Gå til innhold

Til dere som mener psykisk sykdom ikke eksisterer


Gjest Kjærlighetsbarn98

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Hentacruel skrev:

Når man har lurt seg selv til å tro at man ikke har kontroll har man gjort det vanskelig for seg. Hvis du bare hadde skjerpet deg så skulle du sett det går bra, men man er sin egen lykkes smed. 

Og der har vi det: "Du må jo bare ta deg sammen." "Hvis du bare hadde skjerpet deg." "Du kan jo bare slutte med dette."

Du skal være glad du er lykkelig uvitende om tematikken, men jeg råder deg til å sette deg bedre inn i ting, lese om tilegne deg mer kunnskap om temaet, før du uttaler deg. Utsagnet ditt vitner om stor mangel på kunnskap. Bedre du holder deg til tråder som "hva har du på deg i dag" og "hva så du sist på tv".

Litt lesestoff: https://www.vol.no/nyheter/2016/12/28/Når-tvilen-tar-overhånd-13896731.ece

Anonymkode: 6946b...b74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98
16 minutter siden, Hentacruel skrev:

Når man har lurt seg selv til å tro at man ikke har kontroll har man gjort det vanskelig for seg. Hvis du bare hadde skjerpet deg så skulle du sett det går bra, men man er sin egen lykkes smed. 

https://www.modum-bad.no/behandling/traume/behandlingstilbud/

Les dette så vil du se at traumer er alvorlig sykdom, ikke noe som forsvinner av å tenke seg frisk. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
36 minutter siden, Hentacruel skrev:

Det finnes ingen og da mener jeg absolutt ingen laboratorieprøver som kan påvise psykiske lidelser. Man kan heller ikke påvise psykiske lidelser på pasienter som ligger i koma, men man kan påvise fysiologiske sykdommer som influensa, kreft og diabetes hos komatøse pasienter. 

Hvis psykisk sykdom faktisk eksisterer hvorfor påvirkes ikke komatøse pasienter av dem? Hvorfor har ikke pasienter i koma psykosomatiske symptomer?

Det finnes faktisk det. Flere forskere har drevet forskning på hjerner hos mennesker som har opplevd alvorlige traumer. De har funnet forskjeller faktisk. 

Hjernen er delt inn i tre deler. Reptilhjernen, følelseshjernen og tenkehjernen. Hos psykisk friske personer uten traumer så henger disse delene sammen og koordinerer, det er broer mellom hjernehalvdelene som gjør at man i stor grad klarer å regulere følelser.

Hos en person med alvorlige traumer ses det ofte at broen mellom følelseshjernen og tenkehjernen lukkes igjen. Det er ikke noe forbindelse mellom hjernehalvdelene, og hjernen lever som to separate deler. Man bare reagerer fordi amygdala fyres opp. Broen stenges, og fryktsenteret aktiveres. 

Det er en grunn til at jeg fikk høre på Modum Bad at man må jobbe i fredstid. Det nytter ikke å tenke rasjonelt og fornuftig midt oppi en krise, det er helt umulig når alle reaksjonene kommer som kastet på en fordi hjernen midlertidig er satt ut av spill. Man må la kroppen rase fra seg og ta opp kampen med tenkehjernen når hippocampus har logget seg på.

Dette er forskning, men man tror det vel ikke før man får oppleve det selv. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hentacruel skrev:

Når man har lurt seg selv til å tro at man ikke har kontroll har man gjort det vanskelig for seg. Hvis du bare hadde skjerpet deg så skulle du sett det går bra, men man er sin egen lykkes smed. 

En kan skjerpe seg en liten stund, men ikke tro at det går an å skjerpe seg så mye at alvorlige diagnoser/symptomer forsvinner for godt. Jeg har skjerpet meg i mange år. Nå er jeg utmattet på tiende år på rad. Jeg skjerpet meg litt ekstra noen år nå og jeg måtte krype til korset og avslutte skole. Som jeg forøvrig tok et fag om gangen. 

Og ja, man er sin egen lykkes smed, men det betyr ikke at man klarer å snu tankegangen eller bli frisk fra psykisk sykdom hverken på kort tid eller alene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det finnes faktisk det. Flere forskere har drevet forskning på hjerner hos mennesker som har opplevd alvorlige traumer. De har funnet forskjeller faktisk. 

Hjernen er delt inn i tre deler. Reptilhjernen, følelseshjernen og tenkehjernen. Hos psykisk friske personer uten traumer så henger disse delene sammen og koordinerer, det er broer mellom hjernehalvdelene som gjør at man i stor grad klarer å regulere følelser.

Hos en person med alvorlige traumer ses det ofte at broen mellom følelseshjernen og tenkehjernen lukkes igjen. Det er ikke noe forbindelse mellom hjernehalvdelene, og hjernen lever som to separate deler. Man bare reagerer fordi amygdala fyres opp. Broen stenges, og fryktsenteret aktiveres. 

Det er en grunn til at jeg fikk høre på Modum Bad at man må jobbe i fredstid. Det nytter ikke å tenke rasjonelt og fornuftig midt oppi en krise, det er helt umulig når alle reaksjonene kommer som kastet på en fordi hjernen midlertidig er satt ut av spill. Man må la kroppen rase fra seg og ta opp kampen med tenkehjernen når hippocampus har logget seg på.

Dette er forskning, men man tror det vel ikke før man får oppleve det selv. 

Veldig godt og oversiktlig forklart. Bra innlegg.

Anonymkode: 6946b...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det hørte litt fortiden til jeg, disse holdningene om at man bare kan "skjerpe seg" og bli frisk av psykiske lidelser. Men tydeligvis finnes det fortsatt lite oppegående, uopplyste folk rundt omkring, som klamrer seg til gamle dagers uvitenhetsfraser. Det er godt at det har blitt større fokus på, og åpenhet rundt, psykisk sykdom. Men jeg etterlyser likevel et kunnskapsløft i samfunnet. Få psykologi inn som et obligatorisk fag på grunnskolen. Det ville fjernet en del myter og ryddet opp i slike huleboer-holdninger, tenker jeg.

Anonymkode: 6946b...b74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt og oversiktlig forklart. Bra innlegg.

Anonymkode: 6946b...b74

❤️ Send meg gjerne PM om du ønsker. Kanskje du også kan søke til Modum Bad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

❤️ Send meg gjerne PM om du ønsker. Kanskje du også kan søke til Modum Bad?

Jeg har gått i behandlig i flere tiår jeg. Dette er så bra som jeg blir, tydeligvis. Jeg har etterhvert lært mange gode teknikker for å takle ting bedre da, pusteteknikker under angstanfall og alt det der. For min del fungerer jeg ganske bra, tro det eller ei. Det er noe med å erkjenne at javel, sånn her er jeg - jeg teller ting. Jeg har opplevd vonde ting som har preget meg. Det er en del av meg - hvordan skal veien videre bli. Hvor mye av dette skal hindre meg i ting, og hvilket liv kan jeg likevel få. Og der jeg er nå, må jeg si at jeg er rimelig fornøyd, tross alt. Håper du får god hjelp på Modum Bad, og at du ikke er like behandlingsresistent som meg.

Anonymkode: 6946b...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått i behandlig i flere tiår jeg. Dette er så bra som jeg blir, tydeligvis. Jeg har etterhvert lært mange gode teknikker for å takle ting bedre da, pusteteknikker under angstanfall og alt det der. For min del fungerer jeg ganske bra, tro det eller ei. Det er noe med å erkjenne at javel, sånn her er jeg - jeg teller ting. Jeg har opplevd vonde ting som har preget meg. Det er en del av meg - hvordan skal veien videre bli. Hvor mye av dette skal hindre meg i ting, og hvilket liv kan jeg likevel få. Og der jeg er nå, må jeg si at jeg er rimelig fornøyd, tross alt. Håper du får god hjelp på Modum Bad, og at du ikke er like behandlingsresistent som meg.

Anonymkode: 6946b...b74

Leit å høre at du sliter så mye tross årelange behandlinger. Du må være ekstremt sterk og ha et gigantisk pågangsmot. Jeg beundrer deg for det. 

Ikke hør på de som sier at det bare er å skjerpe seg, de vet åpenbart ikke hva de snakker om. 

En :klem:til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Det finnes faktisk det. Flere forskere har drevet forskning på hjerner hos mennesker som har opplevd alvorlige traumer. De har funnet forskjeller faktisk. 

Hjernen er delt inn i tre deler. Reptilhjernen, følelseshjernen og tenkehjernen. Hos psykisk friske personer uten traumer så henger disse delene sammen og koordinerer, det er broer mellom hjernehalvdelene som gjør at man i stor grad klarer å regulere følelser.

Hos en person med alvorlige traumer ses det ofte at broen mellom følelseshjernen og tenkehjernen lukkes igjen. Det er ikke noe forbindelse mellom hjernehalvdelene, og hjernen lever som to separate deler. Man bare reagerer fordi amygdala fyres opp. Broen stenges, og fryktsenteret aktiveres. 

Det er en grunn til at jeg fikk høre på Modum Bad at man må jobbe i fredstid. Det nytter ikke å tenke rasjonelt og fornuftig midt oppi en krise, det er helt umulig når alle reaksjonene kommer som kastet på en fordi hjernen midlertidig er satt ut av spill. Man må la kroppen rase fra seg og ta opp kampen med tenkehjernen når hippocampus har logget seg på.

Dette er forskning, men man tror det vel ikke før man får oppleve det selv. 

Det er ingen som har fått stilt en psykisk diagnose etter å tatt en laboratorieprøve for å bekrefte det. Verken blodprøver, røntgen, MR, biopsier eller andre undersøkelser kan gi positivt utslag for angst, depresjon, ocd, PTSD eller andre såkalte traumelidelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 minutter siden, Hentacruel skrev:

Det er ingen som har fått stilt en psykisk diagnose etter å tatt en laboratorieprøve for å bekrefte det. Verken blodprøver, røntgen, MR, biopsier eller andre undersøkelser kan gi positivt utslag for angst, depresjon, ocd, PTSD eller andre såkalte traumelidelser. 

Nei, ikke via blodprøver, men via hjernescanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og der har vi det: "Du må jo bare ta deg sammen." "Hvis du bare hadde skjerpet deg." "Du kan jo bare slutte med dette."

Du skal være glad du er lykkelig uvitende om tematikken, men jeg råder deg til å sette deg bedre inn i ting, lese om tilegne deg mer kunnskap om temaet, før du uttaler deg. Utsagnet ditt vitner om stor mangel på kunnskap. Bedre du holder deg til tråder som "hva har du på deg i dag" og "hva så du sist på tv".

Litt lesestoff: https://www.vol.no/nyheter/2016/12/28/Når-tvilen-tar-overhånd-13896731.ece

Anonymkode: 6946b...b74

Det at du mangler kunnskapen som trengs til å forstå hvordan du skjerper deg kommer av at du ikke er god nok kjent med psykiske lidelser. Du har kanskje mye erfaring med dem, men av en eller annen grunn har du ikke klart å ta lærdom av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Nei, ikke via blodprøver, men via hjernescanning. 

Ingen har testet positivt på psykiske lidelser ved hjernescanning heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Hentacruel skrev:

Det at du mangler kunnskapen som trengs til å forstå hvordan du skjerper deg kommer av at du ikke er god nok kjent med psykiske lidelser. Du har kanskje mye erfaring med dem, men av en eller annen grunn har du ikke klart å ta lærdom av det.

Troll.

Anonymkode: 9b7a5...ec8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
9 minutter siden, Hentacruel skrev:

Ingen har testet positivt på psykiske lidelser ved hjernescanning heller. 

Det er jo nettopp hjerneforskning mange traumeeksperter har tatt utgangspunktet i. De har sammenlignet ulike hjerner og knekt koden for hvordan hjernehalvdelene kommuniserer. Tror du ikke på forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kjærlighetsbarn98 said:

Det er jo nettopp hjerneforskning mange traumeeksperter har tatt utgangspunktet i. De har sammenlignet ulike hjerner og knekt koden for hvordan hjernehalvdelene kommuniserer. Tror du ikke på forskning?

Det hadde vært kult om det var sånn, men realiteten er dessverre noe annet. Det hadde spart helsevesenet mye tid og penger hvis alt som trengtes for å diagnosere psykiske lidelser var en hjerneskanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kjærlighetsbarn98
14 minutter siden, Hentacruel skrev:

Det at du mangler kunnskapen som trengs til å forstå hvordan du skjerper deg kommer av at du ikke er god nok kjent med psykiske lidelser. Du har kanskje mye erfaring med dem, men av en eller annen grunn har du ikke klart å ta lærdom av det.

Kan du bestemme hva du skal føle og tenke konstant uansett hvilken situasjon du er i? Bare la være å spy om du er syk? Tenke deg vekk fra hodeverk? Stoppe et nervøst anfall fra å komme? Tvinge deg til å sove om kroppen stritter imot og tvinger deg våken? Reagere rasjonelt i alle situasjoner til enhver tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Kan du bestemme hva du skal føle og tenke konstant uansett hvilken situasjon du er i? Bare la være å spy om du er syk? Tenke deg vekk fra hodeverk? Stoppe et nervøst anfall fra å komme? Tvinge deg til å sove om kroppen stritter imot og tvinger deg våken? Reagere rasjonelt i alle situasjoner til enhver tid? 

Alt det viljestyrte kan jeg styre og det kan du også hvis du faktisk prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hentacruel skrev:

Det er ingen som har fått stilt en psykisk diagnose etter å tatt en laboratorieprøve for å bekrefte det. Verken blodprøver, røntgen, MR, biopsier eller andre undersøkelser kan gi positivt utslag for angst, depresjon, ocd, PTSD eller andre såkalte traumelidelser. 

Det stemmer ikke. Det er flere funksjoner i kroppen som målbart kan forstyrres av psykisk sykdom som binyrer/skoldbrukskjertel/hjerterytme/blodrykk mm.

Anonymkode: 02983...7ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke. Det er flere funksjoner i kroppen som målbart kan forstyrres av psykisk sykdom som binyrer/skoldbrukskjertel/hjerterytme/blodrykk mm.

Anonymkode: 02983...7ec

Kom med et eksempel på der målinger at noen av de tingene har gjort at en person har testet positivt på en psykisk lidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...