som er basalforbrenning og aktivitet.

 

Anonymkode: 4fb88...ea5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke har på deg klokken om natten roter til visning av kaloriforbruk.  For klokken er du da "død" om natten, og døde mennesker forbrenner ikke kalorier.

Du vil forbrenne et sted mellom 400 og 500 kcal i tillegg til det som står på klokken.

På dager jeg ikke trener, men har en rolig hjemmedag forbrenner jeg basalforbrenning (ca 1250 kcal) gjennom døgnet + ca 300 kcal for å være oppreist og utføre normale gjøremål på dag-/kveldstid.  Alt dette vises samlet på klokken.  Men på appen ser jeg fordelingen mellom hva som er basalforbrenning og aktivitet.

 

Anonymkode: 4fb88...ea5

Ja, nettopp! Det vises selvsagt samlet på klokken. Men det er kanskje ikke så rart at mange er overvektige/ikke forstår hvorfor de ikke går ned om de tror at de kan legge på 1500 kcal i tillegg til det som står på klokken 🤷‍♀️

Det er ikke normalt at en normalvektig kvinne med normalt/høyt aktivitetsnivå forbrenner 3000 kcal om dagen 😅

Anonymkode: 73a9a...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det er rart det der og jeg blir forvirret selv. Ifølge klokken så forbrenner jeg 500 kcal på å sove. 1000 på å eksistere ila en dag. Altså 1500 kcal forbrent pr dag. 

Jeg spiser 1000 kcal pr dag. Som oftest har jeg 6-7000 skritt ila dagen. I går feks så trente jeg bort 500 kcal på trening. (15600 skritt) 

Ifølge dette regnskapet er det veldig mange kcal for lite hver dag. Skulle tro jeg så ut som et beinrangel. Men slett ikke. Går ned ca 1 kg i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, theTitanic skrev:

Det er rart det der og jeg blir forvirret selv. Ifølge klokken så forbrenner jeg 500 kcal på å sove. 1000 på å eksistere ila en dag. Altså 1500 kcal forbrent pr dag. 

Jeg spiser 1000 kcal pr dag. Som oftest har jeg 6-7000 skritt ila dagen. I går feks så trente jeg bort 500 kcal på trening. (15600 skritt) 

Ifølge dette regnskapet er det veldig mange kcal for lite hver dag. Skulle tro jeg så ut som et beinrangel. Men slett ikke. Går ned ca 1 kg i uka. 

Det stemmer jo det.

Du forbrenner 2000 kcal om dagen, spiser 1000, går 1000 i underskudd, og -1 kg i uken.

Anonymkode: 4fb88...ea5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer jo det.

Du forbrenner 2000 kcal om dagen, spiser 1000, går 1000 i underskudd, og -1 kg i uken.

Anonymkode: 4fb88...ea5

Ja, det stemmer. Men da legger man ikke til 1500 som basalforbrenning. Det er hele poenget. Klokken viser alt av forbrenning (basal+ekstra aktivitet) så godt den kan sekvsagt. 

Anonymkode: 73a9a...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. Men da legger man ikke til 1500 som basalforbrenning. Det er hele poenget. Klokken viser alt av forbrenning (basal+ekstra aktivitet) så godt den kan sekvsagt. 

Anonymkode: 73a9a...a12

Det var usikkerheten/forvirringen @theTitanic la for dagen jeg reagerte på.

Regnestykket stemmer, dette er et tekstbokeksempel på hvordan ting virker, så hvorfor er hun forvirret over det?

 

Anonymkode: 4fb88...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...