Gå til innhold

Kommunen dobler husleia til uføre Kristoffer


lisep69

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/nyheter/kommunen-dobler-husleia-til-ufore-kristoffer-42/70736520

Det er to ting jeg reagerer på, jeg kjenner folk i full jobb som ikke har råd til kino og reiser heller. Det andre er at det er husleien i Oslo generelt som er for høye. Det er tusenvis av vanlige folk som sliter med husleie også. Det som faktisk må gjøres i denne saken er å få ned husleien generelt i Oslo. 

Dette er jo en sak som dukker opp bare fordi det er sønnen til resurssterke som får høy husleie, alle de andre som sliter med det samme har ikke språkkunnskap eller mulighet å nå opp på samme måte. Men de lever helt like liv inne i leilighetene etter jobb.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livets realiteter. 5500 kroner i måneden i Oslo er kunstig lavt. Synes argumentene blir ganske tynne, da det i utgangspunktet handler om at han får mindre å bruke på luksesgoder, som de fleste andre også må spare for å få råd til. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Example skrev:

Livets realiteter. 5500 kroner i måneden i Oslo er kunstig lavt. Synes argumentene blir ganske tynne, da det i utgangspunktet handler om at han får mindre å bruke på luksesgoder, som de fleste andre også må spare for å få råd til. 

Ja, man bør ikke subsidiere dette. Hadde det alltid vært markedspris så hadde nok foreldrene kjøpt en leilighet som de så hadde leid ut til sønnen allerede for 25 år siden. Denne hadde for lengst vært nedbetalt. Men siden leien var så lav så lønnet dette aldri seg. Men nå gjør det jo det, og i fremtiden vil nok mange foreldre kjøpe leilighet privat. På den måten så blir det ikke et kommunalt problem å skaffe bolig. (seff. med unntak av de som ikke har ressurssterke foreldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært kjempefint for oss som bor i Oslo om det var billigere å bo her. Har du et konkret forslag til hvordan dette kunne bli mulig?

Utfordring: Det er mange flere som har lyst til å bo i Oslo enn det er plass til. Og: Det kan ikke koste staten noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en heftig økning ja, men fortsatt under markedspris for leie. 
Men det jeg reagerer mye mer på er at han ikke har ledsagerbevis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Det hadde vært kjempefint for oss som bor i Oslo om det var billigere å bo her. Har du et konkret forslag til hvordan dette kunne bli mulig?

Utfordring: Det er mange flere som har lyst til å bo i Oslo enn det er plass til. Og: Det kan ikke koste staten noe.

Man kan bygge studentboliger, det ble nevnt at det kunne bygges 100.000 kvm boliger på Marinlyst når Nrk trekker seg ut, istedet for å bygge 1500x 60-100kvm boliger, hvorfor ikke bygge 8000-10000x 10kvms studentboliger? Det burde hjelpe litt på. Det er rundt 10.000 studentboliger i Oslo, men 7000 blir brukt av utenlandsstudenter. Hvert år øker antall utenlandsstudenter med 2000 stk i Norge, fordi Norge er ett av få land som fortsatt har gratis utdanning. Her må man kanskje sette et tak på utenlandsstudenter, med tanke på at de 28.000 vi har nå koster oss 5 milliarder i året å undervise. Hva med å sette et tak på 30.000? Hvis ikke har vi snart 50k utenlandsstudenter.

Siden det nesten ikke bor norske studenter i offentlige studentboliger, bor nesten alle privat eller i private/stiftelses studenboliger.

10.000 studentboliger koster ca halvparten av det Regjeringskvartalet vil koste. Så da har man råd til å bygge 5000 i Bergen og 2500 i Stavanger og 2500 i Trondhiem i tillegg i stedet. Så sparkler og maler man det eksisterende Regjeringskvartalet.

Endret av lisep69
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest amaryllish
7 timer siden, Example skrev:

Livets realiteter. 5500 kroner i måneden i Oslo er kunstig lavt. Synes argumentene blir ganske tynne, da det i utgangspunktet handler om at han får mindre å bruke på luksesgoder, som de fleste andre også må spare for å få råd til. 

Enig! Tenkte det samme når jeg leste artikkelen idag tidlig.. 5500 for en to-roms på tåsen er sinnsykt lite.

Han har faktisk hatt 15000 å rutte med i mnd etter betalt husleie i mange år, så syns ikke synd på han. Nå har han 9000 å leve for etter betalt leie, og når man er bare en person er det mye mer en mange andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amaryllish skrev:

Enig! Tenkte det samme når jeg leste artikkelen idag tidlig.. 5500 for en to-roms på tåsen er sinnsykt lite.

Han har faktisk hatt 15000 å rutte med i mnd etter betalt husleie i mange år, så syns ikke synd på han. Nå har han 9000 å leve for etter betalt leie, og når man er bare en person er det mye mer en mange andre. 

Bortsett fra de par siste årene så har ha  faktisk fått 2000 kr mnd i bostøtte også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amaryllish
2 minutter siden, lisep69 skrev:

Bortsett fra de par siste årene så har ha  faktisk fått 2000 kr mnd i bostøtte også.

Ikkesant, det er brått 17.000 etter betalt leie til overs.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Example skrev:

Livets realiteter. 5500 kroner i måneden i Oslo er kunstig lavt. Synes argumentene blir ganske tynne, da det i utgangspunktet handler om at han får mindre å bruke på luksesgoder, som de fleste andre også må spare for å få råd til. 

Enig med deg. Det er heller ikke en menneskerett å bo i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må vel ha en tilpasset bolig, han står neppe like fritt på boligmarkedet som resten av oss. Det er jo ikke en hvilket som helst rom han søker. 

Uføretrygden er jo ikke til for å subsidiere Oslo kommune sitt botilbud. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Example skrev:

Livets realiteter. 5500 kroner i måneden i Oslo er kunstig lavt. Synes argumentene blir ganske tynne, da det i utgangspunktet handler om at han får mindre å bruke på luksesgoder, som de fleste andre også må spare for å få råd til. 

Dette er en person i rullestol med CP, som ikke nødvendigvis har mulighet for å flytte lenger ut uten at det får konsekvenser for sykdom/behandlingsopplegg/nettverk etc. Et passende tilfelle å ta ekstra hensyn i syntes nå jeg. 

Men generelt er jeg enig. For funksjonsfriske, uføre eller ikke, som kan ta seg rundt på vanlig måte, må man forholde seg til priser på det private markedet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/finnmark/enslige-minstepensjonister-lever-under-fattigdomsgrensen-1.14415956

Nrk har nesten en oppfølgningssak i dag. 65.000 minstepensjonister lever på 16.000 i mnd + bostøtte på 1200. Det betyr at de må klare seg med 1000-2000 i forbruk.  Det er mange som lever slik. Tiltak må settes inn for alle. Det må bli billigere å leve. Bolig /mat priser må ned.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Capt. Obvious skrev:

Dette er en person i rullestol med CP, som ikke nødvendigvis har mulighet for å flytte lenger ut uten at det får konsekvenser for sykdom/behandlingsopplegg/nettverk etc. Et passende tilfelle å ta ekstra hensyn i syntes nå jeg. 

Men generelt er jeg enig. For funksjonsfriske, uføre eller ikke, som kan ta seg rundt på vanlig måte, må man forholde seg til priser på det private markedet. 

Men 15 000 kroner i lommepenger hver måned etter bolig betalt er ganske bra. Det er bedre enn mange som jobber fullt, og vel så det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en skam at politikere og byråkrater i Oslo kommune ikke kan sørge for å gi funksjonshemmede og andre med reelle behov et verdig liv. De ville selv aldri funnet seg i å få lønna halvert og beskjed om å bli tvangsflyttet til en ny avdeling, men når det gjelder de svakeste så er det tydeligvis helt greit. Provoserende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Example said:

Men 15 000 kroner i lommepenger hver måned etter bolig betalt er ganske bra. Det er bedre enn mange som jobber fullt, og vel så det. 

Hvor får du det tallet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan han ha 20 000 utbetalt når han aldri har jobbet? Minstesatsen for dem jeg kjenner som er ufør er langt mindre enn det, selv med ung ufør.

Det er feil å øke leien så fort, samtidig så er jeg litt enig med flere her om at han har vært veldig heldig med leien.

Jeg har selv samme husleie som han kommer til å få og 3000 mindre utbetalt i måneden og jeg jobber.... Jeg har råd til ferie hvis jeg sparer et par år i forkant. Det er ingen menneskerett å reise på ferie hvert år. 

Samtidig ser jeg at det er vanskelig for en som er funksjonshemmet både med bolig og å skulle komme seg rundt. Økningen er urimelig, men samtidig var den tidligere leien kunstig lav. 

Hvis han har høye medisinutgifter forstår jeg det litt, samtidig så har denne mannen mer å rutte med, selv med økt husleie, enn mange andre som jobber. 

Han burde absolutt få det han har og det må man unne ham, men jeg syntes ikke nevneverdig synd på ham fordi han blir nødt til å prioritere som alle oss andre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om dette tidligere idag, og jeg synes ikke han har noe å klage over. Dumt at dem øker leieprisen så mye, men enn kan ikke forvente å betale 5500 kr for en leilighet i de største byene idag. Minimum 9000 og oppover for en leilighet er jo markedspris nå. Han har fortsatt igjen ca 9000 kr til andre utgifter og forbruk når husleia økes. Det er mye penger det, og enn skulle klare seg fint på den summen i mnd. Det er også rom for å kunne unne seg noe fornøyelser.

Synes innlegget er noe provoserende, da det finnes mange der ute som sitter igjen med langt mindre i mnd etter husleia er betalt. De har kanskje 15000 utbetalt på ufør, men har boutgifter på en 10 til 11000, så sitter de igjen med 4 til 5000 i etterkant. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort fra at mange er misunnelige på at han har 20 tusen utbetalt.

Er ikke sakene egentlig at her har kommunen (via den etaten som administrerer omsorgsboligene) sett sitt snitt til å  benytte anledningen til å hente ekstra inntekter ved å henvise beboerne til å søke sosialstøtte.

Var det sånn sosialstøtte var ment å fungere? Som en slags ekstra pengebinge/overflødighetshorn for kommunale etater. Jeg trodde faktisk ikke det, men noterer meg at flere og flere mennesker glatt, og uten nevneverdige skruper, henvises til å søke sosialstøtte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...