Gå til innhold

Nabo krever at jeg går på tærne


stenalina

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i den nye leiligheten i 2 uker. Da jeg flytta inn og bar opp en rammemadrass (klokka   var rundt 7 på kvelden) så kom naboen under ut og sa at det må være stille på kveldene etter klokka 11 fordi han har et barn og det er et gammelt hus. Greit nok det, jeg er ikke en som går på hælene eller spiller musikk heller, så jeg tenkte det er greit. Fikk meg en overraskelse i går da.

Jeg kom med et fly og var hjemme rundt halv 12 på kvelden, og gikk stille opp oppgangen og låste meg inn.  Jeg hadde akkurat fått tatt av meg skoene og hentet et glass vann da det hamrer aggressivt på døra. Jeg bor i sentrum Oslo og ble stressa for at noen hadde brutt seg inn,. Men det var så klart naboen. Da jeg åpna døra bynte han å skjelle meg ut og si at jeg hadde lovet å være stille og at jeg må ta hensyn til han og stille etter 23 og han skulle klage til huseier også videre også videre. Selv står han og nærmest roper. Han mente jeg måtte enten legge meg eller gå på tærne. 

Jeg synes dette er urimelig, og jeg har ingen anelse om hvordan jeg kan være mer stille uten om å legge om livet mitt til å ha samme døgnrytme som han og hans familie. Jeg har forøvrig vært borte i 4 dager så det er ikke noe han har gått og irritert seg over. Hva gjør jeg med dette? Har han rett til å klage på meg? Forsåvidt, kan jeg klage på han?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk deg at du bor under deg selv. Vet du noe om hvordan dine aktiviteter høres ut for dem som ligger og sover? 

Mange mener selv de er stillheten personlig, inntil de hører opptak av seg selv. 

Anonymkode: 8f5a6...76d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg at du bor under deg selv. Vet du noe om hvordan dine aktiviteter høres ut for dem som ligger og sover? 

Mange mener selv de er stillheten personlig, inntil de hører opptak av seg selv. 

Anonymkode: 8f5a6...76d

Jeg kan jo ikke la være å stå opp og gå på do hvis jeg må det heller?? Det blir for dumt at man ikke kan leve vanlig i sitt eget hjem. Jeg er ikke bråkete,har bodd mange steder med folk under meg og aldri fått en klage. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er urimelig. Han kan ikke nekte deg å gå på gulvet i din egen leilighet.

Forstår at han blir frustrert om barnet våkner, men han kan ikke kreve annet enn normalt hensyn. Han bør vurdere om boligen er egnet for hans familie.

Her ville jeg kontaktet huseier før det blir flere konfrontasjoner som forsurer tilværelsen.

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Biloba skrev:

Han er urimelig. Han kan ikke nekte deg å gå på gulvet i din egen leilighet.

Forstår at han blir frustrert om barnet våkner, men han kan ikke kreve annet enn normalt hensyn. Han bør vurdere om boligen er egnet for hans familie.

Her ville jeg kontaktet huseier før det blir flere konfrontasjoner som forsurer tilværelsen.

Takk for svar! Jeg er litt usikker på hvordan man går frem med det, får han vite om jeg har klagd på han? Har aldri klaga på noen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor man i blokk må man tåle en del lyd. Selv etter kl. er 23. Man kan ha vanlige lyder døgnet rundt, som å gå over gulvet, trekke i snora, åpne kjøleskap osv.

Så han må nesten se seg om etter ny bolig, som passer ham bedre.

Anonymkode: a77aa...10d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du vokst opp i hus? Min erfaring er at folk som er vokst opp i hus vs. blokk går litt forskjellig, der de fra hus støyer mer. Jeg ser du skriver at du ikke går på hælen, men hvordan er lydnivået når du går? Jeg bor sammen med en som er vokst opp i hus og i mine ører tramper vedkommende rundt, selv om jeg vet det ikke er tilsiktet. Jeg synes ikke du skal måtte gå på tærene, og litt støy frem til 23 må man tåle (selv om jeg mener at å f.eks spille høy musikk aldri er ok i blokk, heller ikke å gå på hælene), men i blokk må man alltid ta hensyn, og så lenge du gjør det kan ikke naboen kreve mer enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er selvsagt svært urimelig. Høy musikk, roping, festing, snekring og lignende kan man klage på etter et visst tidspunkt, men man må tåle at naboen har en annen døgnrytme og går over gulvet når han vil. Han kommer ingen vei med klager her.

Men når det er sagt: Jeg er SÅÅÅ glad at jeg bor i enebolig!

Anonymkode: 11831...1d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Påfugl skrev:

Er du vokst opp i hus? Min erfaring er at folk som er vokst opp i hus vs. blokk går litt forskjellig, der de fra hus støyer mer. Jeg ser du skriver at du ikke går på hælen, men hvordan er lydnivået når du går? Jeg bor sammen med en som er vokst opp i hus og i mine ører tramper vedkommende rundt, selv om jeg vet det ikke er tilsiktet. Jeg synes ikke du skal måtte gå på tærene, og litt støy frem til 23 må man tåle (selv om jeg mener at å f.eks spille høy musikk aldri er ok i blokk, heller ikke å gå på hælene), men i blokk må man alltid ta hensyn, og så lenge du gjør det kan ikke naboen kreve mer enn det.

Har bodd i blokk siden jeg var 12 og går mykt på gulvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du trenger jo ikke gå videre med noe du. Det er han som er gretten og ansvarlig for eventuelle klager her (som han som sagt ikke vil komme noen vei med).

Anonymkode: 11831...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stenalina skrev:

Har bodd i blokk siden jeg var 12 og går mykt på gulvet. 

Skjønner, da tenker jeg at du har en urimelig nabo som sikkert er bortskjemt a de som bodde der før deg. Ville prøvd å se bort fra det så langt det lar seg gjøre, selv om det er kjipt med dårlige naboforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og du trenger jo ikke gå videre med noe du. Det er han som er gretten og ansvarlig for eventuelle klager her (som han som sagt ikke vil komme noen vei med).

Anonymkode: 11831...1d1

Jeg er litt redd for at han kommer på døra flere ganger da. Han er veldig sint og roper nesten når han snakker. Det er veldig ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, stenalina skrev:

Jeg kan jo ikke la være å stå opp og gå på do hvis jeg må det heller?? Det blir for dumt at man ikke kan leve vanlig i sitt eget hjem. Jeg er ikke bråkete,har bodd mange steder med folk under meg og aldri fått en klage. 

Da har sikkert byggkonstruksjonen vært en annen, for eksempel betong i mellom i stedet for for eksempel treverk. 

Det er en del som mener de er stille men som tramper og smeller i skapdører som faen 

Anonymkode: 87a2a...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, stenalina skrev:

Jeg er litt redd for at han kommer på døra flere ganger da. Han er veldig sint og roper nesten når han snakker. Det er veldig ubehagelig. 

Vær tydelig på at han ikke kan nekte deg å gå over gulvet, men at han selvsagt står fritt til å klage til de ansvarlige om han vil. Han er sikkert fullstendig klar over at han har en elendig sak, på samme måte som du dessverre har fått deg en elendig nabo.

Anonymkode: 11831...1d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær tydelig på at han ikke kan nekte deg å gå over gulvet, men at han selvsagt står fritt til å klage til de ansvarlige om han vil. Han er sikkert fullstendig klar over at han har en elendig sak, på samme måte som du dessverre har fått deg en elendig nabo.

Anonymkode: 11831...1d1

Okei, høres greit ut. Får forberede meg på noen hyggelige møter fremover da 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal være redd for å bli klaget på, for da kan jo bruke hans oppførsel som motsvar. Hvis husleier er grei nok, lytter han eller henne heller på deg enn naboen. Kanskje har husleier fått klager på naboen tidligere? Er kanskje ikke bare du som har blitt utsatt for dette av en elendig nabo.

Anonymkode: d113a...6f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er vokst opp i hus og gikk tidligere veldig bråkete, slo hælene ganske hardt i gulvet. Etter 10 år i leiligheter, spesielt de 5 siste i trehus, så har jeg helt lagt om måten å gå på. Tripper ikke på tærne, men går på en annen måte. 

Sier ikke at han ikke er urimelig, men tenk litt over om det er noe du kan gjøre her. 

Anonymkode: 4a8d7...95d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vokst opp i hus og gikk tidligere veldig bråkete, slo hælene ganske hardt i gulvet. Etter 10 år i leiligheter, spesielt de 5 siste i trehus, så har jeg helt lagt om måten å gå på. Tripper ikke på tærne, men går på en annen måte. 

Sier ikke at han ikke er urimelig, men tenk litt over om det er noe du kan gjøre her. 

Anonymkode: 4a8d7...95d

Ja må signere denne jeg og. Ts du kan evn bruke tøfler også 

Anonymkode: 87a2a...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja må signere denne jeg og. Ts du kan evn bruke tøfler også 

Anonymkode: 87a2a...a17

For noe tøys, man kan ikke kreve at noen skal bruke tøfler! Det er bra å gå barbeint/uten fottøy inne, det forebygger mange fotlidelser senere i livet.

Anonymkode: 11831...1d1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja må signere denne jeg og. Ts du kan evn bruke tøfler også 

Anonymkode: 87a2a...a17

Nå skal det sies at jeg faktisk ikke er noe tung på foten eller noe sånt. Jeg har bodd i kollektiv og folk skvatt da jeg kom inn i rommet. Er bare å ta ordet mitt på at jeg går stille.😋

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...