Gå til innhold

Mensen-emoji får folk til å se rødt. Stopp undertrykkingen av kvinner!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/L0rG4p/mensen-emojien-derfor-er-det-blodig-alvor
Det har blitt lansert en rekke nye emojier og en rød bloddråpe er en av dem. Dette har fått flere hundre tusen til å engasjere seg og de fleste med motstand med utsagn som at mensen er ekkelt og man trenger ikke dytte mensen opp i andres ansikt fordi det liksom er kvalmt og flaut. 

I u-land så er ikke jenter velkomne på skolen med mensen og her i Norge forteller 48% jenter at de skammer seg over å ha mensen. Til og med voksne kvinner gjemmer tampongen i genser-ermet når de må på toalettet å skifte tampong fordi mensen er så skambelagt. 
Det er helt vanlig at jenter som overnattet hos gutter og får mensen ikke engang tør å kaste tampongen i søplekassa i frykt for at han skal syntes det er ekkelt og heller går med den brukte tampongen i bhen eller bukselinningen til de kommer seg hjem eller får lagt den i veska si og kan kaste den hjemme. 

Det er et kvinneundertrykkende problem at jenter og kvinner helt fra vi er små blir lært hvor ekkelt mensen er av guttene i klassen. Uten mensen så hadde ikke menn engang eksistert for mensen er en helt naturlig og nødvendig del av reproduksjonsmekanismen i kvinnekroppen. 

1 av 10 kvinner har så alvorlige mens plager at de må sykemeldes og mange går på smertestillende i store mengder for å kunne fungere suboptimalt i hverdagen med mens. De vanlige kvinnesykdommene endometriose og adenomyose kan gi ekstreme smerter og enda større blødninger enn hva som er normal. Fremdeles i 2019 opplever mange kvinner at de plagene de har blir bagatellisert hos fastlegen, pasientene blir stigmatisert og noen blir beskyldt for at det sitter mellom ørene eller at de bare er ute etter å lure til seg smertestillende.

Å fremmedgjøre og se på mens som ekkelt og et ikke-tema som må skjules koster samfunnet mye. At så mange reagerer negativt på en mensen emoji er ganske sykt syns jeg. Nå blir det lettere å normalisere mensen, for eksempel sånn som hjerteemojien gjorde det lettere å skissere at man var glad i noen eller noe. Stigmatiseringen av mensen er enda en kvinneundertrykkende tilnærming til kvinnehelse, der kvinner blir sett på som ekle eller udelikate. 

Hvordan holdninger har du til mensen og hva syns du om den nye mensen emojien? Hvordan syn har du på egen mens? Gjemmer du fortsatt tampongen din i ubevisst skam? 

Anonymkode: f0519...460

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du poster en artikkel som er kjempepositiv til denne mojien der det også fastslås at "mensen-emojien er varmt velkommen", for så uten kilder hevde at emojien har fått folk (flere hundre tusen) til å se rødt?

 

Ellers tror jeg ikke en kommer unna at andres mensen i de aller flestes øyne er temmelig ekkelt, på samme måte som avføring og snørr. 

Endret av herzeleid
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bommer når du sier at mange synes mensen er skamfullt. Men litt ekkelt er det jo. Blod og hinner og griseri, ikke optimalt for sex. Men helt normalt, og ikke skamfullt. Litt sånn at det er litt ekkelt og grisete å kline med noen som er søkkforkjøla med nesa full av snørr.

Emojien provoserer ikke meg.

Anonymkode: 90d17...13d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peoblemet er jo at jenter blir mobbet for å ha mensen. Ja jeg vle mobbet for å ha mensen. 

Ikke direkte til meg, men hadde blødd gjennom buksa på skolen og oppdaget det ikke før jeg kom hjem (og nei ingen sa noe som helst til meg om det). Så senere at noen klart og tydelig hadde skrevet «navnet mitt har mensen!». Jeg ble utrolig lei meg av å se det, prøvde febrilst å fjerne tagginga, men til ingne nytte. Står enda skrevet den dag i dag. Er nå voksen og bryr meg ikke like mye, men den der satt lenge i! 

Anonymkode: 39799...cd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mensen er mensen.  ingenting å feire og ingenting å skamme seg over. i andre deler av verden må jenter holder seg hjemme fra skolen fordi det ikke er sanitære forhold på skolen hvor man kan bytte tamponger og bind (eller hva de nå bruker, det er ikke sikkert de har det engang). Det synes jeg er groteskt. Der faller flere jenter fra i skolen fordi de må holde seg hjemme en uke og dermed går glipp av undervisning.

Anonymkode: 75ed1...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Peoblemet er jo at jenter blir mobbet for å ha mensen. Ja jeg vle mobbet for å ha mensen. 

Ikke direkte til meg, men hadde blødd gjennom buksa på skolen og oppdaget det ikke før jeg kom hjem (og nei ingen sa noe som helst til meg om det). Så senere at noen klart og tydelig hadde skrevet «navnet mitt har mensen!». Jeg ble utrolig lei meg av å se det, prøvde febrilst å fjerne tagginga, men til ingne nytte. Står enda skrevet den dag i dag. Er nå voksen og bryr meg ikke like mye, men den der satt lenge i! 

Anonymkode: 39799...cd2

Det er selvfølgelig synd, men du ville jo antagelig opplevd det samme om noe tilsvarende hadde skjedd med andre kroppsfunksjoner, eksempelvis om det var avføring eller urin som hadde lekket gjennom buksen. 

Mobbing er absolutt noe en bør motarbeide, men at de fleste synes at andres mensblod, i likhet med andre kroppsvesker, er ekkelt kommer vi nok ikke unna uavhengig av hvor mange emojier som blir laget om temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mensen-emoji?

*titter på emojien*

Jaja, dere kan kalle det det hvis dere vil. Er da bare en bloddråpe og den kan brukes til mye mer enn bare mensen (diabetes, neseblod, bloddonasjon, blodmangel, blod når man bruker tanntråd, m.m). Så for meg en tampong eller et bind eller noe. Hadde faktisk følt at det ble litt for mye om det hadde vært en blodig tampong/bind. Liksom, ikke måte på hvor politisk korrekte og inkluderende vi skal være gjennom emojiene. 

Synes ikke det er skamfullt å ha mensen. Kanskje litt flaut å snakke om med enkelte og ekkelt er det jo. Det er ikke veldig hyggelig å blø gjennom klær, men ser på det som at man er klønete. Det er ikke skamfullt å ha mensen, men litt flaut å være så klønete. Blir som å miste brødskiva i fanget, det er flaut og ekkelt det også.

Anonymkode: 67d51...9ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor de valgte å bruke Blodbankens bloddråpe for mensen, et bedre valg burde vært et brukt bind eller en blodig tampong. Men da ville vel mannfolka hylt høyt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok hjulpet om dere ikke gikk så intenst inn for å undertrykke dere selv. Hvem pokker reagerer på denne bloddråpen annet enn kvinnene selv???

Anonymkode: fe288...1b4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, herzeleid skrev:

Du poster en artikkel som er kjempepositiv til denne mojien der det også fastslås at "mensen-emojien er varmt velkommen", for så uten kilder hevde at emojien har fått folk (flere hundre tusen) til å se rødt?

 

Ellers tror jeg ikke en kommer unna at andres mensen i de aller flestes øyne er temmelig ekkelt, på samme måte som avføring og snørr. 

Det er ingen som mobber noen for snørr fordi de er forkjøla, det er helt akseptert som en del av forkjølelsen og man kan fint si at man er snørrete og tett i nesa, fint kjøpe nesespray uten å få et rart blikk fra den i kassa eller de som ser handlekurven din osv. 
Mensen skal ikke være skam! 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nok hjulpet om dere ikke gikk så intenst inn for å undertrykke dere selv. Hvem pokker reagerer på denne bloddråpen annet enn kvinnene selv???

Anonymkode: fe288...1b4


Det er overflod av menn på Twitter som reagerer på den, hadde dere fulgt med i mediebildet hadde dere visst det. Jeg postet artikkelen som støtter emojien , som var et svar på hetsen emojien har møtt. 

Anonymkode: f0519...460

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, herzeleid skrev:

Det er selvfølgelig synd, men du ville jo antagelig opplevd det samme om noe tilsvarende hadde skjedd med andre kroppsfunksjoner, eksempelvis om det var avføring eller urin som hadde lekket gjennom buksen. 

Mobbing er absolutt noe en bør motarbeide, men at de fleste synes at andres mensblod, i likhet med andre kroppsvesker, er ekkelt kommer vi nok ikke unna uavhengig av hvor mange emojier som blir laget om temaet. 

Avføring og urin skal man kunne holde igjen, det er verre med blod. Så jeg synes ikke det kan sammenlignes. 

Anonymkode: 254ad...030

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mensen-emoji?

*titter på emojien*

Jaja, dere kan kalle det det hvis dere vil. Er da bare en bloddråpe og den kan brukes til mye mer enn bare mensen (diabetes, neseblod, bloddonasjon, blodmangel, blod når man bruker tanntråd, m.m). Så for meg en tampong eller et bind eller noe. Hadde faktisk følt at det ble litt for mye om det hadde vært en blodig tampong/bind. Liksom, ikke måte på hvor politisk korrekte og inkluderende vi skal være gjennom emojiene. 

Synes ikke det er skamfullt å ha mensen. Kanskje litt flaut å snakke om med enkelte og ekkelt er det jo. Det er ikke veldig hyggelig å blø gjennom klær, men ser på det som at man er klønete. Det er ikke skamfullt å ha mensen, men litt flaut å være så klønete. Blir som å miste brødskiva i fanget, det er flaut og ekkelt det også.

Anonymkode: 67d51...9ac


Den kalles det og er skapt etter initiativ fra Plan International nettopp for å sette mer fokus på mensen. 

Anonymkode: f0519...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SeptemberRose

Mitt inntrykk er at damer selv synes at mensen er ekkelt mer enn hva menn synes. Ingen av mine kamerater snakker om mensen som noe ekkelt,men flere venninner derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis menn hadde mensen ville Petter Northug og Zlatan lansert egne tampong-kolleksjoner, og i Senkveld-duellen ville Thomas og Harald konkurrert i hvem som blør mest. Hvis menn hadde mensen i 2018, ville de postet bilder og kommentarer om menstruasjonen sin på sosiale medier med en egen hashtag, a la #denmensen.De ville skrytt av hvor mye de blødde, hvor store tamponger de måtte ha, og hvor forferdelige smerter de måtte holde ut med.Vi ville hatt nasjonale mensen-institutter som forsket på menssmerter, og det ville vært helt legitimt å bli hjemme fra jobb om smertene ble vanskelige å leve med.

Bind og tamponger ville vært utviklet av de klokeste hodene på det høyteknologiske forskningsinstituttet, og mensen-overlege ville vært en doktortittel med høy status. Vi ville arrangert mensen-fester når gutter fikk sin første menstruasjon, for å feire at gutten endelig var blitt fruktbar. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OnJKeq/hvis-menn-hadde-mensen


Så hvorfor skal det legges så mye skam på kvinner? 

Anonymkode: f0519...460

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes valget av bloddråpen er feigt. Trusen med rød flekk ville vært et mye bedre valg både for å tydeliggjøre hva det er snakk og for å få større åpenhet og mindre skam omkring mensen. Jeg finner det ganske ubegripelig at noen kunne finne trusen støtende. Mensen er atskillig mer tabubelagt enn jeg har trodd hvis de virkelig gjør det. Så valget falt på en bloddråpe, liksom? Den kan jo bety mange andre ting, og jeg er enig med vedkommende som nevner blodbanken. Hvis noen postet den emojien ville trodd at vedkommende var på vei for å gi blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For én ting er at vi kvinner i den vestlige verden irriterer oss over mensen, at det er smertefullt og upraktisk, og hvor rart det er at mensen fortsatt er såpass tabubelagt at vi kvinner sniker oss rundt med tampongen gjemt i genserermet når vi skal på toalettet og skifte den.

Men i store deler av verden er mensen et helseproblem.

I 2015 lagde organisasjonen Wateraid en morsom kampanje med utgangspunkt i «If men had periods». Kampanjen gikk viralt, og «manpons» ble noe vi lo av å tenke på. Men Wateraids mål var å sette fokus på at 1,25 milliarder kvinner ikke har tilgang til toalett når de har menstruasjon.

Hypotesen er altså at om menn hadde mensen, ville tilgang på toaletter, tamponger og bind stått høyere på verdens utviklingsagenda. I deler av verden er nemlig bind og tamponger ofte dyre eller rett og slett ikke tilgjengelige. Da må kvinner benytte seg av hjemmelagde alternativer, som avispapir, tøystykker eller til og med jord eller gjørme for å stoppe den månedlige blødningen. Det sier seg selv at det hverken er en spesielt hygienisk eller god løsning. I verste fall kan det føre til alvorlige infeksjoner og sykdommer. Halve verdens befolkning blør hver måned, og for mange av dem byr det på problemer for liv og helse. Det er helt merkelig at noe så naturlig er så unaturlig for oss å snakke om. 
(Fra VG.no)

I enkelte samfunn ekskluderes kvinner helt når de menstruerer. De får rett og slett ikke bo hjemme eller delta i hverdagslivet, men må holde seg i skjul fordi de blir ansett som skitne og urene mens de menstruerer.

Anonymkode: f0519...460

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, hind skrev:

Jeg synes valget av bloddråpen er feigt. Trusen med rød flekk ville vært et mye bedre valg både for å tydeliggjøre hva det er snakk og for å få større åpenhet og mindre skam omkring mensen. Jeg finner det ganske ubegripelig at noen kunne finne trusen støtende. Mensen er atskillig mer tabubelagt enn jeg har trodd hvis de virkelig gjør det. Så valget falt på en bloddråpe, liksom? Den kan jo bety mange andre ting, og jeg er enig med vedkommende som nevner blodbanken. Hvis noen postet den emojien ville trodd at vedkommende var på vei for å gi blod.


Er dessverre ikke noe sjokk at mange syns trusen er støtende.... Dette bildet her ble jo nektet på Instagram i 2015, et bilde alle kvinner kan relatere til. 

 

rupi.png

Anonymkode: f0519...460

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt latterlig! Selvfølgelig burde det finnes en mensen emoji. En dråpe med blod som er hva som nå er godkjent holder ikke. Halvparten av verdens befolkning dealer med mensen og jeg har ofte lurt på hvorfor det ikke finnes emojier for dette.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis menn hadde mensen ville Petter Northug og Zlatan lansert egne tampong-kolleksjoner, og i Senkveld-duellen ville Thomas og Harald konkurrert i hvem som blør mest. Hvis menn hadde mensen i 2018, ville de postet bilder og kommentarer om menstruasjonen sin på sosiale medier med en egen hashtag, a la #denmensen.De ville skrytt av hvor mye de blødde, hvor store tamponger de måtte ha, og hvor forferdelige smerter de måtte holde ut med.Vi ville hatt nasjonale mensen-institutter som forsket på menssmerter, og det ville vært helt legitimt å bli hjemme fra jobb om smertene ble vanskelige å leve med.

Bind og tamponger ville vært utviklet av de klokeste hodene på det høyteknologiske forskningsinstituttet, og mensen-overlege ville vært en doktortittel med høy status. Vi ville arrangert mensen-fester når gutter fikk sin første menstruasjon, for å feire at gutten endelig var blitt fruktbar. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OnJKeq/hvis-menn-hadde-mensen


Så hvorfor skal det legges så mye skam på kvinner? 

Anonymkode: f0519...460

Og så? Det du egentlig sier er at det er kvinner som skambelegger mensen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...