Gå til innhold

Teorier om "Zodiac Killer"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle kjenner vel til den myteomspunnende seriemorderen som kalte seg selv for "Zodiac"? "Zodiac" var en seriemorder som herjet i området rundt Vallejo / San Francisco i nordlige California på slutten av 1960 og i begynnelsen av 70-tallet, minst 7 mennesker er "Zodiac" kjent for og ha drept, samt at han skadet 2. Men han hevdet selv at han hadde drept så mange som 37 mennesker. "Zodiac" sendte brev både til politiet og mediene og i mange av disse brevene inneholdt kryptografiske tegn etterforskerne løste ganske raskt et av de krypto-brevene, men det var et brev som hverken etterforskerne eller tusenvis av eksperter har klart og løse, og i det krypto-brevet så hevdet "Zodiac" at hans identitet og adresse sto skrevet i dette brevet som det er bilde av nedenfor. "Zodiac" har aldri blitt tatt, og det har vært mange teorier om denne saken iløpet av de siste 50-åra, politiet fattet tidlig mistanke om en mann ved navn Arthur Leigh Allen som den mistenkte i "Zodiac" fallet, og mange indisier tydet på at Arthur Leigh Allen var den skyldige, men håndskriften fra brevene som "Zodiac" sendte til politi og mediene stemte ikke med håndskriften til Allen, og i 2002 så fant de dvs DNA fra et av brevene og DNA:et stemte ikke med DNA:et til Arthur Leigh Allen. Har du noen teorier om "Zodiac" saken?

340cipher1.gif

Anonymkode: 92929...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins nettsider/forum som diskuterer hovedsakelig om Zodiac morderen. Tror det er best å lese om teoriene der enn å diskutere om teorier her inne i KG. 

Anonymkode: 6f3c6...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Tanuki skrev:

I følge noen er det Ted Cruz som er The Zodiac lol

He he..

Anonymkode: 92929...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at brevet bare er tilfeldige symboler som ikke inneholder noe informasjon og rett og slett er sendt på kødd av morderen for å skape en uløselig gåte så det skal fremstå som unikt og mystisk i håp om at folk skal huske han enda lenger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Hentacruel skrev:

Min teori er at brevet bare er tilfeldige symboler som ikke inneholder noe informasjon og rett og slett er sendt på kødd av morderen for å skape en uløselig gåte så det skal fremstå som unikt og mystisk i håp om at folk skal huske han enda lenger. 

Det er jo selvfølgelig en mulighet, men jeg tror ikke det. Jeg tror at "Zodiac" ville leke katt og mus med myndighetene og samfunnet, også ville han jo åpenbart skape så mye blest rundt denne saken som overhodet mulig, og jeg tror faktisk at "Zodiac" gav identiteten og adressen sin i det ene krypto-brevet, dette var jo ikke det eneste brevet med kryptografi koder som "Zodiac" sendte ut til politiet og media politiet fikk tre andre brev med kryptografi koder. Men bare et av dem har blitt løst, og det ble løst av en lektor på en høyskole i San Francisco drøye tre uker etter at politiet mottok brevet. Og det brevet lød følgende: I LIKE KILLING PEOPLE BECAUSE IT IS SO MUCH FUN IT IS MORE FUN THAN KILLING WILD GAMES IN THE FORREST BECAUSE MAN IS THE MOST DANGEROUS ANIMAL OF ALL TO KILL SOMETHING GIVES ME THE MOST THRILLING EXPERIENCE OF ALL IT IS EVEN BETTER THAN GETTING YOUR ROCKS OFF WITH A GIRL THE BEST PART OF IT IS THAT WHEN I DIE I WILL BE REBORN IN PARADISE AND ALL THOSE I KILLED WILL BECOME MY SLAVES I WILL NOT GIVE YOU MY IDENTITY BECAUSE YOU WILL TRY TO SLOW DOWN OR STOP MY COLLECTING OF SLAVES FOR MY AFTERLIFE. EBEORIETEMETHHPITI 

Zod-Vallejo.jpg

Anonymkode: 92929...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo selvfølgelig en mulighet, men jeg tror ikke det. Jeg tror at "Zodiac" ville leke katt og mus med myndighetene og samfunnet, også ville han jo åpenbart skape så mye blest rundt denne saken som overhodet mulig, og jeg tror faktisk at "Zodiac" gav identiteten og adressen sin i det ene krypto-brevet, dette var jo ikke det eneste brevet med kryptografi koder som "Zodiac" sendte ut til politiet og media politiet fikk tre andre brev med kryptografi koder. Men bare et av dem har blitt løst, og det ble løst av en lektor på en høyskole i San Francisco drøye tre uker etter at politiet mottok brevet. Og det brevet lød følgende: I LIKE KILLING PEOPLE BECAUSE IT IS SO MUCH FUN IT IS MORE FUN THAN KILLING WILD GAMES IN THE FORREST BECAUSE MAN IS THE MOST DANGEROUS ANIMAL OF ALL TO KILL SOMETHING GIVES ME THE MOST THRILLING EXPERIENCE OF ALL IT IS EVEN BETTER THAN GETTING YOUR ROCKS OFF WITH A GIRL THE BEST PART OF IT IS THAT WHEN I DIE I WILL BE REBORN IN PARADISE AND ALL THOSE I KILLED WILL BECOME MY SLAVES I WILL NOT GIVE YOU MY IDENTITY BECAUSE YOU WILL TRY TO SLOW DOWN OR STOP MY COLLECTING OF SLAVES FOR MY AFTERLIFE. EBEORIETEMETHHPITI 

Anonymkode: 92929...244

Drapsmannen er ikke dum og meget forsiktig for å greie å komme unna med noe sånt. Det hadde ikke gått hvis han var vågal ved mindre han hadde veldig flaks. Det er derfor jeg tror drapsmannen vet bedre enn å gi ut identifiserende informasjon og at han bare vil late som han leker katt og mus med myndighetene. Hvis alle brevene hans var løselige så ville han risikert at dem ble løst og da ville jo mye av mystikken forsvinne og interessen for saken ville dabbet av. Tankerekken er krystall klar, han sender ett brev han vet noen kommer til å løse, for å så sende brev som ikke har noen mening i seg slik at folk vil lete for evig uten å finne noen sammenheng. Han baiter og switcher rett og slett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hentacruel skrev:

Drapsmannen er ikke dum og meget forsiktig for å greie å komme unna med noe sånt. Det hadde ikke gått hvis han var vågal ved mindre han hadde veldig flaks. Det er derfor jeg tror drapsmannen vet bedre enn å gi ut identifiserende informasjon og at han bare vil late som han leker katt og mus med myndighetene. Hvis alle brevene hans var løselige så ville han risikert at dem ble løst og da ville jo mye av mystikken forsvinne og interessen for saken ville dabbet av. Tankerekken er krystall klar, han sender ett brev han vet noen kommer til å løse, for å så sende brev som ikke har noen mening i seg slik at folk vil lete for evig uten å finne noen sammenheng. Han baiter og switcher rett og slett. 

Det er fullt mulig at de tre andre brevene med kryptografi koder bare var "kødd", men de som kan mest om "Zodiac" saken som Paul Avery, Michael Kelleher og Donald Smith tror alle at disse brevene med kryptografi koder har noe og fortelle, det samme mener de fleste av "ekspertene" på kryptografi som har prøvd og løse brevene gjennom nesten fem tiår. Les mer om gåten rundt krypto-brevene fra "Zodiac" https://www.history.com/news/the-zodiac-ciphers-what-we-know

Drapsmannen bedre kjent som "Zodiac" tok noen store risikoer i de fleste drapene som han begikk, alle drapshandlingene skjedde i det offentlige og ikke på noen avsidesliggende områder, og spesielt i drapet av taxisjåføren Paul Stine. Stine ble skutt av passasjeren i taxien på åpen gate i et tettbebygget nabolag mitt i San Francisco, det var flere vitner som hørte skuddet fra husene sine og som så ansiktet til "Zodiac" i det han gikk ut av taxien og spaserte videre mot øst under dette drapet, trolig så støtte politiet selv på "Zodiac" under spaningen i etterkant av drapet på Paul Stine, 2 politibiler og totalt 4 politibetjenter rapporterte at de hadde sett en vit mann med kort hår og briller spasere alene videre østover cirka 3 kvartaler unna der hvor drapshandlingen fant sted, men politiet fikk beskjed over radioen om og søke etter en "negro male", altså en mørkhudet mann. I etterkant av dette drapet så sendte "Zodiac" igjen brev politi og media, og brevene så skrev han at han hadde støtt på politiet 3 ganger under flukten og at han gjemte seg i buskene i en park noen hundremeter fra der hvor Stine-drapet fant sted. Ellers så slurvet politiet mye i begynnelsen av Zodiac-saken og kastet bort mange potensielle bevis, og politiet i Vallejo / San Francisco samarbeidet dårlig under denne saken, også hadde de naturlig nok ikke all den vitenskap for åstedsgransking som vi har i dag.

Anonymkode: 92929...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det egentlig ikke fantes noen "Zodiac-killer" i det hele tatt?       

Kanskje disse brevene og kodene egentlig bare var en eller annen tulling som forsøkte å skryte på seg en rekke mord han faktisk aldri hadde begått.     

Anonymkode: 7647d...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med denne typen mennesker (ikke i Norge, de var hovedsakelig amerikanere). Det var ikke seriemordere spesifikt (selv om det vel ikke ville forundre meg om det fantes noen uoppdagede eller noen in spe i gruppa jeg jobbet med), men antisosiale og empatiløse mennesker med grandiose selvbilder og sadistiske fantasier og behov. Iskalde serievoldsforbrytere eller mennesker som enn så lenge (så vidt man visste) ikke hadde gjort ekstreme ting, men som fantaserte desto mer om det og planla minst like mye.

Det jeg kan si sikkert etter min kontakt med disse menneskene er at de tror de er ekstremt smarte. De tror de er ekstremt sterke. De tror de tåler mer smerte og skrekk enn noen andre.

Og en del av dem er ekstremt smarte, ekstremt sterke og har muligens gjennomlevd mer smerte og skrekk enn de fleste (noen av dem er ingen av delene), men det er uansett ikke realiteten som er viktig her, det er synet de har på seg selv. Ergo er de smartest, sterkest og tåler mest. De kan ikke engang forestille seg at noen som helst kan slå dem på disse arenaene. Men dersom noen i teorien skulle gjøre det, ville de trolig sett på dem med den største respekt. For hvis noen i teorien var enda smartere enn verdens smarteste (dem selv), ville de jammen meg fortjent all ære de kan få og ikke minst ærespokalen. Det kommer bare aldri til å skje. 

Det ville overraske meg om en slik person lagde en falsk kode hvor det ikke fantes noen løsning. Kanskje at kode to eller tre av fire var falsk, som en del av koden kan man nærmest si, men ikke at alle var det. Og helt klart ikke den siste og viktigste, for hvorfor skulle den være det? 

1. Han er smartest i verden. Ingen kommer til å løse den uansett. Hvorfor ikke bevise for seg selv og verden hvor smart han faktisk er?

2. Hvis noen i teorien skulle vise seg å være smartere enn ham og faktisk knekke koden, ville det nærmest være en ære å bli fanget av ham. Å få lov til å møte dette ekstreme geniet som ikke bare er smartest i verden (det er jo de selv), men enda smartere enn den smarteste i verden. Å få lov til å snakke med dette nærmest overjordiske mennesket og pirke inni hjernen hans og ikke minst, prøve å manipulere ham trill rundt under avhørene. Prøve å se om man kanskje kan slå ham i intelligens likevel og å bevise seg smartere enn en som er smartere enn verdens smarteste. Snakk om den ultimate seier. (Jeg skriver ham her fordi jeg tror det å bli slått av en kvinne for de fleste av dem ville ført til et helt annet scenario - full meltdown og massivt raseri.)

Det er katt og mus-lek disse menneskene ønsker å drive med, ikke å være en «luremus». 

 

 

Anonymkode: a94d6...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fullt mulig at de tre andre brevene med kryptografi koder bare var "kødd", men de som kan mest om "Zodiac" saken som Paul Avery, Michael Kelleher og Donald Smith tror alle at disse brevene med kryptografi koder har noe og fortelle, det samme mener de fleste av "ekspertene" på kryptografi som har prøvd og løse brevene gjennom nesten fem tiår. Les mer om gåten rundt krypto-brevene fra "Zodiac" https://www.history.com/news/the-zodiac-ciphers-what-we-know

Drapsmannen bedre kjent som "Zodiac" tok noen store risikoer i de fleste drapene som han begikk, alle drapshandlingene skjedde i det offentlige og ikke på noen avsidesliggende områder, og spesielt i drapet av taxisjåføren Paul Stine. Stine ble skutt av passasjeren i taxien på åpen gate i et tettbebygget nabolag mitt i San Francisco, det var flere vitner som hørte skuddet fra husene sine og som så ansiktet til "Zodiac" i det han gikk ut av taxien og spaserte videre mot øst under dette drapet, trolig så støtte politiet selv på "Zodiac" under spaningen i etterkant av drapet på Paul Stine, 2 politibiler og totalt 4 politibetjenter rapporterte at de hadde sett en vit mann med kort hår og briller spasere alene videre østover cirka 3 kvartaler unna der hvor drapshandlingen fant sted, men politiet fikk beskjed over radioen om og søke etter en "negro male", altså en mørkhudet mann. I etterkant av dette drapet så sendte "Zodiac" igjen brev politi og media, og brevene så skrev han at han hadde støtt på politiet 3 ganger under flukten og at han gjemte seg i buskene i en park noen hundremeter fra der hvor Stine-drapet fant sted. Ellers så slurvet politiet mye i begynnelsen av Zodiac-saken og kastet bort mange potensielle bevis, og politiet i Vallejo / San Francisco samarbeidet dårlig under denne saken, også hadde de naturlig nok ikke all den vitenskap for åstedsgransking som vi har i dag.

Anonymkode: 92929...244

Leste litt om taxi drapet og fyren er absolutt risikovillig, men hvis vi går ut i fra at han er ærlig og oppriktig med brevene sine så har han jo allerede innrømmet at han ikke vil oppgi identiteten sin. Hvis vi går ut i fra at han er uærlig og villedene med brevene sine så kommer han ihvertfall ikke til å ha oppgitt identiteten sin i dem. Så uansett hvordan man snur og vrenger på det så vil man aldri finne ut hvem han er ut i fra beskjeder i brevene hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det egentlig ikke fantes noen "Zodiac-killer" i det hele tatt?       

Kanskje disse brevene og kodene egentlig bare var en eller annen tulling som forsøkte å skryte på seg en rekke mord han faktisk aldri hadde begått.     

Anonymkode: 7647d...194

Det var definitivt en "Zodiac" som var en og samme person, og som tok livet av minst 7 mennesker og som sendte brev til politi og media. "Zodiac" tok på seg ansvaret og beskrev detaljerte opplysninger om drapshandlingene i brevene som kun gjerningsmannen eller etterforskerne kunne vite, og i et av tilfellene i drapet av taxisjåføren så sendte han en bit av Offerets skorte til Politiet i Napa County og til avisen San Francisco Chronicle, en annen sak er det at alle brevene har samme håndskrift. I Lake Berryessa-angrepet så skrev "Zodiac" 2 datoer med Zodiac-symbolet øverst, og med ordene "by knife" under, på passasjerdøren til offerets bil, og håndskriften på bildøren er identisk med den som brevene er skrevet av. Her er noen bilder og info

zodiac1.jpg

zodiac-car-lake-i.jpg

Lake_Berryessa_Car_door_at_crime_scene.jpg

Anonymkode: 92929...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt erfaring med denne typen mennesker (ikke i Norge, de var hovedsakelig amerikanere). Det var ikke seriemordere spesifikt (selv om det vel ikke ville forundre meg om det fantes noen uoppdagede eller noen in spe i gruppa jeg jobbet med), men antisosiale og empatiløse mennesker med grandiose selvbilder og sadistiske fantasier og behov. Iskalde serievoldsforbrytere eller mennesker som enn så lenge (så vidt man visste) ikke hadde gjort ekstreme ting, men som fantaserte desto mer om det og planla minst like mye.

Det jeg kan si sikkert etter min kontakt med disse menneskene er at de tror de er ekstremt smarte. De tror de er ekstremt sterke. De tror de tåler mer smerte og skrekk enn noen andre.

Og en del av dem er ekstremt smarte, ekstremt sterke og har muligens gjennomlevd mer smerte og skrekk enn de fleste (noen av dem er ingen av delene), men det er uansett ikke realiteten som er viktig her, det er synet de har på seg selv. Ergo er de smartest, sterkest og tåler mest. De kan ikke engang forestille seg at noen som helst kan slå dem på disse arenaene. Men dersom noen i teorien skulle gjøre det, ville de trolig sett på dem med den største respekt. For hvis noen i teorien var enda smartere enn verdens smarteste (dem selv), ville de jammen meg fortjent all ære de kan få og ikke minst ærespokalen. Det kommer bare aldri til å skje. 

Det ville overraske meg om en slik person lagde en falsk kode hvor det ikke fantes noen løsning. Kanskje at kode to eller tre av fire var falsk, som en del av koden kan man nærmest si, men ikke at alle var det. Og helt klart ikke den siste og viktigste, for hvorfor skulle den være det? 

1. Han er smartest i verden. Ingen kommer til å løse den uansett. Hvorfor ikke bevise for seg selv og verden hvor smart han faktisk er?

2. Hvis noen i teorien skulle vise seg å være smartere enn ham og faktisk knekke koden, ville det nærmest være en ære å bli fanget av ham. Å få lov til å møte dette ekstreme geniet som ikke bare er smartest i verden (det er jo de selv), men enda smartere enn den smarteste i verden. Å få lov til å snakke med dette nærmest overjordiske mennesket og pirke inni hjernen hans og ikke minst, prøve å manipulere ham trill rundt under avhørene. Prøve å se om man kanskje kan slå ham i intelligens likevel og å bevise seg smartere enn en som er smartere enn verdens smarteste. Snakk om den ultimate seier. (Jeg skriver ham her fordi jeg tror det å bli slått av en kvinne for de fleste av dem ville ført til et helt annet scenario - full meltdown og massivt raseri.)

Det er katt og mus-lek disse menneskene ønsker å drive med, ikke å være en «luremus». 

 

 

Anonymkode: a94d6...35a

Det er ingen tvil om at "Zodiac" er/var en oppmerksomhetssyk person med alvorlige personligshetsforstyrrelser, men jeg tror nok at "Zodiac" var mer heldig enn smart. Det var et sjokkerende dårlig politiarbeid under denne etterforskingen, politietatene i San Francisco, Napa county og Vallejo samarbeidet dårlig, det virket isteden som at de konkurrerte med hverandre om hvilken etat det var som skulle ta drapsmannen og løse denne gåten om "Zodiac", de delte ikke informasjon til hverandre i det hele tatt. Når det gjelder brevene med kryptografi koder, så tror jeg faktisk at "Zodiac" var ærlig i at hans fulle identitet og adresse står på det nevnte krypto-brevet, men at "Zodiac" gjorde kodene såpass kompliserte at han visste at ingen ville kunne løse kodene. 

"Zodiac" likte åpenbart blest rundt seg selv, og han likte tydeligvis og terge politiet og media i nordlige-California.

Anonymkode: 92929...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tanuki skrev:

I følge noen er det Ted Cruz som er The Zodiac lol

Han gjorde de som spedbarn da?

Anonymkode: 01209...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trodde de løste gåten i Criminal Minds for noen år siden.

Anonymkode: 55f5b...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Han er smartest i verden. Ingen kommer til å løse den uansett. Hvorfor ikke bevise for seg selv og verden hvor smart han faktisk er?

"Only one was solved for sure, it was solved using statistical analysis. You create a likely statistical profile of letters most used and most likely pairs. Usually in English the most used letter is an “e” then you sub in that for the most common symbols. Then you look for common pairs of letters to attach to that, for example “ea”, “er” and “ed” are all common letter pairings. From there you can try and build a word, the most common word in English is “the” so if you’ve found a few “e”s you more than likely have a “the” or two. You build from there.

Min the case of the zodiac though the “I” is more common, likely an unconscious display of his narcissism. “I” is usually much less common and unfortunately it can stand alone. Makes it harder to analyze. Then there are deliberate spelling mistakes and double letters that he used, as well there are gibberish symbols at the end of the solved cypher. So in short zodiac cheats. He also created several short cyphers that can’t be solved by statistical analysis, so likely won’t be solved unless cracking the larger cypher somehow helps.

But we can assume that since he used those cheats and the cypher that was solved was otherwise unsophisticated that the larger cypher is solvable and likely has the same type of cheats imbedded within. It’s just a matter of time and work."

Han er langt i fra den smarteste i verden.

Anonymkode: 3ffcc...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kanskje er det merkeligste i hele gåten om "Zodiac" er angrepet på Lake Berryessa https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Berryessa. Lake Berryessa var da som nå et populært friluftsområdet for fisking, jakt, campere, turgåere, bading osv. Paret Bryan Hartnell og Cecelia Shepherd kjørte ut til Lake Berryessa for og ta en piknik, og det var stille og fredelig før "Zodiac" dykket opp med pistol og hadde hodet tildekket med en hette. Denne hetten hadde det etterhvert kjente "Zodiac" symbolet markert på den, men det som er det mest uvanlige er det at "Zodiac" trolig hadde laget denne hetten på egenhånd. Og hvorfor så valgte drapsmannen og kle seg ut og skjule ansiktet sitt når han likevel hadde intensjoner om å drepe de to som han angrep? det er virkelig bisart. Bryan Hartnell overlevde angrepet mens Cecelia Shepherd døde på vei til sykehuset etter at de hadde blitt oppdaget av en fisker som hørte Hartnell`s rop om hjelp. Bryan Hartnell gav detaljerte opplysninger om hendelsen til politiet, og han beskrev også hvordan angrepet ble utført av "Zodiac" i filmen med samme navn som kom ut for en 10-12 år siden. Her er scenen fra Lake Berryessa angrepet i Zodiac-filmen.

 

Anonymkode: 92929...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...