Gå til innhold

Kommunen dobler husleia til uføre Kristoffer


lisep69

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Lille-pus skrev:

Hvis vi ser bort fra at mange er misunnelige på at han har 20 tusen utbetalt.

Er ikke sakene egentlig at her har kommunen (via den etaten som administrerer omsorgsboligene) sett sitt snitt til å  benytte anledningen til å hente ekstra inntekter ved å henvise beboerne til å søke sosialstøtte.

Var det sånn sosialstøtte var ment å fungere? Som en slags ekstra pengebinge/overflødighetshorn for kommunale etater. Jeg trodde faktisk ikke det, men noterer meg at flere og flere mennesker glatt, og uten nevneverdige skruper, henvises til å søke sosialstøtte.

Det er en skremmende utvikling og det er også skremmende med den «synes ikke synd på deg» holdningen. Denne saken dreier seg om en person men årsaken bak rammer flere enn bare han. I tillegg har mennesker med behov for rullestol store utgifter som friske ikke har. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 hours ago, lisep69 said:

Man kan bygge studentboliger, det ble nevnt at det kunne bygges 100.000 kvm boliger på Marinlyst når Nrk trekker seg ut, istedet for å bygge 1500x 60-100kvm boliger, hvorfor ikke bygge 8000-10000x 10kvms studentboliger? Det burde hjelpe litt på. Det er rundt 10.000 studentboliger i Oslo, men 7000 blir brukt av utenlandsstudenter. Hvert år øker antall utenlandsstudenter med 2000 stk i Norge, fordi Norge er ett av få land som fortsatt har gratis utdanning. Her må man kanskje sette et tak på utenlandsstudenter, med tanke på at de 28.000 vi har nå koster oss 5 milliarder i året å undervise. Hva med å sette et tak på 30.000? Hvis ikke har vi snart 50k utenlandsstudenter.

Siden det nesten ikke bor norske studenter i offentlige studentboliger, bor nesten alle privat eller i private/stiftelses studenboliger.

10.000 studentboliger koster ca halvparten av det Regjeringskvartalet vil koste. Så da har man råd til å bygge 5000 i Bergen og 2500 i Stavanger og 2500 i Trondhiem i tillegg i stedet. Så sparkler og maler man det eksisterende Regjeringskvartalet.

Vet d hva det koster å bygge den dag i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og ryktespredning. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Example skrev:

Men 15 000 kroner i lommepenger hver måned etter bolig betalt er ganske bra. Det er bedre enn mange som jobber fullt, og vel så det. 

Det kan vel ikke kalles lommepenger, skal ikke strøm, medisiner etc,etc også betales av disse 15 000?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, lisep69 said:

Man kan bygge studentboliger, det ble nevnt at det kunne bygges 100.000 kvm boliger på Marinlyst når Nrk trekker seg ut, istedet for å bygge 1500x 60-100kvm boliger, hvorfor ikke bygge 8000-10000x 10kvms studentboliger?

Hvor skal de bo da, de som ellers kunne bodd i de leilighetene som ikke er planlagt å være studentboliger?

Ikke at jeg egentlig er så uenig, altså. Det ville jo vært fint for studentene med gangavstand til Blindern. Men det hjelper jo ikke på boligmangelen at noen andre enn de tiltenkte bruker boliger som bygges. Sykehus hadde vært fint på den tomta. Det kunne fungert som en utvidelse av Ullevål sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JaVel skrev:

Det kan vel ikke kalles lommepenger, skal ikke strøm, medisiner etc,etc også betales av disse 15 000?

Joda, forsåvidt. Samtidig var det mindre penger til kino, teater og reiser som var hovedbekymringen her. Faktum er at han lenge har sittet bedre i det, og hatt mer penger å rutte med enn veldig mange andre.

Det er ikke det at man ikke unner han et verdig liv. Jeg har selv et familiemedlem med CP, så jeg kjenner til utfordringene rundt det.

Det bør alltid lønne seg å jobbe. Du skal ha en ganske bra jobb før du sitter igjen med 15 000 kroner etter boutgifter i Oslo som singel. Mange vil oppleve det som ganske så urettferdig at noen får like mye støtte som de selv får lønn, i tillegg til bolig til under halvparten av markedspris på toppen av det hele. For å så gå til avisa å klage på at man må begynne å spare for å reise på teater og ferie.

Det er jo heller ikke sånn at husleia økes i samme bolig. De skal flytte ut til ny bolig, og han ønsker at den meget kunstig lave husleia skal følge over til en ny bolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jo friske folk langt flere valgmuligheter en det han har da, som nesten må bo i den omsorgsboligen kommunen sier han skal bo i 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo han en grei uføretrygd. Men det er jo andre uføre som bare har 15 000 utbetalt, og for de blir det jo mye verre å få husleia økt på denne måten. Og det er jo faktisk et problem i dag, med uføre på laveste sats, og minstepensjonister som er alene. De har jo 14 000-15 000 kr utbetalt. Og de fleste steder er det dyrt å bo. Jeg bor ikke i Oslo, og ikke i en stor by. Men en 2 roms leilighet her koster fra 10 000 kr i måneden og oppover, så skal de betale strøm, medisiner, mat, buss osv. Da går de i minus. Og skal man flytte langt unna, for å kunne leie billig bolig, så må man ha bil, med alle de utgiftene det medfører.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2019 den 16.22, Example skrev:

Livets realiteter. 5500 kroner i måneden i Oslo er kunstig lavt. Synes argumentene blir ganske tynne, da det i utgangspunktet handler om at han får mindre å bruke på luksesgoder, som de fleste andre også må spare for å få råd til. 

Tja, det er vel kommunen ved bydelen som leier ut, og de har valgt å be om en grei husleie av folk som ikke har mye å rutte med. Utleiere kan velge å leie ut billig, og de kan velge å fortsette med det. Jeg mener man bør velge å leie ut til en bærekraftig sum. Å doble er ofte for tøft , det burde ha holdt å klaske på ett par tusen.

Jeg forstår at det handler om ny bolig, men når bydelen ordner nye omsorgsboliger så burde de faktisk ordne noen som er billige nok til at beboerne kan klare seg der. 

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Morten1 skrev:

Vet d hva det koster å bygge den dag i dag? 

Jeg vet ikke hva det koster å bygge, men jeg vet  at tomteprisen utgjør en ekstremt stor andel. Hvis kommunen eier tomta selv, så er det egentlig ingen kostnad. Tomta blir jo ikke borte, og vil fortsatt stå der 300 etterpå når huset skal rives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, T-Rex skrev:

Hvor skal de bo da, de som ellers kunne bodd i de leilighetene som ikke er planlagt å være studentboliger?

Ikke at jeg egentlig er så uenig, altså. Det ville jo vært fint for studentene med gangavstand til Blindern. Men det hjelper jo ikke på boligmangelen at noen andre enn de tiltenkte bruker boliger som bygges. Sykehus hadde vært fint på den tomta. Det kunne fungert som en utvidelse av Ullevål sykehus.

Hvis man bygger 10.000 studentboliger så frigjøres jo det masse familieboliger som studentene bruker som kollektiv i dag. Hvis man setter et tak på utenlandsstudenter så vil man jo permanent frigjøre flere tusen leiligheter.

 

Studenter er veldig flinke til å presse opp verdien på leiligheter siden de kan betale 5-7000 tusen pr rom, noe en familie ikke kan, så da settes prisen på en familiebolig etter hva studenter betaler. Tar vi ut studentene og huseier må leie ut til familier igjen, så vil prisene gå ned. Pris på leilighet er ofte 10-15x årlig leieinntekt.   

Endret av lisep69
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, I Grosny skrev:

Tja, det er vel kommunen ved bydelen som leier ut, og de har valgt å be om en grei husleie av folk som ikke har mye å rutte med. Utleiere kan velge å leie ut billig, og de kan velge å fortsette med det. Jeg mener man bør velge å leie ut til en bærekraftig sum. Å doble er ofte for tøft , det burde ha holdt å klaske på ett par tusen.

Jeg forstår at det handler om ny bolig, men når bydelen ordner nye omsorgsboliger så burde de faktisk ordne noen som er billige nok til at beboerne kan klare seg der. 

Det er jo snakk om penger. Selv kommunale leiligheter bør leies ut til en pris som ikke er så alt for langt fra markedspris. 

Det som antagelig har skjedd her er at husleia har stått så si stille i 20 år og ikke fulgt prisutviklinga og økte trydgesatser. Så han har levd veldig godt med det i mange år, og nå kommer hverdagen som de fleste andre, funksjonsfriske og syke må forholde seg til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, BLOMSTERKVAST skrev:

Trodde ikke det var lov å doble husleien på en gang? Er det  ikke noen få prosent i året da. 

Han blir kastet ut og må flytte, det nye stedet er dobbelt så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, JaVel skrev:

Det kan vel ikke kalles lommepenger, skal ikke strøm, medisiner etc,etc også betales av disse 15 000?

Det var vel at han måtte begynne å spare for og ha råd til ferie, kino og teater som var bekymringen hans, ikke at han ikke lenger vil ha råd til strøm og medisiner. 

Jeg har aldri vært på teater, kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har vært på kino. Jeg har reist en del, men dette kommer av lang sparing, strenge prioriteringer og ekstrajobb i en allerede travel hverdag fordi jeg ønsker å prioritere ferie og reising. Det er ingen menneskerett å dra på teater, kino og ferie, og de aller fleste må faktisk prioritere og spare for å ha råd. Hvorfor skal ikke uføre også måtte gjøre det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2019 den 16.04, lisep69 skrev:

Ja, man bør ikke subsidiere dette. Hadde det alltid vært markedspris så hadde nok foreldrene kjøpt en leilighet som de så hadde leid ut til sønnen allerede for 25 år siden. Denne hadde for lengst vært nedbetalt. Men siden leien var så lav så lønnet dette aldri seg. Men nå gjør det jo det, og i fremtiden vil nok mange foreldre kjøpe leilighet privat. På den måten så blir det ikke et kommunalt problem å skaffe bolig. (seff. med unntak av de som ikke har ressurssterke foreldre).

Han bor i en OMSORGSBOLIG. Det betyr at han trenger hjelp av pleiere i løpet av døgnet. Det er ikke det samme som å kjøpe en leilighet, der han blir sittende alene uten hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Han bor i en OMSORGSBOLIG. Det betyr at han trenger hjelp av pleiere i løpet av døgnet. Det er ikke det samme som å kjøpe en leilighet, der han blir sittende alene uten hjelp.

De kan drive fra en vanlig leilighet. Det er veldig vanlig at foreldre bygger en sokkel leilighet i huset og leier denne ut til ungen når de blir 18. Det eneste de må ha er å komme inn i bygget med rullestol og helst 1 etg, siden de da kan evakuere ved brannalarm.  Blir det for billig med kommunal leilighet så velger de fleste det, så blir det kommunen sitt problem.

 

Ja, Oslo er ALT for dyr, men det gjelder nesten alle som har dårlig råd. Det er poenget mitt, og dette blir ikke tatt tak i. Vi kan bygge i marka og vi kan bygge studentboliger. Noe må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...