Gå til innhold

Mensen-emoji får folk til å se rødt. Stopp undertrykkingen av kvinner!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.2.2019 den 0.05, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/L0rG4p/mensen-emojien-derfor-er-det-blodig-alvor
Det har blitt lansert en rekke nye emojier og en rød bloddråpe er en av dem. Dette har fått flere hundre tusen til å engasjere seg og de fleste med motstand med utsagn som at mensen er ekkelt og man trenger ikke dytte mensen opp i andres ansikt fordi det liksom er kvalmt og flaut. 

I u-land så er ikke jenter velkomne på skolen med mensen og her i Norge forteller 48% jenter at de skammer seg over å ha mensen. Til og med voksne kvinner gjemmer tampongen i genser-ermet når de må på toalettet å skifte tampong fordi mensen er så skambelagt. 
Det er helt vanlig at jenter som overnattet hos gutter og får mensen ikke engang tør å kaste tampongen i søplekassa i frykt for at han skal syntes det er ekkelt og heller går med den brukte tampongen i bhen eller bukselinningen til de kommer seg hjem eller får lagt den i veska si og kan kaste den hjemme. 

Det er et kvinneundertrykkende problem at jenter og kvinner helt fra vi er små blir lært hvor ekkelt mensen er av guttene i klassen. Uten mensen så hadde ikke menn engang eksistert for mensen er en helt naturlig og nødvendig del av reproduksjonsmekanismen i kvinnekroppen. 

1 av 10 kvinner har så alvorlige mens plager at de må sykemeldes og mange går på smertestillende i store mengder for å kunne fungere suboptimalt i hverdagen med mens. De vanlige kvinnesykdommene endometriose og adenomyose kan gi ekstreme smerter og enda større blødninger enn hva som er normal. Fremdeles i 2019 opplever mange kvinner at de plagene de har blir bagatellisert hos fastlegen, pasientene blir stigmatisert og noen blir beskyldt for at det sitter mellom ørene eller at de bare er ute etter å lure til seg smertestillende.

Å fremmedgjøre og se på mens som ekkelt og et ikke-tema som må skjules koster samfunnet mye. At så mange reagerer negativt på en mensen emoji er ganske sykt syns jeg. Nå blir det lettere å normalisere mensen, for eksempel sånn som hjerteemojien gjorde det lettere å skissere at man var glad i noen eller noe. Stigmatiseringen av mensen er enda en kvinneundertrykkende tilnærming til kvinnehelse, der kvinner blir sett på som ekle eller udelikate. 

Hvordan holdninger har du til mensen og hva syns du om den nye mensen emojien? Hvordan syn har du på egen mens? Gjemmer du fortsatt tampongen din i ubevisst skam? 

Anonymkode: f0519...460

Jeg er enig med deg men i hvilken situasjon vil det være naturlig å bruke mensen emojien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.2.2019 den 7.23, herzeleid skrev:

Det er selvfølgelig synd, men du ville jo antagelig opplevd det samme om noe tilsvarende hadde skjedd med andre kroppsfunksjoner, eksempelvis om det var avføring eller urin som hadde lekket gjennom buksen. 

Mobbing er absolutt noe en bør motarbeide, men at de fleste synes at andres mensblod, i likhet med andre kroppsvesker, er ekkelt kommer vi nok ikke unna uavhengig av hvor mange emojier som blir laget om temaet. 

Men mensen kan man ikke for at renner. En ungdom er jo forventet å kunne holde på urin eller avføring så det burde naturlig nok være mer flaut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2019 at 12:33 PM, AnonymBruker said:

Det er ingen som mobber noen for snørr fordi de er forkjøla, det er helt akseptert som en del av forkjølelsen og man kan fint si at man er snørrete og tett i nesa, fint kjøpe nesespray uten å få et rart blikk fra den i kassa eller de som ser handlekurven din osv. 
Mensen skal ikke være skam! 

Anonymkode: f0519...460

Det er da vel ingen som ser rart på deg om du kjøper bind i butikken heller? Tror ikke jeg har tenkt det er flaut siden jeg var 12. 

On 2/15/2019 at 9:50 AM, pmon said:


Det handler vel ikke om at kvinner blir krenket av mensen, men at mensen er skambelagt i samfunnet av menn og det er det mensen emojien bidrar til å prøve å fjerne :) Menn og kvinner må få en annen holdning til menstruasjon og noe så enkelt som en emoji bidrar med den holdningsendringen. Fra jeg var ung og fikk mens var det guttene som ble krenket av det og syntes det var ekkelt og på den måten så la det en del skam på oss jentene også, og det påvirker tydeligvis fortsatt kvinner i dag når selv voksne damer må gjemme tampongen i genserermet. Det er her i Norge, mens i andre land så blir kvinner utstøtt fra familien sin og skolen når de har mens fordi de blir sett på som urene og skitne. Sånn kan det ikke være!

Skambelagt av menn? Det har jeg aldri hørt om eller merket noe som helst til. Hvis du leser tråder her inne om jenter som ikke tør å kaste tampongen og som må reise hjem heller enn å gå på toalettet hos kjæresten, så handler det alltid om at jentene selv synes dette er flaut. Gutta bryr seg jo ikke. En del gutter har ikke søplekasse på badet, men dette skyldes nok ren tankeløshet eller at de sjelden har damer på besøk. Jeg har aldri noensinne opplevd at en mann har blitt "krenket av mensen". Kan jo hende han blir sur om han ikke får seg noe, men sånn ellers? 😛 

Anonymkode: 5c40e...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du selv mener det er ekkelt for du selv stå for, men å komme med at «...de aller aller fleste synes antagelig....» er litt ute på vidda her.

Om jeg hører om en venninne som har mens noe vi meddeler hverandre rett som det er, så synes jeg ikke det er ekkelt. Min første tanke er at jeg håper hun ikke har vondt i magen og spør Evt om hun trenger låne bind. Dersom en kvinne forteller deg at hun har mens kan det være fordi hun vil du skal ta ekstra hensyn til henne akkurat da. Å vise din vemmelse for henne er jo ganske spesielt og merkelig i dag. Trolig vil hun kunne bli såret av det du nok uttrykker verbalt eller via kroppsspråk. 

Det virker som du sliter litt med å forholde deg til det jeg skriver. Jeg presiserte at jeg tror de fleste synes andres mensblod er ekkelt. Du ser ut til å lese det som å synes det at noen har mensen i seg selv er ekkelt eller noe en viser vemmelse ovenfor. Det er selvfølgelig noe helt annet. Om noen forteller at de har mensen svarer man selvfølgelig ikke ved å vise vemmelse, men jeg tror de aller fleste vil synes andres mensblod er såpass ekkelt at de vil ønske å ikke ha noen befatning med det. 

 

Sitat

 

Tror du trenger litt kontakt med kvinner i livet ditt, få kunnskap om livsfunksjoner og ting som er helt naturlig. Har du snakket med moren din litt om dette? Er du veldig ung? Hvis du feks ikke har hatt undervisningen om pubertet på ungdomsskolen kan det være noe du får hjelp til hvis du oppsøker helsesøster på skolen din.

Anonymkode: bff4a...d48

 

Du skal ha for forsøket ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men mensen kan man ikke for at renner.

Det gjør det da ikke noe mindre ekkelt av den grunn. Eksplosiv diare blir jo ikke mindre ekkelt av at noen ikke klarte å holde det tilbake.

Sitat

En ungdom er jo forventet å kunne holde på urin eller avføring så det burde naturlig nok være mer flaut

Og å bæsje på seg er nok også mer flaut. Det er en avsporing. Jeg prøver å forklare at også andre ting som er "helt naturlig" og som en ikke kan noe for oppleves som ekkelt av andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, herzeleid skrev:

Det gjør det da ikke noe mindre ekkelt av den grunn. Eksplosiv diare blir jo ikke mindre ekkelt av at noen ikke klarte å holde det tilbake.

Og å bæsje på seg er nok også mer flaut. Det er en avsporing. Jeg prøver å forklare at også andre ting som er "helt naturlig" og som en ikke kan noe for oppleves som ekkelt av andre. 

Joa men poenget mitt var at dersom noen lekker mensen så er det noe som kan skje alle. Det å tisse eller bæsje på seg er noe annet da man har lukkemuskulatur. Ingen muskulatur som holder igjen mensen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Joa men poenget mitt var at dersom noen lekker mensen så er det noe som kan skje alle. Det å tisse eller bæsje på seg er noe annet da man har lukkemuskulatur. Ingen muskulatur som holder igjen mensen 

Enig, men jeg vet ikke helt hvordan det er en relevant innvending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid skrev:

Enig, men jeg vet ikke helt hvordan det er en relevant innvending?

Det er mer forståelig at å bæsje på seg er flaut. De tuller med sånt i komedier liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det er mer forståelig at å bæsje på seg er flaut. De tuller med sånt i komedier liksom. 

Enig i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skambelagt av menn? Det har jeg aldri hørt om eller merket noe som helst til. Hvis du leser tråder her inne om jenter som ikke tør å kaste tampongen og som må reise hjem heller enn å gå på toalettet hos kjæresten, så handler det alltid om at jentene selv synes dette er flaut. Gutta bryr seg jo ikke.

Anonymkode: 5c40e...921


Jenter syns det er flaut fordi gutter som for eksempel Herzeleid kaller det ekkelt og sammenligner det med bæsj.

Mensen er noe som gutter bruker som nedsettende, for eksempel også i sammenhenger jenter og kvinner er strenge får de nedsettende slengbemerkninger fra klassekamerater og til og med kjærester med "Har du mensen ELLER?!" (til info for uvitende: PMS symptomer med irritabilitet er det langt fra alle kvinner som har, og PMS symptomene er på andre steder i syklusen enn selve menstruasjonen. Det blir brukt som et undertrykkende våpen av for å vise at man ikke respekterer kvinners meninger for eksempel). Det er på grunn av holdningen gutter har til mensen at kvinner har blitt flaue over det for å slippe unna å bli sett på som skitne eller latterliggjort og undertrykt.

Anonymkode: e8ac6...22e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, herzeleid skrev:

Det kan du godt mene, men de aller, aller fleste synes antagelig at andres mensblod er ekkelt


DU mener det og menn som deg mener det. Det er ikke snakk om at man går å gnir bindet fullt av blod opp i ansiktet til andre eller dypper drinken din med en brukt tampong. Syns du det er ekkelt at du er på do å bæsjer? Ekkelt når kompisen din sier han må bæsje? Trolig ikke, så hvorfor er det ekkelt at kvinner har mensen? Det skal ikke være noe som blir omtalt som ekkelt sånn som du gjør, det viser kvinneforakt rett og slett og er direkte årsak til at mange jenter og kvinner syns det er flaut med mensen selvom det er det mest naturlige ved hele kvinnekroppen og menneskets eksistens.

Det er menn med holdninger som dine som er skyld i at i andre land blir menstruerende kvinner sett på som skitne og får ikke lov til å gå ut av rommet sitt når de har mens, og at jenter i vårt land gjemmer tampongen eller ikke tør å si til legen eller læreren sin at de har sterke menssmerter.

 

Anonymkode: e8ac6...22e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, herzeleid skrev:

Det virker som du sliter litt med å forholde deg til det jeg skriver. Jeg presiserte at jeg tror de fleste synes andres mensblod er ekkelt. Du ser ut til å lese det som å synes det at noen har mensen i seg selv er ekkelt eller noe en viser vemmelse ovenfor. Det er selvfølgelig noe helt annet. Om noen forteller at de har mensen svarer man selvfølgelig ikke ved å vise vemmelse, men jeg tror de aller fleste vil synes andres mensblod er såpass ekkelt at de vil ønske å ikke ha noen befatning med det. 

 

Du skal ha for forsøket ;)

Det kan hende ja at jeg sliter med å skjønne det du egentlig skriver.

Men veldig bra at du ikke viser direkte til jenta vemmelsen du føler. Det synes jeg du skal ha kred for siden det handler om selvbeherskelse ute blant folk.

Men på akkurat denne tråden kan det være unge jenter som akkurat har fått mensen - kanskje de er bare 10-11 år gamle og som får et treff på Google - leser dine beskrivelser om at du synes mensenblod til andre er ekkelt og at du skriver at det er noe de fleste andre også mener.

Jeg og mine medsøstre skal trøste og støtte våre døtre og fortelle dem at sånne som deg ikke er de aller fleste. 

Håper du skjønner hva jeg jeg mener men tror nok det blir med forsøket. 😞 

Anonymkode: bff4a...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker said:


Mensen er noe som gutter bruker som nedsettende, for eksempel også i sammenhenger jenter og kvinner er strenge får de nedsettende slengbemerkninger fra klassekamerater og til og med kjærester med "Har du mensen ELLER?!" 

Anonymkode: e8ac6...22e

Mulig gutter, men ikke menn. Aldri oppfattet dette som noe problem. Hvis kjæresten er over 15 går nok dette greit.

Anonymkode: 5c40e...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:


DU mener det og menn som deg mener det. Det er ikke snakk om at man går å gnir bindet fullt av blod opp i ansiktet til andre eller dypper drinken din med en brukt tampong. Syns du det er ekkelt at du er på do å bæsjer? Ekkelt når kompisen din sier han må bæsje? Trolig ikke, så hvorfor er det ekkelt at kvinner har mensen? Det skal ikke være noe som blir omtalt som ekkelt sånn som du gjør, det viser kvinneforakt rett og slett og er direkte årsak til at mange jenter og kvinner syns det er flaut med mensen selvom det er det mest naturlige ved hele kvinnekroppen og menneskets eksistens.
 

Svaret ditt virker å basere seg på det du tror jeg skriver, ikke det jeg faktisk skriver.

Som jeg akkurat forklarte over presiserte jeg at det var snakk om andres mensblod. De fleste synes både andres mensblod og andres bæsj er ekkelt. Jeg tror ikke det er så mange som bryr seg om at noen andre har mensen, eller diare for den del, men de fleste synes nok både avføring og mensblod er ekkelt. 

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende ja at jeg sliter med å skjønne det du egentlig skriver.

Men veldig bra at du ikke viser direkte til jenta vemmelsen du føler. Det synes jeg du skal ha kred for siden det handler om selvbeherskelse ute blant folk.

Men på akkurat denne tråden kan det være unge jenter som akkurat har fått mensen - kanskje de er bare 10-11 år gamle og som får et treff på Google - leser dine beskrivelser om at du synes mensenblod til andre er ekkelt og at du skriver at det er noe de fleste andre også mener.

Jeg og mine medsøstre skal trøste og støtte våre døtre og fortelle dem at sånne som deg ikke er de aller fleste. 

Håper du skjønner hva jeg jeg mener men tror nok det blir med forsøket. 😞 

Anonymkode: bff4a...d48

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Samtidig så tror jeg ikke det er noen løsning å late som en ikke synes diverse kroppsfunksjoner er ekle. Jeg tror rett og slett ikke vi kommer utenom at andres kroppsvæsker og avfalsstoffer i de flestes øyne er ekle, og noe en ønsker å slippe å ha noe med å gjøre. Å late som noe annet blir litt "plattfotsko er kult" om du skjønner hva jeg mener?

Det en bør være klar på, som jeg har prøvd tidligere i tråden, er at det ikke er noe en skal mobbes for og heller ikke noe som skal være forbundet med skam. Alle går på do, vi svetter, kvinner blør, noen har hemoroider, osv. Ingen ting av dette er galt eller noe en skal skamme seg over, men samtidig kommer vi vanskelig unna at våre mest intime kroppsfunksjoner ofte vil være ekle for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, herzeleid skrev:

Enig, men jeg vet ikke helt hvordan det er en relevant innvending?

Det absurde i det hele er jo at du som mann/ gutt(?) har opprettet en egen profil på Kvinneguiden. 

Få steder hvor det er mer diskusjoner  om menstruasjon i alle dens utfordringer med mye/lite blod, blødningsforstyrreelser, råd om bind, utflod, tamponger, sopp i underlivet, brystbetennnelser, fødselsskader ja alt som du føler er ekkelt - som du aktivt oppsøker i kvinneguiden...

Det finnes mannefora hvor de diskuterer motorolje og hestekrefter - bare et tips! Der snakkes ikke mye mensblod.

 

Anonymkode: bff4a...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det absurde i det hele er jo at du som mann/ gutt(?) har opprettet en egen profil på Kvinneguiden. 

Få steder hvor det er mer diskusjoner  om menstruasjon i alle dens utfordringer med mye/lite blod, blødningsforstyrreelser, råd om bind, utflod, tamponger, sopp i underlivet, brystbetennnelser, fødselsskader ja alt som du føler er ekkelt - som du aktivt oppsøker i kvinneguiden...

Det finnes mannefora hvor de diskuterer motorolje og hestekrefter - bare et tips! Der snakkes ikke mye mensblod.

 

Anonymkode: bff4a...d48

Det finne med dette forumet er at det har underforum, slik at jeg kan velge å ikke delta i de rene menstruasjonstrådene. Nå var denne tråden postet i "samfunn"-delen av forumet, der det ble hevdet at masse mennesker "så rødt" og at dette var kvinneundertrykkende. Diskusjoner om blødninger og tamponger skal dere få ha for dere selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Synes det er helt merkelig å lage en så stor sak av en emoji. Det er kun en emoji, man kan unngå den om man vil. Hvorfor henge seg opp i alt? Føler dette er en ikke-sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det absurde i det hele er jo at du som mann/ gutt(?) har opprettet en egen profil på Kvinneguiden. 

Få steder hvor det er mer diskusjoner  om menstruasjon i alle dens utfordringer med mye/lite blod, blødningsforstyrreelser, råd om bind, utflod, tamponger, sopp i underlivet, brystbetennnelser, fødselsskader ja alt som du føler er ekkelt - som du aktivt oppsøker i kvinneguiden...

Det finnes mannefora hvor de diskuterer motorolje og hestekrefter - bare et tips! Der snakkes ikke mye mensblod.

 

Anonymkode: bff4a...d48

Jeg ser ikke poenget ditt. KG er Norges største forum, og kropp/helse er bare ett av mange underforum. Og det siste forsøket på hersketeknikk blir omtrent like latterlig som å henvise damer til KG fordi der diskuteres rosablogger og sminke, som om kvinner kun er opptatt av slike banale temaer - eller at at KG som forum skulle være så stereotypisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Synes det er helt merkelig å lage en så stor sak av en emoji. Det er kun en emoji, man kan unngå den om man vil. Hvorfor henge seg opp i alt? Føler dette er en ikke-sak. 

Jeg er enig med deg, men er usikker på hvem som lager en stor sak ut av det. Eneste sammenhenger jeg har fått det med meg er at det ble omtalt på nrk sine sider som en gladsak kjempet frem av kvinnesaksorganisasjoner, så om noe er det vell disse som har gjort en sak ut av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...