Gå til innhold

Hvordan fordele betaling av gave mest rettferdig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gitt at alle søsknene har like god økonomi, så synes jeg at man kan trekke fra beløpet moren/ektefellen vil gi, og så dele det resterende på mottakerens barn, og ikke på svigerbarn og barnebarn, men la dem selvsagt stå på kortet.

Jeg synes generelt at det kan bli litt feil å bestemme gavebeløpet først, og så dele det ut på giverne. Synes det gir mere mening at man på en eller annen respektfull måte får spurt hvilket beløp folk har tenkt å gi for, og så legge det sammen. Sagt på en annen måte så skal ikke de som har dårligst råd nødvendigvis betale det samme som de med best råd. Og de som har best råd skal i hvert fall ikke diktere hvilket beløp alle de andre skal bidra med. Jeg synes at hvis man ikke kan akseptere at man gir etter evne, så kan man heller melde seg ut av spleising.

Endret av Jabbadabbaduu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde delt på 4. Eller dersom din mor insisterer på å betale større andel, så kan hun feks betale 40% og resten deles på 3, dvs 20% på hver. Spiller ingen rolle hvem som har hva av familie synes jeg da det er først og fremst gave fra barna til faren, resten av familien er bare "med på gaven".

Anonymkode: 719ba...1eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, exictence skrev:

Jeg mener at resterende skal deles på 5. Synes virkelig at den single ikke skal betale like mye som de to andre parene. Samboerne er vel og med på gaven? Moren betaler sin sum, og resten delt på 5.

Så TS bør betale for gaver til svigermødre til de andre også, sånn at det blir rettferdig da, ellers må jo disse andre betale for to sett med mødre? 

En del mennesker har en logikk som tilsier at jeg skal lide så lite som mulig alt annet er urettferdig akkurat der og da 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoH skrev:

Så TS bør betale for gaver til svigermødre til de andre også, sånn at det blir rettferdig da, ellers må jo disse andre betale for to sett med mødre? 

En del mennesker har en logikk som tilsier at jeg skal lide så lite som mulig alt annet er urettferdig akkurat der og da 

Jeg forstod ikke det med at du tolket meg som at jeg mente Ts skulle betale for gaver for svigermødre til de andre også. Da har jeg i så fall uttrykke meg galt. Man skal jo bare betale gave til sin egen mor og til sin samboers mor, altså til sin egen svigermor. 

Ett samboerpar betaler som to personer. De er to personer. En singel betaler som en person. Hun er en person.

Hver person betaler som en person.

Håper jeg uttrykket meg klart nå. 

 

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, exictence skrev:

Ja, man kan jo si det sånn. Eller man kan si at det blir samme sum per person. 

Man kan si det sånn at de som er i forhold har begge sider å gi gaver til, men de er jo så to da. Så hvis den ene betaler er med på å betale like mye på partnerens side, er denne like mye med på å betale på den andre partnerens side.  Altså: de betaler på gaver til begges sider, men de er jo også to personer.

For meg er det selvfølge at singel skal betale like mye som en annen enkelt person. Og at samboere skal dele på utgiftene. Om samboere velger å fordele det at den som er i familien betaler mest, så gjør de det. Neste gang det er partnerens mor som har bursdag, fordeler de på samme måte. Tilsammen blir det vel det samme?

 

Hvis jeg forstår deg rett, regner du feil. For å illustrere, la oss bruke bursdagsgave til mødrene som eksempel. La oss for letthets skyld si at gavesummen er 3000 kr hver gang. To single søsken ville da betalt 1500 kr hver for gaven til sin mor. Med din logikk skal nå søskenet med samboer og samboeren betale 2000 kr, mens de også må betale samme sum til svigermor når hun har bursdag. Paret må til sammen ut med 4000 kr, eller 2000 kr hver, i bursdagsgave til mødre, mens deres single søsken bare betaler 1000 kr. 

Det single søskenet skal altså tjene på at søskenet får samboer, mens vedkommende selv skal tape på det.

Syns du det fortsatt høres rettferdig ut?

Anonymkode: 97892...d2f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg forstår deg rett, regner du feil. For å illustrere, la oss bruke bursdagsgave til mødrene som eksempel. La oss for letthets skyld si at gavesummen er 3000 kr hver gang. To single søsken ville da betalt 1500 kr hver for gaven til sin mor. Med din logikk skal nå søskenet med samboer og samboeren betale 2000 kr, mens de også må betale samme sum til svigermor når hun har bursdag. Paret må til sammen ut med 4000 kr, eller 2000 kr hver, i bursdagsgave til mødre, mens deres single søsken bare betaler 1000 kr. 

Det single søskenet skal altså tjene på at søskenet får samboer, mens vedkommende selv skal tape på det.

Syns du det fortsatt høres rettferdig ut?

Anonymkode: 97892...d2f

Gaven koster kr 3000.

Er det to single søsken, deles dette på to, og det blir da kr 1500, som du sier.

Er den ene søsken samboer og denne partneren skal også være med på gaven, da blir summen delt  på tre, fordi nå er det 3 personer som skal være med på gaven. Så nå er det kr 1000,- på hver. Samboerne som er to betaler nå kr 2000,- ja. Det er rett og rimelig.

Tja, tjene på ;) Nei, ville ikke akkurat sagt det, men ja, Hun betaler mindre nå når det er 3 gaven skal deles på, ja. Jo flere som spleiser på en gave, jo, mindre er det på hver og betale. 

 

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig.

Anonymkode: 94d8e...d48

Helt uenig i at vi ville gjort det slik i min familie? 😂 

Hva andre velger å gjøre har jeg ingen formening om, men dette er en løsning som fungerer bra hos oss. Som alle er enig at fungerer:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er svigerinne i det tilfelle. Samboer har en bror som er yngre, singel, og dårligere råd. Vi deler på tre, altså jeg er med på gaven. Vi som par, som er i tillegg eldre (5 år eldre), har bedre økonomi, og bidrar derfor mer. Hva er med dette så mange her synes urettferdig ? Dere betaler jo mer skatt om dere tjener mer? 

Anonymkode: 6a573...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva status har med det å gjøre, og tenker at alle har råd til dette siden dere planlegger det? Da deles det jo på fire da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SoWhat? skrev:

Skjønner ikke helt hva status har med det å gjøre, og tenker at alle har råd til dette siden dere planlegger det? Da deles det jo på fire da. 

Hvordan får du det til å bli fire?

Mor vil betale mest. Ellers er det:

- Søsken 1

- Søsken 2

- Samboer til søsken 2

- Søsken 3

- Samboer til søsken 3

Altså er det 6 personer inkludert mor. Mor ønsker å betale mest. Resten deles på antall personer som er 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2019 at 8:33 PM, AnonymBruker said:

Så du mener par skal betale dobbelt opp i alle gavesammenhenger? Da dobler gaveutgiftene seg når man går inn i et forhold. Husk at man plutselig må gi masse gaver til samboerens familie og venner også. Det er da heller ikke vanlig at svigerbarn betaler like mye (spesielt på en gave til en så høy sum) som barn. Det er sikkert ikke svigerbarna som har valgt at vedkommende skal få en så dyr gave.

Anonymkode: 97892...d2f

Ikke i alle gavesammenhenger, men når det gjelder familie, ja. Venner får en fast, mindre sum. Gave i familie blir jo fra 2 stykker når man er samboere. Siden barna ikke er gamle nok til å gi gave selv, så ser jeg på det som mest logisk å dele på 5

Anonymkode: ad46c...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...