Gå til innhold

Fet tenåring - foreldrenes feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, ViljaH skrev:

Helsesøster er garantert på saken allerede.

Hvordan kan helse søster være på saken ? Er hun 16 kan hun gå på VGs ellers så går hun i 10.klasse. de er ikke hos helse søster på disse skolene om de ikke oppsøker frivillig. De blir ikke kalt inn for å måles og veies . Om ikke foreldre og jente har bedt om hjelp

Anonymkode: 63ae5...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke din sak. De er såklart klar over dette. 

Anonymkode: ffc98...a08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jenta har garantert under legeoppsyn, det er hun jo nødt til når hun veier det dobbelte av det hun bør i en alder av 16 år. 

Hvordan da mener du ? Lege kommer ikke hjem til folk og sjekker dem, går ikke jenta til legen så kan ikke legen oppdage dette. ungdom i den alderen som er 10.klasse eller 1.klasse på VGS blir ikke kalt inn til helse søster, den må de oppsøke frivillig

Anonymkode: 63ae5...6e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan helse søster være på saken ? Er hun 16 kan hun gå på VGs ellers så går hun i 10.klasse. de er ikke hos helse søster på disse skolene om de ikke oppsøker frivillig. De blir ikke kalt inn for å måles og veies . Om ikke foreldre og jente har bedt om hjelp

Anonymkode: 63ae5...6e4

Hun har brukt et par år å komme hit, rart hvis ikke helsesøster lege ble koblet inn når hun var 13-14 og var kanskje 30 kg overvektig.  Jeg hadde ihvertfall ikke latt som ingenting hvis det gjaldt mitt barn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det å ha et barn med spiseforstyrrelser betydde at man feilet som foreldre. 

Overvekt trenger ikke å være dårlig kosthold og oppfølging, men kan også være overspising som er en variant av spiseforstyrrelser. 

For all del, hjertevarmende at du bryr deg, og meld i vei. Men jeg tror du heller bør bruke de kaloriene på tredemøllen. Jenta og hennes foreldre er nok alle tre smertelig klar over at hun er altfor tung, og for jenta kan det også være kommentarer om kosthold som driver inn enda mer trøstespising. Da hjelper det i så fall enormt i feil retning om barnevernet tar kontakt fordi de er bekymret over fedmen hennes. 

Anonymkode: 93c8c...d2f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan helse søster være på saken ? Er hun 16 kan hun gå på VGs ellers så går hun i 10.klasse. de er ikke hos helse søster på disse skolene om de ikke oppsøker frivillig. De blir ikke kalt inn for å måles og veies . Om ikke foreldre og jente har bedt om hjelp

Anonymkode: 63ae5...6e4

Helsesøster måler og veier ved faste intervaller, så barnet har mest sannsynlig blitt fanget opp der. Selv om Helsesøster ikke har hatt kontroll i år, så har nok skjevutviklingen vedvart i flere år. Man blir ikke 40+ kg overvektig over natten.

Her er iallefall Helsesøster på hugget, en mor jeg kjenner fikk telefon hjem etter kontroll da hennes barn er smålubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan faktisk ha PCOS som gjør at hun legger fort på seg og blir tykk...

Anonymkode: 4ac12...186

Pcos er ingen unnskyldning for å veie over 100 kg.. 

Anonymkode: c9c10...04b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gi hun diverse småhint da?

F.eks

-Vil du bli med å gå en tur? Bra å bevege seg i frisk luft.

-Om du ser hun f.eks drikker cola kan du si: Vann er godt det også :)

-Du kan invitere henne på middag og servere en salat

-Kjøpe en matbok med sunne oppskrifter til jul eller bursdag

Etc.

Anonymkode: 3d366...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ViljaH skrev:

Helsesøster måler og veier ved faste intervaller, så barnet har mest sannsynlig blitt fanget opp der. Selv om Helsesøster ikke har hatt kontroll i år, så har nok skjevutviklingen vedvart i flere år. Man blir ikke 40+ kg overvektig over natten.

Her er iallefall Helsesøster på hugget, en mor jeg kjenner fikk telefon hjem etter kontroll da hennes barn er smålubben.

Jeg, og min bror på 17, har aldri blitt veid av helsesøster. 

Er dette noe nytt? 

Anonymkode: c9c10...04b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pcos er ingen unnskyldning for å veie over 100 kg.. 

Anonymkode: c9c10...04b

Jeg gikk fra å være et nesten undervektig barn til ganske overvektig fordi jeg fikk PCOS da jeg kom i puberteten... Tror du skal holde kjeft siden du ikke har peiling.

Anonymkode: 4ac12...186

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke gi hun diverse småhint da?

F.eks

-Vil du bli med å gå en tur? Bra å bevege seg i frisk luft.

-Om du ser hun f.eks drikker cola kan du si: Vann er godt det også :)

-Du kan invitere henne på middag og servere en salat

-Kjøpe en matbok med sunne oppskrifter til jul eller bursdag

Etc.

Anonymkode: 3d366...191

Ah, jeg har denne tanta. 

Jeg følte meg liten som en maur hver gang jeg var rundt henne. Og jeg var ikke engang så tykk, men litt lubben. Salatene, sunne kjeks, og ikke så subtile hint som at jeg ikke burde søte teen min, osv rettet direkte mot meg og bare meg som ung tenåring, var så jævlig vondt.

Ikke hør på dette innlegget TS. Please. Da er det bedre med en alvorsprat rett fra levra enn sånne stikk, for det kan lett føles som akkurat det; slemme stikk. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ViljaH skrev:

Helsesøster måler og veier ved faste intervaller, så barnet har mest sannsynlig blitt fanget opp der. Selv om Helsesøster ikke har hatt kontroll i år, så har nok skjevutviklingen vedvart i flere år. Man blir ikke 40+ kg overvektig over natten.

Her er iallefall Helsesøster på hugget, en mor jeg kjenner fikk telefon hjem etter kontroll da hennes barn er smålubben.

Jeg har barn på 15 og 17, en som går i 10klasse og en i 2 på VGS, de har ikke vært hos helse søster for annet enn vaksiner. Det har ikke vært hverken måling eller veiing om de ikke ha rønsket dette selv, gjelder her vi bor nå, og det stedet hvor vi bodde tidligere , så 2 barneskoler, 2 ungdomsskoler og en VGS, ingen steder . Så tror ikke dette er så vanlig. Skjønner jo at hun ikke har est ut over natta . Men foreldrene og jenta selv ser jo at dette er et problem. Ungdo,m i den alderen får en ikke kontrollert hva spiser uansett. Så vanskelig

Anonymkode: 63ae5...6e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg spist meg feit som tenåring hadde det vært min, og bare min egen feil. 

Hvordan i huleste kan foreldre stå til ansvar for en nesten myndig persons matinntak?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt overrasket over alle som mener at "dette er ikke din sak, dette ser foreldrene osv.". Klart at TS eller andre ikke kan trampe inn og sette himmel og jord i sving som en annen gærning uten tanke på den det gjelder, men når jenta har blitt så stor i så ung alder, er det noe galt et sted. Det er ingen selvfølge at foreldrene har tatt tak, det er heller ingen selvfølge at helsesøster eller andre allerede er involvert. 

TS ber om råd i en situasjon hun er usikker på. Med forbehold om at overvekten ikke kommer som direkte resultat av medisinske årsaker, å la barnet sitt bli så overvektig som det beskrives her, er også en form for omsorgssvikt. Det må ikke være snakk om vold eller rusmisbruk hos foreldrene for at en barndom/ungdom skal bli ødelagt. 

Anonymkode: 3a23f...b52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, og min bror på 17, har aldri blitt veid av helsesøster. 

Er dette noe nytt? 

Anonymkode: c9c10...04b

Mine barn har heller ikke blitt veid siden tidlig barne skole. Så for meg høres det rart ut . Mine er tenåringer. Husker en jente i klassen til min ene hvor foreldrene ble ringt siden datteren deres var litt kraftig. det var helt forferdelig for dem. Jenta var 7-8 år. Og så faktisk helt vanlig ut

Anonymkode: 63ae5...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perle skrev:

Hadde jeg spist meg feit som tenåring hadde det vært min, og bare min egen feil. 

Hvordan i huleste kan foreldre stå til ansvar for en nesten myndig persons matinntak?

Jenta er 16 år. Og ble ikke 100 kilo over natten.  Klart foreldrene må ta skylden for et elendig kosthold   

Anonymkode: fbf27...7b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overskriften din tyder på at du er mer opptatt av å fordele skyld enn at du virkelig bryr deg om denne jenta. Og det bør kalles "overvektig" og ikke "fet". Jenta har et spiseproblem. Hvordan ville du formulert overskriften om denne jenta hadde anorexia? 

Hvis du vil gjøre noe som helst, så snakker du med foreldrene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at det å ha et barn med spiseforstyrrelser betydde at man feilet som foreldre. 

Overvekt trenger ikke å være dårlig kosthold og oppfølging, men kan også være overspising som er en variant av spiseforstyrrelser. 

 

Anonymkode: 93c8c...d2f

På KG er overvekt alt annet enn en spiseforstyrrelse.  Det er bare å ta seg sammen og spise mindre!   :murvegg:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentas overvekt er ikke din sak. Punktum.

Om hun hadde blitt utsatt for omsorgssvikt så hadde det vært noe å varsle barnevernet for. At hun er overvektig er heldigvis neppe en barnevernsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SupaWoman skrev:

På KG er overvekt alt annet enn en spiseforstyrrelse.  Det er bare å ta seg sammen og spise mindre!   :murvegg:

Det er neppe den beste behandlingsmetoden i alle problemer, men i bunn og grunn handler jo alt mentalt om å bite samen tenna og ta seg sammen. Eneste måten å bli bedre på.

Anonymkode: 3d366...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...