Gå til innhold

"Få 4 eller flere barn og slipp inntektsskatt resten av livet."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.cnbc.com/2019/02/11/have-four-or-more-babies-in-hungary-and-youll-pay-no-income-tax-for-life.html

Er dette noe Norge burde se på og ta etter? Å få barn bør premieres høyere enn det det gjøres i dag, og mødre (eller den som velger å være hjemme med barnet) burde bli belønnet for dette i stedet for straffet for det, økonomisk sett, slik det er nå.

Sitat

Measures announced included waivers on personal income tax for women raising at least four children for the rest of their lives and subsidies for large families to buy larger cars. The 'action plan' also extended a loan program to help families with at least two children to buy homes. Every woman under 40 will also be eligible for a preferential loan when she first gets married.

 

Anonymkode: 8eb66...372

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde i alle fall fått 4 barn dersom jeg hadde sluppet å betale skatt resten av livet. Da hadde jeg jo hatt råd til å forsørge de! 

For vår del så er absolutt antall barn noe vi har bestemt ut i fra økonomi. Med flere barn har man jo behov for både større bolig og bil, for ikke nevne utgifter til barnas fritidsaktiviteter, klær og mat. 

Anonymkode: ac197...b9f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.cnbc.com/2019/02/11/have-four-or-more-babies-in-hungary-and-youll-pay-no-income-tax-for-life.html

Er dette noe Norge burde se på og ta etter? Å få barn bør premieres høyere enn det det gjøres i dag, og mødre (eller den som velger å være hjemme med barnet) burde bli belønnet for dette i stedet for straffet for det, økonomisk sett, slik det er nå.

 

Anonymkode: 8eb66...372

Om man velger å være hjemme med barna vil man jo ikke ha noen inntekt som man kan slippe å betale inntektsskatt av...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Om man velger å være hjemme med barna vil man jo ikke ha noen inntekt som man kan slippe å betale inntektsskatt av...

Man trenger jo ikke være hjemmeværende resten av livet, men om man velger å få fire barn så blir det en god stund borte fra arbeidslivet og det er kanskje ikke sikkert man får en like god jobb som man hadde før, eller man får en deltidsstilling, eller man velger å være hjemmeværende til man får tenåringer, eller, eller, eller. Mulighetene er mange.

Får man fire barn i løpet av 20-årene kan man fint jobbe i mange år til, selv om man er hjemme med barna i mange år.

Anonymkode: 8eb66...372

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pokker. Barnefamilier har allerede svært gode ordninger i Norge, sett opp mot mesteparten av verden. Dessuten vil det stimulere til mer bedagelighet i arbeidslivet der man kanskje velger seg kun en deltidsjobb og/eller bare en lavt betalt "enkel" jobb, siden man slipper å betale inntektsskatt. 

Så vil det være den beste måten å få vi som produserer mye på jobb i den grad vi prioriterer karriere heller enn familie i store deler av livet, til å heller velge oss andre land. Innføres flere sånne ting i Norge, så kan jeg garantere at jeg rømmer landet for godt. Har allerede bodd i utlandet tidligere i livet, og det frister mer og mer å dra tilbake, og slik vet jeg mange av mine kolleger tenker også. 

Anonymkode: 5db99...f3d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, da hadde vi fått god råd! Jobber 100% og har seks barn, så hadde satt pris på de ekstra 150000 kronene eller så i året 😊 Men Ungarn har jo en ganske ekstrem politikk på mange felter, spørs vel om norske myndigheter er klare for å fleske til på samme måte. Tviler på det, egentlig.

Anonymkode: 4ab1c...278

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man trenger jo ikke være hjemmeværende resten av livet, men om man velger å få fire barn så blir det en god stund borte fra arbeidslivet og det er kanskje ikke sikkert man får en like god jobb som man hadde før, eller man får en deltidsstilling, eller man velger å være hjemmeværende til man får tenåringer, eller, eller, eller. Mulighetene er mange.

Får man fire barn i løpet av 20-årene kan man fint jobbe i mange år til, selv om man er hjemme med barna i mange år.

Anonymkode: 8eb66...372

Man trenger da virkelig ikke være være hjemme i årevis selv om man får 4 eller flere barn.

Og hvordan tror du egentlig at det vil være å skulle greie å komme seg ut i jobb etter mange år som hjemmeværende. Veldig attraktiv på arbeidsmarkedet da...😂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er gratis, og de pengene som man slipper å betale må hentes inn igjen fra en eller annen plass. Er ikke enig i en slik ordning. Da må jo uansett fellesskapet betale mer, evt at det plutselig koster enda mer med feks bhg, eldrehjen osv.

Anonymkode: 5f030...bcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig forslag! Ungarn som foreslår dette nå og Polen som også gir økonomiske insentiver for 2 + barn gjør det av helt andre motiver enn at barnefamilier skal berike seg selv. Nye landsmenn i nevnte land får ikke dette tilbudet for å si det slik

Anonymkode: a5982...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, asterix skrev:

Om man velger å være hjemme med barna vil man jo ikke ha noen inntekt som man kan slippe å betale inntektsskatt av...

I vårt tilfelle hadde vi da valgt at mannen hadde jobbet redusert i småbarnsperioden, i og med at det hadde vært meg som hadde fått skattefordelen. 

Anonymkode: ac197...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du har missforstått her.

Det å få barn bør heller straffes. Verden er overbefolket nok som den er, og det er en eksplosiv utvikling. Da gjør man jo noe helt feil hvis man skal belønne folk som bidrar med dette. 

Kina måtte ha etbarnspolitikk. Det er tide for å ha noe slik her også. 

Det er tydelig at dette kan ikke fortsette. Det er ikke dyrkbar mark til å fø alle. 

Graph plots the world population growth from 1000 AD to the present. The curve starts out flat, and then becomes increasingly steep. A sharp increase in population occurs around 1900. In 1000 AD the population was around 265 million. In 2000 it was around 6 billion. Populations of various parts of the world are also plotted, including Africa, Asia, Europe, Latin America, North America, and Oceania. With the exception of Europe, the change in population in each region is similar to the change in world population. In Europe, the population is now stagnant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I vårt tilfelle hadde vi da valgt at mannen hadde jobbet redusert i småbarnsperioden, i og med at det hadde vært meg som hadde fått skattefordelen. 

Anonymkode: ac197...b9f

Bør legge til at mannen sikkert hadde villet jobbet fulltid igjen når barna ble litt større :)

Anonymkode: ac197...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Man trenger da virkelig ikke være være hjemme i årevis selv om man får 4 eller flere barn.

Og hvordan tror du egentlig at det vil være å skulle greie å komme seg ut i jobb etter mange år som hjemmeværende. Veldig attraktiv på arbeidsmarkedet da...😂 

Nei, man trenger ikke, men mange ønsker det. Og uansett, om man får 4 barn så er det 4 permisjoner man skal ta ut. Alle har heller ikke svangerskap som går knirkefritt og blir kanskje sykemeldt. Så med evt. sykemeldingsperiode og 4 permisjoner så er det ganske lang tid utenfor arbeidsmarkedet.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting er gratis, og de pengene som man slipper å betale må hentes inn igjen fra en eller annen plass. Er ikke enig i en slik ordning. Da må jo uansett fellesskapet betale mer, evt at det plutselig koster enda mer med feks bhg, eldrehjen osv.

Anonymkode: 5f030...bcc

Siden dette er et forslag for å øke den ungarske befolkningen uten "hjelp" av migrasjon så kan jo feks pengene tas fra de budsjettene. Eller hvis fler velger å være hjemmeværende til feks skolealder er det mindre behov for barnehager. I forslaget er det også med lønn for besteforeldre som vil ta seg av barna dersom foreldre ikke kan, ved feks jobb e.l. antar jeg.

Anonymkode: 8eb66...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting er gratis, og de pengene som man slipper å betale må hentes inn igjen fra en eller annen plass. Er ikke enig i en slik ordning. Da må jo uansett fellesskapet betale mer, evt at det plutselig koster enda mer med feks bhg, eldrehjen osv.

Anonymkode: 5f030...bcc

Ja, og jeg er ikke egentlig for forslaget jeg heller, selv om det hadde betydd mye for oss økonomisk. Men av alle tiltak til fordel for barnefamilier er det jo interessant at det knyttes opp mot nettopp inntekt, så for å nyte godt av forslaget må du faktisk være i jobb. Sånn sett er det ikke så hakkandes dumt, sett i forhold til andre typer tiltak som heller har den sidevirkningen at mødre holder seg ute av (eller bare løst tilknyttet) arbeidslivet.

Anonymkode: 4ab1c...278

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Morpheus skrev:

Nå tror jeg du har missforstått her.

Det å få barn bør heller straffes. Verden er overbefolket nok som den er, og det er en eksplosiv utvikling. Da gjør man jo noe helt feil hvis man skal belønne folk som bidrar med dette. 

Kina måtte ha etbarnspolitikk. Det er tide for å ha noe slik her også. 

Det er tydelig at dette kan ikke fortsette. Det er ikke dyrkbar mark til å fø alle. 

Graph plots the world population growth from 1000 AD to the present. The curve starts out flat, and then becomes increasingly steep. A sharp increase in population occurs around 1900. In 1000 AD the population was around 265 million. In 2000 it was around 6 billion. Populations of various parts of the world are also plotted, including Africa, Asia, Europe, Latin America, North America, and Oceania. With the exception of Europe, the change in population in each region is similar to the change in world population. In Europe, the population is now stagnant.

Verden er kanskje overbefolket, men Norge er ikke det ;) 

Syntes du virkelig at lille Norge, med 5 millioner innbyggere, skal ta ansvar for at resten av verden er overbefolket, og dermed la vårt eget folkeslag utslettes? Eller skal vi fokusere på å skaffe skattebetalere slik at vi har et bærekraftig samfunn på sikt, uten å utslette oss selv? 

Anonymkode: ac197...b9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Morpheus skrev:

Nå tror jeg du har missforstått her.

Det å få barn bør heller straffes. Verden er overbefolket nok som den er, og det er en eksplosiv utvikling. Da gjør man jo noe helt feil hvis man skal belønne folk som bidrar med dette. 

Kina måtte ha etbarnspolitikk. Det er tide for å ha noe slik her også. 

Det er tydelig at dette kan ikke fortsette. Det er ikke dyrkbar mark til å fø alle. 

Som du ser av din egen graf så ser du at fødselstallene i Europa er på vei ned. Europa har ikke problem med overbefolkning.

Anonymkode: 8eb66...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger jo ikke være hjemmeværende resten av livet, men om man velger å få fire barn så blir det en god stund borte fra arbeidslivet og det er kanskje ikke sikkert man får en like god jobb som man hadde før, eller man får en deltidsstilling, eller man velger å være hjemmeværende til man får tenåringer, eller, eller, eller. Mulighetene er mange.

Får man fire barn i løpet av 20-årene kan man fint jobbe i mange år til, selv om man er hjemme med barna i mange år.

Anonymkode: 8eb66...372

...men man får ikke akkurat noen god jobb etter å ha stått 10 år utenfor arbeidslivet, med syke barn-dager og «jeg må gå tidlig fordi jeg må hente i barnehagen/levere på fotballtrening/tannlegetime» etc etc

Anonymkode: 4c3ae...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

...men man får ikke akkurat noen god jobb etter å ha stått 10 år utenfor arbeidslivet, med syke barn-dager og «jeg må gå tidlig fordi jeg må hente i barnehagen/levere på fotballtrening/tannlegetime» etc etc

Anonymkode: 4c3ae...66e

Det er mulig, derfor er jo dette forslaget veldig bra. Da kan man fortsatt ha en god lønn, selv om man ikke har en "god" jobb. 

Anonymkode: 8eb66...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verden er kanskje overbefolket, men Norge er ikke det ;) 

Syntes du virkelig at lille Norge, med 5 millioner innbyggere, skal ta ansvar for at resten av verden er overbefolket, og dermed la vårt eget folkeslag utslettes? Eller skal vi fokusere på å skaffe skattebetalere slik at vi har et bærekraftig samfunn på sikt, uten å utslette oss selv? 

Anonymkode: ac197...b9f

Det er bare å slutte å ta inn sosialklienter det. Så få de som allerede bor her til å bidra. 
Når vi tar en person fra et overbefolket land. Så blir det ikke mindre folk i det landet. Folketallet går ikke ned.  Det blir bare rom for å sette en ny til verden. 

5 millioner er mer en nok i Norge. Vi er over smartegrensen. Se på de eksplosive boligprisene nå. Det er ikke husrom til alle.
Men man må bygge nytt og ta mer og mer av dyrket mark og land for at alle skal få plass. Byene vokser utover og utover. Det blir veier over alt.
Alle skal overkonsumere og forurense. Det er ikke nok dyrket mark i Norge til at vi er selvstendig til oss selv en gang. Vi må importer mye av maten. Det skal fraktes jorden rundt til det når matbordet vårt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Morpheus skrev:

Det er bare å slutte å ta inn sosialklienter det. Så få de som allerede bor her til å bidra. 
Når vi tar en person fra et overbefolket land. Så blir det ikke mindre folk i det landet. Folketallet går ikke ned.  Det blir bare rom for å sette en ny til verden. 

5 millioner er mer en nok i Norge. Vi er over smartegrensen. Se på de eksplosive boligprisene nå. Det er ikke husrom til alle.
Men man må bygge nytt og ta mer og mer av dyrket mark og land for at alle skal få plass. Byene vokser utover og utover. Det blir veier over alt.
Alle skal overkonsumere og forurense. Det er ikke nok dyrket mark i Norge til at vi er selvstendig til oss selv en gang. Vi må importer mye av maten. Det skal fraktes jorden rundt til det når matbordet vårt. 

 

Åååh, det er så morsomt å lese folk som skriver ting de ikke har peiling på! Du vet at Norge, gror igjen, bokstavelig talt? 

Anonymkode: faf13...aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...