Gå til innhold

Hvordan fordele betaling av gave mest rettferdig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å kjøpe en dyr gave til vår pappa som fyller 50 år. Vi som skal spleise på gaven er min mamma (kona hans), 1 barn som er singel, 1 barn som har samboer og 1 barn har samboer + 3 barn (altså barnebarn). Hvordan burde fordelingen av betalingen være? Alle "barna" er voksne. Barnebarna er i barnehagealder. Min mor vil nok spytte i en større andel en resten. 

La oss si gaven koster 10 000 kr.  Ingen har foreslått noen fordeling enda, så jeg prøver å tenke ut et forslag som er rettferdig. 

Anonymkode: 39415...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likt på fire - samboere og barnebarn er «med på lasset» i denne sammenheng. Evt om det er enighet om at mor betaler mer så gjør hun det først, og resten deles på tre. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt like dyr/ billig gave til min far uansett om jeg var singel eller gift / hadde barn. Så hos oss ville vi hørt hva jubilantens ektefelle ville betale (feks 4000), og så ville vi tre barna betalt 2000 hver (hvis gaven kostet 10000). Hvis noen hadde dårligere råd (feks student) kunne de betalt mindre, men igjen, uavhengig om de var single eller samboer.

Kanskje mine nieser (barnebarna) ville laget noe selv som de ga ved siden av, eller de ville gitt noen småting som hørte til hovedgaten. Men alle (barn, barnebarn, svigerbarn og ektefelle) ville stått på kortet til hovedgaven. 

Anonymkode: df8e5...2bc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier; del på fire. Hvis moren din vil betale mer, deler dere den resterende summen på tre. De med samboer/ektefelle og/eller barn får dobbelt opp hvis de skal betale mer ved alle anledninger til begge familier. Man kan heller ikke forvente at et svigerbarn er med og betaler på en så dyr gave.

Anonymkode: 97892...d2f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler likt i vår familie, består av både single og gifte , men yngste som er student slipper å betale, men er med på gaven likevel. 

 

Anonymkode: 54aaf...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere deler selvsagt på søsken pluss ektefelle. Dersom deres mor ønsker å legge i en større sum så deler dere den resterende summen mellom søsknene. 

At noen har partner og barn spiller ingen trille i denne sammenhengen. Barns partnere eller barnebarn skal da ikke betale masse for en stor gave til svigerfar/bestefar, de skal bare ha navnet sitt på gaven. 

Anonymkode: 94d8e...d48

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at resterende skal deles på 5. Synes virkelig at den single ikke skal betale like mye som de to andre parene. Samboerne er vel og med på gaven? Moren betaler sin sum, og resten delt på 5.

Endret av exictence
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kr. 1500,- fra enslig barn, kr 2500,- fra de andre barna m./fam og kr 3500,- fra kona/moren deres? Dersom den som er enslig har romslig økonomi og andre har det trangt blir saken annerledes, men dersom dere stiller ca likt eller også at den enslige har mindre å rutte med er det mest rettferdig å telle antall hoder her, synes jeg 😉

Anonymkode: c23cd...189

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete å blande inn samboere og ektefeller til spleiselaget. Deles solidarisk mellom mor og barn. 

Anonymkode: 924a1...eec

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, exictence skrev:

Jeg mener at resterende skal deles på 5. Synes virkelig at den single ikke skal betale like mye som de to andre parene. Samboerne er vel og med på gaven? Moren betaler sin sum, og resten delt på 5.

Så du mener par skal betale dobbelt opp i alle gavesammenhenger? Da dobler gaveutgiftene seg når man går inn i et forhold. Husk at man plutselig må gi masse gaver til samboerens familie og venner også. Det er da heller ikke vanlig at svigerbarn betaler like mye (spesielt på en gave til en så høy sum) som barn. Det er sikkert ikke svigerbarna som har valgt at vedkommende skal få en så dyr gave.

Anonymkode: 97892...d2f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler på 4, evt resterende etter mors(hans ektefelle) beløp delt på 3. Dette er i hovedsak fra hans kone og barn, og resten er med på lasset. Den enslige betaler like mye som de med samboere og evt. barn. 

Vi var tre døtre som kjøpte en gave til vår far for 8000 kr. Delte det på 3, likevel om en var enslig, en var samboer og en hadde barn. 

Anonymkode: 199a4...1e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener par skal betale dobbelt opp i alle gavesammenhenger? Da dobler gaveutgiftene seg når man går inn i et forhold. Husk at man plutselig må gi masse gaver til samboerens familie og venner også. Det er da heller ikke vanlig at svigerbarn betaler like mye (spesielt på en gave til en så høy sum) som barn. Det er sikkert ikke svigerbarna som har valgt at vedkommende skal få en så dyr gave.

Anonymkode: 97892...d2f

Ja, man kan jo si det sånn. Eller man kan si at det blir samme sum per person. 

Man kan si det sånn at de som er i forhold har begge sider å gi gaver til, men de er jo så to da. Så hvis den ene betaler er med på å betale like mye på partnerens side, er denne like mye med på å betale på den andre partnerens side.  Altså: de betaler på gaver til begges sider, men de er jo også to personer.

For meg er det selvfølge at singel skal betale like mye som en annen enkelt person. Og at samboere skal dele på utgiftene. Om samboere velger å fordele det at den som er i familien betaler mest, så gjør de det. Neste gang det er partnerens mor som har bursdag, fordeler de på samme måte. Tilsammen blir det vel det samme?

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ville nok ektefelle betalt mer enn  ungene. Samtidig ville gifte søsken betale dobbelt i forhold til den som singel. 

Ektefelle: 5000kr

Gifte søsken/søsken med samboer: 2000kr

Singel: 1000 kr

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Skogkløver skrev:

Her ville nok ektefelle betalt mer enn  ungene. Samtidig ville gifte søsken betale dobbelt i forhold til den som singel. 

Ektefelle: 5000kr

Gifte søsken/søsken med samboer: 2000kr

Singel: 1000 kr

Helt enig.

Du Ab som sier at det blir dobbelt sider å gi til. Det blir også dobbelt sider å motta gaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Skogkløver skrev:

Her ville nok ektefelle betalt mer enn  ungene. Samtidig ville gifte søsken betale dobbelt i forhold til den som singel. 

Ektefelle: 5000kr

Gifte søsken/søsken med samboer: 2000kr

Singel: 1000 kr

Helt uenig.

Anonymkode: 94d8e...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stor klem fra din kjære kone og barn med familie .

Deles likt.

Anonymkode: f6176...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna og ektefelle betaler. Samboere og barnebarn skal ikke måtte spytte i men KAN selvsagt gjøre det om de har mulighet og vil 

Anonymkode: 221f7...470

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barna og ektefelle betaler. Samboere og barnebarn skal ikke måtte spytte i men KAN selvsagt gjøre det om de har mulighet og vil 

Anonymkode: 221f7...470

Forutsatt at barnebarna er barn og ikke har jobb. Er de voksne /ungdom med jobb kan de spytte i et noe mindre beløp enn resten

Anonymkode: 221f7...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg det skal deles likt, eventuelt litt mer på deres mor. 

Jeg mener også at det skal kunne taes hensyn til økonomi om noen sitter svært dårlig i det.  Samboerpar med barn, med to uføreinntekter? Singel student? etc. Men, i utgangspunktet har vel alle sagt ja til at de vil være med på gaven, og dermed også i utgangspunktet tenkt at de har mulighet til å betale sin del. 

Om alle har ca lik økonomi synes jeg alle skal betale likt, eventuelt litt mer på deres mor om hun ønsker det. De med to inntekter har kanskje to inntekter, men det ene paret har jo tre barn i barnehagealder - kan godt hende den single har bedre økonomi, selv om den bare har en inntekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...