Gå til innhold

Kollektiv, blir du irritert om en person alltid er hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor selv i kollektiv og skjønner ikke helt problemstillingen når du har selv valgt å flytte i et kollektiv. Hvis dette er en problemstilling syntes jeg det er merkelig du ikke bor i en hybel alene. Hvis du velger kollektiv må du jo være forberedt på at du ikke får ''alene tid'', hvis du plent skal sitte i stua. 

 

Endret av Oddy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kendall

Har aldri bodd i et kollektiv  men jeg hadde virkelig ikke orket å bo i en kollektiv. Det er ganske irriterende med folk som er alltid hjemme, hadde blitt så fort lei 🙉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De som plaget meg mest var egentlig de som hadde besøk hver dag. Ble sliten av å alltid skulle introduseres til nye folk når jeg var hjemme og bare ville slappe av 🙈

Er ganske hjemmekjær selv da, men tror ikke jeg er av typen du sikter til. Fordi jeg hadde egentlig et greit sosialt liv på fritiden.

Endret av heipådegsann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bodd i kollektiv, nettopp fordi jeg ikke hadde orket å forholde meg til folk hele tiden (med unntak av samboeren min nå, det er tydeligvis noe helt annet).

Det er jo en del av kollektiv-pakka tenker jeg - at du må forholde deg til de andre. Hvis de vil være hjemme hver dag, så er det lite du kan gjøre med det. Det er jo hjemmet deres.

Anonymkode: 0e711...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke eget soverom i kollektivene deres? Trenger da ikke se folk i mer enn 2 min om dere ikke ønsker det.

Anonymkode: 25260...b2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare påpeke at det å flytte i kollektiv ikke nødvendigvis er et valg for alle. Det er dyrt å bo alene som student. Det er vel heller ingen som forventer å ha kollektivet for seg selv til stadighet, men det må da være lov å irritere seg litt :)

Anonymkode: 616db...50e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, folkens!

det er tydelig at Ts skjønner t alenetid i stuen ikke kan kreves. Ts skjønner at det er noe en risikerer i et kollektiv. Det må likevel vere lov å irritete seg litt, for vedkommende får tydeligvis mye alenetid (og setter sannsynligvis pris på det). Da hadde det jo vært fint dersom vedkommende hadde gitt TS og dei andre den alenetiden som er så magisk? 

Dere skriver som om TS bare kan takke seg selv. I mange byer er det vanskelig å finne en plass å bo alene, iallefall dersom det skal være penger igjen til mat. 

Og jeg håper dere aldri har irritert dere over noe noen sinne, for isåfall kan dere takke dere selv utifra holdningene deres.

Anonymkode: 9d1c6...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i kollektiv ble jeg ikke irritert over de som alltid var hjemme, men ble litt irritert om de alltid satt i sofaen i stua. Selvsagt greit å bruke stua, men når den som aldri er ute bestandig bunkrer seg i sofaen med chips og serier føles det litt okkuperende. Man lar de andre få bruke stua litt alene også. Så en fin balanse mellom det å bruke fellesarealer og å trekke seg tilbake på rommet sitt er i mine øyne viktig.

Anonymkode: 8a3b7...2bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bud i flere kollektive, greit å være heime men av høflighet vil jeg brukt litt av tiden på rommet. Framfør å okkupert fellesskap heile tiden 

Anonymkode: b4d75...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over personer i kollektivet som alltid er hjemme. Det er helt pyton. Man blir så lei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 17.13, AnonymBruker skrev:

Da jeg bodde i kollektiv ble jeg ikke irritert over de som alltid var hjemme, men ble litt irritert om de alltid satt i sofaen i stua. Selvsagt greit å bruke stua, men når den som aldri er ute bestandig bunkrer seg i sofaen med chips og serier føles det litt okkuperende. Man lar de andre få bruke stua litt alene også. Så en fin balanse mellom det å bruke fellesarealer og å trekke seg tilbake på rommet sitt er i mine øyne viktig.

Anonymkode: 8a3b7...2bc

Og det er dette jeg snakker om. Takk for at ikke alle her leker moralens voktere, jeg visste jo at en slik tråd måtte tiltrekke seg dem. Det er DYRT å bo alene. Ja jeg vet at man ikke kan kreve å få stua for seg selv når en har valgt kollektiv. Jeg kunne lett vært hun som alltid er hjemme, men av ren høffelighet så går jeg på rommet eller ut, slik at jeg ikke er der absolutt hele tiden. Jeg skjønner ikke på slike som okkuperer fellesarelaet uten å nærmest kommunisere med med de andre. De sitter der fordi de synes det er mer hyggelig der sikkert.... det er bare en uskreven regel, at man gir andre alenetid også. 

Anonymkode: 428bb...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor det er lurt å spandere på seg et kollektiv med litt større soverom, slik at man har plass til en egen liten skjem/TV og eventuelt en liten sofa. Alternativt sovesofa dersom rommet er for lite til å ha både seng og sofa. Da har man alltid et sted å trekke seg tilbake til hvis man trenger, og slipper å være avhengige av noen som eventuelt sitter i sofaen i stua hele tiden. 

Anonymkode: 939f7...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2019 den 8.37, AnonymBruker skrev:

Herregud, folkens!

det er tydelig at Ts skjønner t alenetid i stuen ikke kan kreves. Ts skjønner at det er noe en risikerer i et kollektiv. Det må likevel vere lov å irritete seg litt, for vedkommende får tydeligvis mye alenetid (og setter sannsynligvis pris på det). Da hadde det jo vært fint dersom vedkommende hadde gitt TS og dei andre den alenetiden som er så magisk? 

Dere skriver som om TS bare kan takke seg selv. I mange byer er det vanskelig å finne en plass å bo alene, iallefall dersom det skal være penger igjen til mat. 

Og jeg håper dere aldri har irritert dere over noe noen sinne, for isåfall kan dere takke dere selv utifra holdningene deres.

Anonymkode: 9d1c6...a8c

Jeg har bodd i kollektiv selv, men akkurat det å irritere seg over at noen alltid er hjemme skjønner jeg ikke.

Når jeg har bodd i kollektiv så har jeg alltid hatt eget soverom. Hvis jeg har vært drittlei av andre så har jeg gått inn dit og det trodde jeg at var en vanlig måte å løse det på om man ønsker å være hjemme og samtidig ikke ønsker å henge med andre på stua eller fellesarealer.

Det er jo dessverre slik at når det er fellesarealer så kan man ikke bestemme hvem som skal være der og hvor mye de skal være der. Man må dessverre tilpasse seg litt og heller drømme om den dagen man kan bo alene eller eventuelt sammen med noen man ønsker å bo med.

Anonymkode: 51cd3...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2019 den 14.02, AnonymBruker skrev:

Haha nei. Jeg bor selv i kollektiv, og om jeg ønsker en daffedag eller to i sofaen blir det sånn. De andre er seff velkomne til å slå seg ned med meg. 

Anonymkode: 3ff4f...3fc

 

På 10.2.2019 den 15.22, AnonymBruker skrev:

 

Dere har jo ingenting med hva andre gjør da 🙂 Er jo DERE som er problemet, som lager et problem ut av hva andre gjør. Vil du virkelig ha alenetid, så får du gå ut eller sitte på rommet ditt alene.

Anonymkode: 40770...b32

B32  du ser at 3fc sier at de andre er velkomne til å slå seg ned med henne og at hun ikke har problemer med de andre. Alikevel sier du at hun er et problem. 

Anonymkode: 36847...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor det er lurt å spandere på seg et kollektiv med litt større soverom, slik at man har plass til en egen liten skjem/TV og eventuelt en liten sofa. Alternativt sovesofa dersom rommet er for lite til å ha både seng og sofa. Da har man alltid et sted å trekke seg tilbake til hvis man trenger, og slipper å være avhengige av noen som eventuelt sitter i sofaen i stua hele tiden. 

Anonymkode: 939f7...6e0

Enig. Hvis man ønsker alenetid i et kollektiv er det soverommet som er løsningen her. Fellesarealer ser jeg egentlig på som et ønske om å sosialisere med de andre man bor sammen med, med mindre det dreier seg om tilbereding av måltider. 

Anonymkode: 4b577...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...