Gå til innhold

Fet tenåring - foreldrenes feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker hvor jeg burde poste denne... men har spørsmål her: 16 år gammel jente på godt over 100kg som jeg kjenner. Hun er såpass sykelig overvektig at jeg tenker det bør være et alvorlig problem. Rent tilfeldig fikk jeg med meg hvor mye hun veier, og ble da ekstra oppmerksom på det. Jeg vet hun er mye alene hjemme fordi foreldre ikke er der og ser at vekten har økt drastisk de siste to årene. Bør dette meldes til barnevern eller helseforetak? Hva hadde dere tenkt i samme situasjon?

Anonymkode: 1b8ea...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det kan være ting du ikke veit om. Psykiske problemer kan føre til at man gir faen i kosthold og vekt (erfart selv), evt foreldrene gidder ikke å følge opp. Tviler på at barnevernet kommer til å gjøre noe, men du kan snakke med dem for råd evt. 

Anonymkode: 7af87...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er så mye du bør gjøre, hvis dette bare er en jente du "kjenner". Du skriver ikke noe om at du er i slekt med  henne eller noe. Her er det potensiale til skikkelig krangel. Foreldrene kan bli veldig sinte over innblanding.

Hvordan ser foreldrene ut? Er de overvektige, de også? Det er jo de som kjøper maten og tar med hjem og stapper i skuffer og skap. Hadde de kjøpt sunnere mat, ville vel jenta sett annerledes ut. Men det er ikke nødvendigvis bare HVA hun spiser, men hvor mye hun spiser også, som er årsaken til fedmen.

Anonymkode: c9132...f84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke noe om at du er i slekt med  henne eller noe.

Ikke direkte i slekt.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser foreldrene ut?

Faren er slank/normalvektig. Moren er kanskje litt overvektig, men ikke nevneverdig mye, kanskje 10kg overvektig.

Anonymkode: 1b8ea...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt ringe barnevernet og diskutere saken anonymt for å høre om det er en sak de tenker å eventuelt følge opp. Hvis det er det kan du vurdere om du vil navngi de involverte. 

Anonymkode: 10100...915

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tenker du at det er du som skal ta tak i denne saken?

Anonymkode: 2c5c6...78c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jenta ned 20-30 kg ved at du konrakter BV? Dersom hun gjør det - kontakter du de.

Anonymkode: 67aa8...623

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker hvor jeg burde poste denne... men har spørsmål her: 16 år gammel jente på godt over 100kg som jeg kjenner. Hun er såpass sykelig overvektig at jeg tenker det bør være et alvorlig problem. Rent tilfeldig fikk jeg med meg hvor mye hun veier, og ble da ekstra oppmerksom på det. Jeg vet hun er mye alene hjemme fordi foreldre ikke er der og ser at vekten har økt drastisk de siste to årene. Bør dette meldes til barnevern eller helseforetak? Hva hadde dere tenkt i samme situasjon?

Anonymkode: 1b8ea...808

Dersom en seksten år gammel jente faktisk veier over hundre kilo, så tipper jeg at både hun selv og foreldrene henner sannsynligvis er VELDIG klar over denne vekten. :nisse:

Anonymkode: cb4cf...dc4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en seksten år gammel jente faktisk veier over hundre kilo, så tipper jeg at både hun selv og foreldrene henner sannsynligvis er VELDIG klar over denne vekten. :nisse:

Anonymkode: cb4cf...dc4

Men da gjør de ikke noe med det, og da høres det ut som en sak for barnevernet.

Anonymkode: 79162...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da gjør de ikke noe med det, og da høres det ut som en sak for barnevernet.

Anonymkode: 79162...2fc

Ja, fortell hvordan skal de passe på at jenta ikke overspiser/spiser snop utenfor hjemmet? 

Anonymkode: 11bfc...1fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min veide nok også godt over 100 kilo da hun var 16. Hun er nå 22 og fortsatt sterkt overvektig. Alle de andre søskna er slanke, ett par av oss undevektige, og hun har hatt samme kosthold og oppdragelse som oss andre. Tro meg, både foreldrene mine og søsteren selv har vært veldig klar over det! Hadde noen meldt de til barnevernet hadde mamma fått sjokk og traumer! Noen mennesker har sykdommer som gjør at de legger på seg langt lettere enn oss andre. Tenk deg NØYE om før du melder noen til barnevernet pga overvekt! Du vet ikke hva du steller i stand. Dette er IKKE din sak.

Anonymkode: f75af...303

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta har garantert under legeoppsyn, det er hun jo nødt til når hun veier det dobbelte av det hun bør i en alder av 16 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da gjør de ikke noe med det, og da høres det ut som en sak for barnevernet.

Anonymkode: 79162...2fc

Hvordan vet du at foreldrene ikke gjør noe med det?

Anonymkode: 4d5c5...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at foreldrene ikke gjør noe med det?

Anonymkode: 4d5c5...be6

Okei, jeg var upresis. Ikke noe som virker.

Anonymkode: 79162...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Litt usikker hvor jeg burde poste denne... men har spørsmål her: 16 år gammel jente på godt over 100kg som jeg kjenner. Hun er såpass sykelig overvektig at jeg tenker det bør være et alvorlig problem. Rent tilfeldig fikk jeg med meg hvor mye hun veier, og ble da ekstra oppmerksom på det. Jeg vet hun er mye alene hjemme fordi foreldre ikke er der og ser at vekten har økt drastisk de siste to årene. Bør dette meldes til barnevern eller helseforetak? Hva hadde dere tenkt i samme situasjon?

Anonymkode: 1b8ea...808

Kan du ikke bare tenke på din egen vekt og helse, og prise deg lykkelig over at du ikke er like feit (hvis du ikke er det)?

Anonymkode: 195cc...5da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan faktisk ha PCOS som gjør at hun legger fort på seg og blir tykk...

Anonymkode: 4ac12...186

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være gener, psykisk eller fysisk sykdom som gjør det, å melde henne inn til bv vil ikke gjøre mye godt verken for henne eller foreldrene

Anonymkode: 02c73...e56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...