Gå til innhold

Fet tenåring - foreldrenes feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS, kanskje du kan linke henne til denne tråden? :)

Anonymkode: 3d366...191

Eller kanskje ikke...?

Anonymkode: f3d2e...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Husholdning1 skrev:

Vi vet jo ikke noe om hvor overvektig hun er. Og nei, ikke hvis du synes grønnsaker er kjempegodt og spiser deg mett på det fem ganger i døhnet.

Basert på vekttallet jeg overhørte og sånn cirka høyde, har hun en BMI på 42.

Anonymkode: 1b8ea...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, SupaWoman skrev:

1 kg brokkoli inneholder 300 kalorier.   Bare for ta en vanlig grønnsak. For å spise seg overvektig må man ha et kalorioverskudd ift aktivitet.  For å legge på seg ift til hva hun forbrenner ved lite til normal aktivitet hadde hun trengt å spise så mye som  8-9 kg brokkoli pr dag.  Er det realistisk synes du?    Ser du for  deg at en tenåring spiser 9 kg grønnsaker på en dag?

Da vil hun mest sannsynlig pådra seg hemokromatose, jernavleiringer i kroppen med potensielt dødelig utfall, etter de månedene med diaré det tar å bli "vant" dietten på grunn av vitaminoverdosene. Overvekt og leversykdom er en dårlig kombinasjon. Hvis dette er kostholdet hennes, henger livet i en tynn tråd.

Anonymkode: 36bcb...5ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg blir litt oppgitt av en del av responsen. Nei, jeg er ikke en sutrete kjerring, jeg er faktisk bekymret når jeg ser utviklingen til denne jenta. Vekten har virkelig skutt i været de siste to årene. Jeg er samboer med et familiemedlem, og vet også at hun per definisjon er frisk. Jeg tror ikke å rapportere dette noe sted vil føre til noe mirakel, men jeg er bekymret for en trivelig ung jentes fremtid. Hun har alle muligheter for en god fremtid, men jeg er redd for tiden hennes fremover.

Jeg regner med hovedgrunnen til at jeg får en del "sure" tilbakemeldinger er fordi jeg påpeker fedme. Hadde hun vært alvorlig undervektig hadde jeg vel blitt bedt om å varsle BV og helsevesen med en gang.

Som sagt: jeg er bekymret. Det ser ikke til at andre rundt henne reagerer.

Anonymkode: 1b8ea...808

Så hvorfor tar du ikke opp bekymringen med foreldrene hennes? Er ikke det naturlig å starte der?

Anonymkode: 4d5c5...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vil hun mest sannsynlig pådra seg hemokromatose, jernavleiringer i kroppen med potensielt dødelig utfall, etter de månedene med diaré det tar å bli "vant" dietten på grunn av vitaminoverdosene. Overvekt og leversykdom er en dårlig kombinasjon. Hvis dette er kostholdet hennes, henger livet i en tynn tråd.

Anonymkode: 36bcb...5ca

Jeg tror det er fysisk umulig for noen å konsumere 9 kg grønnsaker hver dag uansett.   Så det er nok ingen fare for liv i så måte. 

Skulle ønske jeg klarte å leve på bare grønnsaker en periode,  man kan jo praktisk talt spise så mye man vil av det og rase ned i vekt.  Men så var det den selvdisiplinen da.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg blir litt oppgitt av en del av responsen. Nei, jeg er ikke en sutrete kjerring, jeg er faktisk bekymret når jeg ser utviklingen til denne jenta. Vekten har virkelig skutt i været de siste to årene. Jeg er samboer med et familiemedlem, og vet også at hun per definisjon er frisk. Jeg tror ikke å rapportere dette noe sted vil føre til noe mirakel, men jeg er bekymret for en trivelig ung jentes fremtid. Hun har alle muligheter for en god fremtid, men jeg er redd for tiden hennes fremover.

Jeg regner med hovedgrunnen til at jeg får en del "sure" tilbakemeldinger er fordi jeg påpeker fedme. Hadde hun vært alvorlig undervektig hadde jeg vel blitt bedt om å varsle BV og helsevesen med en gang.

Som sagt: jeg er bekymret. Det ser ikke til at andre rundt henne reagerer.

Anonymkode: 1b8ea...808

Jeg kommenterte at jeg har en overvektig søster. Jeg har også en kusine med anoreksia. Jeg ville uansatt svart at det ikke er din sak! Med mindre du mistenker omsorgssvikt på andre grunnlag enn overvekt, så vet du faktisk ikke hvor mye foreldrene prøver å få jenta til å gå ned i vekt. Tenk selv om du gikk på medisiner eller hadde en mangel som gjorde deg alvorlig over- eller undervektig, en grunn ingen andre enn du og foreldrene dine visste om. Du var fortvilet pga dette. Plutselig en dag står barnevernet på døra......

Anonymkode: f75af...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, SupaWoman skrev:

1 kg brokkoli inneholder 300 kalorier.   Bare for ta en vanlig grønnsak. For å spise seg overvektig må man ha et kalorioverskudd ift aktivitet.  For å legge på seg ift til hva hun forbrenner ved lite til normal aktivitet hadde hun trengt å spise så mye som  8-9 kg brokkoli pr dag.  Er det realistisk synes du?    Ser du for  deg at en tenåring spiser 9 kg grønnsaker på en dag?

Nei. Men jeg ser for meg at boen spiser grønndaker i tillegg til mer kaloriholdig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker hvor jeg burde poste denne...  Hva hadde dere tenkt i samme situasjon? Anonymkode: 1b8ea...808

Jeg hadde tenkt at du burde ikke ha postet dette noe sted, for det er ikke noe du har noe med. 

Anonymkode: 3c23e...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Basert på vekttallet jeg overhørte og sånn cirka høyde, har hun en BMI på 42.

Anonymkode: 1b8ea...808

Hva er høyden omtrent?

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat kan være en form for selvskade og akuratt som det ikke alltid er foreldrenes feil at barnet blir deprimert, selvskader, rusmisbruker, spiseforstyrrelser og bulimi er det ikke nødvendigvis foreldrenes feil at barnet overspiser også. For alt du vet kan det hende jenta har en stoffskiftesykdom som gjør at hun eser ut eller sykdom som gjør at hun ikke kan være i treningsaktivitet

Anonymkode: c2645...73c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Husholdning1 skrev:

Hva er høyden omtrent?

Tror ikke 5 cm fra eller til spiller så stor rolle, hun er sykelig overvektig uansett.  Men hun er under 1,60. hvis hun har en BMI på over 40.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvordan så mange brenner i fingrene etter å få ringt barnevernet. 

Tjukke ungdommer, treåringer i bleier...

Hat vært mye av det her.

Anonymkode: 5a2df...602

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Perle skrev:

Hadde jeg spist meg feit som tenåring hadde det vært min, og bare min egen feil. 

Hvordan i huleste kan foreldre stå til ansvar for en nesten myndig persons matinntak?

Det er jo de som kjøper maten til husholdningen, og fyller kjøleskap og skap hjemme. De kan kjøpe sunnere og bedre mat, la være å ha snacks som sjokolade etc liggende utenom helgen osv.

Jeg regner også med at det er de som gir ungen lommepenger, som hun evt bruker på å kjøpe junkfood og annet til selv.

Anonymkode: c9132...f84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig hvordan så mange brenner i fingrene etter å få ringt barnevernet. 

Tjukke ungdommer, treåringer i bleier...

Hat vært mye av det her.

Anonymkode: 5a2df...602

Det er så tragisk. Er det så mange som ikke skjønner at de tar ressurser fra de som faktisk trenger det når de driver med dette tøvet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis moren også er overvektig så ligger det nok i genene. Og du skrev hun er 16 år. Ofte så er ungdommer i en tøff tid med mye press som ødelegger dem. Jeg sier ikke at alle er det, men veldig mange. Og det går etterhvert utover psyken, og da kan man spise veldig mye ekstra! Noen spiser ikke. Det kan slå mange veier. Det KAN ha skjedd her, jeg vet ikke, men spekulerer. Det vil gå hardere utover de som har i genene til å bli overvektige.

Man kan også bli overvektig uten å ha disse problemene ovenfor. Spesielt hvis det ligger i genene. Her er det så utrolig mye vi ikke vet, så jeg tørr ikke spekulere mer. Jeg håper foreldrene har kontroll på dette. 

Jeg ville nok vært mer bekymra for at foreldrene er så mye borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, gladjenta96 skrev:

Hvis moren også er overvektig så ligger det nok i genene. Og du skrev hun er 16 år. Ofte så er ungdommer i en tøff tid med mye press som ødelegger dem. Jeg sier ikke at alle er det, men veldig mange. Og det går etterhvert utover psyken, og da kan man spise veldig mye ekstra! Noen spiser ikke. Det kan slå mange veier. Det KAN ha skjedd her, jeg vet ikke, men spekulerer. Det vil gå hardere utover de som har i genene til å bli overvektige.

Man kan også bli overvektig uten å ha disse problemene ovenfor. Spesielt hvis det ligger i genene. Her er det så utrolig mye vi ikke vet, så jeg tørr ikke spekulere mer. Jeg håper foreldrene har kontroll på dette. 

Jeg ville nok vært mer bekymra for at foreldrene er så mye borte ;)

Men forhåpentligvis ikke veldig. Dette er jo en person som kanskje bor eller skal bo på hybel i nær fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Men forhåpentligvis ikke veldig. Dette er jo en person som kanskje bor eller skal bo på hybel i nær fremtid.

Ja, det er jo sant. De trenger fortsatt den trygge gode følelsen når de er hjemme. Noe annet er det når man bor i hybel. Noe annet er det når man bor hos sine foreldre som er veldig mye borte. Som 16 åring så er de ikke ferdig utviklet. Ikke alle er klar for å ta det skrittet enda. Men det vet vi ikke med denne situasjonen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo de som kjøper maten til husholdningen, og fyller kjøleskap og skap hjemme. De kan kjøpe sunnere og bedre mat, la være å ha snacks som sjokolade etc liggende utenom helgen osv.

Jeg regner også med at det er de som gir ungen lommepenger, som hun evt bruker på å kjøpe junkfood og annet til selv.

Anonymkode: c9132...f84

Da jeg var seksten var jeg innom stort sett for å bytte klær/pakke. Dro rett fra skole til jobb og siden på trening. I helgene konkurerte jeg, jobbet og var på fest. Å få lommepenger og sitte hjemme var ikke særlig aktuelt.

Det er for sent å begynne og styre «barnets» matvaner når det er blitt i slutten av tenårene. Friske sekstenåringer tilbringer mer tid ute og med venner enn hjemme. Året etter flyttet jeg ut.

De gode vanene bør være etablert lenge før dette, og så får en jo håpe avkommet tar det med seg videre.

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2019 at 2:02 PM, Puny said:

Hadde tenkt at de er klar over vekten hennes. De trenger neppe å bli «meldt» noe sted.

Tvert imot, mange foreldre sliter med foreldrerollen, noen sliter med å lage næringsrike og sunne måltid for barna. Foreldre som kjøper ferdigpizza mer enn 1 gang i uken, finnes. 

Anonymkode: 09d68...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2019 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Jenta er 16 år. Og ble ikke 100 kilo over natten.  Klart foreldrene må ta skylden for et elendig kosthold   

Anonymkode: fbf27...7b2

Vel, 

Jeg er nok ikke helt enig her. Det handler ikke bare om mat alltid.

En familie hvor mor er overvektig og far er slank. Begge døtrene var like lave og runde som mora, men sønnene var like høye og slanke som faren. Spiste samme middag hver dag. Ser på bilder at dette har fulgt ned i neste generasjon også.

Vennepar med to barn. Mor er slank, far normal, men har nok gener for å legge på seg. Sønn i huset slank, datter i huset overvektig. Kjenner godt til kostholdet til denne familien, og der er det ikke mye skinger i valsen og lite "elendig" kosthold. Aktiv familie som trives på fjellturer. 

Familie med tre barn. Sønn høy og slank som faren, mellomste datter må voktes når det gjelder mat. Lita og rund. Minste datter høy og slank som faren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...